Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:03

Door omstandigheden kon ik mijn 17-jarig paard de laatste 2 maanden alleen 2 tot 3 keer een uur per week rijden. HIj staat wel 12 uur per dag buiten. Daarvoor had hij een hele goede conditie en werd hij 5 dagen per week intensief buiten gereden e nkon met gemak een 2-rige buitenrit in hoog tempo volhouden. Nu wil ik volgende week woensdag met een vriendin 3 dagen lang 6 uur per dag in rustig tempo rijden met om de 2 uur een wat langere pauze. Zou dat kunnen?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:03

Het blijft theoretisch, maar wanneer jij het hebt over een rustig tempo, moet het geen probleem zijn. Je merkt vanzelf aan je paard wanneer je overvraagt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:01

Doe het ook weer niet te rustig aan, dat is namelijk ook vermoeiend. Zorg voor regelmatig een drafje tussendoor, verzet de zinnen voor ruiter en paard. Je kunt de tijd die je met hoger tempo wint besteden aan langere pauzes, als dat tenminste gewenst is.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:41

1 dag moet geen probleem zijn en dan zie je vanzelf wel hoe het paard zich gedraagd na die eerste dag. Heeft hij er nog zin in of is hij zijn box niet uit te slaan....

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Paard voldoende conditie voor 3-daagse tocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:46

Beadnkt voor de tips. We houden de rit inderdaad afwisselend en na de eerste dag bekijk of Pallas zin heeft en hoe hij loop, dan kan ik de rit op de tweede dag altijd weer aanpassen. het ziet er ook naar uit dat we de eerste dag alleen een rustige rit van 3 uur maken, dus dat is mooi.