Met je paard over deze brug? Ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Over deze brug?

Ja
64 (33%)
Ja aan de hand
44 (22%)
Nee
84 (43%)

Totaal aantal stemmen: 192


tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:46

Inderdaad mag het niet en er op zou ik het ook niet doen trouwens. Lopende eventueel als het niet anders kan, maar de staat van onderhoud van veel infrastructuur verslechterd nogal de laatste jaren. Er zit dus risico aan en dat zal enkel groter worden over de jaren. Liever een andere route zoeken.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:51

pien_2010 schreef:
Gewoon wandelen. Met mijn merens ponies deden we nog wel smaller (dubbele telefoonpaal zonder leuningen). Het ligt aan je paarden

Ooit in Frankrijk met mijn vriendin op een kwpn er en ik op merens Hercule over een bredere houten brug gegaan midden in the middle of nowhere in het bos in Zuid Frankrijk.
De kwpn er durfde niet dus Hercule voorop. Kwpn er later er achter aan en die sloopt de hele brug en stond diep in de sloot ....... dat verbaasde gezicht van Hercule := . Mijn vriendin was erop tijd afgesprongen.
Zegt ze :"wat nu"?
Het was een heus springpaard, het was 1.40 m hoog springen om naast ons te komen .
Ik was razend op die gast (dus paard). Dus ik zeg tegen mijn vriendin pak jij Hercule maar vast dan pak ik die van jou. Dus ik pak de teugels en dat paard keek me aan of hij niet tot tien kon tellen, en ik was zo boos en ik zei woedend:"spring, NU". En hij sprong zo op de kant omhoog _O- .

Dus als je een halve zool hebt zoals mijn vriendin, niet doen maar heb je gewoon een fijn normaal paard dan of je loopt ernaast over de brug of als je het gewoon kunt doen je gaat erop.

Hahahaha prachtig verhaal _O-

ik zou het ook zo doen, wel aan de hand.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:54

Afh. Vd staat vd brug zwakke rotte plankjes zjin ehct no go....
Hier soortgelijke bruggen sommige kan je over andere neit en sommigen moesten eerst weer gerepareerd...

Mjine lopen zo zo'n brug op hebben daar nooit raar naar gekeken, stap nooit af.
( ken de brugjes weet welke er rot zjin en welke prima)


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 03-05-24 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn
Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:08

Ik vind het link, en lijkt me dat de reling ook niet erg hoog is, stel dat het paard in paniek over/door de reling springt?

In mijn jeugd zijn we nog op ruiterkamp geweest in de bossen, en we kwamen voorbij een vroegere spoorwegbrug: treinrails (dus telkens open ruimte ertussen van pakweg halve meter of meer), met langs de zijkant een metalen padje van maar 70 cm breed of zo, hier en daar nog smaller door uitstekende pijlers. Als ik me goed herinner, moesten we afstijgen en onze paarden er aan de hand overheen leiden (kan ook zijn dat we toch te paard bleven, is meer dan 30 jaar geleden inmiddels). Paard voor mij schoot met zijn ene been langs de rand, was wel licht gewond maar is gelukkig niet gevallen of verder gepanikeerd. Ik was als de dood. Baas van onze groep ging op verkenning, want we waren een beetje verdwaald intussen. "Verderop is nog zo'n brug, maar die is dubbel zo lang". Ik weet nog dat ik bij die tweede brug tranen met tuiten zat te huilen van angst, die eerste vond ik al verschrikkelijk. Gelukkig zijn we veilig aan de overkant geraakt.

vierspan

Berichten: 297
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:16


Zonnebloem24
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:23

Ik zou dat ook niet aandurven denk ik, tenzij ik hele hordes paarden eroverheen zie gaan.

Getup

Berichten: 8328
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Met je paard over deze brug? Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:32

Zou het op zich met mijn paard wel aandurven, maar het niet doen, omdat ik eerst zou willen weten of die brug daar wel op gemaakt is / dar gewicht kan houden. Zou het mezelf nooit vergeven als m'n paard er door Zou zakken.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Met je paard over deze brug? Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 23:16

Ik heb even gekeken op ruiterenenmennen.nl

Daar staat zelfs de brug als blauwe stippellijn.

Afbeelding

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:17

Gewoon even de gemeente bellen om te vragen of deze brug stevig genoeg is om een paard te dragen.

Edit:
Voor zover ik weet staat de blauwe stippellijn bij ruiters en mennen niet voor ruiterpad, maar als onverhard. Alleen als er een cijfer in staat is het een onderdeel van een knooppunt route)
Laatst bijgewerkt door Punz op 03-05-24 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:18

Ik doe het wel bij zo'n brug bij ons in de buurt, maar nav de reacties, ga ik het toch maar vermijden. Laatst een verhaal gehoord via via over een paard die door een brug is gezakt. Als ik zo lees dat de fietsbruggen daar niet voor gemaakt zijn, wil ik het risico toch niet lopen

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 06:54

Anastasia24 schreef:
Lijkt me sterk, groepje fietsers weegt ook al genoeg. Die bruggen kunnen echt wel wat aan.
Zou er gewoon over gaan ts, ander stalgenootje heeft het al voor je uitgeprobeerd. ;)


Die hebben wel een andere puntdruk per fietser dan een paardenhoef

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:46

vierspan schreef:
De houten vloer is vaak verraderlijk glad, bij een uitglijdend been, wordt deze niet begrensd door een latten regel aan de zijkanten. Te vaak foto's gezien van een paard liggend op zo'n houten brug met een been naast de brug bungelend.


Let op, schokkende beelden

https://district8.net/2-april-paard-overlijdt-na-val-op-loopbrug-in-park-thijsseweg-delft.html


Dit is wel een heel anders soort bruggetje. Hier zou ik ook niet overheen gaan.
Vaak is de bodem niet bedekt met geruwd asfalt en is het veel te licht gebouwd.

Die van TS zijn veel steviger en opgeruwd.
Ik ging vroeger met mijn haflinger ook over zo'n soort brug (die nog steiler en smaller was) en zou deze brug wel aandurven.

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Met je paard over deze brug? Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:53

Nee Zou het niet durven.
Is het glad en hij schuift weg zit hij onder de railing.
Plus de piek belasting van een hoef is hoog. 1 rot stuk en hij schiet er door.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Met je paard over deze brug? Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:56

Bij ons op het werk repareren we dit soort bruggen. Gemeenten wachten soms vrij lang met een opdracht voor renovatie :=

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:01


Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Met je paard over deze brug? Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:19

Gewoon niet doen. Fietsbruggen zijn niet gebouwd voor paarden en paarden mogen officieel niet op fietspaden.

roxiie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:27

Vroeger reed ik met mijn pony altijd over dit soort bruggen.
Helaas bleek een deel van de brug niet meer goed (was nog niet te zien) en is t paard van een stalgenootje er doorheen gezakt. Paard bungelde boven de vaart. Brandweer heeft ze moeten helpen.
Paard hebben ze nooit weer op kunnen rijden en de amazone heeft ook blijvend letsel opgelopen.

Ik zou zulke bruggen vermijden.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 04-05-24 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2588
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:38

Normaal zeg ik: bij twijfel doen :D , maar in dit geval weet ik dat toch niet zo zeker.

Met een heel braaf paard zou de lengte me niet uitmaken, maar de mijne kan wel eens idioot doen, en dat zou ik halverwege zo'n brug toch niet zo leuk vinden. Daarbij weet je ook niet of de brug goed onderhouden is, en voor een verrotte brug vind ik 'm net wat te lang en te hoog.

Dus tot mijn eigen verbazing zou ik zeggen: niet doen.

Anna_98

Berichten: 458
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:44

Zoals al gezegd wordt, bij de aanleg en onderhoud van dit soort bruggen wordt geen rekening gehouden met gebruik door paarden. De brug ligt aan een fietspad dus een paard zou er niet eens mogen komen.

Via mijn werk laatst ook een verhaal voorbij horen komen. Twee meiden op buitenrit over zo'n bruggetje, deden ze regelmatig. Eerste paard kwam veilig aan de overkant, tweede paard zakte er doorheen.

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:49

Sjolvir schreef:
Afh. Vd staat vd brug zwakke rotte plankjes zjin ehct no go....
Hier soortgelijke bruggen sommige kan je over andere neit en sommigen moesten eerst weer gerepareerd...

Mjine lopen zo zo'n brug op hebben daar nooit raar naar gekeken, stap nooit af.
( ken de brugjes weet welke er rot zjin en welke prima)


[ [url=m/0WYyxL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met mijn fjord dezelfde bruggen gedaan. Nooit afgestapt en prima te doen.

Hannanasjuh
Berichten: 266
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:52

Mijn man heeft in de bruggenbouw gezeten en die zegt niet doen. Ookal is de brug niet rot.

Hij is simpelweg niet berekend op de punt belasting van een paard en het bijkomende gewicht.

Smotz

Berichten: 674
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:06

Joltsje schreef:
Ik heb even gekeken op ruiterenenmennen.nl

Daar staat zelfs de brug als blauwe stippellijn.

[ [url=m/YzDeLX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die blauwe stippellijn betekent niet dat het een ruiterpad is. De lijn geeft aan fietspad, hij zit in de standaard kaartlaag waardoor je ook de wegen etc ziet.

En nee, een houten brug alleen voor fietsers ben ik ook geen fan van. Ik ben eens door een plank gegaan van een kleine brug, gelukkig de laatste plank maar een goede waarschuwing. Die dingen zijn niet op het gewicht berekent. Als er auto's over heen reden zou ik het wel doen.