Jong paard verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnelleSas
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Veldhoven

Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 17:57

Ik heb sinds een maand of 2 een 4 jarige merrie. Ben er al een aantal keren mee het bos in geweest en dat gaat op zich wel aardig. Ik ga dan met oudere brave paarden mee. Echt veel verkeer heeft ze nog niet gezien, want we zijn altijd meteen in het bos. Wel al wat andere dingen en haar reactie is altijd erg braaf. Soms schiet ze weg, maar stopt dan weer. In ieder geval reageert ze gewoon zoals je van een jong paard dat weinig heeft gezien kunt verwachten. Vandaag kwamen we crossmotoren tegen. 2 stopten er, en op dat moment bleef mijn paard nog braaf staan. De derde crossmotor had geen zin om te stoppen en reed met zijn motor met veel herrie door de bosjes verder. Boos! Dat vond ze wel heel eng en op dat moment ging mijn paard vluchtgedrag (logisch) vertonen. Ik kon haar de bosjes in sturen en zo voorkomen dat ze aan de kletter ging. Maar ze was toch wel aardig gestresst. Ik zat vast in de bosjes en heb wel af moeten stappen en heb haar aan de hand tussen de andere stilstaande motoren doorgeleid zodat ze ze even kon zien (ging wel goed) en toen weer opgestapt.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe kun je een paard nu het beste vertrouwd maken met dit soort a sociaal verkeer. Misschien uitbesteden aan een ruiter die nergens van onder de indruk is? Of hebben jullie andere tips? Denk niet dat ik zelf de volgende keer echt relaxed ben als ik de crossmotoren hoor.

Kiki_S

Berichten: 177
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:47

Ik zou zowieso nog met paarden mee gaan die ervaring met verkeer hebben. Zodat je paard zich toch iets meer vertrouwd voelt. Verder zou ik niet gelijk op een "drukke" weg oefenen, dus met minder verkeer en dus ook met minder a sociaal verkeer. En natuurlijk zelf ook proberen rustig te blijven, als je al gestresst op je paard zit neemt je paard dat ook over. Verder heb ik er niet heel veel ervaring mee...

dus in ieder geval succes !!

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:50

Ga een week op trektocht met zeer ervaren ruiters. Daarna is ze verkeersmak; tenminste als je in die tijd ook door dorpjes gaat rijden en niet alleen in het bos blijft.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:03

Ik weet niet of je hiervoor de mogelijkheden hebt, maar ik neem mijn bijna drie jarige merrie regelmatig als handpaard naast een rustig en verkeersmak paard mee.
Voor haar is dit veilig, want als het andere paard niet schrikt van ´enge dingen´heeft zij ook veel minder de neiging tot schrikken. Ook kun je als je iets ´engs´ziet aankomen het verkeersmakke paard aan de kant van het ´enge´laten lopen en jouw paard aan de ´veilige´andere kant.

Ook kan je gaan wandelen als je niet genoeg zeker van jezelf bent als je erop zit. Ook kan het inderdaad soms eens handig zijn, om iemand anders die hier minder stress van heeft erop te laten gaan voor de volgende keer. Daarna natuurlijk weer zelf proberen!

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:05

Wij nemen ze altijd naast de fiets mee (wel met ruiter erop) zodat het toch wat meer vertrouwd is. En anders met een braaf goed verkeersmak ander paard mee Knipoog

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:38

Ik ga ook voor wandelen. Daar heeft de mijne veel van geleerd.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:44

veel oefenen met drukte, het went vanzelf. je moet natuurlijk zelf ook rustig blijven alsof je dit de gewoonste zaak van de wereld vind.

SnelleSas
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 08:26

Sokkebok schreef:
Ik ga ook voor wandelen. Daar heeft de mijne veel van geleerd.


Hoe doen jullie dat dan? Heb je er wel genoeg over te vertellen als je er naast loopt en er gebeurt iets?

louanagirl
Berichten: 497
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:36

ik zou net als de rest zei een ander paard mee nemen! Pling
eerst op een rustig plekje en dan steeds drukker!!!!
jij kan toch ook niet van plus naar de wortel van 30??? Knipoog
heel veel succes Cool

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:40

Ik heb mijn paardje zelf ook verkeersmak gemaakt door er gewoon naast te lopen.
Ik had het gevoel dat als ik ernaast loopte, dat ze dat een prettig gevoel vond en graag met me mee liep.
Het geeft een paard veel vertrouwen als je er gewoon naast loopt.
Het is nooit teveel gevraagt als je een stalgenootje mee neemt met een verkeersmak paardje, het is tenslotte toch een kuddedier.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:50

Mijn twee en een halfjarige paard is verkeersmak geworden, doordat hij 1 zomer in een wei heeft gestaan die tussen een snelweg en een provinciale weg lag, waar werkelijk van alles voorbij kwam. Hij kijkt nergens van op. Alleen fietsers vond hij nog eng, dus hebben we van het weekend op het erf met de fiets geoefend. En dat vind hij nu ook niet meer eng.
Als je de mogelijkheid hebt je paard bij een weg in de wei te zetten scheelt dat al heel veel. Voor de rest vooral veel oefenen en beginnen op rustige momenten. Dan langzaam opbouwen. Als je paard braaf is aan de hand, kan je het aan de hand oefenen ( maar dan moet je dus wel zeker weten dat hij zich niet los gaat trekken ). Anders met een ervaren paard erbij en er op. Op het erf oefenen kan je ook al doen, hangt er natuurlijk wel vanaf hoe groot het erf is. Ik sta op een manege waar auto's af en aan rijden, dus daar lopen wel meer mensen met hun paard eerst een tijdje op het erf om ze aan auto's te laten wennen in een veilige omgeving.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:32

SnelleSas schreef:
Sokkebok schreef:
Ik ga ook voor wandelen. Daar heeft de mijne veel van geleerd.


Hoe doen jullie dat dan? Heb je er wel genoeg over te vertellen als je er naast loopt en er gebeurt iets?


Ik ben al begonnen toen ze nog een jaarling was en het eerste busje dat voorbij kwam razen wilde ze voor wegvluchten, maar dat ging niet omdat ik ze vasthield. Gewoon met het halster en touw, dat was voor de mijne al genoeg, maar dat geld niet voor alle paarden. Sommige kan je beter een bit in doen met een hengstenketting zodat je meer te vertellen hebt. Ik heb ook wel eens gewandelt met een heel groot paard en dat kroop bijna in mijn broekzak van onzekerheid en liep dus achter op mijn hielen zo ongeveer en dat vond ik wel doodeng. Maar met iemand anders wandelen met een ervaren paard is ook heel leerzaam. Ik heb dat toen niet gedaan, maar nu heb ik dan ook het voordeel dat ik makkelijk alleen weg kan. Ik zeg er wel bij dat de mijne een tinker is en die zijn toch al een stuk cooler dan warmbloedjes.

roest

Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: 3 provinciënpunt

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:36

ik vraag altijd de buurjongens om met hun brommer te ouwehoeren in of bij de bak, eerst rustig aan en dan steeds ruiger totdat het paard niet meer reageert, het zijn ook vaak deze jongens die dan met brommer mee gaan op de eerste buitenrit. Hebben ze in ieder geval niet hun handen vol met hun eigen paard Haha!
Onze buurman heeft ook een tractor waarmee we mogen oefenen, gaan we de bak slepen terwijl we aan het rijden zijn, succes verzekerd!!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:07

Bij Vivaldi is het van alles een beetje waardoor het nu buiten zo super gaat:

- regelmatig (sowieso 1x daags) rijdt de manege-eigenaar met de trekker de stallen in (brede gang hebben we, tussen de stallen ongveer 10 mtr ruimte) om mest te vervoeren. En om hooi en kuil aan te voeren. Trekkers zijn in zijn opzicht dus goed nieuws! *LOL*
- met ervaren pony meegegaan die buiten erg braaf is, die pony was vroeger ook de buurvrouw. Haha!
- veel schriktraining gedaan binnen. Plastic tasjes (komt eten uit, is leuk! Ja), zeilen, ballen, paraplu''s, schreeuwende en rennende kinderen heb je altijd wel op zaterdags... In de les met andere paarden rijden, dus rennende paarden in de wei zijn ook niet eng meer.
- in het begin veel gewandeld aan de LONGEERlijn. Mocht ie dan een sprintje nemen, dan was ik hem niet direct kwijt. Tussendoor mag ie her en der wat grasjes eten = goeie herinnering aan buiten.

Dingen als mountainbikers, vallende takken/eikels, wapperende blaadjes en zelfs nordic walking-mensen zijn niet eng. Puur omdat zijn rijmaatje er nooit aandacht aan heeft geschonken.

Gelukkig is hij verder vrij koel in zijn kop, ben ook vanaf moment dat ik beetje stuur had, toen was hij net 3, na het rijden gaan uitstappen buiten (met rijmaatje!!). Soms maar klein stukje, een stukje draf alleen als ik het vertrouwde, soms een stuk verder.
Nu gaan we rustig buitenritten maken van 20 km, hij vind het geweldig! Bijna altijd gaan we met ons 2-en.
Kan ook met hem alleen weg, neem dan altijd een fietser mee! Daar zoekt hij ook echt bescherming bij als er toch iets is wat hij niet vertrouwt. Prima toch?

Het enige waar hij echt bagger voor schijt, zijn koeien. Zolang ze stilstaan komen we erlangs alleen, maar zodra het begint te wandelen... Oei, oei, oei! Maar daar gaat hij straks iets aan doen, dan mag ie vakantie gaan houden in de wei bij een vriendin van de manege die een rundveebedrijf hebben! Haha! Nagelbijten / Gniffelen


Edit: op ong. 1 km afstand kunnen we het dorp in en hebben we ook een industrie-terrein. Komt veel lawaai vandaan doordeweeks, maar ligt ver genoeg weg om schrikreactie van te krijgen. Op zondag gaan we er weleens overheen, is no problem! Is hij zelfs meer op zijn gemak dan op een zandweg.
Dus alles bij mekaar: het is meer een samenspel van alles waardoor hij makkelijk buiten te rijden is.

CynPerfect

Berichten: 119
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:30

ik ben al begonnen met buitenwandelen dat ze 2 was,
en anders op latere leeftijd, aan de hand buitenlopen,
en anders in een groep naar buiten.
Des noods met iemand ernaast