.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:07

Volg dit topic even, wil hem ook graag halen. Weet alleen niet waar er in de omgeving van steenwijk een manege is die die mogelijkheid bied Lachen

Jessir
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:56

het is dus niet verplicht?
Ik mag dus nu gewoon de weg op met mijn paard zonder ruiterbewijs?

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:07

Nee het is nog niet verplicht maar het staat geloof ik wel in de planning om het te verplichten. Ik heb mijn ruiterbewijs 3 jaar geleden gehaald. Het ging mij er ook niet om of het verplicht was of niet maar ik vond het leuk om mijn kennis en rijvaardigheid op te krikken door middel van de theorie en tja als het verplicht zou worden zou het ook wel duurder worden dus dat was voor mij ook wel een pro om het te halen.

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:49

In sommige gebieden is het verplicht... meeste niet

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:04

Jessir schreef:
het is dus niet verplicht?
Ik mag dus nu gewoon de weg op met mijn paard zonder ruiterbewijs?

Het is NIET verplicht, behalve in een paar gebiedjes. Als je het wilt halen, uitstekend, gewoon doen, maar niet vanwege dat al 15 jaar oude gerucht dat het vast ooit eens overal verplicht zal worden. Zoals ik al schreef: met St Juttemis misschien.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:11

Wie weet waar je het kan halen in de omgeving van Steenwijk/Meppel?

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:00

kijk anders op de site www.srr.nl geloof ik en anders kun je via de knhs site wel een link vinden.. daar staan de examenplaatsen en data op

LotjeMo
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:08

Ik heb hem afgelopen zomer gehaald. Je moet een theorie boek (redelijk goed) leren. Op zich zijn de vragen wel allemaal logisch (ik had daardoor ook 0 fout). Je krijgt een cd bij je theorie boek. Maak alle vragen op die cd, want veel vragen komen terug bij te officiele toets. De praktijk is goed te doen. Mijn paard was kreupel, dus ik moest een paard lenen, waar ik pas een keer eerder op had gereden om te oefenen. Iedereen maakte een paar fouten, maar ze houden er rekening mee dat mensen nerveus zijn, dus daar letten ze niet echt op. Ik moest door een smalle doorgang met een zeil, voor me zelf rijden in een groep van 8, weg galloperen van de groep en dan stilstaan vlak bij de groep, over een kleine oxer (sommige mensen vinden dit wel eng, dus oefenen helpt misschien wel), met een hand rijden, met een hand een volte rijden, met een hand weg sturen van de groep, dat is het ongeveer. Daarna gingen we over de weg. Eerst over een druke weg, maar onze ouders reden in de autosachter ons aan, zodat andere auto's niet lastig zouden vallen en om de verkeerslichten op groen te zetten. Toen gingen we een kleine wookwijk in, en terug naar de manege. De buitenrit is heel makkelijk. Het duurde hoog uit 10 minuten. Rij wel heel langzaam want wij kregen het commentaar dat wij te snel reden (terwijl we heel langzaam reden).Success ermee

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:13

Kaygee schreef:
Nee het is nog niet verplicht maar het staat geloof ik wel in de planning om het te verplichten.


Ja, als pasen en pinksteren op 1 dag vallen Clown

Ik heb het ruiterbewijs bijna 20 jaar geleden gehaald, gewoon omdat ik het leuk vond. En het is ook leuk.
Maar verplicht?
In het verleden had st. Natuurmonumenten een convenant met SRR. Dit hield in dat st. Natuurmonumenten in sommige gebieden (oa de Veluwe Trail) het ruiterbewijs verplicht stelde. SRR droeg een x bedrag af aan Natuurmonumenten en Natuurmonumenten zou dat geld gebruiken om de ruiterpaden te onderhouden.
Dat gebeurde in de praktijk dus niet dus is het convenant opgezegd. Wat nu? Heeft SRR nog bestaansrecht?

toen is SRR maar gaan lopen flirten met het CBR om idd van het ruiterbewijs een soort rijbewijs voor de openbare weg te maken.
Bij mijn weten is die flirt bepaald niet wederzijds, en terecht!. Een ruiter die met een braaf en gehoorzaam paardje het ruiterbewijs haalt, en dat kan na ca. 3 jaar manegeles, zou ik niet met elk paard de weg op durven laten gaan. Het ruiterbewijs geeft wat dat betreft geen enkele garantie.

Persoonlijk ben ik verder fel gekant tegen de verplichte koppelverkoop van de WA-verzekering. Ik heb een goede WA-verzekering, waarom zou ik er dan nog een van SRR bijnemen?

Eigenlijk jammer, want het zou best zinnig zijn om elke buitenrijder wat regels mee te geven. Zo kan ik me als automobilist eraan ergeren wanneer op een mooie zandweg het karrenspoor (!) weer aan gort is gereden door paarden. Terwijl de middenberm niet gebruikt is...

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:13

LotjeMo schreef:
Ik heb hem afgelopen zomer gehaald. Je moet een theorie boek (redelijk goed) leren. Op zich zijn de vragen wel allemaal logisch


Daar ben ik t niet mee eens, de vragen zijn in sommige gevallen onzin en zeker niet logisch...

1 vraag. waarom voer liever niet voor de stal bewaren maar in een aparte ruimte
logisch... kan iedereen voeren
antwoord.... paarden zijn sterren in uitbreken... zucht een goede stal blijft een paard in dan deugd de staldeur niet.. dat soort dingen stonden er teveel in.
het medische deel vond ik al helemaal belachelijk.. onvolledig.. alles is te wijden aan slechte verzorging.. dat is 1 van de vele oorzaken.. de rest wordt gemakshalve maar weggelaten. theorie ben ik dus niet over te spreken..
praktijk ik weet van iemand die voorheen nooit les gehad had maar zelf heeft "leren"rijden uit boeken... die is geslaagd... geeft toch wel aan dat je t redelijk bont kan maken om te zakken..

Als je het wil halen (ik moest voor school) doe het dan omdat je het leuk vind, of toevallig in het gebied waar je wil rijden verplicht is. wettelijk verplichten krijgen ze er toch niet door.. en WA ben je ook mee verzekert voor schade aan derde die je paard maakt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:28

Nimmy schreef:
1 vraag. waarom voer liever niet voor de stal bewaren maar in een aparte ruimte
logisch... kan iedereen voeren
antwoord.... paarden zijn sterren in uitbreken... zucht een goede stal blijft een paard in dan deugd de staldeur niet.. dat soort dingen stonden er teveel in.

Zo gek is dat antwoord niet, hoor. Sommige paarden (of ponies) krijgen de meest bizarre deurconstructies nog open. Daarnaast is er altijd het risico dat iemand de stal toch niet goed afsluit en een paard dat dan inderdaad bij een grote hoeveelheid krachtvoer kan, kan daar een dodelijke koliek aan overhouden. Bij mijn paard neem ik geen risico's, daar zit een ketting om de deur, ze heeft in het verleden al de nodige deuren opengemaakt.

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:40

Tuurlijk je hebt sterren in uitbreken.. maar dan nog zou dat naar mijn mening geen logisch antwoord zijn.. en verder als je dat weet van je paard los je dat op... doe je iets van een ketting of extra grendel op de stal.. want behalve overeten kan een los paard veel meer schade aanrichten

LotjeMo
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:39

De theorie boek is soms lastig, maar ik heb alle vragen van elke toets (op een na) gezien. Allemaal te logisch voor woorden. Gewoon logisch na denken, en iedereen kan het halen. Niet iedereen heeft een WA verzekering, dus het is handig om dan het ruiterbewijs te hebben. Ook komen er steeds meer gebieden die het wel verplichten om het ruiterbewijs te hebbenn, dus ik zou het zo snel mogelijk proberen te halen, voordat ze het echt moeilijk maken.

dootjee

Berichten: 1016
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Westland

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:16

misschien algemene vragen,,
ik heb van de fnrs een ruiterpaspoort,,en daarin staat hoe je in het verkeer bent en hoe je bent met dressuur en springen,, ook verder zoals kan een paard poetsen enzo Clown

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ruiterbewijs, meer informatie erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:55

LotjeMo schreef:
De theorie boek is soms lastig, maar ik heb alle vragen van elke toets (op een na) gezien. Allemaal te logisch voor woorden. Gewoon logisch na denken, en iedereen kan het halen. Niet iedereen heeft een WA verzekering, dus het is handig om dan het ruiterbewijs te hebben. Ook komen er steeds meer gebieden die het wel verplichten om het ruiterbewijs te hebbenn, dus ik zou het zo snel mogelijk proberen te halen, voordat ze het echt moeilijk maken.

Nee, niet iedereen heeft een WA verzekering, maar als je verstandig bent zorg je dat je die wel hebt. Als jij een goede schade maakt (per ongeluk, uiteraard) ben je wel aansprakelijk. Als dat over 3 tientjes gaat, kom je er wel overheen, maar als dat in de tonnen loopt, wordt het al een ander verhaal. Dus die verzekering moet je eigenlijk gewoon hebben, paard of geen paard.