Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:51

Herkenbaar probleem Bertuss. Die van mij wordt een vliegende draak als hij alleen het erf af moet. En dat zijn vriendje niet mee komt is echt een verschrikkelijk drama, een wereldwijde catastrofe..
Hij weet ook feilloos het verste punt van de wandeling te herkennen en gaat vanaf stap één richting huiswaarts in een snelstap over. Liefst ging hij eigenlijk in rengalop naar huis, maar hij is gelukkig nog net beleefd geboeg om dat achterwege te laten.
Samengevat: met mijn paard is het niet erg aangenaam en zeker niet ontspannend Knipoog
Maar het kan best en ik vind het niet levensgevaarlijk.

Debortje_
Berichten: 4104
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:07

Die van mij hebben alleen moeite om het erf af te gaan, ik stap meestal ook pas daarna op.
Maar als ik er eenmaal opzit lopen ze gewoon door, alleen soms willen ze niet verder lopen en gaan dan heel vervelend doen. Clown
Pebbles die loopt alleen maar achteruit, en Booker steigert als een gek Nagelbijten / Gniffelen

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:23

Ik vind dat je met een goed verkeersmak paard best alleen naar buiten kan. Lachen
Katinka bijv. is echt 100% verkeersmak, kijkt nergens van op, tractoren, of vrachtwagens zijn heel normaal e.d, daar kan je zo alleen op naar buiten, ze brengt je veilig weer thuis. Lachen

Chuwaz daarentegen ga ik minder graag mee op buitenrit, hij is bang van tractoren en auto's met aanhangers, en vliegt er nogal eens vandoor..

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:24

Ligt echt volledig aan het paard vind ik. En hoe je er zelf tegenover staat speelt ook mee, twijfel je zelf over alleen buitenrijden voelt je paard dat ook wel aan.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:26

Je kan toch ook op een erf gaan staan? bliss is ook verkeersmak, maar ik hou niet zo van tractors en andere grote dingen. ik zet mezelf altijd op n erf.

Thomas5

Berichten: 1039
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:17

Als ik alleen ga is het degene die achterblijft die gek wordt..
Voor de rest weet ze ook beter dan een GPS Tong uitsteken of ze van huis weg gaat of juist op de terugweg is ! ze brengt me ook naar huis als ik niets doe.. ze stopt vanzelf op plaatsen waar ik eerst naar het verkeer moet kijken Knipoog handig toch? hoewel ze ook niet graag alleen is, is het veiliger om met haar in kleine groepjes te rijden (2, 3 of maximum 4) dan in een grote groep want dan wordt ze chagrijnig en slaat naar andere paarden die ze niet graag heeft..
Als er een auto aankomt gaat ze zelf aan de kant in smalle straten. Eigenlijk een ideaal paard om mee naar buiten te gaan Tong uitsteken

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:21

Ik vind het niet echt een prettig idee om alleen buiten te rijden Tong uitsteken stel dat ze onder je kont vandaan vliegt !

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:50

kan goed doe ik bijna elke dag. maar doe het alleen als je zeker van jezelf en pony bent. en inderdaad je mobiel.

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:05

Ik wil met Prada ook heel graag naar buiten alleen,
Maar het kan gewoon nog niet
Ze is te gesteld op andere paarden,
Ik ben báng teminste ik wéét het,
Zodra ik in het bos kom, flipt ze helemaal.
Omdat ze simpel weg niet zonder andere paarden nog kan,
Ze is nu 3 maar ik weet niet ofk het er nog uitgestampt krijg

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:08

Ik vind alleen buitenrijden echt heerlijk..
Al vind ik samenrijden soms toch ook wel gezellig, maar de meeste paarden die ik rij/heb gereden worden veel drukker en drammiger als ze samen zijn met een ander paard..

Maar ik vind het heerlijk, lekker rustig, alles even op een rijtje zetten, gewoon even genieten Lachen

soleillover

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:09

ik ga meestal met een net beleerd paard wel even met een ander erbij naar buiten, maar als ik dat paard eenmaal verkeersmak heb (ook trekkers en vrachtwagens dus) ga ik wel een paar keer alleen! Lachen

pamelaatjee

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:10

alleen naar buiten met je pony is niet gevaarlijk hoorww me vriendin gaat ook soms alleen het bos in en buitenrijdenh Knipoog

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:24

Als je niet op een veilige manier alleen met je paard naar buiten kan, ben je je paard volgens mij niet de baas en heb je geen goede vertrouwensband met je paard...

Het paard moet op jou vertrouwen, dus ook als je iets nieuws gaat doen, zoals alleen buitenrijden of trailerladen of zoiets....

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:51

ik ga wel met mijn paard alleen buitritten maken.. mag officieel niet van mijn ouders.. maar ik heb mobiel en zakmes mee. en als ik het eenmaal gedaan heb reageren ze altijd heel nuchter'

mriinaa

Berichten: 753
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Gilze

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:37

ik rijd bijna elke dag alleen buiten, en heb er geen problemen mee. Toen ze nog in Hulten stond, durfde ik bijna nooit met m'n verzorgpony alleen naar buiten, we konden ook alleen over een weg met heel veel verkeer dat meer als 100 km/uur rijdt, dus dat vond ik heel eng.
Nu hoef ik maar 5 minuten over een landweggetje, en zit in het bos. Heb er geen problemen mee nu Haha!

sibond

Berichten: 795
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:45

ik rijd vaak alleen buiten, als je paard of pony te vertrouwen is en je neemt je mobiel mee voor de zekerheid.. is er niks aan de hand toch? Knipoog

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:30

Ik werkte toedertijd nog op een pension stal.
Ik weet het nog heel goed. Een meisje daar van rond de 20 met haar haflinger ging naar buiten. Ik zei nog veel plezier. Toen zei ze als het veel plezier word! We wisten niet waar ze heen was. Een paard was uit de wei ontsnapt.. Dus ik wil de hekken dicht doen dat ze niet van het terrein af komt. En ik zie de haflinger zonder eigenaar rustig het erf op stappen. Ik dacht poedersuiker hier is iets goed mis! Gelukkig waren er nog andere op stal ik zeg gaan jullie links en jullie rechts dan bel ik de eigenaar van de pensionstal. Ik gebeld ze kwam gelijk naar stal.. Ik de haflinger afgezadelt etc (zat een heel gat in het zadel) en op stal gezet. Ik was zo bang..

Een meisje belde me.. Ze ligt hier op de grond de ambulance komt eraan en gezegt waar ze was. De pensionstal eigenaar kwam eraan en ik mee in de auto er naar toe gereden. De eigenaar van de haflinger had geen cap op.. De haflinger was zover wij konden zien geschrokken van iets.. Is uitgegleden op de weg, was zelf ook gevallen (door het gat in het zadel zagen we dat hij had zelf geen wondjes oid.) En de eigenarresse was mee gesleurt doordat haar voet in de beugel zat. Een man had haar eerder gevonden was met de auto en had toevallig paardendekens in de auto liggen die hij om haar heen had gelegt zodat ze geen kou zou vatten.

Ze was niet meer bij bewust zijn haar hoofd bloedde etc. Het enigste wat ze kon roepen was de naam van haar haflinger en waar was die? Ik iedere keer zeggen dat hij veilig op stal stond..
Echt ik moest echt huilen..

Ze had een zware hersenschudding opgelopen waar ze nog een paard maanden erna last van had..

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:51

ik vind ook dat je gewoon alleen naar buiten kan! Als je paard dr geen probleem mee heeft, dan. ik doe t ook gewoon en heb t altijd gedaan met mn bijrijdknollies. (ik vind t wel altijd gezelliger met iemand dr bij en ik denk ook wel dat t iets veiliger is).
Het is wel handig dat je iemand laat weten waar je heen gaat dat mocht t paard alleen terug komen ze weten waar ze je moeten zoeken! (waarschijnlijk zal dat nooit nodig zijn, maar altijd beter t zekere voor t onzekere).
Verder is het wel veiliger als je zorgt dat je goed zichtbaar bent en neem altijd een telefoon mee Lachen
Blijf opletten, want een paard is en blijft een vluchtdier!
En draag een cap!

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:48

Ik kan niet anders eigenlijk...

Ik rijd een pony voor een boer. Die staat in een giga blubberzooi, waar niet in te rijden valt ! Dus dan ga je wel naar buiten, naar droge paden. Nu is hij echt een drukte maker, dus mijn handen heb ik vol. Toch vertrouw ik hem wel met auto's enzo. Met oversteken staat hij netjes stil, maar eenmaal in bos wild hij hard draven, galloperen. Toch heb ik niks geen angst, ik ga graag met hem lekker naar de hei alleen Ja.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:56

Ik vind het heel belangrijk dat ik alleen naar buiten kan. Ik doe het niet vaak omdat ik het gezelliger vind met z'n tweetjes. Maar stel dat er iets met die ander (onderweg) gebeurt, toch prettig dat ik dan alleen kan doen wat ik moet doen. Bovendien vind ik het niet prettig van anderen afhankelijk te zijn of ik wel of niet naar buiten kan.
Mijn paard is nog bang van verkeer wat hem van voren nadert. Dat ontwijk ik als ik alleen ben nog en zoek ik op als ik met een ander ben die een goed verkeersmak paard heeft. Zo kan hij ook wennen.

umay

Berichten: 275
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:02

ik rij ok eigenlijk altijd alleen buiten en dat bevalt me wel goed. kheb wel altijd mun telefoon mee voor als er wat gebeurd dak altijd kan bellen. de eigenaar van mun verzorgpaard vind het ok allemaal prima. ik rij nu zoon 5jaar elke week alleen buiten, op een enkele x uitgezonderd. als je zeker weet da je paard of pony verkeers mak is dan ist zeker vertrouwd. maar zeg altijd wel eve tegen iemand in de buurd dat je buiten gaat rijden, dan weet in iedergeval iemand dat je weg bent.

Petrichor

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:43

Ik mag niet van mijn vader, hij is erg voorzichtig maar ik begrijp hem wel Lachen
Maar samen rijden is wel gevaarlijk met mijn paard mijn opaard trapt Boos!
maar ach ik denk dat ik binnenkort wel alleen mag Lachen

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:50

Ik rij vrijwel altijd alleen buiten en dat gaat prima. In haar eentje is ze rustiger dan met z'n 2en (dan moet je immers altijd een wedstrijdje doen Knipoog) Ze is ook 100% verkeersmak.

Vind het heerlijk alleen buiten rijden, rustig en qua tempo hoef je geen rekening te houden met anderen! Lachen

ktje82

Berichten: 102
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:30

Ja dit is nou een topic wat bij mij past. Tong uitsteken
Heb zelf ook best wel angst voor het alleen buiten rijden...
Morgen ga ik voor het eerst aleen met viaantje een buitenritje maken, maar moet zeggen dat ik het in het begin helemaal eng vond om buiten langs de weg te rijden en dat gaat nu ook al een stuk beter. .Ze is hartsikke braaf en heeft absoluut geen angst voor verkeer.Dus dat gaat morgen helemaal goed komen Pling

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:04

Ik vind het heerlijk als ik alleen naar buiten ga.. lekker me eigen tempo, ff alleen uitwaaien met me paard.Haha! heerlijk!! Neem wel altijd me mobiel mee en de stal-eigenaresse wilt altijd ff weten als er iemand buiten gaat rijden..Geen probleem dus