Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:19

Dag allemaal, ik ben op dit moment bezig om ruiter en menroutes in kaart te brengen. Ik wil heel graag aansluiten bij de wensen van de eindgebruikers, en vandaar deze vraag, Wat mis je bij al bestaande ruiterroutes en hoe zou jij die verbeteren?

Vasstaande feiten:
De routes zullen over openbare wegen moeten leiden, grondaankoop is te duur. Dat sluit niet uit dat ze enkel en alleen over verharde wegen zullen voeren.
De routes vormen een knooppunten netwerk van lussen van 20 km.

Tweede vraag, en deze is alleen voor de ervaringsdeskundigen:

Welke voorzorgsmaatregelen tref je voordat je met je paard op trektocht gaat?

Dus schiet maar, ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen! Misschien wordt jou idee ook daadwerkelijk uitgevoerd in de praktijk!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:13

Huh?

Wat ik mis: ONDERHOUD!

Je 2e vraag: TRAINEN!
Maar ik neem aan dat dit op de route slaat? Sorry, snap je vraag niet.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 07:17

Ik ben bezig met een plan voor de aanleg van ruiter en men routes. Ik zou graag de wensen van de eindgebruikers willen weten, zodat de routes daarop aangepast kunnen worden

nunspeet
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:31

de meeste routes worden aan gelegt ondoordacht door gemeentes
die zelf geen paarden hebben of nog nooit mee gereden hebben zeker niet
op een wagen de stukken zijn vaak zwaar (mul zand ) of juist veel ( bagger)
en het onder houden van de paden is vaak niet aan de orde
hier in nunspeet hebben we 45 km aan en gesloten ruiter en men route liggen
verder zitten ze vast aan de veluwe trail 300km
van 3 verschilende organisatie de ene is super onderhouden
de andere doen wij zelf regelmatig na kijken zo blijft het zeker met
de menwagens ook voor de paarden goed begaanbaar
drink plaatsen zouden er meer moeten zijn maar weet niet of dat haalbaar is
ivm ziektes en bacterien in de zomer

en mensen moeten beter na denken over de fysieke toestand van hun paard
als je iedere dag een uurtje in de bak rijd of over het verhardeaangesannen rijd
is een tocht van 4 uur door het bos
met je paard vrij zwaar omdat ze andere spieren gebrijken en ze mentaal ook anders reageren
waardoor ze meer energie verbruiken
groetjes jessica krul
http://www.debontewieven.nl
nunspeet Pling Pling

skabelpunk

Berichten: 162
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:55

In de buurt van mijn stal mis ik niet veel de ruiterpaden bij Noordwijkerhout en in de buurt van wassenaar zijn goed onderhouden.

vooraf goed trainen. Elke keer een stukje verder. Gelijk je eerste rit een hele stijle oprit op en af is er zwaar als een paard het niet gewent is.

Anoniem

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:22

Citaat:
Wat mis je bij al bestaande ruiterroutes en hoe zou jij die verbeteren?

Nou eehm.. dé bestaande ruiterroutes in mijn omgeving Vork Clown Hier zijn die eigenlijk bijna niet, en als ze er zijn, dan zijn ze inderdaad al minstens 10 jaar niet meer onderhouden. Of je moet er eerst speciaal naar toe rijden om ergens te starten. Ik mis een uitgebreid netwerk waar je zo kan opstappen en afwijken van de route naar wat je wilt.

Citaat:
Welke voorzorgsmaatregelen tref je voordat je met je paard op trektocht gaat?

- Een goede training van mens en paard.
- Een perfect passend harnachement + ijzers etc.
- Een goede voorbereiding is het halve werk.

En eeh.. een goed humeur? En dan ben je wel rond Lachen

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:17

Mijn plan is om een knooppunten netwerk te maken waarbij lussenvan 20km gemaakt kunnen worden. Hierbij worden in eerste instantie ruiter en menroutes uitgezet. Er is dus geen sprake van speciaal eengelegde paden. Wel ga ik waarschijnlijk de gedeelten met zandpaden scheiden voor ruiter en menner. Ik men zelf niet, maar ik kan mij voorstellen dat een aangespannen combinatie liever over het asfalt rijd, en een ruiter liever zandpaden heeft.
In het kaartmateriaal wil ik rustplaatsen (waarbij watervoorziening aanwezig moet zijn), overnachtingsmogelijkheden voor ruiter en paard, horecavoorzieningen en bezienswaardigheden opnemen met een beknopte omschrijving.
Wie rijd er overigens wel eens met GPS? Ook deze mogelijkheid ben ik aan het onderzoeken, grote voordeel, de bewegwijzering heeft geen onderhoud nodig en raken niet kwijt of beschadigd. Nadeel zo'n gps ontvanger heeft niet iedereen en is duur.

Anoniem

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:23

Bij de al bestaande ruiterroutes in ons gebied, de routes zelf dus mis ik niet veel. Heb toevallig net de kaart van een trektoch door de buurt bekeken. Een beetje verjaard maar uitgebreid. Hij gaat veel over verharde wegen maar ook door bossen heen, er zijn rustplaatsen aangegeven (helaas maar 2 over de hele tocht) dingen die je kan bekijken en veel overnachtingsplaatsen.

Voorbereiding: Paard kan het aan maar ook de ruiter moet het aan kunnen. Goed zadel + hoeven (ijzers eventueel), precies weten waar je heen wilt, dus van te voren de route goed bestuderen. Voldoende mee nemen en iemand thuis die weet waar jullie langsrijden, mocht het mis gaan dan weet er tenminste iemand waar julle zijn.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:24

@ Maya

Ik neem aan dat je ook bagage hebt. Als je een meerdaagse tocht maakt, kan je die niet kwijt op je paard. Hoe ga je daar mee om? Laat je dat brengen of neem je gewoon extreem weinig mee zodat je nog in zadeltassen past.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-07 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Irrelevante quote verwijderd, svp alleen zinniq guoten.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:27

Klik maar aan op mijn onderschrift. Daar staan veel fotos met bepakking.
Alles gaat mee te paard, zelfs de tent.

Anoniem

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:30

Ik vind je enorm ambitieus (het plan is goed, zeker) maar ik heb mijn twijfels over de kans van slagen hiervan... Want wat jij wilt is groot, heel groot. In welk gebied ben je bijvoorbeeld van plan wat op te starten? Gelijk landelijk lijkt me nogal mission impossible. Verder zou ik het eens afkijken naar hoe de Veluwe Trail georganiseerd is, dat is volgens mij wat jij zoekt / wilt, maar dan alleen op die locatie.

GPS, aardig speledingetje, maar alleen interessant voor als je ergens gaat rijden waar je nog nooit bent geweest. Je normale rij-omgeving ken je verder. Verder houd ik niet van die fratsen, ik geef de voorkeur aan een kaart waar ik gewoon goed de weg op kan lezen, vind ik leuker dan die elektronica Lachen Verder is het te duur, ik investeer dan liever eens in een goeie hartslagmeter / snelheidsmeter / afstandsmeter.

Mbt je opmerking over ondergrond, menners willen zeker niet alleen verhard, menners willen juist ook gewoon grond / zandpaden die niet te zwaar zijn, maar goed begaanbaar. Alleen verhard kan wel. Sowieso maakt het niet heel veel uit, al zou ik wel grintpaden vermijden Lachen

@ je vraag specifiek, die quote is niet nodig, ik zal hem zo even verwijderen, svp alleen zinnig quoten Knipoog Mijn naam is voldoende om te weten dat je het richting mij hebt. Bepakking valt bij mij onder perfect passend harnachement, ik heb een heleboel verschillende fijne zadeltassen, en ik neem inderdaad voor een week dermate weinig mee dat ik op maximaal 20 kg bepakking zit voor mens en paard.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:41

Laten we zeggen dat er over de realiseerbaarheid kwa routes geen zorgen hoeft worden te gemaakt Knipoog. Voor de nieuwsschierigen onder ons kunnen info krijgen over pb.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:21

Wat ik mis is aan mijn bestaande routes is goed onderhoud, zowel van de paden als van de bewegwijzering. Daarbij heb ik een goede kaart van de omgeving, maar daar staan niet alle ruiterroutes op vooral de kleine stukjes niet die aansluiten op zandpaden en/of verharde wegen.

Wel hebben we bij ons op de berg een waterpomp met een stenen bak, ideaal. Zou op meer plekken mogen staan in het bos.

Verder geef ik zowel onder het zadel als aangespannen de voorkeur aan zandpaden boven verharde paden.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:26

Ik mis ........................ bestaande ruiterroutes Clown . Bij ons in de buurt zijn helemaal geen ruiterroutes nl

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:49

Hai,wat een leuk initatief van je!!
Zelf rij ik dagelijks in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug,en neem ik ook vaak anderen mee om ook van de omgeving te genieten.
Dat kan op één van mijn eigen paarden maar ik begeleid ook mensen met hun eigen paarden.
Jammer vind ik dat als ik een 5-uursrit wil maken er geen overgangsroute is tussen Driebergen en Doorn zodat ik een stukje illegaal rij voordat ik weer op het volgende ruiterpad kom.
Het ruiterpad houd bij een drukke weg op en verdwijnt in het niets,vervolgens steek ik dan die weg over maar dan kom je dus in een stuk bos waar je officieel niet mag komen...
Als ik wel via een ruiterpad daar zou willen komen moet ik een heel stuk door een woonwijk en langs een 5 sterren manége (vandaar die route waarschijnlijk).
Dus houd ik altijd mijn hart vast dat ik niemand tegenkom op dat illegale stukje,daar is duidelijk niet over nagedacht terwijl dit zo simpel als wat zou kunnen zijn.


Verder als ik een lange rit maak,waar mijn paarden dan ook ervaring in hebben,zorg ik dat ik een zadeltas met halsters en mesje en hoevenkrabber en een kaart met de ruiterroutes bij me heb.
Mijn vriend staat halverwege de route ons op een mooi plekje op te wachten met water en wortels voor de paarden en een lunchpakketje met drinken en wat lekkers voor ons,top geregeld dus.

Hoop dat je hier iets mee kan.....
Succes!!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-07 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, dit is niet toegestaan.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:55

B10 schreef:
Jammer vind ik dat als ik een 5-uursrit wil maken er geen overgangsroute is tussen Driebergen en Doorn zodat ik een stukje illegaal rij voordat ik weer op het volgende ruiterpad kom.
Het ruiterpad houd bij een drukke weg op en verdwijnt in het niets,vervolgens steek ik dan die weg over maar dan kom je dus in een stuk bos waar je officieel niet mag komen...
Als ik wel via een ruiterpad daar zou willen komen moet ik een heel stuk door een woonwijk en langs een 5 sterren manége (vandaar die route waarschijnlijk).
Dus houd ik altijd mijn hart vast dat ik niemand tegenkom op dat illegale stukje,daar is duidelijk niet over nagedacht terwijl dit zo simpel als wat zou kunnen zijn.

Ik weet precies welk stuk je bedoeld. Waarom rij je niet gewoon langs de weg, langs de oprijlaan vd Helenaheuvel? Dan rij je niet illegaal.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:33

Wat een leuk initiatief! Lachen

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:37

Antheman schreef:
B10 schreef:
Jammer vind ik dat als ik een 5-uursrit wil maken er geen overgangsroute is tussen Driebergen en Doorn zodat ik een stukje illegaal rij voordat ik weer op het volgende ruiterpad kom.
Het ruiterpad houd bij een drukke weg op en verdwijnt in het niets,vervolgens steek ik dan die weg over maar dan kom je dus in een stuk bos waar je officieel niet mag komen...
Als ik wel via een ruiterpad daar zou willen komen moet ik een heel stuk door een woonwijk en langs een 5 sterren manége (vandaar die route waarschijnlijk).
Dus houd ik altijd mijn hart vast dat ik niemand tegenkom op dat illegale stukje,daar is duidelijk niet over nagedacht terwijl dit zo simpel als wat zou kunnen zijn.

Ik weet precies welk stuk je bedoeld. Waarom rij je niet gewoon langs de weg, langs de oprijlaan vd Helenaheuvel? Dan rij je niet illegaal.


Als ik daarlangs rij moet ik een stuk over dat grindpad en ze hebben geen ijzers onder,ik weet wel waar je bedoelt...
Maar is dat na of voor het SBI instituut,want anders ga je ook nog over een heel smal stukje fietspad wat daar ook naar de overkant verplaatst wordt,of kom jij van de andere kant?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:52

Op blote voeten mag toch geen probleem zijn om over grind te rijden B10?

Vind het wel een leuk initiatief, alleen moeilijk realiseerbaar denk ik.

Online routes zijn hier heel welkom. Verder routes in bijv. Gelderland

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:12

AM schreef:
Ik weet precies welk stuk je bedoeld. Waarom rij je niet gewoon langs de weg, langs de oprijlaan vd Helenaheuvel? Dan rij je niet illegaal.

Citaat:
Als ik daarlangs rij moet ik een stuk over dat grindpad en ze hebben geen ijzers onder,ik weet wel waar je bedoelt...
Maar is dat na of voor het SBI instituut,want anders ga je ook nog over een heel smal stukje fietspad wat daar ook naar de overkant verplaatst wordt,of kom jij van de andere kant?



Ik kom van precies dezelfde kant, we zijn nl praktisch buren, weet je nog Haha!
Andor en Merrit lopen uiteraard op blote voeten. En ja, ik ga ook langs het fietspad, aan de overkant vd weg. Ik steek op de verkeersdrempel altijd over.

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:47

Oké,moet ik dat ook maar eens proberen...
Oh ja,met de haf en de merens,ik weet het weer!!
Bedankt!

Anoniem

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:48

Wat ik mis
De ruiterroutes, er liggen er hier gewoon geen Lachen
onee ik jok, eentje en die houd zomaar ergens op...

natasja1991

Berichten: 1301
Geregistreerd: 29-04-07
Woonplaats: Groningen>Delfzijl

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:23

ik mis plaatsen waar je eventueel je paard kan vastmaken voor een kleine pauze

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:55

marquez1 schreef:
Ik neem aan dat je ook bagage hebt. Als je een meerdaagse tocht maakt, kan je die niet kwijt op je paard. Hoe ga je daar mee om? Laat je dat brengen of neem je gewoon extreem weinig mee zodat je nog in zadeltassen past.

Waarom zou je bagage voor een meerdaagse tocht niet kwijt kunnen op je paard? Dat noemen ze nou op trektocht gaan. Inderdaad neem je niet teveel mee, maar het kan best. Alleen je hoge hakjes en galajurk, dat gaat echt niet lukken...... Clown
Wat ik met name mis bij ruiterroutes is samenwerking tussen verschillende terreineigenaren. Soms heb je routes die abrupt ergens eindigen. Ook mis ik kaarten waar consequent ruiterpaden/routes op worden aangegeven.
Maar nou wil ik wel eens weten vanuit welke hoek je dit wil gaan realiseren.....

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Pak je kans! Info en mening gevraagd voor ontwerp ruiterrout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:45

@Waratje: Je hebt een pm Knipoog