Voor het eerst een ven ingelopen !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissYvette4u

Berichten: 2992
Geregistreerd: 15-11-03

Voor het eerst een ven ingelopen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:59

Ik moet even mijn ei kwijt:

Mijn paardje heeft een gigantische waterplascomplex.

Hij vertikte het om door een plas water in de wei, op straat of waar dan ook te lopen. Hoe hij aan dat complex gekomen is weet ik niet.

Ik weet dat ze in het verleden een keer geprobeerd hebben hem in een ven (in de bossen) te krijgen samen met wat andere paarden tijdens een buitenrit en dat hij toen zulke rare bokkesprongen maakte dat zijn ruiter eraf was gevlogen. Hij bedoelt het niet kwaad.... maar zo'n plas is zoooo eng !

Vorige week was hij zo hoog over een modderplas gesprongen dat ik besloten heb om hem "waterplastherapie" te geven. Zijn weiland ligt aan een betonpad en in die wei lag pal voor de in-/uitgang een gigantisch modderplas (waterbak was lek) De wei inspringen over die plas is niet zo erg maar eruit.......niet echt bevordelijk voor de hoeven en benen. En dan heb ik het niet over de persoon die hem dan vast heeft.

Afgelopen zondag ben ik met 5 andere ruiters de bossen ingereden naar een helder ven. De paarden van die ruiters gaan allemaal met gemak het ven in dus dan moest mijn paard geen probleem zijn. Die zou er wel even achteraan hobbelen.....dachten ze.

Ik kreeg mijn paard wel met zijn hoeven aan de rand van het ven en hij wilde wel om het hele ven lopen maar hij bleef met zijn hoeven precies aan de rand. Geen deel van zijn hoef werd nat. Maar goed, hij maakte geen rare bokkesprongen en bleef zelfs rustig. Vond ik al heel wat voor stap 1. (de overige paarden vermaakten zich ondertussen geweldig in het water, lekker spetteren) Ik heb nog geprobeerd om hem het water in te leiden (lekker hoor die natte laarzen en broek hihi) maar daar trapte hij niet in.

De dag erna ben ik alleen met hem te voet teruggegaan naar dat ven, enkel aan het halster. En weer tot aan de rand van het ven. Ik heb mijn schoenen uitgedaan en mijn broek tot aan mijn knieƫn opgerold en ben het water ingelopen. Ik heb zoveel geslijmd (werd er zelf bijna misselijk van) maar op een gegeven moment stonden zijn voorhoeven in het water !! Nou, nog effe doorslijmen dan maar. Hij wilde wel maar hij vond het zoooo eng. Maar toen ik een klein dansje (met spetterend water uiteraard) deed kwam hij ineens uit het niets het water ingelopen. Zijn benen tilde hij heel hoog op maar hij liep er door heen !! Ik heb hem door het water laten lopen en stilstaan. Hij heeft nog met zijn lippen in het water gespeeld. Wat was ik blij !! Als hij alleen met zijn voorhoeven in het water zou staan die dag was ik blij geweest, weer een stap dichterbij, maar hij ging er t/m de peesbeschermers in !!

Ik heb hem het water uitgeleid en wat op en neer gelopen langs de waterkant. Daarna nog 1 keer proberen om het water weer terug in te gaan.......
Oei oei toen ging het even mis: hij durfde weer niet verder dan de rand. Ik weer dansen. En hij ging er weer in !! Wat was ik trots op mijn ventje !!

Alleen......zou ik nu telkens weer dat dansje moeten doen om hem het water in te krijgen.....??

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Voor het eerst een ven ingelopen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:12

Haha! De waterlok dans..

Waarschijnlijk vind hij het eng om in dat water te stappen omdat het zo ondoorzichtig strak is,en hij niet weet wat eronder zit enzo.
Als jij spetterd dan beweegt het water,en is het oppervlak anders.
(kringelig/rimpelend)
Dan is dat strakke enge eraf,en ziet hij waar hij zijn voeten inzet.
Ik weet niet helemaal hoe ik het moet uitleggen,maar het is waarschijnlijk net zoiets als dat je op een hoge duikplank staat,en je durft niet te springen.(als het water doodstil onder je ligt zie je niet goed waar het water begint)
Maar zou er nou iemand gaan spetteren beneden,dan zie je waar het oppervlak presies is,en dan durf je eerder.
Hij ziet het water misschien als een enge spiegel,weet niet wat eronder ligt,en als het beweegt is dat anders.
(is maar een therorie van mij hoor,wie weet helpt dat dansje van jou wel gewoon!)

MissYvette4u

Berichten: 2992
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Voor het eerst een ven ingelopen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:37

Ja ik denk dat je gelijk hebt.

Maar we blijven oefenen !!
Ik heb zin om komend weekend het onder het zadel te proberen. Haha! Haha!
Als hij dan nog niet achter een ander paard het ven in loopt, dan is het toch echt mijn dansje die het 'm doet Gestoord