Andere ruiter passeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:20

Dat vind ik echt een gebrek aan ruiteropvoeding, ik heb het echt heel anders geleerd maar je hoort het idd steeds vaker tegenwoordig dat mensen zo aso gepasseerd worden. Net als dat de bakregels bij velen niet meer lijken te bestaan Clown (maar dat is weer totaal offtopic Haha! )

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:51

Gewoon rustig draven tot je op een afstand bent dat je kan roepen. Meestal hebben die paarden ook wel door dat er "iets" aankomt van achter dus waarschijnlijk heeft die ruiter het heel snel door.
En dan overleggen hoe je het beste weer uit elkaar komt.

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:22

pmarena schreef:
Maar wat vinden jullie van de volgende situatie , je bent al een hele tijd aan het stappen vanwege ander verkeer....


Verkeer is het toverwoord.
Zonder spiegels of bel blijven oren en stem om aan te geven dat je er bent en in wil halen. Wat het inhalen zelf betreft geldt ook niets speciaal.

Gaat het verkeer voor je aan de kant, dan heb je geluk. Zo niet, dan moet je wachten tot je er voorbij komt.
Voor de ingehaalde ruiter lijkt het mij handig als deze even opzij gaat opdat het initiatief dan bij de ingehaalde ligt. Gaat deze niet opzij, dan is deze afhankelijk van of, hoe en wanneer jij inhaalt.

Zo simpel is het voor MIJ. Ik roep dat ik er ben (beeldig in de spiegel) en zie het even aan. Daarna roep ik dat ik inhaal (richtingaanwijzer). Punt. Ik ga niet in galop tijdens het inhalen, dat lijkt me fatsoenlijk, maar voor de rest zie ik het als een gewone verkeerssituatie.

HC

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:25

Even roepen en de reactie afwachten. Als de andere ruiter je wel gehoord heeft en verder niet reageert zou ik er rustig langs draven. Ik hou dan wel de andere ruiter goed in de gaten, mocht het andere paard reageren, dan ben ik ook snel met mijn reactie. Maar ik ben het wel met je eens...het is af en toe zwaar vervelend!!

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:04

Leetjuhh schreef:
...het is af en toe zwaar vervelend!!


DAT moet je echt proberen te voorkomen, ergernis. Daar zit JIJ namelijk mee.

Als jij aangeeft dat je er bent en er langs wil, BEN je al beleefd, want de ingehaalde hoort zelf ook in de figuurlijke spiegel te kijken.
Daarna heb je nog steeds geen RECHT er langs te bolderen, doch je op te zitten vreten is het andere uiterste.

Normaal hier is dat we stoppen en een praatje maken, doch soms ook alleen een breed lachende ¡BUENAS hombre!!! ¿de paseo? Si - vale - luego....
Regelmatig ook kruis ik op de openbare cominos een engelse paardverhuurdame met klanten. Ik minder altijd vaart en roep al van verre. Of ik ze nu tegemoet of achterop rij, ze staan steevast met een half dozijn paarden van links naar rechts over de weg verspreid STIL. Daar kan ik niets mee.
Ik groet beleefd, rij netjes, meestal in stap, maar toch echt wel DOOR. Als er ruimte is tussen hen door, anders door de berm en ¡ADIOS!

Paardrijden is veel te leuk om je te ergeren. Kortom, los het op Pling

HC

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:35

Ja kan ook gewoon een ander pad inslaan (als die er is) en een andere route volgen.

Anders gewoon in stap passeren of vragen of je mag passeren.

Wandelaars en fietsers passeer ik meestal in stap, maar soms ook in draf (ligt aan de breedte van het pad en de situatie) en als er een ruiterpad naast het fietspad is met nog een strook groen ertussen, kan je ook in galop passeren.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:40

HC, om het nou helemaal hetzelfde als verkeer te zien vind ik raar want je bent toch bezig met paarden. Dat blijven kuddedieren en die kunnen er heel anders over denken als ze gescheiden worden.

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:21

Het IS toch gewoon een verkeersvraag die gesteld wordt Verward
Over het inhalen van een andere bestuurder op dezelfde weg. Je geeft een inhaalsignaal en je haalt zonder het overige verkeer te hinderen in, punt.

Dit is niet anders dan met autos, brommers of fietsers. Beetje flexibliteit, geven en nemen, is essentieel doch het fundament is dat iedere verkeersdeelnemer er van uit kan gaan dat iedere bestuurder bekwaam is en een bestuurder van een paard valt daar ook gewoon onder. Naar het overige verkeer en onderling.
Je geeft wat en gaat er niet in galop voorbij, maar moet er wel van uit kunnen gaan dat je er in draf voorbij kan.

Kortom, voor mij IS het een verkeersvraag, maar misschien heb ik de vraag van de topicstartster helemaal verkeerd geïnterpreteerd.

HC

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:23

Huertecilla schreef:
Het IS toch gewoon een verkeersvraag die gesteld wordt Verward


Ja hoor. Voor mij wel.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:27

Ik háát het als mensen mij al galoperend passeren.. Ik draaf/tölt een stukje ga dan als ik dichtbij genoeg ben even vragen of ik er langs kan, vaak zeggen ze ja natuurlijk mag dat.

Maar ik heb heel veel keuzes in wegen ect. dus ik kan ook gewoon een andere route nemen, wat meestal het geval is Bloos

Ik heb één keer gehad dat we in het Haaksbergse veen liepen (mijn moeder en ik), gewoon rustig aan het stappen.. tot dat er twee mensen kei hard voorbij galopeerden! Skipta (is blind) schrok zich wild en is zo half tegen een paaltje op gerend en bijna de bosjes in gerend! Ik met Trana er achteraan (wat niet de bedoeling was hoor Clown ) Die aso's keken niet eens om! Boos!

Sindsdien doe ik éxtra voorzichtig met passeren Knipoog

Anoniem

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:20

Ik kom haast nooit ruiters tegen en inhalen doe ik nog minder. Groot bos met veel ruimte en weinig ruiters Knipoog
Ik ben meestal degene die ingehaald wordt als er al andere ruiters zijn. Ik kijk dus even vanuit een ander standpunt dan de meesten.
Wat voor ons het prettigste is is aanroepen, wij staan even stil, combinatie passeert in stap en gaat na een meter of tien zijn eigen gang. Maar als ik de mogelijkheid binnen hand/hoefbereik heb vraag ik de andere combinatie even te wachten/te stappen tot ik een zijpad in kan gaan. Vaak zien ze al aan mijn pony dat 'passeren' nog een punt is waaraan we werken.

Apple

Berichten: 76238
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:57

maaitjuh schreef:
HC, om het nou helemaal hetzelfde als verkeer te zien vind ik raar want je bent toch bezig met paarden. Dat blijven kuddedieren en die kunnen er heel anders over denken als ze gescheiden worden.


Voor mij is het ook gewoon een verkeersvraag.

Tuurlijk zijn paarden kuddedieren en kunnen er anders over denken als ze gescheiden worden. Zaak is dus om het niet tot een kudde te laten komen.

Jij bent met jouw paard de kudde als je alleen op pad bent. Als je dan een ander paard tegen komt dan is het de kunst om met jouw kudde verder te rijden en je paard niet te laten 'up-teamen' met het andere paard.

Als dat betekent dat je dus in een rustig drafje er langs komt om stress bij beide paarden te vermijden dan is dat zo.

Oprijden met een ander paard of er bij in de buurt blijven hangen is vragen om problemen.

(als je in een groepje rijdt dan heb je minder tot geen last van dit effect uiteraard als je dan een ander paard tegen komt).

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:24

Als je mij in draf inhaalt neem ik je dat niet in dank af hoor.
Vind ik echt asociaal.
Ik vraag als ik erlangs ben ook altijd netjes of ik kan wegdraven of niet.

Apple

Berichten: 76238
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:36

Ik zal jou ook niet in draf inhalen Knipoog. Ik ken jou niet, ik ken je paard niet. Ik zal draven tot 20 meter achter je, je dan aanroepen en dan kijken hoe ik daar langs kan komen Lachen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:53

Nee okee, ik had het ook eigenlijk tegen HC.
Die zegt: "Je moet er wel vanuit kunnen gaan dat je in draf kan inhalen."
Maar was te lui om te quoten.

Anoniem

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:11

Ik passeer ook nooit zomaar,vraag ook altijd of het kan.Zelf sta ik altijd even stil als iemand mij passeert.
Ik heb ooit één keer gehad op een vrij smal pad dat er een ruiter van achter mij in galop aan kwam.Omdat mijn paard nogal hevig reageerde ging hij in stap over toen kon ik aan de kant gaan,alleen vertrok hij toen gelijk weer in galop.Met het gevolg dat wij sneller bleken te zijn in galop Clown .Ik vond dat niet zo'n geslaagde actie.

Uiteindelijk blijven het altijd paarden en waar het ene paard heel coole in kan zijn kan het andere een heet hoofd zijn.

In principe passer ik ook voetgangers in stap of er moet ruim voldoende ruimte zijn en het pad niet stoffig.Ik laat mensen ook niet graag in een stofwolk achter ,dat vind ik ook zo onbeleefd.

Apple

Berichten: 76238
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:22

Ik heb meestal niet zo'n probleem met paarden die mij passeren. Ik heb 1 keer gehad dat ik in stap was, er een ruiter uit het duin kwam en vervolgens zo in galop langs kwam.

Toen ging ik dus een poosje achteruit de zee in.

Op moment dat ik het niet meer grappig vond kwam diezelfde ruiter weer in galop langs, ditmaal de andere kant uit.

Dat scheelde, dat was de kant waar ik ook heen wilde Haha!. Vooruit knop weer gevonden, in rustig galopje er achteraan en in het duin was de andere ruiter inmiddels om de hoek verdwenen.

Toen de rust was weergekeerd kwam ik op de terugweg nog een vierspan Friezen tegen die op het strand 8-jes aan het rijden waren in galop.
Ik heb wat getreuzeld totdat ze weer gewoon rechtuit gingen in stap en ben er toen in een zo groot mogelijke boog in draf langs gegaan.

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:35

maaitjuh schreef:
Nee okee, ik had het ook eigenlijk tegen HC.
Die zegt: "Je moet er wel vanuit kunnen gaan dat je in draf kan inhalen."
Maar was te lui om te quoten.


Ik zie het als een verkeersvraag en heb er inhoudelijk op geantwoord.

Als jij op mijn teken aangeeft dat jij en jouw paard een vaardigheidsprobleem hebben, dan wil ik je best gelegenheid geven aan de kant te stoppen. Het is namelijk ook mijn verantwoordelijkheid als bestuurder om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Kortom, ik roep dat ik er achter zit, geef aan dat ik inhaal en doe dat rustig in draf zonder ook maar het minst in de weg te rijden. Als de ruiter voor me aangeeft liever meer ruimte te willen maken of te willen stoppen, dan hou ik daar rekening mee. Binnen redelijke grenzen.

Is met voetgangers, fietsers en zelfs motorvoertuigen niet anders. Vandaag op de camino die wij hier de racebaan noemen nog in galop een auto ingehaald. Ik geef aan dat ik er langs wil, zij geeft wat ruimte, ik een schepje erop om er vlot voorbij te zijn.
Als ZIJ dat eng vindt, wil ik best even wachten tot ze bij een breder stuk aan de kant inhoudt hoor Haha!

HC

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:53

Ik vind het eerlijk gezegt vervelend als een paard helemaal over de rooie gaat als hij ingehaald wordt.
Ik kan het begrijpen als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot, maar als een paard niet normaal gepasseerd kan worden vind ik niet dat je ergens buiten moet gaan rijden waar je andere ruiters tegen kan komen.
Ik heb vaak zat meegemaakt dat een ruiter de bosjes in vloog als ik langs kwam. Maar ik kan toch moeilijk omdraaien als ik iemand te gemoed rij (in stap)

Ik heb ook een keer gehad dat ik lekker aan het stappen was en in ene een geschreeuw achter me hoor HOOOO HOOOOO HOOOO. Ik schrok me rot. Vervolgens kwam er al schreeuwend een paard met ruiter (paard was met ruiter op stap denk ik) voorbij gecrosst.
Sorry hoor, maar is het dan verantwoord om buiten te gaan rijden? Ik denk het niet

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:58

Lenneke_ schreef:
Ik vind het eerlijk gezegt vervelend als een paard helemaal over de rooie gaat als hij ingehaald wordt.
Ik kan het begrijpen als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot, maar als een paard niet normaal gepasseerd kan worden vind ik niet dat je ergens buiten moet gaan rijden waar je andere ruiters tegen kan komen.
Ik heb vaak zat meegemaakt dat een ruiter de bosjes in vloog als ik langs kwam. Maar ik kan toch moeilijk omdraaien als ik iemand te gemoed rij (in stap)

Ik heb ook een keer gehad dat ik lekker aan het stappen was en in ene een geschreeuw achter me hoor HOOOO HOOOOO HOOOO. Ik schrok me rot. Vervolgens kwam er al schreeuwend een paard met ruiter (paard was met ruiter op stap denk ik) voorbij gecrosst.
Sorry hoor, maar is het dan verantwoord om buiten te gaan rijden? Ik denk het niet


Erg herkenbaar! Ja

Of honden op het ruiterpad Clown Vanmiddag ook weer. 3 van die afschuwelijke koningspoedels kwamen voorbij. De baas gillen, niet gezellig meer. Merrit stopt direct als ik dat zeg, dus wij wachten wel. En vooral niks zeggen he, geen sorry oid. Vroeger wond ik me daar over op. Tegenwoordig haal ik maar mijn schouders op en denk dat Merrit en ik het saampjes beter geregeld hebben.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:59

Een paard wordt niet verkeersmak geboren, maar ook niet 'inhaalmak'. En hij zal het ook niet leren als hij er nooit aan wordt blootgesteld.

In sommige gevallen is het ook erg lastig om ergens buiten te gaan rijden waar je geen andere ruiters kunt tegenkomen. Als je bent aangewezen op (een beperkt aantal) ruiterpaden bijvoorbeeld.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:00

Honden
En die baasjes maar roepen: hij wil alleen maar spelen, hij doet niks hoor.
Grrr Boos! Ik wil niet spelen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:07

Karin schreef:
Een paard wordt niet verkeersmak geboren, maar ook niet 'inhaalmak'. En hij zal het ook niet leren als hij er nooit aan wordt blootgesteld.

Natuurlijk. Maar je kunt je paard wel leren normaal te blijven denken in zulke situaties.
Anouar weet gewoon dat hij nooit weg mag rennen, ookal is iets nog zo eng.
Laatst kwamen we tussen en touringcar en een vrachtwagen (rijdend) Ik voelde dat hij het doodeng vond, hij spande zich helemaal aan, maar ging niet harder lopen. Hij weet gewoon dat als ik daar geen aanleiding voor geef hij niet mag gaan rennen of gek doen.

Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:08

Over honden gesproken, bij mij in het bos zijn het altijd de hondenzitters die helemaal flippen, ze zijn altijd bang dat het paard dat ik rijd, trapt, alsof hij er zo gevaarlijk uitziet tegenwoordig (het is een dikke fjord die nu totaal in wintervacht gehuld is, hehehe Knipoog )

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:11

Ik was vorige week zondag zo dom om te gaan rijden. Prachtig weer, dus het hele gooi zat in het bos, inclusief hond.
Ik heb alleen maar kunnen stappen en moest om te haveklap stoppen omdat er weer een hond in Anouar z'n staart hing