Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:49

Hallo,

Als ik straks een nieuw paard heb hoe pak ik het dan aan om het paard aan de omgeving te laten wennen voordat ik op buitenrit ga of kan dit gewoon tijdens de buitenrit..
Hoe pak je dat aan neem je een paard mee gewoon iemand mee op de fiets of ga je eerst wandelen..
Hoe heb jij dit voor de eerste keer gedaan ?

Ik hoop op reactie's !

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:55

Tja eerste keer even kort blokje en m'n zusje lopend mee, nadat ik hem een paar dagen had. Daarna een keer met ander paard en toen gewoon zelf. Maar die van mij was ook wel super makkelijk en al verkeersmak enzo.
Hij heeft een keer geweigerd om een brug over te gaan, toen ben ik er afgestapt en hem aan de hand geleid. Keer daarna ging hij er na wat aarzeling over heen.
Ligt helemaal aan het paard hoe je het moet opbouwen.

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:56

gewoon doen!
wij worden ook wel eens in het diepe gegooid!
ik ben ook net verhuisd, maar ben gewoon lekker rustig in de buurt gaan rijden...

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:06

Ik ben eerst gaan wandelen met een ander paard mee. Dat ging goed, dus de tweede keer ben ik erop gegaan en alleen naar buiten. Maar die van mij is wel vrij braaf.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 08:23

Mijn paard was/is gelukkig al bombproof, alleen onder het zadel is hij nog onzeker. Dus ik heb eerst alles aan de hand verkend en rij ik veel met anderen mee.
Nu (na twee jaar!) kan ik eindelijk kleine stukjes alleen met mijn paard op pad Haha!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:52

He,Westervoort is in de buurt,kan je daar buitenrijden?

Hoe pak je dat aan?
Gewoon eerst leer je je nieuwe paard kennen.
Vervolgens zorg je ervoor door goed te oefenen in de bak dat de knoppen erop komen en dat jij ze weet te vinden.
Dit gaat met rust en regelmaat om zo respect en vertrouwen van je dier te krijgen.
Als je een aantal weken verder bent ga je na het werken in de bak even een straatje om.
Dit blokje maak je steeds groter en uiteindelijk is het buitenrijden voor je dier hetzelfde als in de bak werken.
Weliswaar met iets meer prikkels van buiten maar als ie jou begrijpt,jouw hulpen snapt zal dat ook geen probleem zijn.
Voelt je dier buiten erg sensibel zet er dan gewoon een betrouwbaar,bomvast,paardje voor.
Kan ie in het begin daar enige steun aan ontlenen.
Ja,en jij blijft natuurlijke de rustige,betrouwbare ruiter.

Oja,dit allemaal niet overhaasten,hoe ontspannender het gaat des een beter buitenpaardje wordt het.

Groet Dagmach

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:06

El_Beauty schreef:
Hallo,

Als ik straks een nieuw paard heb hoe pak ik het dan aan om het paard aan de omgeving te laten wennen voordat ik op buitenrit ga of kan dit gewoon tijdens de buitenrit..
Hoe pak je dat aan neem je een paard mee gewoon iemand mee op de fiets of ga je eerst wandelen..
Hoe heb jij dit voor de eerste keer gedaan ?

Ik hoop op reactie's !

Het hangt af van wat het paard al kan en hoe hij omgaat met nieuwe dingen. Als hij vrij nuchter lijkt, kun je gewoon samen met een ander paard een klein buitenritje gaan doen. Alleen naar buiten gaan op vreemd terrein zou ik niet heel snel doen, dan zou ik beginnen met eerst maar eens wandelen aan de hand en kijken hoe zijn reacties zijn.
Eigenlijk geldt hetzelfde als voor het gewoon (in de bak dus) aan het werk gaan. Kijk naar het paard of je al aan het werk kunt of dat je hem wat meer tijd moet gunnen om te wennen. Wil in ieder geval niet teveel tegelijk.

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Re: Nieuw paard hoe aan omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:28

Als ik een nieuwe pony ga aanschaffen is het de eerste week alleen grond & longeerwerk pakt de pony dit goed op ga ik er op rijden eerst in binnenbak daarna in de buitenbak zie ik dat de pony zich nergens om druk maakt ga ik met een andere pony mee naar buiten die bomproof is.. dus ik doe het zo wie zo rustig aan..