Andere ruiter passeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:12

Deed Anouar dat de allereerste keer ook perfect?

We moeten niet vergeten dat buitenrijden een leerproces is, zowel voor het paard als voor de ruiter. Ik ben het met je eens dat je het een paard kunt leren, maar het is en blijft een levend wezen dat toch altijd net anders kan reageren dan je hem hebt geleerd of dan je verwacht. Zeker de eerste keren dat je in een bepaalde situatie komt. Paard en ruiter moeten IMO ook de kans krijgen om te leren en te wennen aan situaties, om met bepaalde situaties om te gaan.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:26

Karin schreef:
Paard en ruiter moeten IMO ook de kans krijgen om te leren en te wennen aan situaties, om met bepaalde situaties om te gaan.


Zeker, maar honden moeten het ook leren.
Ik stop regelmatig voor honden als ze het eng vinden. Dan mag de hond aan mijn paard snuffelen. Schrikken ze de volgende keer niet zo en hoeven ze niet meer te blaffen.
Maar ik moet zeggen dat dit vrijwel alleen gebeurd als ik echt diep in het bos ben. De dagelijkse uitlaathondjes ken ik natuurlijk wel.

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:37

Wij rijden zowel met de kar als onder het zadel.
Dan naderen wij onze voorgaande ruiter(s) of kar(ren) afhankelijk van de afstand in stap of een
rustig drafje. En zeggen dan op afstand dat wij graag willen passeren en of ze er problemen mee
hebben als wij dit in een drafje doen. We rijden al jaren en hebben op deze manier eigenlijk nog nooit
rare reactie's gehad.
Duidelijk aan geven wat je wil en tijdens het passeren wel even de andere ruiter met paard in de gaten houden.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:48

Okee HC ik snap je. Haha!

Huertecilla

Berichten: 26888
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:14

Karin schreef:
Paard en ruiter moeten IMO ook de kans krijgen om te leren en te wennen aan situaties, om met bepaalde situaties om te gaan.


De wet zegt dat verkeersdeelnemers er op moeten kunnen vertrouwen dat bestuurders vaardig en bekwaam zijn.
Het is simpelweg zo dat het jou PLICHT is ervoor te zorgen dat je vaardig en bekwaam bent. Je MAG helemaal de openbare weg niet op als jij of jouw paard daar niet aan toe zijn.
Waarom denk je dat je aleen bij een gecertificeerde instelling onder leiding van een fromeel instructeur in een speciaal ingericht voertuig auto mag leren rijden Pling

Geven en nemen, maar jij hebt de PLICHT met je paard veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, GEEN RECHT op blabla en ja-maar.

@Honden-paarden
20 jaar geleden alweer heb ik geprobeerd de paarden en honden in de regio waar ik woonde met elkaar vertrouwd te maken (en gelijk de eigenaars zonder conflict in dialoog te krijgen) door te pogen de locale rijvereniging met de locale kynologenclub een uitwisseling op wederzijds terrein te laten uitvoeren.
De paardenkant was VOLLEDIG afwijzend. Dit terwijl destijds honden vrijwel overal lost mochten en de RUITERS de eigenlijk de enige klagers waren....

HC

frenie
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:49

Als ik een ander ruiter achterop rij en wil diegene passeren vraag ik dat beleefd of dat mogelijk is ook als ik daarna wil galoperen draaf wel eerst een stuk vooruit en ga dan pas in galop, maar kijk nog wel even achterom of dat werkelijk goed gaat. Het is een kleine moeite om rekening te houden met een ander, helaas is niet iedereen zo.
Met wandelaars heb ik soms meer moeite, bij ons zijn er weinig ruiterpaden maar wel veel wandelpaden en als ze dan zonodig op een ruiterpad moeten gaan wandelen dan kan het gebeuren dat ik ze in draf passeer mits het veilig is.

Huertecilla

Berichten: 26888
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:18

frenie schreef:
Met wandelaars heb ik soms meer moeite, bij ons zijn er weinig ruiterpaden maar wel veel wandelpaden en als ze dan zonodig op een ruiterpad moeten gaan wandelen dan kan het gebeuren dat ik ze in draf passeer mits het veilig is.


Bij wandelaars moet je er van uit gaan dat ze zich gedragen als schapen. Als er EEN rechts staat en de rest links, wordt de kans dat die ene oversteekt groter naarmate je dichterbij komt.
De logica is dat je voor het schaap (de wandelaar) steeds enger wordt en daardoor de behoefte aan de veiligheid van de groep groter.

HC

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:22

Zolang paarden niet verkeersmak worden geboren, moeten we er dus maar gewoon de weg niet meer mee op. Haha!

Of in de bak leren wennen aan alles wat-ie op een buitenrit kan tegenkomen. Pling

Huertecilla

Berichten: 26888
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:51

Karin schreef:
Zolang paarden niet verkeersmak worden geboren, moeten we er dus maar gewoon de weg niet meer mee op. Haha!

Of in de bak leren wennen aan alles wat-ie op een buitenrit kan tegenkomen. Pling


Of de ruiter
- leert welke mogelijkheden er nog meer zijn
- en de ruiter beleert het paard volgens de regels van die kunsten

Hint

Afbeelding

en zo kom je na het investeren van veel kwaliteitstijd wellicht tot

Afbeelding

Het ligt bij JOU Karin. Het gaat allemaal niet vanzelf en hoeft niet van een ander te komen. Maak gewoon je eigen huiswerk, zo simpel is het.

HC

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:55

Ik ben het met je eens dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid dient te nemen.

Maar een paard blijft nu eenmaal een levend wezen dat in bepaalde situaties anders kan reageren dan de manier waarop hij is 'voorgeprogrammeerd'. En daarbij: leren is een proces, niet iets met een afgebakend begin en eind.

Huertecilla

Berichten: 26888
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:18

Fijn dat je snapt Karin dat het NIET bij een ander ligt....

Binnen het kader van dit topic zijn begin en eind volslagen helder vastgelegd = de wegenverkeersregels.

Veel plezier.

HC

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:48

Je hebt inderdaad lopend meer controle over je paard om het te leren. Zelf deden wij dat ook met ons jonge paard. Maar dat bleek voor verkeersmak niet te hoeven! Wij helemaal netjes de berm in voor onze 1ste auto Duivel Maar mevrouw vond de ponny in de verte veel interesanter..

Berdien

Berichten: 64589
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:30

Ik moet zeggen dat ik het ontzettend irritant vind als een anderre ruiter mij zomaar passeerd in draf/galop.
Dat doe je imo niet.
Ik kom gelukkig niet veel ruiters tegen, en de weinige die ik tegen kom hebben wel het fatsoen om terug naar stap te gaan of rustig langs te draven.
Jes heeft meer moeite om rustig te blijven als we in de verte een potentieel vriendje hebben gespot, daar gaat ze het liefst hard op af, om te kijken of het echt een vriendje kan zijn. Rolleyes

Hetzelfde geld eigenlijk voor het passeren van paarden in weiland. Ik doe dat ALTIJD in stap. Echter, wat mensen hier in de buurt doen dat niet, met als gevolg dat die paarden elke keer dat ze een paard zien denken "jaaaa we gaan spehehehehelen!" en in volle galop meestormen en over het draad hangen om maar te kijken of ze Jes zo gek krijgen om mee te spelen. Nou heb ik een koele kikker, maar ik kan me voorstellen dat een paard daar best van kan gaan stuiteren. Wat is dan ook de moeite om paarden in weilanden in stap te passeren, zodat ze "leren" niet over hun toeren te raken als een ander paard passeert.
Misschien niet helemaal on-topic, maar imo toch gerelateerd (ruiter etiquette!)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:44

Heb op de eerste pagina al gereageerd, maar schoot me ineens iets te binnen nu.

Ik heb nog nooit echt problemen gehad met ingehaald worden of inhalen, behalve dan bij de maneges die hier achter in het bos rijden. Die rijden met een groep van 14 ofzo, iig een behoorlijke rij paarden en met name als ze je tegemoet komen rijden, gaat de begeleider zo'n 10 meter voor je pas op de rem. Dan stappen ze voorbij, dus de eerste 3 zijn voorbij en dan begint de begeleider alweer te draven of te galoperen, waarna de hele rij ineens vertrekt. Vooral de ponytjes achteraan komen dan behoorlijk voorbij gescheurd.
Mn paard is niet van veel dingen bang, maar ik moet zeggen dat ik dat toch tegenwoordig probeer te vermijden, want als ze er dan vandoor gaat, kan ik denk ik vanaf de manege naar huis rijden Clown

Makkelijkste vind ik toch gewoon een ander pad inslaan, dan maar een hoekje verder om of een hoekje korter ipv andere 'lastigvallen' of ja in mijn geval is het eerder mezelf lastigvallen, aangezien de mijne liever niet heeft dat er een paard voor haar komt. Ja als je ingehaald wordt gas erop Clown

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:50

xtostarlight schreef:
Makkelijkste vind ik toch gewoon een ander pad inslaan, dan maar een hoekje verder om of een hoekje korter ipv andere 'lastigvallen' of ja in mijn geval is het eerder mezelf lastigvallen, aangezien de mijne liever niet heeft dat er een paard voor haar komt. Ja als je ingehaald wordt gas erop Clown


Dat rijdt lekker ontspannend, de hele weg op moeten letten of er niemand voor je, achter je, links van je of rechts van je rijdt.
Je paard zal wel denken: He ze gaat weer het hoekje om, komt zeker weer een ander paardje aan. Haha!
Nee hoor, ik ga zulke situatie's niet uit de weg.
Ik ga al dit soort confrontatie's altijd gewoon aan.
Zelf lekker ontspannen blijven.
Hoe vaker je dit soort situatie meemaakt des te sneller wen jij, maar ook jouw paard eraan.
En zal hij op den duur toch anders gaan reageren als er paarden voor of achter je lopen.

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:52

We nemen dan terug naar stap. Vragen dan aan de voorganger(s) of we mogen passeren, en meestal mag dat Lachen
Dat gebeurt ook andersom, heel netjes dus.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:56

Nou als die mij al heeft gezien en die blijft op t zelfde pad rijden dan draaf ik rustig voorbij. Als ik weet dat mijn paard er het van zou worden dan zou ik uitmezelf een ander pad gaan kiezen, tja en anders ...heb je pech.
Komen we elkaar tegen dan passeren we stapvoets.
En als je je paard absoluut niet onder controle kunt houden is t beter om niet alleen t bos in te gaan.

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:00

vivana schreef:
En als je je paard absoluut niet onder controle kunt houden is t beter om niet alleen t bos in te gaan.

Ja sluit ik me bij aan.

dootjee

Berichten: 1016
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Westland

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:15

ik zou gewoon rustig weer gaan stappen, peg dan,, volgende keer beter!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:35

pmarena
ik zou hetzelfde doen hetgeen jij beschrijft.
Lijkt mij heel netjes.

Huertecilla

Berichten: 26888
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:48

vivana schreef:
En als je je paard absoluut niet onder controle kunt houden is t beter om niet alleen t bos in te gaan.


Dat is wat de wegenverkeerswet zegt ja.
De rest is eigenlijk geneuzel Cool


HC

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:07

Huertecilla schreef:
Karin schreef:
Paard en ruiter moeten IMO ook de kans krijgen om te leren en te wennen aan situaties, om met bepaalde situaties om te gaan.


De wet zegt dat verkeersdeelnemers er op moeten kunnen vertrouwen dat bestuurders vaardig en bekwaam zijn.
Het is simpelweg zo dat het jou PLICHT is ervoor te zorgen dat je vaardig en bekwaam bent. Je MAG helemaal de openbare weg niet op als jij of jouw paard daar niet aan toe zijn.
Waarom denk je dat je aleen bij een gecertificeerde instelling onder leiding van een fromeel instructeur in een speciaal ingericht voertuig auto mag leren rijden Pling

Geven en nemen, maar jij hebt de PLICHT met je paard veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, GEEN RECHT op blabla en ja-maar.

@Honden-paarden
20 jaar geleden alweer heb ik geprobeerd de paarden en honden in de regio waar ik woonde met elkaar vertrouwd te maken (en gelijk de eigenaars zonder conflict in dialoog te krijgen) door te pogen de locale rijvereniging met de locale kynologenclub een uitwisseling op wederzijds terrein te laten uitvoeren.
De paardenkant was VOLLEDIG afwijzend. Dit terwijl destijds honden vrijwel overal lost mochten en de RUITERS de eigenlijk de enige klagers waren....

HC


Nou nou jij valt lekker aan zeg.
Hoe kun je nu met een paard "vertrouwd "de weg opgaan als deze er nog nooit is geweest?!
Dat leren ze door het veel te doen.....en 't is en blijft een dier dús verschieten kunnen ze altijd , net als een hond.
En ik denk dat honden vaker onder een auto lopen dan een paarddenk je ook niet.
En de een doet 't prima met begleiding en een ander ( wat ik meestal meemaakte) doet 't beter op begleiding van de ruiter ( vertrouwen).