Eerste bosrit met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 12:52

Hoi allemaal!

Ik rij nu sinds kort een Tinker bij en omdat ie net 2 maandjes onder het zadel is heb ik tot dusver alleen in de bak gereden wat eigenlijk heel erg goed gaat. Hij is heel rustig in de omgang, btje eigenwijs dat wel. Maar ik heb het idee dat hij er niks aan vind.
Nu is het bos op loopafstand en wil ik toch eigenlijk binnekort wel het bos ingaan.
Ik heb alleen geen idee hoe dat gaat verlopen.. Ik heb helaas geen paardje dat met me mee kan gaan dus moet ik het zelf doen.
Heeft iemand tips hoe ik het goed kan laten verlopen?

Groetjes Nina

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:55

hoe gaat het met wandelen buiten?Is hij al verkeersmak.Anders zou je eerst eens een paar keer aan de hand kunnen proberen.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:56

Weet neit of het wel zo verstandig is het bos al in te gaan.
Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat het 'stuur' en de 'rem' er goed op zitten!
Is dat al zo bij jouw tinker?
Ik zou eerst eens een paar keer gaan wandelen met hem in het bos,
dan kan ie eens rondkijken en is hij er iig een paar keer geweest.
Misschien eenidee iemand mee te laten lopen eerste keer als je er op gaat.

Limerick

Berichten: 755
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:57

Ik zit dan toch echt wel liever OP mn peerd dan dat ik ernaast loop.

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:57

ik heb het zelfde probleem als jou, mijn tinker is net 4maande ong onderhet zadel.
ik ga meestal met vriendinne mee.
Maar omdat het bos ook zo dicht bij onze stal grenst, Loopt me moedr ook weleens mee.
Ik denk dat je het togh een x zelf moet gaan proberen om het bos in te gaan of anders gewoon iemand mee laten lopen met een halstertouw eraan. zo hebik het mijn tinkertje ook geleert.. en aangezien die ook heel eigenwijs is, moet het lukken..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:59

2limerick: ik zit er ook liever op, maar niet als het beestje nog nooit naar buiten is geweest (het verkeer) en er geen ander paard bij is.Dan stel ik hem indien nodig is liever gerust als ik er naast loop, je kunt er eventueel voor kiezen hem wel op te zadelen,als het goed gaat kun je altijd opstappen.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:00

Verkeersmak is ie zeker dus dat moet opzich geen probleem zijn. Nou moet ik ook 1 weg oversteken en dan zit ik al in het bos dus dat valt reuze mee. Op zich is ie goed ingereden, rem zit er goed op. Sturen vind ie wel wat moeilijk nog. Maar misschien zou ik dan iemand ff mee moeten laten lopen idd.

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:02

Zoiezo niet alleen gaan en ik zou eerst een keer ernaast gaan en als dat goed gaat een keer erop, maar neem wel een ander (mak) paard mee de eerste keer.

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:04

ik heb iemand mee genomen toen.. nu reageert ze nergens meer op.. Succes ermee!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:05

RZDLover schreef:
Zoiezo niet alleen gaan en ik zou eerst een keer ernaast gaan en als dat goed gaat een keer erop, maar neem wel een ander (mak) paard mee de eerste keer.


Helaas heb ik de mogelijkheid niet om iemand mee te nemen.
Toch wil ik wel graag iets anders voor hem want hij lijkt zich stierlijk te vervelen in de bak.

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:06

anders probeer je iemand mee te nemen op de fiets die er naast rijdt

Limerick

Berichten: 755
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:07

Probleem met mijn paard was dat hij toen ik ernaast liep juist helemaal door t dolle ging.. vandaar dat ik er liever gewoon gelijk op jump. LachenVerschilt uiteraard ook per paard

kan je wel iemand meenemen die ernaast mee loopt?

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:10

Je kan ook situaties nabootste in de bak, die je int echt kan tegen komen.. balken neerlegge.. een groot stuk zeil, en overheenlaten lopen, we hadden ook nog zon voetbal bij kruitvat toen gekocht,, zodat ze weet hoe ze der mee om moeten gaan zo benik ook begonne..

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:10

Limerick schreef:
Probleem met mijn paard was dat hij toen ik ernaast liep juist helemaal door t dolle ging.. vandaar dat ik er liever gewoon gelijk op jump. LachenVerschilt uiteraard ook per paard

kan je wel iemand meenemen die ernaast mee loopt?


Ik zie mezelf er idd ook niet naast lopen hoor, hij weet wel waar zn krachten liggen dus heb ik meer te vertellen als ik er op zit Knipoog
Iemand die ernaast loopt valt wel te regelen denk ik zo.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:10

Ik ben het eens met Limerick: je kan er maar beter bovenop zitten dan ernaast. als hij dan wegrent, ben je er in ieder geval bij Knipoog
Iemand meenemen die ernaast loopt vind ik wel een goed idee, en dan gewoon in het begin een kort stapritje maken. Dat kan je vanzelf uitbreiden...

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:12

erleyne schreef:
Ik ben het eens met Limerick: je kan er maar beter bovenop zitten dan ernaast. als hij dan wegrent, ben je er in ieder geval bij Knipoog
Iemand meenemen die ernaast loopt vind ik wel een goed idee, en dan gewoon in het begin een kort stapritje maken. Dat kan je vanzelf uitbreiden...



Daar benik het mee- eens!
Het paard weet waar zen krachten zitten dus kan er zo tussen uit peren.. dan kan je er beter opzitten

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:13

Pradaatje schreef:
Je kan ook situaties nabootste in de bak, die je int echt kan tegen komen.. balken neerlegge.. een groot stuk zeil, en overheenlaten lopen, we hadden ook nog zon voetbal bij kruitvat toen gekocht,, zodat ze weet hoe ze der mee om moeten gaan zo benik ook begonne..


das opzich ook wel een goed idee Lachen
Veel van die dingen heeft ie wel al gezien.. hij geeft er weinig om. Maar dat stuk zeil Duivel

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:28

hahaha ik dacht ook dat mijn tink er bang voor zou zijn.. maar ze liep erover heen alsof het gewoon grond was.. Boos!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:30

Pradaatje schreef:
hahaha ik dacht ook dat mijn tink er bang voor zou zijn.. maar ze liep erover heen alsof het gewoon grond was.. Boos!


Haha prachtig Haha! Over het algemeen is mijne ook echt niet bang dus hij zal er vast niks aan vinden maar proberen kan altijd he. Geeft wel weer eventjes wat afleiding in die bak. Hij vind het maar saai al die dressuur matige oefeningen enzo.

zicobont

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:10

Ik zou vragen of er iemand mee wil lopen die je tinker ook kent en andersom, dan kan jij er op blijven en hel rustig gaan stappen, als je dat dan een paar keer gedaan heb, kun je steeds iets meer ruimte geven en kijken waar die allemaal op reageer, maar tinkers kennende, hebben er twee, komt het goed hoor.
succes

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:16

ik ben laatst ook voor het eerst met mijn 3 jarige paard die net onder het zadel is een buitenrit gemaakt.Hij is nog niet verkeersmak,en had zelf nog nooit een normale rijdende auto gezien...ik ben toen met nog 2 andere verkeersmake paarden mee gegaan.het ging heel goed,hij is niet 1 x geschrokken Pling
de x daarna ben ik alleen gegaan.me moeder liep dan voorop zoudat hij nog iemand had om te volgen,dat ging heel goed...je moet je paard gewoon goed vertrouwen,en als er een auto,fiets,brommer komt niet denken van ow oliebol en de teugels strak nemen,nej gewoon rustig verder rijden alsof er niks aan de hand is.
maar zou de 1ste keren wel iemand mee nemen die voorop kan lopen.zo heeft je paard tog nog iemand te volgen.

suc6 Lachen

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:18

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Ze maken zich van meer dingen bang dan je zou denken. Dan kunnen ze alles in de piste verdragen maar op een ander terrein, dat is een ander paar mouwen.
Met een ander paard voor ofzo, zou ik het wel doen.
àls hij dan van iets schrikt kan je vooruit.
Maar het is natuurlijk jouw keuze Knipoog

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:38

Amina_ schreef:
Ik zou het persoonlijk niet doen.
Ze maken zich van meer dingen bang dan je zou denken. Dan kunnen ze alles in de piste verdragen maar op een ander terrein, dat is een ander paar mouwen.
Met een ander paard voor ofzo, zou ik het wel doen.
àls hij dan van iets schrikt kan je vooruit.
Maar het is natuurlijk jouw keuze Knipoog



hoezo moet ze het niet doen?als het paard haar goed vertrouwt is er niks aan de hand.
ik heb met al mijn paarden alleen buiten gereden nooit ergens last van gehad.
met mijn 3 jarige paard dat nog niet verkeersmak is ga ik ook alleen mee een buitenrit maken(alleen me moeder gaat eerst nog ff mee)
het paard moet het ook leren dat hij wel alleen naar buiten kan.
dat zou voor haar dus betekenen dat ze nooit naar buiten kan,omdat ze geen paard heeft dat mee kan....
haar paard is al verkeersmak hij is mischien eerst wat schrikkerig maar autos etc kend hij dus al...

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:39

ik zou het alleen doen:
Als er een stuur en een rem op zit. (zonder al teveel moeite).
En ik zou iig de eerste keer iemand meenemen.
Bijvoorbeeld een ruiter (vriendin?) met een ander rustige pony of paard. Dit scheelt ook al enorm, en mocht je nergens iemand in de buurt hebben, dan zou ik iemand meenemen voor de zekerheid (die persoon op de fiets bijvoorbeeld).

ladymagic
Berichten: 1105
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Eerste bosrit met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:44

De eerste keer dat ik met mijn paardje het bos in ging heb ik er op de heen weg naast gelopen.
Even kijken wat zijn reactie was (eventueel een longeerlijn er aan voor het geval dat is misschien wel slim) Toen het heel goed bleek te gaan aan de hand ben ik er op de terugweg op gaan zitten en dat ging heel goed (naar huis willen ze altijd liever dus dat voor komt gestaak en nare herinneringen, en als ze gaan rennen heb je minder kans dat ze zonder jou weg komt)
Misschien dat dat een idee is?