Andere ruiter passeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 09:22

Je komt tijdens het rijden wel eens andere ruiters , fietsers of wandelaars tegen.
Je passeert dan in stap , dat is wel zo netjes.

Maar wat vinden jullie van de volgende situatie , je bent al een hele tijd aan het stappen vanwege ander verkeer maar wil nu toch eindelijk ook wel eens een drafje pakken , anders doe je de hele rit niks anders dan stap Knipoog

Je gaat draven , en een stuk voor je komt er ineens vanuit een zijweggetje een andere ruiter op dezelfde weg als jij , die voor je uit gaat rijden , al stappend.

Het is een beetje lüllig om daar gewoon dravend op af te gaan zo van achteren.
Maarja als je gaat stappen kom je er ook nooit voorbij , en echt lollig is dat ook niet.
Dan zit je af te wachten totdat de andere ruiter gaat draven , en die wil dan weer niet te hard gaan omdat dat weer lüllig is voor jou , bang dat je je paard niet kan houden ofzo Tong uitsteken
En natuurlijk kan je eigen paard er ook dribbelig van worden dat die niet lekker mag draven en galopperen , en wil ook naar dat paard voor je toe.

Je hebt dus een beetje een probleem.

Ik kies er dan dus voor om toch in een rustig drafje m'n weg de vervolgen en dan een stukje voor de andere ruiter even in stap te gaan en te vragen of het goed is als ik verder langs kom draven.

Maarja dan kan die ruiter al een beetje pissed zijn , je hebt er mieperds bij natuurlijk...

Wat doen jullie in deze situatie ?

Nibbit

Berichten: 10424
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:01

Als je rustig achter mij zou draven en dan even iets roepen, zodat ik weet dat je er aan komt zou ik er geen problemen mee hebben.
Hier in het bos doet niemand dat Boos! met als gevolg dat mijn paard dan enorm schrikt

In het bos moet je gewoon rekening met elkaar houden, dan is er niets aan de hand Haha!

Mensen met loslopende honden zijn imo nog erger...

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:04

Precies, ik houd daar ook helemaal niet van hoor. Je kunt misschien beter even een gil geven inderdaad, en vragen of ze heel even wil wachten zodat jij er langs kan. Hier in het bos doet ook niemand dat en daar word ik inderdaad pissed van.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:08

In zo'n geval roep ik altijd even of ik mag passeren (die regel geldt tijdens wedstrijden ook). Blijft de ruiter stappen, dan ga ik er in een rustig drafje langs (anders kom je er echt niet langs) maar ik maak ook vaak genoeg mee dat de betreffende ruiter dan even gaat stilstaan zodat ik er ook in stap langs kan. Mijn endurancetrainingen (waarin ik veel draaf) doe ik zoveel mogelijk op momenten dat er nauwelijks publiek in het bos is, maar soms gaat het niet anders en dan is de kans groter dat ik dergelijke situaties tegenkom.

Hetzelfde doe ik overigens als ik een hardloper van achteren nader die nét een fractie langzamer loopt dan dat ik draaf. Voor allebei irritant als ik in dat net te langzame tempo achter hem/haar blijf draven. Dan roep ik ook even aan en dan merk ik vanzelf wel of ik in stap of in een rustig drafje kan passeren. Sowieso minder ik iig vaart, in een flinke draf (ja, soms tijdens een wedstrijd, maar altijd na aanroepen) of zelfs in galop zul je mij niemand zien passeren.

Mochten ze pissig worden: jammer dan. Ik probeer zoveel mogelijk rekening met anderen te houden, daarom ga ik er niet in een flinke vaart langs zonder mezelf aan te kondigen: ik roep netjes aan en minder vaart. Maar het klopt natuurlijk niet dat jij niet zou kunnen inhalen en je je de rest van de rit moet aanpassen aan iemand die toevallig vóór je belandt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:14

Gewoon even roepen dat je er langs wilt en of je in draf mag passeren. De andere ruiter is dan gewoon gewaarschuwd.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:04

Karin schreef:
In zo'n geval roep ik altijd even of ik mag passeren . Blijft de ruiter stappen, dan ga ik er in een rustig drafje langs (anders kom je er echt niet langs) maar ik maak ook vaak genoeg mee dat de betreffende ruiter dan even gaat stilstaan zodat ik er ook in stap langs kan.


Zo doe ik het ook.
Is echt nooit een probleem Knipoog

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:07

ja, dat doe ik ook. Altijd even vragen, dan voorkom je irritaties. Ik vind het ook fijn als anderen dat bij mij doen.

Laatst reden we achter een fietster die net iets te langzaam ging. Ik vroeg of ik in draf mocht passeren en de arme man ging met fiets en al in de stuiken staan om ons erlangs te laten, terwijl er plaatst genoeg was Haha! Dat was nou ook weer niet nodig...haha.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:11

Ik draaf er ook altijd naar toe en vraag of ik kan passeren.

Wandelaars, fietsers endergelijke daar let ik eigenlijk niet op Bloos! (maar goed, ik rij dan ook op het strand waar je ruimte genoeg hebt).

Andere paarden hangt het er helemaal vanaf. Bekende paarden passeer ik vaak gewoon in draf (als ik weet dat dit kan) en zij doen dat ook bij mij. Onbekende paarden rij ik meestal naar toe, spreek ik aan en passeer dan.

Hetzelfde met tegenmoetkomende paarden. Bekende paarden rij ik gewoon in draf langs.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:14

Ik neem meestal gewoon een ander pad, of ga samen met diegene verder rijden (moet zeggen dat ik dan de meeste mensen die hier in t bos rijden min of meer ken)
Als ik er echt langs moet, draaf ik erheen en stap er langs af, ik heb een paard dat ontzettend snel stapt, dus ben er zo langs. Natuurlijk roep ik eerst even of het oke is als ik passeer.

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:29

Even elkaar waarschuwen is inderdaad wel zo beleefd. Laatst zat ik in zo'n zelfde situatie, alleen was ik degene die gepasseerd werd. Mijn vriendin reed mee, die nog weinig rijervaring heeft, waardoor ik met haar altijd wat voorzichtiger ben op buitenrit.
We reden in stap op een lang breed pad waar vaak gegaloppeerd wordt; toevallig keek mijn vriendin achterom en waarschuwde me, want er kwam in volle galop een ruiter op ons af. Die nam vlak achter ons haar paard terug naar draf (zij het een vliegende draf) en passeerde ons zo. Het paardje waar ik op reed vindt "hard" de leukste versnelling, spitste dus zijn oortjes en drukte zijn achterhand alvast om aan te springen; ik kon hem nog maar net inhouden toen de andere ruiter -ons nog maar een paar meter voorbij- weer wegspurtte in galop.
Ik had geluk dat ik mijn pony bij me kon houden, anders had ik echt een probleem gehad. Ik was flink boos op die meid.
Zelf passeren wij mensen (zij het in een auto, op de fiets, wandelend, met hond of kinderen, of dus te paard) ALTIJD in stap. Als ik ruiters achterop rij, vraag ik altijd even welke kant ze op rijden en of ze willen galopperen of draven. Hiermee voorkom je imo een hoop ellende en toon je respect voor elkaar Ja

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:34

ik kom eigelijk nooit iemand tegen die ineens voor me loopt. Meestal eerder mensen te gemoet.

tijdje terug kwam ik wel 2 ruiters tegen, die kwam ik eerst te gemoet en al vriendelijk hoi gezegt en later kwam die me achterop gereden en roepen ze ook of ze er langs konden. Dus ik heb ze natuurlijk vriendelijk langs gelaten. even later komen ze van een zijweggetje (jaja klein bosje:P) en kreeg ik voorrang omdat ik hun eerder al voor had laten gaan Tong uitsteken


wat is paardenvolk toch sociaal Haha!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:33

Ik vind het ook fijn als iemand even laat weten dat diegene wil gaan passeren. Ik ben meestal alleen en mijn paard maakt zich enorm druk als er andere paarden aankomen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:37

Meestal is het ook voor beide partijen prettiger als de snellere partij er even voorbij kan. Mijn paard bijvoorbeeld is best wat gewend, maar hij wordt er soms ook narrig van als een ander paard (waar hij niet mee samen rijdt) bij hem 'op de trekhaak' gaat hangen, al dan niet op afstand. Dan heb ik liever dat diegene er even voorbij gaat. Haha!

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:10

Ik minder altijd vaart als ik passeer (langzame draf, of stap - afhankelijk van "wat" ik passeer) en laat ook altijd duidelijk weten dat ik er langs wil. Ik vind het ook erg fijn als anderen dat doen, helaas gebeurt het niet altijd.

En aangezien de omgeving hier een beetje "ons kent ons" is, kan elkaar tegenkomen ook wel eens betekenen dat je een stukje met elkaar oprijdt.

Bij 1 man + hond minder ik nooit vaart - hij heeft een hond die graag achter de paarden aangaat (spelletje) en moet z'n hond stevig vasthouden als we passeren. Kom die man regelmatig tegen en weet dus dat snel passeren voor ons beiden + dieren fijner is - al passeer ik hem nooit in galop.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:54

ThaGirl schreef:
wat is paardenvolk toch sociaal Haha!


Nou niet allemaal hoor Boos!
Kwam laatst een aanspannig tegen in het bos(achter me) die wilde eigenlijk in volle galop langs me....met een 2 span.
Toen heb ik toch even vriendelijk gevraagd wat hier de bedoeling van was Whoosh!

Ook kwam er eens iemand in volle galop voorbij,gelukkig zit ik op een heel bomproof dame die ook nog erg snel is.
Ben er wel even achterna gegaan ingehaald,gezwaaid en gezegd dat het altijd prettig is ruiters te onmoeten die de ruiterettiquette nog geleerd hebben Haha!

Maar verder gaat het hier meestal gemoedelijk.
Van de week kwam ook iemand uit een zijpad en vroeg me of ik er een probleem mee had dat ze wat meters verder in galop zou gaan.....
Vind ik erg netjes,geef dit zelf ook aan.
de merrie waar ik vaak mee buiten ben geeft er niets om al komt er een kudde wilde stieren voorbij,ze blijft onder de man maar ikzelf vind het zo asociaal om zomaar voorbij te denderen,of het nu bij andere ruiters,fietsers,wandelaars is.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:00

Mieke_Lotte schreef:
ja, dat doe ik ook. Altijd even vragen, dan voorkom je irritaties. Ik vind het ook fijn als anderen dat bij mij doen.

Laatst reden we achter een fietster die net iets te langzaam ging. Ik vroeg of ik in draf mocht passeren en de arme man ging met fiets en al in de stuiken staan om ons erlangs te laten, terwijl er plaatst genoeg was Haha! Dat was nou ook weer niet nodig...haha.

hahaha zo typisch! ik zie soms wandelaars 100meter voor mij. Zij kijken achterom en zien mij, en ze springen dan onmiddelijk in de struiken en blijven dan zo staan Koe Terwijl ik tempo-slak aan het stappen ben. Dan voel ik mij zo schuldig, omdat ze daar dan nog 3minuten moeten wachten voor ik gepasseert ben Clown Dan wil ik wel een drafje doen zodat het wat sneller gaat, maar dan denk ik dat in draf passeren ook niet zo vriendelijk is Clown Een waar dillemma dus Vork

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:02

Ik ben laatst in volle rengalop bijna tegen iemand aangeknald Nagelbijten / Gniffelen
Ik reed aan de ene kant van de bomen rij, zij kwam me stappend tegemoet aan de andere kant van de bomenrij, dus ik heb haar nooit zien aankomen.
Zowel mijn pony als ik schrokken ons dood, pony vol op de rem en ik lag er bijna naast Clown
ik kende dat meisje gelukkig, haar paard bleef gewoon rustig kijken. Maar normaal stap ik wel braaf als ik een andere ruiter wil passeren.
Ik passeer wel eens in draf wandelaars, mits er voldoende ruimte is.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 23:07

Mijn favoriet is toch wel het hele langzame drafje , dat je net niet stapt , dat passeert het prettigst vind ik als je langs andere paarden gaat. Dan is het ook niet zo'n startschot als je een stukje verderop de passen iets langer laat worden ipv dat je echt vanuit stap aandraaft dan Tong uitsteken

Ik heb 1 keer een "probleem" met iemand gehad.
Was dus al de hele tijd aan het stappen vanwege steeds fietsers / wandelaars enzo met honden en kleine kids en Rena was dus echt toe aan een drafje , begon een beetje kriebelig te worden. Dus we draven aan op een lange rechte weg richting een rustige kruising , komt er in de verte een Tinker aan , een km verderop ofzo. Dus ik blijf gewoon draven , ga gaandeweg zachter , 300 meter voor de Tinker ga ik in stap , herken het grietje dat erop zit (type bang mutsje Tong uitsteken ) en weet dat deze Tinker dus echt kipmak is , maarja blijf stappen. Tinker komt tergend langzaam dichterbij en ik Rena en ik worden het stappen beide behoorlijk zat maar stappen rustig verder. Enkele tientallen meters voordat we elkaar passeren , besluit mutsje ineens dat ze toch al een aardig eindje bij de manege vandaan is denk ik , en draait om en begint vervolgens weer tergend langzaam de terugweg te vervolgen , voor ons uitstappend.

Ja daar word ik ook niet goed van hoor , ze ziet dat Rena braaf is maar wil LOPEN en gaat dan zoiets doen , dan zit je zo'n pony eigenlijk een beetje te zieken. Dus ik ga in een rustig drafje zodat ze me aan hoort komen , zeg : ik passeer even hoor. Mutsje draait zich om en roept pinnig : volgens mij heb je dat niet bij je ruiterbewijs geleerd !! Boos!
Terwijl ik ála slak langsdraaf en de Tinker rustig verder stapt half in dromenland.

Ik heb het beste met anderen voor hoor , maar als ik al een km in stap zit voor zo'n muts en ze dan omdraait en verwacht dat ik nog eens een km erachteraan blijf drentelen dan heeft ze het ook mis...
Wat hadden jullie gedaan ben ik dan wel benieuwd naar....? Bloos

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:52

Ik was waarschijnlijk sowieso al tot veel dichterbij gedraafd. Op 50 meter in stap gegaan, passeren en dan verder draven (als ze me tegenmoet was gekomen).

Als ze in dezelfde richting was gereden dan was ik doorgedraafd tot een meter of 10 (als het paard zou reageren dan zou ik eerder gaan stappen), dan aanroepen en dan zo mogelijk in draf er langs.

Niets is vervelender als iemand die dezelfde kant op rijdt dan jij en dan net in een ander ritme of tempo zit. Beter er snel langs en dan gelijk weg als dat je elkaar de hele tijd tegen komt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:21

Antheman schreef:
Karin schreef:
In zo'n geval roep ik altijd even of ik mag passeren . Blijft de ruiter stappen, dan ga ik er in een rustig drafje langs (anders kom je er echt niet langs) maar ik maak ook vaak genoeg mee dat de betreffende ruiter dan even gaat stilstaan zodat ik er ook in stap langs kan.


Zo doe ik het ook.
Is echt nooit een probleem Knipoog


Zo deed ik het ook altijd toen ik nog in het A'damse bos reed, gewoon even vriendelijk vragen of melden dat je er graag langs wil. Dan is het meestal geen probleem of het paard moet er moeite mee hebben dan kan de ruiter in ieder geval maatregelen treffen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:56

Ik vraag altijd gewoon of ik kan passeren, of ik ga een ander pad in.
Als andere achter me rijden of ze komen in draf op ons af roep ik altijd even dat ze gewoon door mogen draven. Anouar reageert er toch niet op en ik vind het ook fijn als andere dat tegen mij zeggen.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:37

Ik kom zelf zelden andere ruiters tegen, alhoewel de laatste keer: kwamen er andere ruiters in galop voorbij, waardoor de mijne flipte, tsja van je mederuiters moet je het hebben Boos! , maar in zo'n situatie als de TS beschrijft en je dus in dubio zit wat betreft stap-draf: dan zou ik rustig draven en vlak voor/bij de andere ruiter even vragen of het goed is als ik (evt. in draf) passeer. Als je het netjes vraagt, moet het geen probleem zijn lijkt me zo. En zodra je merkt dat het andere paard net wat hevig op jou en je paard reageert gewoon weer gas terugnemen.

Dus: gewoon even netjes vragen of roepen en altijd opletten hoe de paarden op elkaar reageren.

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:51

Kom niet zo vaak iemand tegen in het bos, laats kwamen er wel een groepje mij tegemoet rijden, elkaar in stap gepasseerd nog geen 3 meter verder galopperen ze ineens aan met een hoop geschreeuw. Gelukkig rijd ik op een paard wat wel bij je te houden is.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:59

Ik roep ook gewoon of ik mag passeren,en dat mag eigenlijk altijd..
Ik roep ook naar een ruiter achter mij dat ie mag passeren.
Als ik zie dat het paard voor mij heel nerveus is doordat ik erachter rij,ga ik een ander pad op zodra dat kan.
Beetje met elkaar meeleven is niet erg toch..

Zo heb ik ooit eens een hele gezellige buitenrit gemaakt met een vrouw die ik eigenlijk alleen maar wilde passeren.
Ze zei dat dat kon,en toen ik langs ging (in draf,anders kom je nooit voorbij) toen werd haar paard knetter..
Ik ging stappen,en heb ruim een half uur gekletst en gestapt naast haar.
Was heel gezellig.
Op een splitsing zijn we toen beide een andere kant op gegaan.

Unreasonable
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Andere ruiter passeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:12

heb ik ook ik rijd dan altijd in het veen [zandweggetjes ect.] maar dan ook echt niemand die dan even zegt dat ze erlangs komt ik vind het wel asociaal