Paardrijden in Ierland??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Karen_

Berichten: 84
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: eindhoven

Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 16:40

Ik zou wel eens willen weten of er hier ooit mensen zijn wezen paardrijden/paardrijvakantie in ierland.

Het lijkt mij echt mega gaaf om te doen, maar de prijzen schrikken mij keer op keer weer af. Clown

Ik vraag me af of het de moeite waard is omdat te gaan doen. Natuurlijk is het de moeite waard als je van paardrijden houdt en van de natuur wilt genieten... OK dan!
Maar er wordt vaak beloofd dat je kan rijden op echt "Irish Cobs", ik vraag me dan meteen weer af of dit ook echt gaat gebeuren. Want ik wil natuurlijk wel een beetje een leuk en lekker zittend paardje rijden als ik meerdere dagen lange tochten ga maken. Lovers

Dus ik dacht Pling laat ik het de bokkers eens vragen!!!

al vast bedankt!!! OK dan!

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:37

Een week goed paardrijden kost minimaal 600 tot 800 euro, wil je een beetje kwaliteit. Daarnaast zou ik me niet zo druk maken over die "Irish Cob" Het gros is een of andere kruising, waarbij de Engelsen en de Ieren "iets" beter hebben begrepen hoe je betrouwbare en comfortabele paarden kunt fokken en bovendien zijn ze niet zo stom om het goede spul te exporteren zolang de interne markt meer dan goed is.
Ik ben er zelf nooit geweest, ik blijf meestal halverwege steken (Wales heet dat gebied, geloof ik Haha! ) maar van vrienden die wel verder gereden zjn, weet ik dat het goede vakanties zijn, mits je bereid bent ervoor te betalen; paardrijden in GB en IRL is gewoon erg duur, voornamelijk door de wetgeving, die een degelijke opleiding eist en bovendien vallen paarden daar in het hoge BTW-tarief, tel uit je "winst".......

_Karen_

Berichten: 84
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: eindhoven

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:40

ikke:
bedankt voor je info, ik wist al die regeltjes niet... maar bij deze... ik denk dat ik gewoon nog ff verder spaar en van het voorjaar of in de zomer maar eens lekker ga rijden in ierland!!!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:42

Heb ik ook gedaan... Is echt heerlijk!!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:53

Nickeltje, vertel eens wat meer over je ervaringen? Waar ben je geweest? Hebben ze een website? Waar heb je allemaal gereden?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:24

Na mijn middelbare school examen (in 2000) ben ik een paar maanden naar een bedrijf in de buurt van Dublin gegaan om daar te werken (met paarden, op een paardenbedrijf) en heb daar veel buiten kunnen rijden en cross mogen oefenen.
Het bedrijf heet Kill International Equestrian Centre en zit in het dorpje Kill in county Kildare. Toen was internet nog niet veel, nu weet ik niet of ze een site hebben.
We werden niet echt veel betaald voor het werk maar kregen lessen in springen en cross en mochten op veel pension paarden rijden.
Dit jaar ben ik er op kampeer vakantie geweest met mijn vriend, er was geen tijd het bedrijf te bezoeken maar ik ben nog steeds helemaal weg van Ierland. Helaas rijdt mijn vriend geen paard en hebben we dus alleen maar gewandeld dit jaar...
Meer weten? Vraag het gerust...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:10

Ierland begint steeds aantrekkelijker te klinken!
Wat mij ook prachtig lijkt is Schotland, ik kan alleen helaas niets met het klimaat
Hoe is dat in Ierland eigenlijk, ook koud en nat? Net als Nederland of nog natter?

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:37

T@nj@ schreef:
Ierland begint steeds aantrekkelijker te klinken!
Wat mij ook prachtig lijkt is Schotland, ik kan alleen helaas niets met het klimaat
Hoe is dat in Ierland eigenlijk, ook koud en nat? Net als Nederland of nog natter?

Ooit daar geweest? Het weer is in GB zeker niet slechter dan hier, helemaal als je naar de juiste stukjes gaat.
Ierland heeft de naam erg nat (en groen) te zijn, maar in de praktijk is het zeker niet slechter dan hier. Gewoon eens gaan, het zal je niet tegen vallen. Tip voor als je met de auto gaat: neem twee dagen de tijd om Engeland en Wales te doorkruisen, dat heb je ECHT nodig. Persoonlijk zou ik voor fly-drive gaan, heb je meteen een auto met het stuur aan de goede kant.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:40

Hoor ik daar iemand om info over paardrijden in Ierland roepen? Haha!

Ik ben vorig jaar op ruitervakantie in Ierland geweest (zie http://www.horse-holiday-farm.com/) en het was echt ge-wel-dig! Super mooie, gevarieerde natuur; vriendelijke mensen; goede paarden die prima verzorgd worden; goed tuig etc.
Wij hadden gekozen voor de riding by the sea vakantie waarbij je iedere dag vanaf de 'farm' dagtochten maakt al dan niet onder begeleiding van een gids, maar je kunt er ook trektochten maken zonder begeleiding.
De ruitervakantie was inderdaad vrij prijzig, maar het was zeker de moeite waard. Ik zou zo weer terug willen!! Ja

Als je meer info wilt hebben dan mag je me gerust een pb sturen. En er is ook een heel Ierland-topic bij Bokt Internationaal met allemaal info over (ruiter)vakanties en ervaringen en foto's..

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:48

Even een berichtje om dit terug te kunnen vinden, aangezien ik graag samen met drie anderen een dag of 10 zou gaan paardrijden in Ierland aankomende zomer.

Afgelopen zomer ben ik met een vriendin naar Schotland & Ierland geweest. Toen hebben we ook een buitenrit van 2 uur gemaakt bij Killarney Riding Stables. Die bieden ook vakanties aan, maar die twee uur durende rit is me in ieder geval TOTAAL niet bevallen.

In eerste instantie kreeg ik een volbloedje, maar die was ontzettend kreupel, dus toen heb ik een ander paard geeist. Vrijwel alle (grote) paarden daar waren Cobs en Shires etc, maar ze waren ook allemaal te dun. Een tweede keer daar rijden zou ik ook echt niet doen.

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:48

Oh, en de paarden waren erg traag daar en bij de stallen komen was er niet bij. Wij gingen mee met de eerste rit 's ochtends en er werden serieus wel 30 paarden ofzo opgezadeld, terwijl voor onze rit maar 10 paarden nodig waren. De rest stond nog tenminste 2 uur opgezadeld te wachten op rit nummer 2.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:07

Nouks schreef:
Oh, en de paarden waren erg traag daar en bij de stallen komen was er niet bij. Wij gingen mee met de eerste rit 's ochtends en er werden serieus wel 30 paarden ofzo opgezadeld, terwijl voor onze rit maar 10 paarden nodig waren. De rest stond nog tenminste 2 uur opgezadeld te wachten op rit nummer 2.

Hhmm, een slecht adres maakt nog geen slecht land hoor! Van die eerder genoemde toko in Ierland hoor ik goede verhalen, uit eerste hand. Ik kom al jaren in GB en ga er regelmatig rijden en ik ken dus ondertussen aardig wat leuke adressen om te rijden. En ja, ik heb ook weleens minder goede adressen getroffen, daar is GB heus niet anders in dan NL.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:16

Ik ben het helemaal eens met wat ikke zegt: Nouks, één slecht adres wil nog niet zeggen dat de hele sector niet deugt. Er zijn ook genoeg slechte adressen in Nederland hoor.

Ons vakantieadres was echt super: hele goede paarden, zowel beginnerspaarden als paarden voor gevorderden, maar wel allemaal in uitstekende conditie en braaf.
's ochtends werden de paarden die moesten rijden uit de wei gehaald, gevoerd, gepoetst, opgezadeld en werd er een dagtocht mee gemaakt. Na het rijden werden ze afgespoten, even op stal gezet zodat ze daar konden eten en na het eten gingen ze weer de wei op. Ze hadden allemaal speciaal gemaakt tuig. En na zo'n week kregen ze 'vakantie', dan kregen ze een weekje rust in een andere wei.
Naar mijn idee zijn er weinig andere plekken (waar paarden voor de commercie worden gehouden) waar paarden het zo goed hebben.

Ik moet wel zeggen dat er bij ons geen Irish Cobs/Tinkers meereden, maar wel Irish Hunters. Overigens ook een geweldig ras.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:31

Het klinkt steeds beter Ja maar autorijden is daar dan weer niets voor mij, ik ben zo doordrongen van het rechtsrijden dat ik dat niet aan zou durven. Dan zou ik mijn vriend laten rijden maar ik ben in Nederland al panisch bij iemand anders in de auto laat staan als we dan ineens links moeten gaan rijden Clown dat zal geen relaxte vakantie worden voor mij vrees ik dan Haha!

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:34

Als jullie eens íets beter zouden lezen, hadden jullie gezien dat ik van plan ben aankomende zomer wéér naar Ierland te gaan, maar dan voor een dag of 10 paardrijden. Er staat nergens dat ik zou vinden dat het hele land niet deugt, sterker nog, ik vind het een geweldig land. Ik ben echter zelf ook op zoek naar een adres en ik heb ervaring met een adres waar ze vakanties organiseren. Nu is mijn ervaring met dát adres niet zo goed, dus dat meld ik hier, voor het geval dat iemand van plan is daar naartoe te gaan. Je weet wel, ervaringen uitwisselen?

Ik zeg nergens dat ik niet zou gaan paardrijden in Ierland omdat ik nu eenmaal slechte ervaringen daarmee heb. Leer lezen. Sjeez.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:37

Sorry, doordat de rest van je twee berichten zo negatief waren, was ik vergeten dat je in je eerste zin schreef dat je terug wilde.

Nou, in dat geval: de horse holiday farm in Grange, co. Sligo is dus een aanrader. En anders moet je het ierland-topic maar eens terugzoeken voor nog meer andressen. Lachen

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:39

Ik zal eens kijken.

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:40

oo ierland is zoooo mooi, heb er ook lekker paardgereden. Bij Killarny in de buurt.
Schotland is ook super mooi! en natuurlijk engeland en wales....

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:48


juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:49

ik ben nog nooit in Ierland geweest, maar het lijkt me een prachtig land om ooit eens te gaan paardrijden.
Ik heb een keer een vakantie met deze organisatie: http://www.drieheuvels.nl/ierland.htm#a5 gedaan, in Bretagne Frankrijk, dat was me toen erg goed bevallen. Ze hebben ook een aantal locaties in ierland.

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:46

jesse_rulez schreef:
Ons vakantieadres was echt super: hele goede paarden, zowel beginnerspaarden als paarden voor gevorderden, maar wel allemaal in uitstekende conditie en braaf.
's ochtends werden de paarden die moesten rijden uit de wei gehaald, gevoerd, gepoetst, opgezadeld en werd er een dagtocht mee gemaakt. Na het rijden werden ze afgespoten, even op stal gezet zodat ze daar konden eten en na het eten gingen ze weer de wei op. Ze hadden allemaal speciaal gemaakt tuig. En na zo'n week kregen ze 'vakantie', dan kregen ze een weekje rust in een andere wei.
Naar mijn idee zijn er weinig andere plekken (waar paarden voor de commercie worden gehouden) waar paarden het zo goed hebben.

Vergeet de vaste rustdag voor de paarden niet! Knipoog De paarden hadden het echt goed op die farm. Ja
Ik ben daar dus ook geweest (ruim 4 jaar geleden) en vond het helemaal geweldig!
Ierland is een fantastisch land, en helemáál om te paard te verkennen. Ik heb er nog steeds hele mooie herinneringen aan (en die week heeft me bovendien doen besluiten om een eigen paard te 'nemen', waarna Jovarna binnen 4 weken m'n leven binnen wandelde).

@Tanja: het weer was er toen lekker, als je van 20 à 22 graden houdt, zonnetje, af en toe een nauwelijks merkbaar miezerbuitje. Autorijden hoeft ook niet; wij gingen met het vliegtuig en vanuit Dublin namen we de trein naar bestemming.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:09

@Joviban: o ja, inderdaad woensdag is vaste rustdag voor de paarden en wordt er niet gereden! Wat leuk dat je daar ook bent geweest!!

Wij hadden inderdaad ook het vliegtuig naar Dublin en van daaruit kun je zowel de bus als de trein nemen. Trein gaat sneller, maar met de bus zie je veel meer moois van het land!
Het weer is er precies hetzelfde als in NL ja.

OneDiamond

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:51

Nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk om eens te doen is weer eens wat anders.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:56

JoviBan schreef:
@Tanja: het weer was er toen lekker, als je van 20 à 22 graden houdt, zonnetje, af en toe een nauwelijks merkbaar miezerbuitje. Autorijden hoeft ook niet; wij gingen met het vliegtuig en vanuit Dublin namen we de trein naar bestemming.

Die temperatuur ligt mij zéker erg goed Ja miezerbuitje wat minder maar als het niet koud is kan ik dat goed hebben Haha!
Met de trein is natuurlijk ook een hele goede optie!
(ik moest echt even denken wie nou toch JoviBan is maar ik zie het aan je ava Haha! zag later ook de naam Jovarna in je onderschrift Haha! )

Anoniem

Re: Paardrijden in Ierland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:07

T@nj@ schreef:
Die temperatuur ligt mij zéker erg goed Ja miezerbuitje wat minder maar als het niet koud is kan ik dat goed hebben Haha!
Met de trein is natuurlijk ook een hele goede optie!
(ik moest echt even denken wie nou toch JoviBan is maar ik zie het aan je ava Haha! zag later ook de naam Jovarna in je onderschrift Haha! )

Die miezerbuitjes merk je nauwelijks iets van (en helemaal niet wanneer je heerlijk op de rug van het paard zit te genieten Knipoog ). Het viel mij erg op; als het hier regent, regent het ook meteen. In Ierland voel je even wat druppies en het is weer droog.

(jammer dat je me ontmaskert hebt, Haha! , nee hoor, geintje)