Hoorneboegseheide ingangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:16

bruine schreef:
Twiggy2008 schreef:
Veulen 84, ja, vroeger gingen we over de rotonde de Van Ghentlaan op en dan iets voor de Banckertlaan had je naast het fietspad, een ruiterpad en kon je zo de hei meteen op. Maar dat is al lang geleden. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom dat ooit veranderd is?
Maar goed, het is wat het is... Het is wel superdruk op de Hoorneboeg. En heel veel honden.

Mijn verzorg ponny's stonden eind jaren 70 aan de raweg en ik reed idd via deze route de hoorneboeg op en via de hoorneboeg reden we zo door naar de lage Vuursche . Koninklijk domein enzo. Heerlijke tijden . Opstapjes bestonden toen nog niet :o


Wat leuk!! Ik reed eind jaren 70 ook op de Raaweg op verzorgpony's, die daar stonden. Ben benieuwd welke dat waren bij jou? Reed jij ook op het dressuurveldje?

Niets geen vignet/ruiterbewijsgezeur toen ook op de Hoorneboeg. Gewoon gaan en lekker urenlang de hei op, doorsteken over de Utrechtseweg, het spoor en de A27 (wel doodenge viaducten/bruggen)....

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:49

Mijn verzorg ponny's stonden helemaal aan het begin van de raaweg, aan de Kerkelanden kant zeg maar . Een apaloosa merrie samen met een witte Dpony , een Friese merrie , een schetlander Fury . Ik reed vaak op de zandplaat naast de voetbalclub, bloemen kwartier ? Je had er ook een paarden handelaar zitten , ome Kees en aan het eind , richting Loosdrecht woonde Willem de vente ? Ook een handelaar dacht ik . Allemaal weitjes met pony's. En jij ? Had jij een eigen?

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:12

Ik woonde aan het slingerpad, paard stond samen met die van de buurman op land of in de bak. Ik reed zo de hei op of de utrechtseweg over naar de vuursche of naar het drafcentrum. Heerlijk, de boswachter groeten je en het middenpad op de hei deed je je galopje en op de zandzee lekker stappen.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 23:50

Twiggy2008 schreef:
Veulen 84, ja, vroeger gingen we over de rotonde de Van Ghentlaan op en dan iets voor de Banckertlaan had je naast het fietspad, een ruiterpad en kon je zo de hei meteen op. Maar dat is al lang geleden. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom dat ooit veranderd is?
Maar goed, het is wat het is... Het is wel superdruk op de Hoorneboeg. En heel veel honden.



Dat zou dan moeten zijn wat nu de zuiderheideweg heet op de kaart? Zet ik ook even op het lijstje om te bekijken wat daar nog van mogelijk is. Maar als ik het zo lijk uit te vinden is alles daar van natuurmonumenten en die hebben de pest aan paarden. Ik had het vandaag willen doen, maar het liep even anders. Dus moet even verschuiven naar het weekend.

De paarden malen gelukkig niet om honden. Die hadden we op onze oude locatie ook in overvloed. De oudste is sinds een aanrijding met een wielrenner daar wat lastig mee. Maar die zullen we op de hei wel kunnen ontlopen denk ik.

Vind het trouwens super leuk dat dit topic veel verder rijkt dan de oorspronkelijk vraag.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 01:06

bruine schreef:
Mijn verzorg ponny's stonden helemaal aan het begin van de raaweg, aan de Kerkelanden kant zeg maar . Een apaloosa merrie samen met een witte Dpony , een Friese merrie , een schetlander Fury . Ik reed vaak op de zandplaat naast de voetbalclub, bloemen kwartier ? Je had er ook een paarden handelaar zitten , ome Kees en aan het eind , richting Loosdrecht woonde Willem de vente ? Ook een handelaar dacht ik . Allemaal weitjes met pony's. En jij ? Had jij een eigen?


Nou zeg, wat grappig!!! Ik reed dus bij ome Kees, op diverse pony's/paarden (Molly, Iris, Hansje, Blue Boy, Beauty, etc). Ik weet precies waar jij reed, bij het gebouwtje van de OKK. Er was een stal en daar stonden inderdaad Fury en Valesca. En dat Friesje, heb nog ergens een foto van haar.

De Vente had Kimmy toen, een Dartmoor?
Noemde jij dat de zandplaat? Hahaha, wij noemde dat Dressuurveldje. Veel gescheurd ook in dat bos, geweldige tijd. Ik ging ook rustig Kerkelanden in op een pony. Dat kun je je nu gewoon niet meer voorstellen....

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 01:29

Veulen84 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Veulen 84, ja, vroeger gingen we over de rotonde de Van Ghentlaan op en dan iets voor de Banckertlaan had je naast het fietspad, een ruiterpad en kon je zo de hei meteen op. Maar dat is al lang geleden. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom dat ooit veranderd is?
Maar goed, het is wat het is... Het is wel superdruk op de Hoorneboeg. En heel veel honden.



Dat zou dan moeten zijn wat nu de zuiderheideweg heet op de kaart? Zet ik ook even op het lijstje om te bekijken wat daar nog van mogelijk is. Maar als ik het zo lijk uit te vinden is alles daar van natuurmonumenten en die hebben de pest aan paarden. Ik had het vandaag willen doen, maar het liep even anders. Dus moet even verschuiven naar het weekend.

De paarden malen gelukkig niet om honden. Die hadden we op onze oude locatie ook in overvloed. De oudste is sinds een aanrijding met een wielrenner daar wat lastig mee. Maar die zullen we op de hei wel kunnen ontlopen denk ik.

Vind het trouwens super leuk dat dit topic veel verder rijkt dan de oorspronkelijk vraag.


Wielrenners zie ik steeds vaker op de hei. Laatst ook veldrijders die plots op het ruiterpad stonden vanaf een ander pad (stuk direct na het wildrooster op de Hoorneboeglaan). Gelukkig hoor je ze vaak wel aankomen door hun luide gesprekken.

Rond etenstijd is het in het voorjaar/ de zomer/ het najaar goed te doen qua drukte. Op dit moment vind ik het heel wisselend wanneer het druk is en wanneer het goed te doen is.

Hoe zijn de viaducten naar de Lage Vuursche nu? Dat heb ik nog steeds niet gedaan.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:38

Wat druk/rustig betreft ga ik zelf vaak in de zomer op vrijdagavond/zaterdagavond naar het bos of de heide. Dan is 't vaak ook rustig :D

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:58

Ik lees hier ook even mee. Sta bij Twiggy op stal :)
Zonde als ze dat pad gaan weghalen inderdaad, nu juist mooie sluiproute en veiliger dan langs de weg/fietspad.

De vele honden storen mij idd soms ook, maar vooral omdat er veel niet goed onder commando staan en sommige eigenaren überhaupt niet ingrijpen. Het kan altijd een keer gebeuren, blijven levende dieren :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:48

Arnyek, daar zijn nu bredere mooie ecoducten en die zijn gemaakt met ruiterpaden. Vroeger moest je gewoon de Utrechtseweg en het spoor oversteken. En dan via een overweg/brug met reling over de A27. Dat vond ik toen best eng met een paard. Wel heb je allerlei andere vignetten nodig aan de overkant. Dat is ook een dingetje...

Darkadia, heeeeey hoi!!! Ja, ik was woensdag op de Hoorneboeg, overigens als wandelaar. Gigadruk daar met mensen en honden. Zei toen nog tegen manlief, dat ik daar zo niet zou willen rijden in die drukte. Maar goed, mooi weer én woensdagmiddag, hè :7 ;) .

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:09

Eerste stukje aan de andere kant mag je nog met je GNR penning rijden. Tot de grens naar UHR. Wel mooi gebied UHR maar inmiddels inderdaad eigen penning daar nodig helaas. En niet per paard maar per ruiter gekoppeld :(
Alles hieronder met GNR mag je met dat vignet komen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door darkadia op 17-02-23 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:12

Staat dat aangegeven, waar de Utrechtse Heuvelrug begint? En rondom Lage Vuursche is ook een landgoed, waar je toch weer een andere penning voor moet aanvragen?

Vroeger kon je gewoon rijden daar, zonder al dat gedoe....

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:17

Twiggy2008 schreef:
Staat dat aangegeven, waar de Utrechtse Heuvelrug begint? En rondom Lage Vuursche is ook een landgoed, waar je toch weer een andere penning voor moet aanvragen?

Vroeger kon je gewoon rijden daar, zonder al dat gedoe....


Nee, dat was inderdaad wel maar sinds dit jaar 2023 valt het stukje van landgoed (roze lijntje op mijn kaartje hierboven) ook onder UHR en ook bij Soest mag je komen. Den treek heeft wel nog een eigen vignet.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:20

even off topic : Alles van het GNR mag je komen, ik reed van de Kamphorst helemaal naar Bussum over ruiterpaden van het GNR.
Wat ook leuk is : je laten afzetten bij Bussum en dan naar huis rijden!!! is dike 3 uur maar wel mooie route

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:31

ElCamino schreef:
even off topic : Alles van het GNR mag je komen, ik reed van de Kamphorst helemaal naar Bussum over ruiterpaden van het GNR.
Wat ook leuk is : je laten afzetten bij Bussum en dan naar huis rijden!!! is dike 3 uur maar wel mooie route


Klopt! Ik heb in mei 2021 met mijn 2 paarden de rit gedaan van Bussum naar achter het vliegveld bij Hilversum om ze te verhuizen. Een mee als handpaard. Was een gaaf avontuur :)

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:25

Twiggy2008 schreef:
bruine schreef:
Mijn verzorg ponny's stonden helemaal aan het begin van de raaweg, aan de Kerkelanden kant zeg maar . Een apaloosa merrie samen met een witte Dpony , een Friese merrie , een schetlander Fury . Ik reed vaak op de zandplaat naast de voetbalclub, bloemen kwartier ? Je had er ook een paarden handelaar zitten , ome Kees en aan het eind , richting Loosdrecht woonde Willem de vente ? Ook een handelaar dacht ik . Allemaal weitjes met pony's. En jij ? Had jij een eigen?


Nou zeg, wat grappig!!! Ik reed dus bij ome Kees, op diverse pony's/paarden (Molly, Iris, Hansje, Blue Boy, Beauty, etc). Ik weet precies waar jij reed, bij het gebouwtje van de OKK. Er was een stal en daar stonden inderdaad Fury en Valesca. En dat Friesje, heb nog ergens een foto van haar.

De Vente had Kimmy toen, een Dartmoor?
Noemde jij dat de zandplaat? Hahaha, wij noemde dat Dressuurveldje. Veel gescheurd ook in dat bos, geweldige tijd. Ik ging ook rustig Kerkelanden in op een pony. Dat kun je je nu gewoon niet meer voorstellen....

Wat leuk , ome Kees ja , een weiland vol pony's voor de handel, kippen liepen er ook dacht ik ?
De Friese merrie hete Gelske en liep voor de kar en soms gingen we dan naar de lage Vuursche. Wie weet hebben wij elkaar wel gezien.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 23:43

_Tara_ schreef:
Wat druk/rustig betreft ga ik zelf vaak in de zomer op vrijdagavond/zaterdagavond naar het bos of de heide. Dan is 't vaak ook rustig :D


Ik ben echt van de avondrondjes rond etenstijd. Even ontspannen na een dag werk. Hiervoor reed ik vaak in de gaasperplas en daar was het dan beduidend rustiger dan in het weekend.


darkadia schreef:
Eerste stukje aan de andere kant mag je nog met je GNR penning rijden. Tot de grens naar UHR. Wel mooi gebied UHR maar inmiddels inderdaad eigen penning daar nodig helaas. En niet per paard maar per ruiter gekoppeld :(
Alles hieronder met GNR mag je met dat vignet komen.

[ [url=m/ktvoSl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DBSZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe bedoel je per ruiter gekoppeld? Ik heb nu 2 plaatjes voor het gnr zodat ik 1 paard als handpaard mee kan nemen of dat er iemand anders kan rijden. Maar dat zou dan in het UHR niet kunnen?

De plaatjes zijn trouwens vandaag binnen gekomen. Ze zijn donker rood.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:58

bruine, jaaaaa, hij kocht de pony's in Utrecht, maar heeft er een aantal vrij lang gehad. Ik was toen nog een kind, ben er in 1978 begonnen tot hij ermee stopte. Er liepen twee meiden rond van 15, 16, 17, die mij hebben leren rijden/verzorgen. Er liepen kippen en konijnen, maar die liepen overal rond daar.

Later kreeg ik zelf verzorgpaarden her en der. Ik heb er een geweldige tijd gehad en wandel nog regelmatig over dat stuk. Waar jouw verzorgpaarden stonden, ligt nu een vijver en woningen (op het lange stuk weiland).

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:14

ik stuur je een pb twiggy2008 , want het gaat zo wel heel oftopic :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:18

Het vignet voor de Utrechtse Heuvelrug koop je per mens, niet per paard. Dus als jij de enige bent die met jouw paarden (1 of meer maakt niet uit) het bos in gaat daar heb je aan één vignet voldoende.
Als je een bijrijder hebt en jullie gaan niet tegelijk met twee paarden op pad, dan is daar een apart vignet voor. Als jullie tegelijk met twee (of meer) paarden op pad gaan, moet je twee vignetten hebben.

Het sluiten van dat pad waar jullie het over hadden heb ik trouwens doorgegeven aan de KNHS regioconsulent van Utrecht noord. Geen idee of ze met dat pad ook wat kan of dat daar iemand anders naar moet kijken, maar dat weet zij dan wel weer :)

xRoossie95

Berichten: 1377
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:26

Oehh rood, niet slecht. Hier is ie nog niet binnen

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:46

Hier gisteren vignet besteld en vandaag al binnen. Dus kunnen iig onbezorgd rond blijven rijden.
Daarnaast kreeg ik een enquête over GNR gebied en als passant of recreant en zaken kunnen benoemen waar je tegen aan loopt. Ben benieuwd of er ook echt acties op volgen.