Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsexrider
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-02-22

Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:09

Ik ben opzoek naar een goed ras om mee op pad te gaan. Ik weet dat je beter niet naar het ras moet kijken maar naar karakter me je hebt wel paardjes die er beter voor gefokt zijn en ik wil het liefst een klein/middenmaatje paard of een E pony.ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:20

Over het algemeen zijn koudbloeden wat koeler in de kop, maar ook eigenwijzer. Maar daar zitten net zo goed zenuwpeesjes tussen als dat er zat bomproof paarden tussen de volbloeden te vinden zijn.
Wat is je doel met buiten rijden? Ben je van het relaxed sjokken met een lange teugel, of houd je meer van wat gas geven? Heb je bepaalde doelen, zoals endurance?
En je eigen bouw en lengte kan ook meespelen.

Nala

Berichten: 8206
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:30

Ik ga mee met 8nnemiek. In mijn ervaring zijn fjorden, haflingers, tinkers, mérens, en ijslanders heel prettig om mee buiten te rijden.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:34

Maakt echt niks uit als het karakter goed i. Mijn kwpner is veel braver buiten dan bv een van de friezen

Anoniem

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:18

Ik zou me niet blind staren op het ras maar echt kijken naar karakter. Ik rij altijd in m’n eentje buiten met mijn Arabische Volbloed en ik kan me geen liever en braver paard wensen dan hem.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:19

Hoe een paardje gefokt is, speelt idd wel mee. Heel eerlijk, ik heb zelf een Haflinger, maar dat is geen relaxed buitenrijpaard. Hete kikker. Maar 99% is toch wel hoe je er zelf mee om gaat. Ben je zelf iets onzekerder als ruiter waardoor je deze vraag stelt? In dat geval zou ik echt zoeken naar karakter en ervaring. Eentje die goed doorgereden en doorgewinterd is in het buitenrijden. Ook dat geeft niet altijd garantie, maar als je op een marktplaats gaat selecteren op ras, mis je wellicht een hoop pony’s en paarden die voldoen aan de eisen. Succes met je zoektocht!

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:22

Mijn draver was een heel fijn buitenrijdpaardje

FleurSandro

Berichten: 1810
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:23

Ik zweer bij haflingers, mijn vorige en oudere hafinger was een heerlijk buitenrij paard, was alert maar altijd mega braaf. Rustig wanneer hij rustig moest zijn en het gas opentrekken wanneer dat kon en mocht.

Nu een 3 jarige haflinger en hij is precies zo! Erg dapper buiten, als iets spannend is zoekt hij bevestiging bij mij en we kunnen weer verder. Ondanks zijn leeftijd is hij mega mega braaf en rij ik 90% van de tijd met een losse teugel. Als hij schrikt zal hij nooit gaan rennen wat een heerlijk vertrouwd gevoel geeft.

EllyC

Berichten: 8147
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:04

Ik zou gaan voor Connemara, wel even goed kijken waar je ze koopt.

Lenexa

Berichten: 610
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:23

Ik heb ook een haflinger, hoewel ik het een heerlijk paard vind om buiten te rijden kan ik niet gewoon 2 uur gaan zitten en relaxed rijden. Ik moet er wel aan rijden om haar gewoon te laten doen wat ik wil en niet wat madame zelf verzint. Het is nogal een geef een vinger en ze pakt de hele hand type.
Ze zal nooit 180 graden draaien en naar huis rennen, maar ze schrikt vaker dan de ijslander/welsh cob/lusanito waar ik veel mee buiten rij. Maar dan wel van onzin dingen want ze is eigenlijk super dapper.

Er staan bij ons 3 haflingers op stal waarvan ik de enige ben die normaal naar buiten kan, de andere 2 zijn zenuwpezen (met net als ik geen super dappere eigenaars).
Dus tja, zeg het maar.

senna21

Berichten: 11901
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:26

Ieder ras is geschikt, mits het paard goed is opgeleid en een stabiel karakter heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:31

Volbloeden en dravers zijn doorgaans ook fijne buitenrijpaarden. :j Haal ze alleen wel van een betrouwbaar adres zodat je weet wat je koopt, bespaart je een hoop ellende.

kiki1976

Berichten: 16911
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:32

Mijn tinker x haflinger is buiten in de regel super braaf, nuchter.
Soms is er opeens een baal hooi in plastic op de dijk levensgevaarlijk, en loopt ze zowat te snorkelen van opwinding. Maar er kan op dat moment een trekker met een groter kieper voorbij scheuren en daar kijkt ze niet na.
Maar in de regel super braaf, nuchter, zit heerlijk, ze geniet ook echt van buitenrijden

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:44

Ik heb 2 hele fijne buitenritpaarden, een fjord en een lusitano

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:08

IJslander! Ze zijn wat kleiner, maar erg sterk en door hun formaat voelen ze erg veilig. Wat meer variatie dan alleen de hobbelige stap, draf en galop bij een drieganger is ook een verademing. Zeker bij lange ritten zijn de vlakke gangen erg fijn :) Daarnaast zijn ze erg koel in hun hoofd, schikken niet snel maar hebben wel looplust.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:12

Horsexrider schreef:
Ik ben opzoek naar een goed ras om mee op pad te gaan. Ik weet dat je beter niet naar het ras moet kijken maar naar karakter me je hebt wel paardjes die er beter voor gefokt zijn en ik wil het liefst een klein/middenmaatje paard of een E pony.ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

Wil je er zelf 1 kopen, of wil je ergens wat huren?
Wil je lange ritten maken (dan zou ik zelf ook voor een paard met vlakke gangen gaan, en 1tje met wat conditie) Wil je er naast buitenrijden nog wat mee doen (toch dressuur of springen, dan zou ie daar ook geschikt voor moeten zijn)... Wil je eraan moeten rijden of niet.. ?

Het is van nogal wat dingen afhankelijk.. :j

Momo94
Berichten: 1127
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:12

Al eens gekeken naar de Freiberger? :D

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:17

wij hebben een ijslander, een quarter, een paint, een volbloed en twee Connemara's..het zijn allemaal fijne buitenrij-paarden, het is een kwestie van smaak, opvoeding en karakter...

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:23

vergeet de gangenpaarden niet zoals de tennesse walking, paso fino en Rocky mountain horses.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:26

Ik heb heerlijk genoten op de rug van dravers, alleen moet je er wel mee om kunnen gaan als ze heet worden. Het was een wereld van verschil of ik met een Tinker naar buiten ging of de draver. Maar het gevoelige van de draver vond ik persoonlijk fijner rijden dan niks in handen hebben als een Tinker een tank word.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:50

Lusitano, klein, onverstoord, zit lekker, zijn harde paarden die tot hoge leeftijd kunnen werken en ze zijn trouw aan hun mens en werkwillig. Zorg wel dat je er een vindt die niet verpest is, op , of via, een betrouwbaar adres.

Texas02

Berichten: 4734
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:02

Draver :j Maar bij ieder ras zitten ook minder geschikte paarden, dus je zult het toch per paard moeten bekijken..

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:48

Wij hebben een Huzule, echt een hele fijne betrouwbare pony. Vlakke gangen, al kan ze ook heel erg leuk lopen en flink galopperen. Een Huzule is een bergpony ras en kan daarom heel makkelijk op verschillende ondergronden en heuvels lopen.

Onze pony is 7 jaar en super nuchter, ik ga altijd alleen naar het bos en ze voelt super veilig. Ze is wel klein, 1.40m maar wel breed (ik ben zelf 1.72m). Ik noem het een Shetlander is groot formaat, ze is écht een geweldige pony <3

Afbeelding

Texas02

Berichten: 4734
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 03:29

annibel schreef:
Wij hebben een Huzule, echt een hele fijne betrouwbare pony. Vlakke gangen, al kan ze ook heel erg leuk lopen en flink galopperen. Een Huzule is een bergpony ras en kan daarom heel makkelijk op verschillende ondergronden en heuvels lopen.

Onze pony is 7 jaar en super nuchter, ik ga altijd alleen naar het bos en ze voelt super veilig. Ze is wel klein, 1.40m maar wel breed (ik ben zelf 1.72m). Ik noem het een Shetlander is groot formaat, ze is écht een geweldige pony <3

[ [url=m/f2wZQI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk paardje!! <3

Daphneeeej

Berichten: 3002
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:36

Alle rassen kunnen goede buitenpaarden zijn. Is maar net wat hun karakter is en hoe ze van jong af aan zijn opgevoed. Bij ons op stal hebben we veel verschillende rassen die het allemaal goed doen in het bos.
Lusitano, ijslander, quarter, fries, groninger, welsh, kwpn, arabier, en kan zo nog wel even door gaan.
Ga dus gewoon kijken voor een paard die al ervaren is met buiten rijden.