Aansprakelijkheid in bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 13:45

Hoi!

Vanmorgen vroeg (om de hitte voor te zijn) reed ik in het bos.
Het betreft bos en stukje duinen, penninggebied voor ruiters.

Nu kwam ik allerlei clubjes mensen tegen welke de hond(en) aan het uitlaten was.

Het wandelpad (onverhard), loopt langs het ruiterpad.
Honden mogen loslopen in dit deel.

Kan er een heel lang verhaal van maken.. maar…

Wanneer ik in stap op het ruiterpad passeer en een hond niet onder appèl staat en op mijn paard af komt, blaffend.
Het dier mist echt al tig signalen dat mijn paard een grens bereikt.

Stel paard slaat uit en raakt; met schade aan het dier.
Wie is er dan verantwoordelijk?

Of andersom wat als het dier mijn paard beschadigd of letsel veroorzaakt bij mij als ruiter door vallen?

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:46

Eigenaar van het dier.

Maar het is inderdaad uitermate k#t en oliedom om ruiterpaden en honden gebieden samen te voegen.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:47

Kort antwoord: jij.

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 13:49

Onali schreef:
Eigenaar van het dier.

Maar het is inderdaad uitermate k#t en oliedom om ruiterpaden en honden gebieden samen te voegen.


Dat is het inderdaad. Het enige rotte is dat ik net dat stukje moet passeren om in het bos gedeelte te komen waar geen mensen komen. Enkel mountainbikers & ruiters.


Vind ik krom eigenlijk.

Paard is een vluchtdier. Zeer geduldig.
Veroert echt geen vin. Maar bouwt wel spanning op door een blaffende hond rond haar achterbenen.
Ik weet en waarschuw ook altijd dat ze slaat.

Maar 9 vd 10 doen geen moeite om hun hond te roepen, aan te lijnen of iets. Die kijken toe en wachten tot de hond zelf komt.

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 13:51

Maar in dit geval dank, dan is het helder en hoop ik dat ze haar benen op de grond houd :+

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:53

Ja ik snap dat je het krom vindt. De eigenaar is risico-aansprakelijk (tenzij bedrijfsmatig gebruik) voor zijn dier. Dat komt er volgens de wet bij kijken; jij hebt een paard, jouw eventuele schade.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:55

Wanneer jij de mensen van de loslopende blaffende hond duidelijke waarschuwingen geeft en ze niets doen , tja.
Weet niet of je daar veel rijd maar een bodycam is zo gek nog niet.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:55

Fietspad schreef:
Ja ik snap dat je het krom vindt. De eigenaar is risico-aansprakelijk (tenzij bedrijfsmatig gebruik) voor zijn dier. Dat komt er volgens de wet bij kijken; jij hebt een paard, jouw eventuele schade.

En de eigenaar van de hond die geen actie onderneemt? Volgens mij is het de bedoeling dat een hond luistert.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:59

Ik heb eens met een paar mensen een bosrit gemaakt waarbij 1 paard uithaalde naar een hond (na een hele tijd, de hond beet gericht naar de benen van de paarden), vol op de snuit van de hond die op slag dood was. We hebben toen gegevens uitgewisseld en met de politie overlegd over de aansprakelijkheid, volgens de politie was dat in dit geval de eigenaar van de hond.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:06

bigone schreef:
Fietspad schreef:
Ja ik snap dat je het krom vindt. De eigenaar is risico-aansprakelijk (tenzij bedrijfsmatig gebruik) voor zijn dier. Dat komt er volgens de wet bij kijken; jij hebt een paard, jouw eventuele schade.

En de eigenaar van de hond die geen actie onderneemt? Volgens mij is het de bedoeling dat een hond luistert.


Dat is jouw mening, niet hoe het juridisch zit.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:35

Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar volgens mij hing het samen met wat het dier 'uit eigener beweging doet'. Oftewel, valt de hond zelf het paard aan, waarop het paard reageert, dan valt de schade aan de hond (want honden/paarden worden gezien als bezit, dus je hebt het alleen over schade) onder de aansprakelijkheid van de hondeneigenaar. Haalt het paard zonder enige provocatie uit, dan valt het onder de aansprakelijkheid van de paardeneigenaar.

In de praktijk kan dit dus nog wel eens problemen opleveren.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:37

Ik zou met een loslopende hond niet langs een ruiterpad gaan lopen en te paard niet in een hondenlosloopgebied gaan rijden.

Welke instantie verzint zoiets? Maar baasjes moeten ook nadenken.

Naar hoe het wettelijk zit, ben ik ook wel benieuwd. Mijn vermoeden is dat de eigenaar van het paard de schade aan de hond zal moeten betalen.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:50

In theorie (oke, ook in de praktijk) ben jij aansprakelijk. Maar er is in deze geschetste situatie ook sprake van een mate van eigen schuld bij de wederpartij.

Hoe hoog die mate van eigen schuld is, is niet op voorhand te voorspellen.

In de FAQ heeft LDRD er een heel stuk over geschreven.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:02

Aansprakelijkheid en schuld zijn twee verschillende dingen.

Jij bent aansprakelijk voor schade die jouw paard aanricht aan anderen (of bezittingen van anderen).
Als je een AVP afsluit (wat sowieso aan te raden is) controleer dan even of paarden daar ook onder vallen. Eenmaal verzekerd laat je het lekker aan de verzekering over om uit te vechten hoeveel 'eigen schuld' er bij de tegenpartij en /of jouzelf was.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:09

De eigenaar van een dier is risicoaansprakelijk. Dat betekent dat je ook aansprakelijk bent voor de schade door jouw dier ook al is het jou als persoon niet te verwijten.

Op grond van artikel 6:179 BW is de bezitter van een dier aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid zou hebben ontbroken indien de bezitter de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Dat tweede deel slaat op gedragingen in opdracht van de de eigenaar. Dan kan er nog steeds sprake zijn van aansprakelijkheid, maar niet op grond van dit artikel. Een ander voorbeeld is dat iemand wordt aangevallen en zijn hond de opdracht geeft om te bijten. Dan kan dat gezien worden als noodweer. En is de eigenaar van de hond helemaal niet aansprakelijk.

Als een hond een paard aanvalt (niet op commando) en het paard schopt de hond waardoor beide gewond zijn. In de basis zijn beide eigenaren aansprakelijk voor elkaars schade. Breng je het voor een rechter dan zal het best zo kunnen zijn dat de rechter de te betalen schadevergoeding voor de eigenaar van het paard verkleint, omdat de hond losliep en begon.
Aansprakelijkheid is heel lastig, omdat de omstandigheden per geval net wat anders zijn. Daardoor kan de aansprakelijkheid totaal anders uitpakken. En verder moet je als eiser ook nog bewijs leveren. Dat lukt ook niet altijd.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:20

bigone schreef:
Fietspad schreef:
Ja ik snap dat je het krom vindt. De eigenaar is risico-aansprakelijk (tenzij bedrijfsmatig gebruik) voor zijn dier. Dat komt er volgens de wet bij kijken; jij hebt een paard, jouw eventuele schade.

En de eigenaar van de hond die geen actie onderneemt? Volgens mij is het de bedoeling dat een hond luistert.


Maar een paard hoort ook te luisteren en zich te gedragen.

Het ene paard haalt véél eerder uit dan het andere paard. Sommige paarden beginnen al op tientallen meters te miepen en mopperen terwijl een ander paard zonder een kik te geven zo door onze roedel heen stapt.

Boras schreef:
Ik zou met een loslopende hond niet langs een ruiterpad gaan lopen en te paard niet in een hondenlosloopgebied gaan rijden.

Welke instantie verzint zoiets? Maar baasjes moeten ook nadenken.

Naar hoe het wettelijk zit, ben ik ook wel benieuwd. Mijn vermoeden is dat de eigenaar van het paard de schade aan de hond zal moeten betalen.


Ik loop er letterlijk wekelijks doorheen, ik zou niet weten waarom het niet kan als beide partijen hun dieren onder controle hebben en de ruiters niet in volle galop erdoorheen gaan.

Er ligt zelfs ook een gedeeld MTB pad door het losloopgebied.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:59

Hier bij de Veluwezoom zijn er ook meerdere losloopgebieden waar het ruiterpad er gewoon deel van uit maakt.
Zijn wel te vermijden, maar dan ontzeg je jezelf als ruiter een enorm gebied aan paden, omdat je, als je een rondje wil rijden en geen heen-en-weertje, je er dan wel óf op de heenweg óf op de terugweg overheen moet.

Ik mijd die paden zelf niet, maar ik had een stalgenoot wier paard doodsbang was voor honden, dus als ik met haar ging rijden koos ik wel een ander rondje.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:21

Ik zou sowieso een brief naar de gebiedsbeheerder sturen met een onderbouwd verzoek om van het losloopgebied een aanlijngebied voor honden te maken. (Jouw paard is immers ook "aangelijnd"). Dit ter veiligheid van hond, paard en ruiter. Niemand wordt beter van ongelukken.

Vermijd termen als onopgevoed, niet luisteren enz. Maar probeer iets met steekwoorden als dieren, eigen energie, onvoorspelbaar, veiligheid, plezier en ontspanning voor iedereen. Zoiets.

Het zal wel niets uithalen, maar mochten er ongelukken ontstaan, dan kan je in elk geval aangeven dat je actie hebt ondernomen.
Bewaar dus de brief en het antwoord van de gebiedsbeheerder.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:31

Ja joh, ga vragen om nóg meer bos aanlijnplichtig te maken. Er zijn al vrijwel geen losloopgebieden meer.
Ik zou dan als hondeneigenaar diréct het verzoek doen om de ruiterpaden af te sluiten ~~}>

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:37

Roodvos schreef:
Ik zou sowieso een brief naar de gebiedsbeheerder sturen met een onderbouwd verzoek om van het losloopgebied een aanlijngebied voor honden te maken. (Jouw paard is immers ook "aangelijnd"). Dit ter veiligheid van hond, paard en ruiter. Niemand wordt beter van ongelukken.

Vermijd termen als onopgevoed, niet luisteren enz. Maar probeer iets met steekwoorden als dieren, eigen energie, onvoorspelbaar, veiligheid, plezier en ontspanning voor iedereen. Zoiets.

Het zal wel niets uithalen, maar mochten er ongelukken ontstaan, dan kan je in elk geval aangeven dat je actie hebt ondernomen.
Bewaar dus de brief en het antwoord van de gebiedsbeheerder.


Dat ontslaat je niet van je aansprakelijkheid. Je blijft aansprakelijk voor eigen gedragingen van je dier. En al jouw dier een ander schade toebrengt, heeft het slachtoffer er niets mee te maken dat jij een brief aan de gemeente hebt gestuurd. In tegendeel zou ik bijna denken. Het kan ook de indruk geven dat jij wist dat jouw dier gevaarlijker is dan andere dieren.
Dit is net als van die bordjes: de directie stelt zich niet aansprakelijk voor schade of verlies van.....
Zo werkt het niet.

En als jij schade lijdt door een loslopende hond, heeft het weinig zin om met de brief naar de gemeente te gaan en te zeggen: zie je wel...
Je had er namelijk ook voor kunnen kiezen daar niet te gaan rijden als je zo goed weet dat er honden loslopen.
De gemeente is geen partij in zo'n schadegeval.
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 17-05-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:39

Ibbel schreef:
Ja joh, ga vragen om nóg meer bos aanlijnplichtig te maken. Er zijn al vrijwel geen losloopgebieden meer.
Ik zou dan als hondeneigenaar diréct het verzoek doen om de ruiterpaden af te sluiten ~~}>


Ja dit, direct een brief erachteraan dat ik me verschrikkelijk onveilig voel in het bos met die dieren à 600kg wat als vluchtdier ontzettend onvoorspelbaar zijn.

Waar ik mijn honden aangelijnd nog tegen kan houden kan je bij een paard aan de kletter doen en laten wat je wilt. _O-

Om maar te zwijgen over de stront overal wat niet opgeruimd wordt, haal ik gelijk ook de opruimplicht aan voor paarden. :')

Jongens jongens jongens :')

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Aansprakelijkheid in bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:44

Een hond die onder niet appel staat dient aangelijnd te zijn.

Het is niet zo dat omdat het losloop gebied de honden eigenaren geen omkijken er meer naar hoeven te hebben.
Een voorwaarde is om los te mogen lopen dat een hond altijd ongeacht de situatie onder appèl dient te staat.
Staat de hond dat niet en komt hij op het ruiter pad terecht en jou paard trapt. Is in beginsel de eigenaar van de hond dus verantwoordelijk. Maar daarvoor moet je wel een body cam mee nemen. Anders is het jouw woord tegen de zijne.

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 16:47

Het is niet zo zeer de bedoeling dat er een discussie ontstaat.

Wat overigens wel mag.

Ik maakte het vanmorgen mee, normaal is het veel minder heftig.
Waarbij ik de situatie zo bizar vond dat ik dacht wat nou als…

In dit geval stond het clubje mensen met een hond of 3 op zeker een goede 50 meter afstand. De hond (klein formaat) zag ons en kwam direct aangerend al blaffend en vloog richting de achterbenen.

Paar keer keek ze boos, stampte een keer met voorbeen. Keek achterom enz.
Maar eigenaar bleef op zn plek. Terwijl ik rustig stappend dichterbij kwam. Ter hoogte van elkaar kwam de hond naar haar toe.
Toen heb ik ze echt gewaarschuwd. Dat dit onwijs mis had kunnen gaan.

Even later kwam ik 2 honden tegen met een man, die honden liepen op het ruiterpad te struinen. Zagen mij aankomen. Eentje ging netjes zitten en de ander liep direct naar zn baas. Zonder dat de baas uberhaupt iets zei.
Die heb ik echt een compliment gegeven van joh wat enorm fijn dat u honden zo braaf op mijn paard reageren.


De volgende keer kan inderdaad de gopro weer mee. Geeft direct weer leuke oortjes beelden.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:53

Absolem schreef:
Een hond die onder niet appel staat dient aangelijnd te zijn.

Het is niet zo dat omdat het losloop gebied de honden eigenaren geen omkijken er meer naar hoeven te hebben.
Een voorwaarde is om los te mogen lopen dat een hond altijd ongeacht de situatie onder appèl dient te staat.
Staat de hond dat niet en komt hij op het ruiter pad terecht en jou paard trapt. Is in beginsel de eigenaar van de hond dus verantwoordelijk. Maar daarvoor moet je wel een body cam mee nemen. Anders is het jouw woord tegen de zijne.


Op die bodycam zie je onmogelijk wat gebeurt tussen de benen van je paard en aan de hand van paniek kun je alleen maar aannames maken, dat is dus geen concreet bewijs.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:24

KimD schreef:
Maar een paard hoort ook te luisteren en zich te gedragen.



Ik loop er letterlijk wekelijks doorheen, ik zou niet weten waarom het niet kan als beide partijen hun dieren onder controle hebben en de ruiters niet in volle galop erdoorheen gaan.

Er ligt zelfs ook een gedeeld MTB pad door het losloopgebied.



Allebei mijn shetlanders trappen inmiddels naar honden.
De één is als 2 jarige gebeten in zijn staart, soms ging het tijden goed andere keren iets minder.
Ik geef het altijd ruim vantevoren aan als ik mensen met loslopende hond zie (in mijn bos mag het niet)

Helaas is mn jongste vorig jaar achterna gezeten. Waarschijnlijk wilde de hond spelen maar daar had mijn shetlander geen boodschap aan.
Hij liep keurig naast de fiets toen er vanuit een zijpad een hond aangerend kwam (had ik niet gezien)
Hond rende direct op zijn achterbenen af, uiteindelijk trapte mijn shet, hond geen schade, wel mijn gloednieuwe hoefschoenen door het weg willen rennen (kon hem nog op tijd houden)
Die schade heb ik verhaald op de eigenaar van de hond.
Hij deed gelukkig niet moeilijk.

Maar nu moet ik shetlander nr 2 dus ook bij honden in de gaten houden en ik baal daar goed van. Beide keren liep (of fietste) ik waar ik hoor, had ik een pony die tot dan toe niks tegen honden had. Beide keren liepen honden los waar dat niet mocht, maar ik zit met de gevolgen ervan.
Namelijk dat ik continue moet oppassen als ik honden zie en hun eigenaren moet waarschuwen als er een hond los loopt.

Kan je zeggen dat een stuk ontspannenheid echt verdwenen is.

Kwa training, wie wilt zijn hond opofferen?


Een losloopgebied is vaak groter dan dat ene ruiterpad wat er doorheen loopt. Ruiterpad vermijden, voor mensen met paarden is dan geen optie, terwijl de mens met hond dat wel kan.