miereneter schreef:Ooit ook een pittig paard bijgereden. Ik ging niet in galop als ik geen gevoel had van controle had in draf. En niet draven als ik geen controle had in stap. Als het goed ging, kleine stukjes draven en kijken hoe makkelijk ik terug kon naar stap. En als dat helemaal goed ging, dan een stukje galop en direct testen of ik weer terug kon naar draf. Van daaruit opbouwen.
Maar goed, dit werkte voor dat paard. Je zou het kunnen uitproberen, er zijn echter nog vele andere manieren. Belangrijk is om te weten waarom ze zo hard gaat (want ze doet het ook in de bak) en daarnaast om je paard een stap vóór te zijn. Eens in rengalop, heb je heel weinig te zeggen.
Wat hierboven gezegd wordt is ook belangrijk: overleg met de eigenaar en vraag hoe zij het oplossen.
Andere tip in jouw geval: niet galopperen op weg naar huis. Zéker niet als je er al gespannen op zit. Het paard wil dan graag zo snel mogelijk naar huis.
Indyencelly schreef:Alle eerst bedankt voor jullie reacties, ik begin bij het begin van vragen maar ze heeft laats nog een controle gehad van de dierenarts dus dat kan het niet zijn. In de bak springt ze meestal aan in galop en dan heb je 6 harde galopsprongen en daarna kan ze wel zacht (zelfs soms nagefelijk) galopperen dit doet ze eigenlijk alleen maar als ze het zelf wilt.. en als iemand anders op haar rijd doet ze het ook niet.
*LWDaisy*, ik denk inderdaad dat het daaraan ligt, klinkt een beetje arrogant maar ik denk ook dat het probleem dan nog niet helemaal is opgelost maar we zullen zien. ik ga ook inderdaad naar een psychotherapeut, podologie en de huisarts voor mijn houding, naast het paard. omdat ik rugklachten, en een verkeerde houding heb (niet omdat ik krom zit) misschien heeft dit ook wat te maken met mijn zit op het paard. Ik heb vroeger op manege stal de eik gereden, waar ze super erg op je houding letten en je niet van de longe af mag tot je een bok zou kunnen zitten. Ik heb daar ook mijn basis geleerd dus die zit er goed in, zoals hakken omlaag, tenen naar binnen en je schouders tot hakken op een rechte lijn hebben. ik rij nu bijna 2 jaar op een andere manege waar ze niet zo letten op je houding en vooral om het plezier maken. Wat ik aan de ene kant goed vind omdat ze dat nooit bij m'n oude manege deden maar aan de andere kant bokken de paarden daar veel en hebben de kinderen niet een al te goede houding. waarschijnlijk is mijn houding daarom ingekwakt.. wel echt erg goede tip bedankt! :D
En inderdaad het galopperen was dom, erg dom. m'n instructrice gaat volgende keer mee op de fiets als het lukt want Lesley kan trappen naar dingen die ergens niet in een plaatje passen (bijv. een stuk plastic aan een tak in het bos) De eigenaar heeft zelf een paar tips maar meestal helpen die niet erg bij Lesley aangezien haar eigen paard erg anders is en ze nooit op Lesley heeft gereden omdat ze vind dat ze te groot voor haar is + Lesley was eigenlijk alleen maar een weidemaatje voor haar paard.
*miereneter*, de eerste tip helpt niet.. ze zou niet naar me luisteren, we gingen ook niet op de weg naar huis, juist er van af maar ze is gewoon om gedraaid en terug gerend. dus dat zou het ook niet echt kunnen zijn, wel er bedankt voor je tips!
Indyencelly schreef:Maar als ik expres hard zou gaan galoperen zou ze zo de stal in rennen.. Er is namelijk een weiland/ bak naast de stal, handig voor als je de paarden binnen wilt doen. Maar lesley maakt er nog wel eens gebruik van om in de galop gewoon een scherpe bocht naar de stal te maken, ik weet bijna 100% zeker dat ze er dan gewoon vandoor gaat. Ik hoorde trouwens 2 dingen voorbij komen het eerste is dat een sperriem wel kon helpen, is dit waar zelf vind ik het een beetje zielig maar als dit ervoor zorgt dat ze bij wijze van spreken niet meer weg zou rennen zou ik hem wel inzetten. Het tweede is dat ik een keer op een heel lang stuk waar ik niet zou hoeven af te remmen een keer echt een ren galopje zou moeten doen, gewoon om haar dat een keer te laten doen. Ik vind het niet klinken als het beste idee ivm afremmen, maar ik doe er echt alleees voor om niet meer bang te zijn dat ze wegrent. Maar zou optie 2 kunnen helpen? Op antwoord van Celebi: in de bak probeer ik meestal na het galopje om ook gewoon even stil te staan en dat lukt dan wel, voor de galop doet ze het zeker niet ook niet rustig stappen exetera...
LWDaisy schreef:Niet op buitenrit gaan als de rem niet 100% werkt :) Een ongeluk is zo gebeurd.
Je toetst het in de OP even heel kort aan, maar het is cruciaal: jouw lichaamshouding.
Als JIJ verkrampt, voélt je paard dat. Een paard reageert onmiddellijk op jouw lichaamshouding - ook als jij niet eens doorhebt dat die verandert.
Ik spreek uit ervaring: mijn eigen merrie heeft de eerste maanden ook "heel snel" gelopen. Zowel in stap als in draf als in galop - hoewel ik toen galop wel vermeed, en soms ook zelfs draf. Ik geloof in wat Miereneter zegt: je versnelt niet als je in het huidige tempo al niet voldoende controle hebt.
De reden voor dat snelle lopen was heel simpel: mijn houding. Ik ben een nerveuze ruiter, en dat is te voelen in mijn houding - ook al heb ik dat zelf niet altijd door.
Ik heb laatst een filmpje op insta gezien: wat het met je lichaam doet als je verkrampt. Meer bepaald wat het met je houding qua bekken en benen doet. En hoe miniem de verkramping van de schouders ook is, het veroorzaakt een kanteling van het bekken en het aanspannen/optrekken van de benen: onze paarden voelen die verandering in onze houding en reageren daar instinctief op. Actie-reactie.
Dat kantelen van je bekken en optrekken/aanspannen van je benen stuwt je paard als het ware naar voren; dat is het signaal dat jouw lichaam aan het paard geeft. Zo begrijpt het paard dat signaal.
Je paard doet dus eigenlijk alleen maar heel braaf wat jouw lichaam vraagt: versnellen.
Wij hebben alleen heel vaak niet door dat we onze lichamen iets laten vragen/doen uitstralen, en dat de paarden daarop reageren. Ze voelen zoiets miniems al als de aanraking van 1 vlieg - dan voelen ze heus de kanteling van ons bekken of het aanspannen of optrekken van onze benen ook, ook al zijn wij ons er niet van bewust dat ons lichaam die aanpassing in houding/beweging maakt.
Als je zoals ik wat nerveus bent, omdat je denkt "oh, ik ga aandraven maar dan gaat mijn paard weer mega overdreven versnellen, wat nou als ze het echt op een rennen zet, wat als ik haar niet meer kan houden, oh sh*t daar is een houten omheining, daar mag ik zeker niet op vallen, oh daar rijdt een auto, oh daar is een gracht, .." dan verkramp je automatisch. En net daardoor zàl het paard overdreven versnellen - waardoor jij nog méér verkrampt. Enzoverder :)
IndyNova schreef:hoihoi, even voor alle reacties voor het rijden in de bak en een instructeur om hulp vragen: ik ga morgen de eerst 'proef' les hebben met iemand die naar ons toe komt om me te helpen, en dat doen we gewoon in de bak! + ik weet niet waarom maar jullie denken allemaal dat ik geen grondwerk/ergens anders les krijg/ longeer of ook maar m'n best doe om haar beter te leren kennen enzovoort.. Maaarrrr jullie hebben het miss (op dat stuk dan) want ja ik ga met haar longeren, gaat prima! lopen door het bos met de hand, gaat ook prima. Dit is trouwens niks van haat ofzo maar ik heb een klein ietsepietsie beetje het gevoel alsof jullie denken dat ik daar kom om te rijden en weg ga.. iedere keer weer. nou 1 keer in de 2 weken doe ik grondwerk met haar en ga ik (aan de hand) met haar in het bos lopen, en ook zonder zadel doe ik wel eens (alleen stappen want ik weet niet waarom maar dan wil ze ineens niet meer naar voren).
Ik heb nu dus al een goede instructeur, maar gister kwam er een vriendin rijden op lesley (die vriendin heeft LL dressuur gereden met haar paard terwijl ze 15 is (dus ze is best wel goed). alles ging prima met het rijden, tot het galopperen. Toen is lesley ervandoor geschoten en heeft ze ongeveer 6 rondjes in de bak gedaan voordat ze stopte. Erna (weer) gekeken of er niks mis was met haar maar ze liep gewoon nog goed en had tijdens het longeren rna weer ineens een 'rustige' bui, niet moe.
Ik weet soms echt niet wat ik met haar aan moet want dit was geen normaal gedrag + ze was ook niet iets van bang of iets anders want ze keek net zo 'doffig' als normaal.
Ps, als ik een keer een filmpje of cetera van mijn houding heb zal ik die sturen! kan je natuurlijk niet heel goed zien maar goedd... als voorbeeld!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers