Hoe oud een veulen de straat op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:01

Hee,

Ben dus nu 4 maandjes een trotse eigenaar van een bloedmooi friesmerrie veulen!
Haar naam is Vronie! Bloos
Alleen wil ik niet dat ze op haar derde nog eens de straat op gaat dus wil lekker vroeg de straat op om in de zomer lekker met me vriendin ( coolpaard van bokt Pling )Met haar friese merrie te kunnen wandelen en lekker kunnen zwemmen want daar houd ze van! Tong uitsteken
nou is de vraag vanaf welke leeftijd en misschien nog wat tips hoe ik het beste kan doen voor de eerste keer??

Alvast bedankt! Haha!

klaske123
Berichten: 260
Geregistreerd: 05-01-07

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:04

heej dat gaat over mij ja ik moet ook maar eens gaan als die van mij bleerd is dus kom maar op met de tips ook voor een beleerd paard want die heb ik bijna:P en dan kunnen we samen;p

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:41

Geen reacties?

Jammer:(

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:07

Ik weet niet goed wat je bedoelt, wat je kader is. Wat is 'straat'? en wat heb je al gedaan? Loopt ze weerstandsloos mee aan de lijn?

Wij gaan op die leeftijd met het veulen los mee uit rijden. Dat leert snel stem-cues en een weg oversteken is geen probleem maar in het stráátverkeer gaat écht niet. Daarvoor moet een veulen aan de lijn.
Dat doen we te voet.

HC

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:33

Ik bedoel ze is nu 9 maandjes oud, en nog nooit over straatgelopen..
Wil wel zo vroeg mogelijk zodat ze aan allemaal dingetjes went, tuurlijk begin ik op een weg zonder auto's maar miss dat je ene tip hebt voor de eerste keer?:D

Dontcare
Berichten: 86
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Waregem

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:18

Ik heb ook een veulen en die is nu bijna 10 maanden. Ze gaat al een hele poos de straat op. Maak eerst wel dat ze netjes aan de lijn loopt. Dat ze luistert naar je enzo.
Laat haar vooral overal naar kijken Knipoog
Deed mijne ook. En gaat nu probleemloss de straat op.

Gewiekst

Berichten: 78
Geregistreerd: 09-01-07

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:02

neem je beestje lekker veel mee overal naar toe maar zorg wel dat er altijd iemand bij je in de buurt is om je te helpen.
jonge beestjes willen niet altijd overal doorlopen en dan kan een extra handje zeer nuttig zijn om bijv een kontje te geven

Gewiekst

Berichten: 78
Geregistreerd: 09-01-07

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:03

oja en let erop als je veel de harde weg op gaat dat de hoefjes niet te snel slijten

Jooorie

Berichten: 308
Geregistreerd: 02-01-07

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:23

Heej, het is alleen maar goed om er vroeg mee te beginnen. Gewoon aan de hand lopen en dan een beetje door de buurt.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:39

vanaf welke leeftijd kan het ongeveer?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:40

Wij hebben het Shetlandveulen toen die 4 maand oud was meegenomen. Dat ging prima. Wel liepen we zo min mogelijk op het harde.
Ik zou alleen bij de grotere veulens wat meer oppassen, die zijn denk ik schrikachtiger dan Shetten. We hadden zijn mama ook mee, die liep ervoor. Zijn zusje er naast zeg maar. Dat ging wel goed. Hij is nu helemaal gewendt en loopt heel braaf mee.

Ik denk altijd maar zo: jong geleerd is oud gedaan. Dus waarom niet gelijk met zijn mams mee, wil nu niet meer bij die van jou maar over het algemeen zeg maar.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 21:43

Dankjullie wel voor de leuke berichtjes! Haha!

Ben nu al bezig met paraplu en fiets enzo.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:45

Goed dat je daar nu al mee bezig bent; maar overhaast je veulen niet. Hopelijk gaat alles goed. En zoals al is gezegd laat haar goed kijken. Veel succes

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:05

Gewiekst schreef:
oja en let erop als je veel de harde weg op gaat dat de hoefjes niet te snel slijten


Dat hangt af waar hij op staat. Die van ons gaan waar wij gaan en het resultaat zijjn hoefjes waar geen vijl bij hoeft te komen.

De eerste keren gewoon lopen, te voet. ieman op of naast ma, iemand naast het veulen.
Uiteraard wel thuis het leiden en wijken voor druk aanleren, want een veulen wat bij schrik ook nog tegen beperking in verzet gaat raakt alleen maar in paniek.

HC

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:35

Ik ben met mijn veulens eerst gaan oefenen op het erf en zodra ze gewoon normaal mee konden lopen ging ik de straat op.
Beginnen met kleine stukjes en zo steeds ietsje verder.
Let wel op dat de hoefjes niet te snel gaan slijten.
Succes! hoe jonger je ze het leerd hoe meer plezier je er later van hebt

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:41

gewoon wandelen bedoel je? dat doen wij al vanaf dat ze gespeent zijn.. niet te ver! gewoon 10 minuutjes langzaam opbouwen.. het is per veulen verschillend hoe ze erop reageren.. bij ons wil de een heel graag en de ander heeft er moeite mee, daar doen we het dus rustiger aan mee

Falderal

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:45

Leeftijd maakt daar niet veel bij uit, ik zou wel beginnen met kleine stukjes lopen door rustige delen van een wijk ofzo. Dan kan je langzamerhand drukkere straten opzoeken zodat ze verkeersmak wordt.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:09

Isalover schreef:
gewoon wandelen bedoel je? dat doen wij al vanaf dat ze gespeent zijn.. niet te ver! gewoon 10 minuutjes langzaam opbouwen.. het is per veulen verschillend hoe ze erop reageren.. bij ons wil de een heel graag en de ander heeft er moeite mee, daar doen we het dus rustiger aan mee


'al vanaf'.....
Wij doen dat gewoon gelíjk, zij het op eigen land. En met zeg 3 maanden gaan we uit rijden met het veulen los mee en in tijd van een paar weken rennen ze zware terreinritten gewoon mee.
'Spenen' doen we niet aan. Het hengstveulen dat we nu hebben breng ik eind april, dan is hij net een jaar, naar de nieuwe eigenaar. Ma is hem zelf al aardig aan het afwennen.

HC

TinkerTreas

Berichten: 3700
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:41

Ik heb een veulen van bijna 10 maanden. Met haar wandel ik vanaf dat ze 5 a 6 maanden was (sinds ze bij me staat). Ik probeer het een beetje af te wisselen, de ene keer met een ander paard erbij en de andere keer alleen.
Dit gaat heel goed en ze is aardig verkeersmak, al is ze erg gevoelig voor het weer. Dus de ene keer gaat het beter als de andere keer.
Je veulen moet idd eerst goed mee kunnen lopen en netjes kunnen halthouden. Achterwaarts op commando kan ook handig zijn. En je moet uitkijken dat je niet te veel ineens doet. In het begin is 10 a 15 minuten lang zat.
Ik wandel nu zelf 1 a 2 keer in de week met mn veulen, dat vind ik net mooi. Zo blijft ze het ook leuk vinden.
Veel succes met je veulen.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:11

Dankje Haha!
Okee nou we beginnen in April als het were mooi weer wordt Knipoog
En dan met een verkeersmakke shetlander erbij zou dat ook kunnen? Bloos

Anoniem

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:40

Met het veulen gaan wandelen is alleen maar goed. Niet alleen voor z'n geestelijke ontwikkeling, maar ook voor z'n lichamelijke ontwikkeling. Voor een veulen is het goed om kilometers te maken en over verschillende soorten ondergronden te lopen. Daar ontwikkelen ze sterke hoeven, spieren, pezen en gewrichten van.

Je hoeft niet tot een bepaalde leeftijd te wachten; ze kunnen al vrij snel mee.

Leer het veulen het wandelen wel in stapjes. Dus eerst in de wei, dan op het erf en/of in de rijbak, dan een stukje naar buiten en steeds wat verder/langer en andere omgevingen.

Veel plezier met je veulen!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:43

Wij hebben ons shetlandveulen vanaf een maand of 2 al meegenomen op straat.. Gewoon zijn moeder mee en hij mee.. Hij is nu 8 maand oud en al helemaal verkeersmak.
Zijn maatje een 8 maand oude appaloosa ook.. En we gaan vaak hele stukken wandelen met hun. In het dorp, langs de weg.. We komen alles tegen.. Gaat hardstikke goed en ze vinden het superleuk! Weer eens wat anders dan de wei!

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:47

Goed dat ik dat weet, wil het volgend jaar ook zo vroeg mogelijk doen met mijn veulen. Mijn 1e eigen paardje, ben zo blij Bloos

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:06

misschien is het handig als je een keer met een auto ofzo langs de bak gaat rijden?
De meeste paarden wennen dan al een beetje.
En ze moet natuurlijk eerst goed aan de halstertouw lopen zonder dat je er acheraan word gesleurt.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe oud een veulen de straat op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:27

ik ben nu bezig met op stukjes beton en dan were gras haar te leren stil staan en aan dingetjes wennen.. Knipoog ik wil nog niet zeggen dat het goed gaat mar we zijn wle een stapje verder Tong uitsteken