veiligheid bij buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:18

Ik heb een 4,5 jarige haflinger die super gaat in de bak. Geen dressuurniveau maar gewoon heel braaf zijn dingen doet. Springt goed aan, en is goed aan het been, is mooi nagevelijk en heeft er ook wel plezier in. Dus dat gaat eigenlijk heel goed. Er zijn ook meisjes met hem naar buiten gegaan, dat gaat ook super. Alleen de vorige eigenaresse ging altijd met een slofteugel naar buiten omdat hij nog wel eens 'ervandoor' kon schieten als je wilde gaan draven. Omdat ik zelf geen held ben denk ik: misschien kan ik een slofteugel aanhangen en hem los laten hangen en gebruiken als ik hem niet kan houden. Misschien heb ik dat ding niet nodig. Een ander zei weer tegen me, je kan ook een tiedeman bit gebruiken. Als je niet trekt gebeurt er niets als hij te hard gaat heb je hem in ieder geval weer bij je. Ik ben niet zo'n held dat ik zo met een gebroken watertrensje naar buiten durf. Ik heb overigens wel een gebroken DANGERbit, dus als je trekt werkt het als een stangetje. Evengoed kan hij nog erg zijn bit pakken en zich sterk maken (ook in de bak), als hij bijvoorbeeld iets leuks of spannends ziet, vooral een ander paard. Wie weet wat ik het beste kan doen?

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:22

het gaat dus vooral om wanneer ik ALLEEN naar buiten ga, die meisjes gingen met een ander paardje mee

Jiss_ca
Berichten: 376
Geregistreerd: 18-09-05

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:56

sannaa schreef:
het gaat dus vooral om wanneer ik ALLEEN naar buiten ga, die meisjes gingen met een ander paardje mee


Ik zou zelf nooit alleen gaan, want stel dat er wat gebeurt...niemand die het doorheeft en hulp kan halen of je terplekke kan helpen!

Maar mijn vz fjordje is ook supersterk buiten en dan kan die ook zn bit vastpakken en er vandoor gaan...hadden we 2 weken geleden ook...toen heb ik m gewoon tegen een hek aangetrokken...en we hadden halstertouwen bij ons...( want we gingen bij mijn huis lunchen en daarna verder rijden, dus we hadden halsters mee)
Maar toen die echt vervelend werd, hebben we een halstertouw aan z'n halster gedaan, om zijn neus heen...en dan door een bitring...en dan kan je m zelf in je hand houden, het klinkt niet zo super! Maar het gaat wel om je eigen veiligheid,

Maar de staleigenaar had gezegd dat als we met de strandrit gaan, ik waarschijnlijk een pessoa of iets dergelijks inkrijg, zodat hij beter te houden is!

Maar succes!

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:59

gewoon dan wel die slof er aan hangen denk ik, als de eigenaresse dat ook doet.
ik zit straks ook met dit, lieve fjord, maar o zo sterk en loopt vaak gewoon de kant uit die ZIJ wil.
ik ben van plan straks onder het hoofdstel een touwhalster om te doen, en een halstertouw eraan, als het dan echt niet gaat spring ik er wel af en eb ik haar aan het touw, dan luisterd ze namelijk wel altijd, aan de hand.

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:39

Ik denk dat het onverantwoord is om de slof als stop te gebruiken.
Het is een hulpmiddel om je paard rond te rijden en goed door zijn rug te laten komen, niet als noodrem.

Misschien dat je idd beter een thiedeman of misschien wel een martingaal kunt gebruiken.

sannaa
Berichten: 485
Geregistreerd: 03-09-04

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:06

bedankt, ik heb inmiddels een tiedeman teugel gehaald en ga daarmee dan een keer met een ander mee naar buiten. Alleen durf ik nog niet.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:18

Als je er zelf nog geen vertrouwen in hebt, moet je er nog lniet aan beginnen. Knipoog

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:40

sannaa schreef:
Alleen durf ik nog niet.

Misschien dat je iemand met een "Cool" paard kent waarmee je samen een keer kunt buitenrijden? Zo zal jouw paard snel genoeg merken dat er niks is om bang voor te zijn, en wil hij misschien ook minder hard. Vaak willen ze namelijk toch bij elkaar blijven.

Maar ik ben het ook wel met Santos eens, als jij nog niet durft moet je het zeker niet doen. Want dan bestaat de kans dat jij er gespannen op gaat zitten en je paard hier "misbruik" van maakt. Plus dat het voor alletwee een prettige ervaring moet zijn en blijven.

Anoniem

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:57

--> BRT

Emike

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Belgie

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:05

neem anders iemand mee met de fiets ofzo?een sportief persoontje =D

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:57

Als je zelf niet zonder allerlei lapmiddelen naar buiten durft doe het dan niet! Blijf eerst op het erf en zorg ervoor dat jij vertrouwen uitstraalt naar je paard. Als jij het niet durft is het logisch dat je paard ervandoor gaat of andere fratsen zal uithalen want dat breng je toch echt zelf op hem over.
Alleen met zogenaamde "hulp"teugels naar buiten kunnen is voor mij een hele goede reden om niet naar buiten te gaan, dan ben je er gewoon nog lang niet klaar voor.

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: veiligheid bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:54

De eerste keer dat ik buiten ging met mijn paardje, had ik een elastiek om gedaan en me vader ging mee op de fiets, de tweede keer ging ik zonder elastiek, was er een andere paardje bij en me vader weer op de fiets. De derde keer gewoon samen met iemand zonder me vader. En vandaag ( de vierde keer ) gingen we met zn 3e! En ze doet het super, vanaf de 2e keer ben ik al heeeeeel hrad wezen crossen op een mooi landje. Pling Nu er wat meer wind is heb ik gewoon een body protecctor om. Ik zou er een ander paard bij halen die gewoon heel mak is ( een tinker ofzo Tong uitsteken ). En je moet natuurlijk wel durven...

Alleen buitenrijden vind ikb est kunnen, en ook noodzakelijk voor in de zomer e.d. Maar je moet het gewoon opbouwen.
Succes!