Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:36

Sinds drie jaar rijd ik paard. Vroeger nooit gereden, nooit op een pony of paard gezeten. Dus echt vanaf mijn 25ste (tsja al zo oud Clown ) begonnen op een manege.
Erg leuk maar altijd binnen.
het verzorgpaardje dat ik heb is buiten niet braaf en dus ga ik daarmee niet naar buiten, ook omdat het mijn beessie niet is.

Wil binnenkort ruiterbewijs gaan halen en er is me vanavond gevraagd of ik binnenkort een weekend mee wil, voor buitenrijden...grote groep, allemaal bekenden.......
Ik poep zeven kleuren. Ben de laatste tijd binnen al weer wat angstig, maar het idee buiten te gaan rijden.....
Ze hebben allemaal het idee dat ik erg stoer ben en wel alles durf. Dat is dus niet zo, ja als ik naast het paard loop.....

Nu is mijn vraag, waar kan ik op een rustige manier een keer een buitenrit maken....gewoon voor beginners................

Anoniem

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:39

Hazelhorst! Ik heb nog nooit een manege meegemaakt waar de paarden zó braaf waren allemaal buiten. Leuke ritten en paarden, erg braaf allemaal dus.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:21

In welke regio zit je?

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:27

manege de boswal in hoogersmilde,
hebben ze elke zondag ochtend buitenritten,
ik had ook al best lang niet meer gereden,
je mag/moet eerst je paard zelf poetsen en opzadelen,
ik kreeg een paard van 180 cm hoog mee!
en was pas vier jaar oud.
in het begin vond ik het eng maar het ging gewoon hartstikke goed, en achteraf vroegen ze me waarom ik zo aan mezelf twijfelde, want het ging gewoon prima!
het is een fijne manege, de buitenrit is alleen maar door het bos,
met een hele groep paarden,
ik kan het je echt aanraden!

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 09:31

@Nouks: Waar zit manege Hazelhorst?

@Waratje: ik zit in regio rondom Rotterdam, maar iets verder weg is ook niet erg, heb een autootje.

@Marigold: thanks!!

Anoniem

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:31

Zit in Den Ham, OV. Ver weg voor je dus, maar wel een aanrader.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:05

okee, heb net even op de site gekeken, ziet er wel goed uit, ga er even over nadenken.

Ik wil gewoon gaan, zonder dat iemand van de manege ervan af weet, geen vooroordelen of niks niet.

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:34

Zou als ik jouw was en bij een vreemde manege ging rijden wel vermelden dat je wat onzeker bent. Dan houden ze er rekening mee bij de keuze van het paard. Heb ik ook gedaan en heb daar geen spijt van. Heb toen een fijn rustig paard gekregen en een heerlijk ontspannen rit gemaakt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:04

Omgeving Rotterdam heb ik zo direct geen geschikte plek weten. Mocht je geen bezwaar hebben tegen een ritje naar de Veluwe, dan zou ik je adviseren om eens een babbeltje te maken met de Woelige Stal bij Ede. Prettige mensen en een schitterend rijgebied.
(www.de-woeligestal.nl)

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 14:24

@_Mir_ : ik ga ook zeker zeggen dat ik onzeker ben. (lees: heel bang)
De mensen met wie ik weg ga en waar ik naar toe ga dat weekend zullen het vast op aanstelleritus gooien en me gewoon een moeilijk paard geven. Daar heb ik dus geen zin in.
Ik wil graag dat m'n eerste buitenrit een succes wordt. Geen drama.

Dank je wel Waratje.
Zal eens op de site gaan kijken;)

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:27

Sorry hoor maar als ik me er niet prettig bij zou voelen en me niet serieus genomen voel, zou ik niet eens meegaan. Dat is namelijk niet echt bevordelijk voor je zelfvertrouwen!

Hoop dat je een wijs besluit kunt maken.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:03

weet ik, of ik meega weet ik ook nog niet.
Mijn doel is om mijn angst te overwinnen, en ik vind het geen goed plan omdat in zo'n weekend te doen.
Dus lijkt het me fijn om in een vreemde omgeving, met vreemde mensen en vreemde paarden (bij ons zijn ze zo lief en braaf niet omdat ze nooit naar buiten gaan) een gok te wagen.
Puur voor mezelf;)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:06

Dat is ook de enige goede reden om het te doen. Heb ik veel respect voor. Succes ermee. OK dan!

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:10

Verstandig. Ik heb er zelf ook moeite mee hoor, buitenrijden bedoel ik. Dit doordat de laatste echte buitenrit met een zware hersenschudding geeindigd is... (paard schrok van vrachtwagen)
Ik heb sinds kort een eigen paard en heb daar nog niet op gereden doodat ik 5 dagen na aankoop geopereerd ben aan mijn knie. Maar als ik daarmee straks voor het eerst mee naar buiten ga, gaat er iemand mee op de fiets. Ik weet dat ze totaal niet bang is buiten, maar omdat ik zelf zo bang ben, ben ik bang dat ze mijn angst zal voelen en onrustig zal worden.

Succes met het vinden van een geweldige buitenrit! En laat je niet gek maken!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:49

Regelmatig neem ik ruiters mee die niet voldoende zelfvertrouwen meer hebben om fijn buiten te rijden.
Wil laten zien dat buiten rijden leuk is,ontspannen moet zijn zodat je dier en jijzelf er weer een tijdje tegen aan kunnen.
Voorwaarde is altijd dat er rekening wordt gehouden met de moeilijkste combinatie,er wordt niet gejakkert,gecontroleerd gedraaft en alleen als iedereen dat wil een galopje.
Plan ruim in tijd want desnoods stappen we de hele rit.

We rijden op de Hoge Veluwe vertrek vanuit ingang Rijzenburg (Arnhem)

Heb tot half juni al drie ritten gepland,zit vol maar daarna kan er weer gepland worden.

O,het gaat wel over combinatie's met een eigen dier,entree zelf betalen en verder gewoon er een gezellig dagje van maken.

Lijkt het je iets,wil ik je wel helpen Haha!

Groet Dagmach

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:55

Ik zou in elk geval al niet dat weekend met die groep meegaan. Blijkbaar wordt jij daar moediger ingeschat dan je jezelf vindt en dat is niet zo'n fijn idee. Ga naar een goede manege en vertel daar dat je niet zo goed durft, dat lijkt me een beter plan! Ik ben ook geen held buiten, helemaaaaaal niet. Maar het gaat nu wel steeds beter, nu ik me elke keer weer afvraag waar ik nou eigenlijk bang voor ben. Overigens heb ik wel een braaf paardje, anders had ik wel degelijk iets om bang van te zijn denk ik. Voorzien van bodyprotector, cappie en een begeleider rijd ik elke keer een klein rondje en dat gaat prima! Laatst hadden we van stal uit een buitenrit, die heb ik helaas door een dommigheidje van mijn kant (waardoor ik nog steeds bij de fysio kom, grrrr) moeten missen. Maar zodra ze weer een keer gaan, dan meld ik me gewoon weer aan! Overigens klinken de buitenritjes van dagmach ook leuk, gewoon lekker rustig aan en rekening houden met elkaar.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:58

@Dagmach: klinkt goed zulke ritten.....

@Bergje: je hebt gelijk met wat je schrijft. Ben er ook nog niet over uit wat te doen...Vind het moeilijk. Ga binnenkort mijn ruiterbewijs halen en zie dan wel.


Overigens had ik van de week een flinke dip met rijden, vloog met een sneltreinvaart de hele bak door en heb echt zitten huilen op het beest. Kan m'n angst niet duidelijk benoemen en ook geen plekje geven.
Ben later in de week heel langzaam weer een beetje gaan hobbelen en zodra het niet goed voelt doe ik een stapje terug...
Heb ruim 15 jaar moeten wachten voor ik eindelijk kon gaan paardrijden...wil het niet zomaar opgeven.

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:16

Haihai,wie weet vind je het wat om eens bij mij langs te komen,we rijden dan met z'n tweetjes in een mooie rustige omgeving.
Het paard waar jij op komt te rijden is superbraaf en geeft jou weer zekerheid,daar ben ik van overtuigd,ik heb laatst zelfs een 11-jarig meisje meegenomen het bos in op haar,maar kijk maar eens voor foto's en reakties op mijn site: www.bosrit.isdezevanjouw.nl
Wie weet hoor ik wat van je...
Groetjes Bettine

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:46

hoi,

ik heb je een pb-tje gestuurd....

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:57

hoi, ik ben ook ooit bang geweest om buiten te rijden na een naar ongeluk op ponykamp.
mijn toenmalige instructeur heeft me er op een rustige, heel fijne manier langzaam vanaf geholpen.
instructeur nam me aan de longe, naast zich voorop mee. als ik durfde mocht ik los, anders hield hij m'n paard vast. eerst alleen in stap, en zo steeds een stapje verder.
nu cross ik inmiddels alweer jáááren gelukkig zelf rond. Lachen
de instructeur over wie ik het heb is Loius den Toom van FNRS***** manege Den Toom in Doorn, tussen Amersfoort en Utrecht in. Een klein uurtje van Rotterdam af.
kan het je van harte aanraden daar, en de omgeving is ook nog eens prachtig! succes.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 08:30

dank je wel voor de tip dierfysio.... Knipoog

ik schrijf ze allemaal op

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:18

Inmiddels ben ik 2 keer buiten wezen rijden op de Utrechtse heuvelrug. Ik vond het super en eerst wel even eng en spannend, maar later niet meer.
Mocht alles in mijn tempo doen en dat voelde gewoon goed;)

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:40

Waar ben je geweest?

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Waar angst overwinnen met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:55

Ben bij Bettine geweest, B10 op bokt.

Echt aan te raden!!