hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:22

ik weet niet of dit in deze rubriek thuishoort !

maar hoe snel stapt een gemiddeld paard per km?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:23

Je bedoelt de snelheid in km per uur?

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:35

ja inderdaad

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:37

Ik dacht zo'n 5 km per uur.

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:40

Zo ongeveer tussen 5-7 km/u Lachen. Sommigen stappen wat sneller, anderen wat langzamer.

erat
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-10-06

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:38

aha, dat is dus bij die van mij 10 km per uur Haha!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:00

Heb je dat gemeten? Want 10 km/uur is errug onwaarschijnlijk. Vlotte stappers zitten op 7 à 8 km/uur.

Heleen2211
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-10-06

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:44

Dit is dus de enige vraag geweest die ik fout had bij het theorie-examen van het ruiterbewijs en nou weet ik het weer niet! Denk inderdaad zo 7 kilometer? Bloos

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:47

Ik heb met de gps gestapt en deze draver stapt gemiddeld 12km per uur.. dus onwaarschijnlijk is t niet Knipoog

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:13

Weet je zeker dat je dan nog stapt en niet stiekum aan het tölten bent? Want dat kan bij een draver ook gebeuren. 12 km/uur is voor de meeste paarden een rustig draftempo.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:14

Nee, hier ben ik vrij zeker van omdat ik wel op een Töltende draver gezeten hebt, en dit voeld heel erg anders. De meeste paarden moeten ook draven om hem bij te houden. of hij moet een Tölt-gang hebben die als stap aanvoeld.Want bij de draver waar ik opzat voelde het alsof ik stilstond terwijl ik wel vooruit ging Tong uitsteken

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:21

Mijn paard heeft ook wat laterale neiging en als zij snel wil stappen gaat ze richting de "walk" zoals Tennessee walkers dat doen. Dit geeft een iets andere klank in de beenzetting als met stap, maar ook anders dan tölt. Goede tölt voel je inderdaad nauwelijks beweging, maar veel paarden moeten leren om goed te tölten (ook IJslanders) en als het ze niet wordt geleerd kunnen ze hun eigen versie maken. Bij de "walk" (en ook bij de meeste "tussenvormen") houdt je dus wel duidelijke beweging, maar als je goed oplet is het wel een iets andere beweging als bij de gewone stap. Gewone stap is regelmatig plok-plok-plok-plok, walk is meer plokke-plokke (als je ongeveer snapt wat ik bedoel Haha! )

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:36

Lijkt me erg onwaarschijnlijk hoor. Bij endurance wedstrijden moet je bij de eerste klassen een gemiddelde van 9 tot 12 kilometer hebben. Dat zou dus betekenen dat je de hele weg kunt stappen. Verward

Anoniem

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:40

Lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Die van mij stapt waarschijnlijk tijdens het dressuren 5 a 6 en in het bos een kilometer of 3 harder Haha!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 06:14

Mijn shetlanders stappen 5-6 kilometer per uur (aangespannen, met kilometerteller op de wagen) Een groot paard zal op de 7 komen gezien die net een fractie sneller stappen

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 07:30

R_ChiChi schreef:
Lijkt me erg onwaarschijnlijk hoor. Bij endurance wedstrijden moet je bij de eerste klassen een gemiddelde van 9 tot 12 kilometer hebben. Dat zou dus betekenen dat je de hele weg kunt stappen. Verward


En dat is dus preceis waarom ik met Harm maar besloten heb voorlopig geen endurance te starten, die stapt zo idioot hard, zeker als hij opgewonden raakt van al die paarden om hem heen.....we hebben hem gemeten in een redelijk staptempo, dus nog zeker niet op zijn hardst en toen zat hij al op ruim 9 kilometer per uur. Toen heb ik voor mezelf maar de conclusie getrokken dat zo'n endurance wedstrijd geen lol aan is, want ik word doodmoe van uren stappen, geef mij maar een lekker drafje en galopje erbij!

karlijnd
Berichten: 185
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: groesbeek

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 08:00

die 12 km p/u lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk. mijn paard heeft een goede stap 7's op wedstrijd. maar als ik met mijn zusje buiten gaat rijden moet ik een beetje draven om het paard van haar bij te houden. die stap ook errug hard....

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:14

daffodil schreef:
En dat is dus preceis waarom ik met Harm maar besloten heb voorlopig geen endurance te starten, die stapt zo idioot hard, zeker als hij opgewonden raakt van al die paarden om hem heen.....we hebben hem gemeten in een redelijk staptempo, dus nog zeker niet op zijn hardst en toen zat hij al op ruim 9 kilometer per uur. Toen heb ik voor mezelf maar de conclusie getrokken dat zo'n endurance wedstrijd geen lol aan is, want ik word doodmoe van uren stappen, geef mij maar een lekker drafje en galopje erbij!

Ach, ergens een keer fout rijden, lekker rustig groomen onderweg, even een graaspauze en je gemiddelde gaat als een gek naar beneden Haha!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:21

karlijnd schreef:
die 12 km p/u lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk. mijn paard heeft een goede stap 7's op wedstrijd. maar als ik met mijn zusje buiten gaat rijden moet ik een beetje draven om het paard van haar bij te houden. die stap ook errug hard....

Meten is weten Knipoog
Mijn paard stapt fors door, de meeste paarden redden dat niet en moeten bijdraven, toch zit zij meestal rond de 7 à 8 km/uur (gps-metingen). Wat ze op wedstrijden precies willen zien om goede punten te geven, weet ik niet, maar ik krijg niet de indruk dat dat over tempo gaat.
Snelheden van 10 tot 12 km/uur in stap zou ik graag in het echt willen zien en meten, want ik verwacht dat dan de stap niet meer helemaal zuiver is.

pmarena

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:07

Rena (D-pony) heeft ook een stevige stap waarbij paarden al snel moeten bijdraven om haar bij te houden Haha!

Maar als ik meet is een voor haar vrij rustige stap zo'n 6 km/uur , en een hele vlotte misschien 8 , maar dan is het al tegen het rare klippitie-klippetie-wiebelgangetje aan Tong uitsteken

Gemeten met GPS.

Dat wetende lijkt me 10 km per uur of zelfs harder in stap een hele rare rennerige stap worden....dat kan dan bijna geen herkenbare constant zuivere stap meer zijn lijkt me ?

Liselot

Berichten: 32213
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:10

R_ChiChi schreef:
Lijkt me erg onwaarschijnlijk hoor. Bij endurance wedstrijden moet je bij de eerste klassen een gemiddelde van 9 tot 12 kilometer hebben. Dat zou dus betekenen dat je de hele weg kunt stappen. Verward



je hebt ook groompunten, vetgates e.d. waar je stilstaat!

10km per uur kan prima hoor... de KWPNers die Jan in het span heeft stappen ook gruwelijk snel en zitten op de 10km per uur

Firefly1982
Berichten: 129
Geregistreerd: 26-06-06

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:12

De friezen die voor onze trouwkoets stonden stapten zo'n 4 km/u

Annemijn
Berichten: 789
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Hilversum

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:29

Als ik dit zie .. Bloos

Mijn shet heeft nooit zon vlot stapje, hij moet er echt zin in hebben wil ik op de fiets blijven zitten Knipoog Meestal is het fiets in de ene hand, pony aan de andere Tong uitsteken

Jullie schatten hebben zeker allemaal Nike's? Clown

Floob
Berichten: 161
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Schotland

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 23:38

somige paarden en pony's stappen zo rond de 3 a 4 kilometer per uur, want ze lopen een stuk langzamer dan ik te voet (wat rond de 5 km/u ligt)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: hoe snel stapt een gemiddeld paard per km ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 06:25

Ja, maar een paard stapt geen 12 km. per uur? Dat is een verzamelde/arbeidsdraf! Verward