Aansprakelijkheid in bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:34

Als ruiter ben je bestuurder en moet je je paard ten alle tijde onder controle houden. Dus in het geval je paard schopt en de hond raakt, dan ben jij aansprakelijk.
Als de hond jou of je paard bijt en schade veroorzaakt is denk ik de eigenaar van de hond aansprakelijk.
Het is inderdaad erg onhandig dat dit samenkomt. Er zijn nog wel plaatsen waar honden los mogen en er paarden komen. Ikzelf lijn mijn honden altijd aan als ik paarden in de buurt zie. Maar helaas doet idd niet iedereen dat (en heeft jammer genoeg ook niet iedere ruiter zijn paard onder controle)

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:43

Onali schreef:
KimD schreef:
Maar een paard hoort ook te luisteren en zich te gedragen.



Ik loop er letterlijk wekelijks doorheen, ik zou niet weten waarom het niet kan als beide partijen hun dieren onder controle hebben en de ruiters niet in volle galop erdoorheen gaan.

Er ligt zelfs ook een gedeeld MTB pad door het losloopgebied.



Allebei mijn shetlanders trappen inmiddels naar honden.
De één is als 2 jarige gebeten in zijn staart, soms ging het tijden goed andere keren iets minder.
Ik geef het altijd ruim vantevoren aan als ik mensen met loslopende hond zie (in mijn bos mag het niet)

Helaas is mn jongste vorig jaar achterna gezeten. Waarschijnlijk wilde de hond spelen maar daar had mijn shetlander geen boodschap aan.
Hij liep keurig naast de fiets toen er vanuit een zijpad een hond aangerend kwam (had ik niet gezien)
Hond rende direct op zijn achterbenen af, uiteindelijk trapte mijn shet, hond geen schade, wel mijn gloednieuwe hoefschoenen door het weg willen rennen (kon hem nog op tijd houden)
Die schade heb ik verhaald op de eigenaar van de hond.
Hij deed gelukkig niet moeilijk.

Maar nu moet ik shetlander nr 2 dus ook bij honden in de gaten houden en ik baal daar goed van. Beide keren liep (of fietste) ik waar ik hoor, had ik een pony die tot dan toe niks tegen honden had. Beide keren liepen honden los waar dat niet mocht, maar ik zit met de gevolgen ervan.
Namelijk dat ik continue moet oppassen als ik honden zie en hun eigenaren moet waarschuwen als er een hond los loopt.

Kan je zeggen dat een stuk ontspannenheid echt verdwenen is.

Kwa training, wie wilt zijn hond opofferen?


Een losloopgebied is vaak groter dan dat ene ruiterpad wat er doorheen loopt. Ruiterpad vermijden, voor mensen met paarden is dan geen optie, terwijl de mens met hond dat wel kan.


Daar verkijk je je nijdig op! Ieder jaar worden de gebieden die aangewezen zijn als losloopgebied steeds kleiner en kleiner.

Vaak kan je maar één rondje lopen en als er in dat rondje dan een ruiterpad zit, is dat niet te vermijden.

Neem bijvoorbeeld de Uithof, Madestein in Den Haag, of de loslooproute bij de Roestelberg in Kaatsheuvel.

Daar kan je het ruiterpad onmogelijk vermijden!

Persoonlijk roep ik mijn hond altijd terug als ik paarden zie aankomen. En zolang ruiters ons netjes in stap passeren/ van achteren inhalen, gaat dat terug roepen meer dan prima.

Maar komen ruiters van achteren in draf of komen ze tegemoet in draf/ galop, dan schiet mijn hond is jachtinstinct en vliegt ie erachteraan.

Hond hoort dat niet te doen, maar ruiters horen in stap in te halen/ te passeren.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-05-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:46

Onali schreef:
Een losloopgebied is vaak groter dan dat ene ruiterpad wat er doorheen loopt. Ruiterpad vermijden, voor mensen met paarden is dan geen optie, terwijl de mens met hond dat wel kan.


Ik denk dat je dat verkeerd inschat. Waar een paard overal mag komen op de heide, bos of veld op de ruiterpaden mogen loslopende honden maar op zeer beperkte plekken.