Midden op de weg lopen met paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 22:35

Ik loop twee keer per dag langs de weg om mijn paard in de wei te zetten en weer op stal te zetten, 's morgens gaat het nog, maar 's middags is het een sluiproute voor de automobilisten die snel naar huis willen. Vorige week ben ik al bijna voor mijn potje gereden, toen ik netjes in de berm liep met mijn paard, er kwam een tegenligger en een busje drukte zijn auto zo de berm in, mijn kant op, het liep goed af.
Tegenwoordig loop ik midden op de weg, er kan dan niemand langs, ik hoef maar 50 meter en ik krijg dan wel wat boze blikken, ik wil geen risico meer lopen, ik merk dat er zo weinig begrip is als je met je paard langs de weg gaat. Als ik gebaar met mijn hand of ze wat gas terug willen nemen als ze aan komen rijden, reageert de helft niet, liefst nog vol gas verder. En ik ga pas lopen als ik zeker weet dat er geen verkeer aankomt wat ik kan zien. Tips ?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:36

Ik weet dat als je erop zit, je paard op dezelfde plaats als een auto mag lopen, het is wel niet de bedoeling dat je moedwillig het verkeer gaat hinderen, maar je hebt zeker echt op je plaatsje!

Voor die 50m zou ik het ook zo doen eigenlijk.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:38

herken het, hier ook zo'n sluiproute auto's kijken nergens naar en kachelen je met 80 voorbij.Ik loop meesta look op de weg en gebaar dat ze vaart moeten minderen, als dat doen laat ik ze passeren eerder niet. is gewoon gevaarlijk.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:37

Zou precies hetzelfde doen! En wat maakt die 50 meter nou uit?? Hadden ze maar eerder weg moeten gaan zeg ik dan altijd maar... Knipoog

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:50

Misschien ook nog een reflecterend hesje aandoen, zodat je goed zichtbaar bent. Ik zou ook midden op de weg blijven lopen, dat is in dit geval het veiligste wat je kunt doen.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:02

Ik zou het ook doen hoor, ik doe het ook vaak als ik er op zit. Ze rijden soms echt zo hard op 50 km wegen. En mijn paard wil soms nog wel eens ergens van schrikken, als ik dat aan voel komen ga ik midden op de weg rijden. Het is altijd maar voor een kelin stukje, en ik voorkom liever ongelukken Lachen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:24

Mijn paard stond een tijdje in een wei zo'n 100 meter van de stal af en ik moest dus over de weg naar stal om te gaan rijden.
En inderdaad dan heb je dus ook malloten die nul rekening houden met je.
Vooral die werkbusjes met werklui die erg graag naar huis willen.

Wat ik heb gedaan is misschien absurd, maar heeft super geholpen..
Op die busjes staat de naam van het bedrijf, heb dat genoteerd in mijn telefoon en heb het bedrijf de volgende dag opgebeld of ze misschien rekening willen houden met medeweggebruikers en met name ruiters met paard.

Ik kreeg heel veel begrip gekregen en ook reactie dat ze dus echt niet weten dat een paard kan schrikken!!
De meeste bedrijfsbusjes zijn nu heel begripvol en houden rekening, helemaal top!
Als personenauto's mij voorbij scheuren probeer ik het kenteken te onthouden en zet ik in mijn telefoon, vallen ze in herhaling qua rijdgedrag (ik ben een kei in onthouden, wat dat betreft) dan krijgen ze een enkeltje politiebureau wat mij betreft.Dan geef ik de kentekens door en mogen zij er iets aan doen.

Kleine moeite om even 20 seconde wat langzamer te rijden.
Ze hoeven van mij echt niet met 5 km/u te passeren, maar 80/100 vind ik wel erg overdreven. Ik vind zelf 30/40 km per uur een nette snelheid. Kunnen ze na het passeren weer als een gek optrekken en verder crossen Knipoog

En met midden op de weg lopen is niets mis hoor, maar pas op dat je niet meer agressie/frustratie opwekt, want dan krijg je nog heftigere reacties van weggebruikers en jij met paard bent heel kwetsbaar!

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:02

ik zou gewoon zorgen dat je zelf iig genoeg ruimte hebt om aan de kant te kunnen, mocht er iets gebeuren, of je paard schrikt, dat je dan niet in de berm zit!
Als je gebaren gaat maken naar de automobilisten gaan ze meestal nog harder rijden dus dat zou ik persoonlijk niet doen. Of ze moeten het wel erg bont maken.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:08

Ik ben het volledig met SyMo eens. Dat opbellen naar bedrijven en kentekens doorgeven aan de politie vind ik ook wel een goede. Maar inderdaad je moet ook zorgen dat je niet juist agressie oproept en mensen helemaal een hekel krijgen aan die paarden op de weg.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:09


Dominike
Berichten: 239
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:15

gewoon je plaats in het verkeer kiezen
je bent namelijk ook n gebruiker van de weg
net zo goed als n fietser of voetganger
dus gewoon je plaats opeisen maar vooral niet zelf asosiaal midden op de weg gaan lopen gewoon je rijbaan opeisen zo als n auto of fiets
en idd als je n nummer op de auto kan zien van n bedrijf bellen
bedrijven zijn niet blij met asosiaal gedrag van hun medewerker s
zeker niet als er reclame opstaat van het bedrijf
suc6

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:29

Een rustige automobilist rijd al niet hard en die mindert tijdig vaart.
Een reflectiehesje moet in het donker, en zeker aan te bevelen bij ieder weggebruik, maar het heeft geen effect wat betreft het weggedrag bij daglicht. Overigens wel verplicht bij gevaarlijke situaties.
Het verkeer is niet meer gewend aan dieren op de weg, men heeft haast.
Het is scheuren van A naar B en dan loop jij daar net met je paard, al of niet er op.
Ik heb vaak zat mijn paard zelfs dwars op de weg gezet en iemand gedwongen te stoppen, want de langzaam wuifbeweging nodigt alleen maar tot harder rijden uit. Maar ook dit is niet zonder gevaar.
Zulke acties zijn ook alleen maar uit te voeren als je voor 1000 % je paard onder controle hebt en bijzonder verkeersmak is, meer het type politiepaard.
En vergeet niet dat er mensen zijn die een hekel aan dieren hebben en paardenbezitters met hele andere ogen bekijken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:14

Een reflectie hesje mag dan wel voor in het donker zijn maar "moet" echt niet alleen in het donker. Overdag vallen die dingen ook best op en zeker als het een donkere regenachtige dag is. Daarbij staat er ook nog een tekst op die overdag duidelijk leesbaar is en dus zeker wat kan helpen.
Het enige wat ik aan dat hesje niet zo denderend vind is dat het er in het Engels op staat. Er zijn nog steeds genoeg mensen die geen Engels kunnen lezen. Dus Nederlands lijkt mij beter en dan een zeer korte en duidelijke tekst.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:29

Dat hesje is een goed idee en moggsy je hebt gelijk er hebben helaas ook mensen schijt aan mensen met paarden of ze zien het gevaar er niet van in. Ik heb in ieder geval besloten hem een uur eerder op te halen dan is het goed licht en nog niet zo druk.
Pas reed iemand in zo'n banaan voorbij, jee was ik blij dat ik mijn paard niet bij me had.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:49

T@nj@ schreef:
Het enige wat ik aan dat hesje niet zo denderend vind is dat het er in het Engels op staat. Er zijn nog steeds genoeg mensen die geen Engels kunnen lezen. Dus Nederlands lijkt mij beter en dan een zeer korte en duidelijke tekst.


Die bestaan niet

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:54

Zo'n hesje valt inderdaad ook overdag op!! In Antwerpen zie je heel veel mensen gewoon altijd met zo'n ding aan fietsen, en reken maar dat je ze eerder ziet dan anderen.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:41

Een banaan?????????????????????

Ik bedoel dat een reflectie voor de donkere uren moet en bij gevaarlijke situaties verplicht.
Overdag heeft het weinig effect als het de reflectie betreft, maar niet nutteloos. Het valt allicht beter op dan een donkere jas.
Ik had op de weg ook altijd bandages met reflectiestrippen er om. Dat heeft dan een meerdere functie.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:39

Ik loop met 2 paarden een klein stukje over de weg om ze naar het land te brengen, bij ons is het rustig, mocht er verkeer aan komen zorg ik dat ik midden op de weg loop, dan hoor ik dat er gas terug genomen wordt dan pas ga ik aan de kant om ze te laten passeren, werkt uitstekend.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:23

Normaal gesproken loop ik gewoon rechts van de weg en probeer zo min mogelijk ander verkeer te hinderen. Maar heeft mn paard het toevallig in zijn bol gekregen of komt er een automobilist té hard aanscheuren, dan maak ik gebaren met mijn arm om te proberen dat de automobilist vaart mindert. Als dat niet helpt, ga ik gewoon dusdanig op de weg rijden/lopen dat hij er niet zomaar langskan. Mindert hij vaart, dan ga ik weer rechts rijden/lopen en kan hij gewoon langs.

Dus in zo'n geval mag je wat mij betreft best midden op de weg lopen. Vork
Maar ik vind dan ook dat je automobilisten die wél vaart minderen ook gewoon moet bedanken door je hand even op te steken. Da's niet meer dan netjes lijkt me, respect moet van beide kanten komen Knipoog Lachen

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:28

ik rijd meestal aan de zijkant van de weg maar als er een auto aankomt die hard rijd, ga ik expres in het midden rijden totdat hij mijn snelheid heeft, dan mag hij er weer langs. Ik geef trouwens ook zon pompend gebaar dat ze langzamer moeten rijden.
Kan me weinig schelen dat ze daar gefrustreerd door raken, ik lach ze gewoon toe en wijs ze hun plaats. Paarden hebben ook recht op een plek in het verkeer hoor!

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:58

n banaan is zo'n fiets waar iemand inzit of ligt ? en met een rotgang voorbij raast

Anoniem

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:01

als wij gaan rijden en nemen [naam] mee, dan rij ik met [naam] naast haar, dus ook op de weg, soms ook midden op de weg, omdat Rymk nog wel eens wil schrikken, en dan kan ze niet zo ver aan de kant springen, krijg idd ook vaak boze blikken, maar ik denk dat ze liever hebben dat ze aan de kant moeten dan een paard op hun motorkap.. en t kan me ook niet zoveel schelen, het is voor hun eigen bestwil dus niet zeuren vind ik dan Knipoog

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:36

hmm als ik te paard naar buiten ga, en ik kom langs wat smallere stukken (en die heb je op een dijkweg nogal veel) dan rijden wij op het midden van de weg, niet langzaam, vaak even draven om het verkeer zo min mogelijk te hinderen, maar anders duwen ze je zo de (te) zachte berm in.. te gevaarlijk!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:39

Gewoon je plaats op de weg innemen inderdaad Lachen. Met een paard ben je immers bestuurder Lachen.

Het is jammer dat daar bij ruiterbewijzen en koetsiersbewijzen relatief weinig aandacht aan wordt besteed. Bij een motorrijbewijs gaat een groot gedeelte van de stof over "plaats op de weg". Zo rijden dat je duidelijk zichtbaar bent en dat ze je niet zomaar in de berm kunnen drukken Lachen.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Midden op de weg lopen met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:40

Als ik buiten loop met mn paard en ik zie dat de automobilisten hard rijden, ga ik juist in het midden lopen. Dan moeten ze wel vaart minderen.