Paard bang voor water. Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:25

Mijn paard is erg bang voor water. Als ik haar was dan is het wel goed, drinken uit een emmer ook wel, maar tijdens het rijden wil ze níét door de plassen of kleine stukjes waar water is. Ik wil graag wel eens met haar het water in, maar dat zit er zo niet in. Hoe krijg ik haar over haar watervrees heen?

Ik weet niet of het hier goed staat trouwens. Lachen

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:26

goede vraag Lachen de mijne krijg ik er ook echt niet doorheen

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:34

Niemand die me kan helpen? Lachen

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:09

De mijne had hetzelfde, ik heb hem nu bijna een jaar en eindelijk gaat hij de zee in, dus geduld en oefenen.........
Ben begonnen met plasjes op de weg, desnoods ernaast, geeft meer vertrouwen en daarna poeltjes op het strand, dat deed hij in galop dus wel maar in stap weer niet, blijven proberen, zachte dwang, geen zwepen slaan etc, maar druk naar voren en volhouden.
Sinds deze week gaat hij de zee in, voorzichtig, eerst snuiven en daarna erdoor lopen, maar ben nu dus bijna een jaar verder, heb het niet steeds geprobeerd, ook gewoon erlangs gereden, zodat het geen moeten werd......
Succes, komt echt goed...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:24

Misschien een paard mee die wel door de plassen wil lopen. Dat heeft bij mij ook geholpen!

stefoo

Berichten: 320
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Dronten

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:45

ken nog een paard.. Als er water op de straat ligt van het afspuiten word ze daar bang van. Maar ze loop er toch langzaam doorheen. Ja ze moet wat. we moeten toch naar de bak..Tong uitsteken gewoon stapje voor stapje dan denk ik wel dat we er komen.. succes allemaal

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:50

Mijn eigen is zo'n mietje daarin... elk plasje ontwijkt hij, ookal zal hij daardoor bijna erin vallen. Toen ineens de rijbak blank stond, moest hij er door wilde hij naar het drogere land, dit wilde hij niet. ik ben voor hem gaan lopen, hij bleef staan. ik ben gewoon met de rug naar hem toe blijven staan, helemaal niks doende....duurde 10 minuten, toen deed hij ineens een stap erin.... daarna was hij er niet meer uit te krijgen!! maar... nog steeds elk klein plasje ontwijkend... haha... maf ding... Frusty

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:38

Mijn paard heeft het ook niet echt op plassen water. Heel af en toe loopt ze er doorheen, maar meestal loopt ze er snel langs en als ze er niet langs kan en ze écht niet er doorheen gaat, stap ik af en loop ik samen met haar er langs of er doorheen.

Anoniem

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:21

Paarden zien tweedimensionaal (dus niet zoals wij, driedimensionaal). Hierdoor zijn diepteperspectief en scherpe contouren de zwakke punten uit het gezichtsvermogen van het paard. Door het hoofd te kantelen krijgt het paard iets meer scherpte en diepteperspectief.
Wat voor ons een simpel plasje lijkt, lijkt voor het paard een bodemloze put. Houd hier dus ook rekening mee en geef hem het vertrouwen dat die plassen niet eng zijn. Ga er bijv. wandelend doorheen, jij voorop. Niet forceren en ook niet dwingen, laat 'm in alle rust ervaren dat die plas niet die diepe put is en dat hij op jouw oordeel kan vertrouwen.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:25

hier 2 leuke foto's (vind ik) die mijn verhaaltje showen....

Hier staat hij mij echt zo aan te kijken van: ja, denk je dat ik gek ben?
Afbeelding

En 10 minuten later loopt ie als een mak lammetje achter me aan. Geduld was hier weer het toverwoord!! Haha!
Afbeelding

Enneh, nee, hij is hier nog niet gepoetst Tong uitsteken

Het komt inderdaad door dat ze geen diepte kunnen zien, als ze niet durven moeten ze je volledig vertrouwen om het toch te doen. Succes ermee!

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:58

kent nog een paard dat niet door water heen wil.
mijn kwner van 14 wil er niet door zelfs als een kuil iets nat is wil ze er niet door.
van de week moesten we een riviertje oversteken die nieuw was maar ze weigert gewoon.
eraf gegaan en haar heen en weer laten lopen maar niks hoor van dat al.
andere paarden weg laten lopen maar nee hoor ging er niet achteraan. tussen andere paarden opgesloten maar niks. ze zet zich helemaal schrap.
uiteindelijk na 10 min heeft ze wel een paar tikken met de zweep gehad want ze moest erdoor.
gewone waterplasjes vind ze ook eng en loopt ze liefst met een grote boog omheen.
gedult is wel een optie maar na 15 a 20 min heen en weer vliegen en weigeren geef je het wel op.

HoefJhee
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:13

Hallo,
Mijn haflinger was eerst ook heel bang voor water! Loop een aantal keer naast je paard door het water! En zo was mijn haflinger in een keer niet meer bang voor water maar bij elk paard is het anders he!


Succes xxx

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:37

Ik denk ook dat geduld en aanhouden erg belangrijk is.
Toen ik mijn haflinger net had liep die amper door plassen.
Ik nam gewoon elke plas mee die ik zag en nu zwemt ie met het grootste gemak.

Afbeelding

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:04

dat heb ik geprobeert elke plas te nemen die er is maar ze weiger gewoon zet zich helemaal schrap ook al loopt je ernaast.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:38

Haha, die van mij loopt de ene keer 1cm het water in, ook al loop ik er naast, de andere keer loopt ze er wel doorheen. Ligt er ook een beetje aan of Madame er zin in heeft, en of ze om de plas heen kan of dat er echt geen andere mogelijkheid is dan door die plas te gaan. Als de plas niet over de hele weg ligt, dan zie je haar echt denken: als ik langs de plas kan, dan ga ik er toch niet doorheen? Clown

Britneeey

Berichten: 181
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: thuis

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:07

geduld laat hem-haar rustig op zynhaar tempo erin gaan

estebanlove

Berichten: 285
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:17

Ik heb dus ook zo'n muts hea Tong uitsteken Maarja toen had ik dus wel ff een probleem.. Ik had hem laten ruinen en dan moet je t zaakie om het zo maar even te noemen 2 tot 3 keer per dag afspoele.. nou beetje bij beetje is het toch gelukt Haha! maar nu loopt hij weer om alle plasjes heen omdat ik hem al een tijd niet heb afgespoeld..

xxthesjj__
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:56

Mijn paard was ook bang voor water...langzamerhand heb ik hem achterwaards laten lopen zo het water in...nu loopt hij door alle plassen ed! suc6

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:04

Paarden zien het water als een gat, dus gaan er daardoor liever omheen.
Door een ervaren paard of zelf voor hem uit te laten lopen, zal hij begrijpen dat het geen kwaad kan en zal hij er ook wel in willen.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:46

Inderdaad geduldig zijn, met stress kom je er zeker niet. Het heeft bij mij ook wel een tijdje geduurd, maar het resultaat mag er wezen. Haha!

Afbeelding

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:10

Afstijgen en er naast lopen, als ze er overheen is heel erg belonen

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:17

Mijn Fjordje wil ook nog niet helemaal, dus ik ga deze topic maar even volgen!!

Liisan
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Paard bang voor water. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:02

Ik ga deze topic ook even volgen, *Pony van mijn vriendin wil er ook echt niet in* ik heb het al geprobeerd maar hij is echt bang, hij stond helemaal te trillen op zijn benen*