zadeltassen boomloos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:31

Hey
sinds kort heb ik een boomloos zadel, nou ben ik op zoek naar grote zadeltassen voor op vakantie! ik kon alleen die kleine banaantasjes vinden bij barefoot.. maar ik zoek grote leren banaantassen die je dan ook nog aan een boomloos zadel kan monteren Tong uitsteken haha iemand die mij kan helpen?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:32

Bagage meenemen op een boomloos zadel is vragen om problemen. Vorig najaar een trektocht gedaan met iemand die een Torsion had met bijbehorende bagagetassen, die kon na twee dagen rijden de tassen in de auto gooien, want op het paard ging het niet meer. Als we die volgauto niet hadden gehad, was het dus stoppen geweest voor haar, nu heeft ze de trektocht (6 dagen) wel kunnen rijden. Barefoot heeft veel overeenkomsten met Torsion, dus ik zou er niet vanuit gaan dat het kan.
Aan de Startrekk lukt het wel, maar je moet wel je kilo's nog sterker beperken dan met een geschikt boomzadel.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:36

Ik weet niet hoe groot je precies bedoeld?
Dabo hier op bokt maakt banaantassen, die zijn vrij groot, genoeg om een lunchpakket, halster en wat andere spulletjes in mee te nemen. Die passen ook op barefoot.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:41

Waratje schreef:
Bagage meenemen op een boomloos zadel is vragen om problemen. Vorig najaar een trektocht gedaan met iemand die een Torsion had met bijbehorende bagagetassen, die kon na twee dagen rijden de tassen in de auto gooien, want op het paard ging het niet meer. Als we die volgauto niet hadden gehad, was het dus stoppen geweest voor haar, nu heeft ze de trektocht (6 dagen) wel kunnen rijden. Barefoot heeft veel overeenkomsten met Torsion, dus ik zou er niet vanuit gaan dat het kan.
Aan de Startrekk lukt het wel, maar je moet wel je kilo's nog sterker beperken dan met een geschikt boomzadel.


waarom ging het niet meer dan?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:42

Drukplekken.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:52

Waratje schreef:
Drukplekken.


dat ligt dat aan de zadeltassen zelf.. en hoeft niet meteen aan het zadel te liggen lijkt mij! ik maak al jaren trektochten en heb verschillende zadeltassen gebruikt.. sommige gaven drukplekken andere niet..

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:18

Tassen worden bevestigd aan het zadel, het zadel kan die extra belasting (op dat paard) niet goed genoeg aan. Resultaat drukplekken. Alle tassen dienen via het zadel te worden gedragen, dus als je drukplekken krijgt met tassen aan je zadel (onder normale omstandigheden, ik zeg niets over veel regen of warmte), dan is het zadel niet geschikt om bagage mee te vervoeren. In dit geval had ze tassen van Torsion zelf, die dus specifiek bedoeld waren om te gebruiken met dit zadel en dat leverde al problemen op.
De rest van de trektocht is gewoon uitgereden op het Torsion zadeltje, dat leverde geen verdere problemen (bij elkaar zo'n 175 km). Het zadel lijkt me dan niet echt het probleem, maar tassen eraan wel.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:39

Ik rij met een Startrekk en Ortlieb tassen.
Door heel goed op te letten wat je wel /niet meeneemt, goede pads/ of woolichs te gebruiken en extra panelen eronder te doen, gaat dit goed.

Ruiters die direct hun hele kampeeruitrusting meeslepen (ik dus) moeten veel beter kijken hoe ze hun bagage meenemen. Wanneer je een trektocht rijdt van accomodatie naar accomodatie, dan heb je sowieso minder spullen en dus minder gewicht mee.

Ik heb nog wel een banaantas te koop, die is groter dan die van Dabo.

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:40

Stowaways passen ook rustig aan boomloze zadels. Verder heb ik een paar jaar terug samen met vriendin een trektocht gemaakt. Zij reed toen met haar boomloze zadel. Zie : viewtopic.php?p=25915603#p25915603 Die kan je ook allemaal aan een boomloos zadel knopen Lachen Deze grote zadeltassen hebben we toen mee gereden, ik met westernzadel zoals op de foto, en zij dus met haar Randolls. In totaal hadden we 20 kg bepakking mee, elk. Zolang je het gewicht van beide tassen maar _exact_ gelijk verdeeld (en dat moet ook bij een boomzadel) zie ik persoonlijk geen problemen Lachen

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:38

ik zou ook Dabo even een pm sturen: die banaantassen van haar zijn superhandig: licht van gewicht, kan echt VEEL in, en ze leunen niet op de paardenrug. ze passen ook op boomloos. enne... niet duur, ik meen iets van 18 of 20e ofzo.
ik heb drie tassen van haar (1 banaan, 1 voortas, en 1 waterdichte banaan) en alles blijft mooi, ook in de was.

in die banaan past bij mij:
-touwhalster
-zakmes
-hoevekrabber
-flesje drinken
-twee appels
-pakje brood
-koekjes voor paard
-kaart van gebied waar ik rijd
-dunne (regen)jas
-masker tegen vliegen
-portemonnee'tje
-telefoon

en dan hoef ik niet eens erg te proppen. Tong uitsteken

succes!

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:26

heeft iemand foto van die banaantassen? ben nl op zoek naar niet al te grote tas voor aan mijn torsion zadel. het gaat maar om kleine tochten, dus ben niet zo erg bang voor drukplekken Clown .

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:47

Ik rij veel met stowaway tas voorop (de grote versie)
Daar kan wonderbaarlijk ook erg veel in.
Je hebt al het voordeel dat er 2 bidons bijgeleverd worden... in deze vakjes passen ook 500ml flesjes.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 08:08

iemand een link van die stowaway tassen?

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:25


ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:33

enne welke zouden dan het beste op een boomloos zadel passen die voor westernzadels of voor engelse zadels? ik heb een barefoot ceyenne..

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:39

Ik weet niet hoe die voor engelse zadels eruit ziet. Maar ik knup mijn stowaways (westernversie) aan alle zadels die ik heb, zoals je ook op die foto kan zien in het topic wat ik eerder heb gelinkt. Ze zijn zo ontwikkeld dat ze altijd muurvast zitten en niet stuiteren Lachen Ik zou dus voor de westernversie gaan Lachen Mijn boomloos is trouwens een Randolls, komt met de Cheyenne over.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:41

okay! thanx ze zijn wel duur hoor Tong uitsteken moet ik dus nog ff over nadenken..

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:48

Ze zijn zeker duur, maar ik heb geen spijt dat ik ze gekocht heb, de investering absoluut waard Lachen

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:50

hoe lang heb je ze al dan?

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:02

Een jaar of 3 geloof ik nu. Ik gebruik ze het liefst als ik met zadeltassen rij Lachen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:27

wij gaan rijden met barefoot western model. De zwaarste bagage komt bovenop, in de 'rol' net achter het zadel en dus niet in de hangende tassen

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:30

Super tassen!!
Passen zelfs op bbp (zie foto)
En net als Maya knoop ik ze ook op elk zadel wat ik tegen kom Lachen

Afbeelding

CHIR

Berichten: 80
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Laag Zuthem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:24

Waarom moet je trouwens altijd zadeltassen mee? Ik bedoel, ik rij al jaren met een rugzak die goed om míjn rug past. Rugtas heeft borst en heup sluiting zodat ie niet stuitert op je rug. Als ik over het algemeen de grootte van de zadeltassen heb gezien die ik heb meegehad, dan kan ik toch zeker 2x zoveel in mijn rugzak kwijt. En ik weet zeker dat het dan evenwichtig over het paard is verdeeld Knipoog
Ik rij trouwens zonder zadel, alleen een dik dek, ongeveer zoeiets als op de foto van annebe hierboven Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:50

Rijden met een rugzak is rampzalig slecht voor je zit, want je hangt gewicht achter je zitbeenknobbels, dus moet je in je eigen lijf daarvoor gaan compenseren. Bovendien verhoog je het zwaartepunt nadrukkelijk, wat het voor het paard moeilijker maakt goede balans te houden.
Ander punt wat je aanhaalt over hoeveelheid bagage: het kan juist zeer verstandig zijn om maar een beperkte hoeveelheid bagage mee te kunnen nemen. Alles wat je meeneemt is dood gewicht, dus om het paard niet te zwaar te belasten houdt je de hoeveelheid bagage toch tot een minimum beperkt (uitgaand van een trektocht van enkele dagen, niet een dagtochtje).
Ik snap niet dat mensen een trektocht willen gaan rijden met materiaal dat er niet geschikt voor is. Arme paarden Ach gut

Anoniem

Re: zadeltassen boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:54

Ik houd ook niet van rugzakken, vind ze gewoon niet comfortabel zitten, maar nu ik Waratje's uitleg lees, klinkt het me heel logisch in gedachten omdat je dan je eigen lijf moet gaan compenseren, en te paard is dat lastig.

Overigens neem ik ook voor de gewone ritten / trainingen mijn zadeltas niet mee hoor. Alleen voor de dagtochten of als ik ergens op vakantie ben met paard (pakje drinken, halster, halstertouw, wat paardensnoepjes). Heb nu een dressuurzadel, dus halstertouw kan daar niet zo makkelijk aan. En sowieso moet je niet teveel meenemen.

Met de trektochten heb ik trouwens ook andere zadeltassen, die grote groene, ook terug te vinden in de link van een eerdere post van me Lachen