"Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:43

Het ligt eraan. Wat is het verschil tussen een aangestuurde rengalop en niet meer te controleren? In beide gevallen ga je flink hard en kan je niet in 1x stil staan als er iets is. Het gevoel van geen controle maakt het verschil.

Ik vind dat als je samen rijdt, samen besluit wat je gaat doen.

Maar mocht iemand controle verliezen, is dat niet echt expres natuurlijk. Ik reed ooit met iemand samen die de controle verloor. Mijn ruin raakte wel opgewonden, maar kon ik prima gecontroleerd houden. Waar ik diezelfde ruin vaak heb laten gaan en hij dus het racen behoorlijk goed kent. Hij wist waar de zandpaden waren en begon in de hoek al, maar zal altijd afwachten of hij mag.

Het grote verschil wat ik zie is dat ik hem laat gaan en dan ook niet ingrijp. Op het moment dat hij terug moet komen, heeft een hulp tot vaart minderen effect. Ik zie teveel mensen het hele stuk trekken en hangen.

Onze paarden slaan echt nooit op hol en in mijn hele paarden carriere, diverse paarden en vele km's buiten heb ik nog nooit een paard gehad dat er vandoor ging. En als we onze paarden laten gaan, komen ze echt zelf weer terug in tempo.
Je merkt wel dat paarden samen elkaar wat meer kunnen uitdagen en dat voor mensen wel een uitdaging is. Maar als je de juiste mensen om je heen hebt, kan je dat echt trainen.

Op onbekende paden of paden die druk bezocht worden etc, ga ik niet graag hard. Ik ben banger dat mijn paarden zich flink kunnen verstappen, struikelen of wat dan ook, dan dat ze er vandoor gaan.

Je hebt nu geleerd hoe het kan gaan en wat die mensen doen, is aan hun. Ga voortaan alleen buiten rijden met mensen die je kent, waar je goede afspraken mee kan maken etc.
Het geeft geen garanties, want passerende ruiters kunnen zeer asociaal zijn.

Vorig jaar nog, zat mijn man op een paard die voor de eerste keer in het bos was. Super braaf verder. Er komt een groep onze nek in draven. Ik zeg daar wat van en krijg een grote mond, dus wij gaan naast elkaar, zodat ze beleefd moeten passeren. Deden ze alsnog niet, maar oke.

Paar jaar daarvoor een stalgenoot die parallel aan ons op een pad naast ons voorbij kwam racen. Zat een rij bomen tussen, dus ze kwam vrij plots en hard voorbij en die van mij schrok even en voelde wel de spanning. Dat pad eindigde ook bij een weg en een spoor, dus totaal onverantwoord, maar ik kies ervoor om buiten te rijden en ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag, keuzes en paarden. Ik kan haar haar gedrag verwijten, maar moet er zelf op berekend zijn dat dat soort dingen buiten kunnen gebeuren.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:47

Ik denk dat die meiden het gewoon heel anders hebben ervaren dan jij. Ze zullen het zelf veel minder eng hebben gevonden en misschien ook echt wel grappig dat hun paard niet te stoppen was. Ik betwijfel ook dat het meisje op het voorste paard echt duidelijk van haar paard eiste dat hij rustig moest worden voor de bocht. Ik denk dat ze het heeft "geprobeerd" en toen dacht: ach boeiend. Als er wel wandelaars waren geweest na de bocht (en ze was er niet echt tegenaan geknald) zal ze misschien ook wel denken: Ach het hoort erbij dat je soms je paard niet direct terug kan krijgen, haha. Wat Tigra_ ook zegt.

Sommige meiden die ik ken roepen gewoon als ze hun paard (wel onder controle) flink hard laten galopperen gewoon naar wandelaars "AAN DE KANT, HIJ GAAT AAN DE KLETTER!" zodat die aan de kant gaan. Ik vergelijk het altijd ook maar met mensen op de snelweg die gaan flitsen of bumper kleven als ze je voorbij willen en 30 km/u boven de toegestane snelheid langs je schieten.

Het is denk ik een verschil in instelling. Sommige mensen zien nergens het kwaad of gevaar in en willen gewoon doen wat ze willen doen. De een geeft gas op de snelweg en riskeert een boete, de ander geeft gas op het paard en riskeert een ongeluk. Het feit dat er meestal geen boete (of ongeluk) volgt, maakt dat mensen er licht over kunnen blijven denken.

Let wel, ik vind t ook buitengewoon bijzonder irritant als mensen zo zijn / doen. Ik wil altijd controle hebben over mijn paard, maar dat is ook mijn karakter. Als een vriendin mee is die wel keihard wil, past ze zich aan mij aan en rijdt ietsje rustiger of we splitsen op. Mijn paard KAN heus wel netjes gecontroleerd hard gaan dus af en toe doe ik dat dan ook met een vriendin. Maar wel op de paden die ik geschikt acht en ik blijf controle houden over het tempo.

TS, ga gewoon niet meer mee met die meiden. Zie het ook als een fijne reminder dat je paard mee aan de kletter gaat als anderen aan de kletter gaan. Dat kan namelijk ook heel goed ECHT per ongeluk gebeuren als je met iemand mee gaat die ook jouw tempo wil aanhouden. Ik zou dus wel zeker kijken of je dat kan oefenen bij je paard, dat hij terug te nemen is, zelfs als de rest gaat. Ik heb het vroeger ook wel gehad dat het paard wat ik reed niet te stoppen was als de ander niet stopte en dat is gewoon mega vervelend. Met mijn huidige paard weet ik dat hoewel ze mee zal willen gaan (kudde instinct) ik kan haar gewoon stoppen. Ze zal boos zijn, ze zal dribbelen, ik zal een noodrem moeten gebruiken, maar ze zal stoppen.
En tja, over het gedrag / de visie van anderen: Verbaas je niet, verwonder je slechts ;-)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:06

Ik zou dat ook niet zo grappig vinden inderdaad. Ik kon het gas ook altijd flink open trekken maar alleen als ik de controle hield en mijn eventuele stalgenoten het ook acceptabel vonden. Soms was dat niet het geval en dan kon mijn merrie ook heel goed heel braaf galopperen.

Wel vervelend hoor. Gewoon niet meer met hen op buitenrit gaan.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:19

Ik zou dat ook niet grappig vinden inderdaad. Je maakt afspraken en als het dan gebeurt dat er één controle over haar paard kwijt raakt, dan zou je niet verwachten dat het weggelachen wordt. Ik zou mij in ieder geval heel banketstaaf voelen tegenover de ander als dat zou gebeuren.

Nu gaan wij zelf ook graag hard, heel erg hard. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik de controle heb als we dat doen en alleen op plekken waar we de weg goed kennen en overzicht hebben. Als mijn paard eens een drukke bui heeft en ik het niet helemaal vertrouw dan gaan de remmen niet helemaal los. En zodra er mensen mee zijn passen wij ons aan, want een simpel handgalopje, of zelfs alleen stap en draf kan ook prima. :j

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:32

mijn paarden mogen onder het zadel niet meer dan een handgalop. Rengalop doen zij maar in het land. Ongeacht wie er op mijn paard zou zitten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:15

friesiszwart schreef:
mijn paarden mogen onder het zadel niet meer dan een handgalop. Rengalop doen zij maar in het land. Ongeacht wie er op mijn paard zou zitten.


Maar het is ook goed voor de afwisseling om meer te doen dan alleen een handgalopje en bijv altijd in de krul te rijden.

Als mijn paarden veel inspanning hadden geleverd in de bak, is lekker uitstrekken juist goed voor ze en voor mij. Het is niet alleen de bene strekken, maar voor het hele lijf goed.

Ik wil zelf ook even wat gang erin. Even samen goed uitwaaien.

Er zitten voordelen aan. Je werkt aan je vertrouwen. Je zit kan verbeteren. Je band kan ook nog een extra impuls krijgen. Etc

Maar ik laat echt los en zit niet de hele weg te trekken. Het is dus een plezier voor hun en mij. En ho is echt ho, omdat ik dan pas terug rij. Voornamelijk op zit en stem. Hoewel dat met reiners weleens te snel gaat dus........

Niet mogen klinkt alsof ze iets stouts doen, terwijl het ook gewoon heel fijn kan zijn en de bedoeling. Waar het kan dus, want onverantwoord, zoals hier werd besproken is niet oke. Maar dat ligt niet aan de paarden.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:30

Ik heb zelf ook 3 x ongecontroleerd gereden en vond dit van 2x echt niet tof. Laatste x was verwacht

Eerste keer op buitenrit met een ander paard. Deden altijd een mooi galop stuk tot een x mevrouw het in haar bol kreeg en geen rustig handgalopje mogelijk was. Gelukkig stopte ze wel op de plek waar we altijd stopten.

Ook een keer ging ze in volle galop terug naar huis maar bleef gelukkig rechts op het fietspad(was toen alleen)

En een keer met een groepje zouden in het bos een stukje galop doen reed als 3de en de 2 daarvoor hadden langere benen. Heb versnelling 8 gevoeld geen rem maar had de volste vertrouwen als de rest remde dat zij dit ook deed (rest ging hard maar wel volledig onder controle) zij volgde hun gewoon zo snel mogelijk en remde prima mee.overigens was het een mooi breed overzichtelijk bospad en bij een ho roep van iemand ging bij iedereen de rem er zo snel als mogelijk op. Mocht het harder werd dit ook aangegeven

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: "Fetzen lassen"/ongecontroleerd laten rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 02:26

Kn het niet zijn dat ze zelf ook enorm geschrokken zijn, zich geen houding wisten te geven en 't daarom maar met een grap of positieve op.erking van zich af proberen te schuiven? En als 1 dat zegt en de ander gaat daar in mee dan zit je als 3e daar natuurlijk als enige negatief te doen (overigens, heel terrecht en heel logisch. Ik geef je groot gelijk). Ik ken dat soort types van mijn jaren in de paarden.(helaas rijd ik al jaren niet meer). Ik had ene super koel paard maar als de wind net verkeerd staat en 't elkaar op fokt dan kan dit gebeuren.echter lijkt mij dat je je paard kent en dat dus wel aan voelt voordat je gaat galopperen.

Je hele stukje spreekt ook van : we gaan lekker rustig doen, en verbolgen toch dingen doen.

Imo moet je niet met mensen naar buiten gaan die zich niet kunne houden aan de afspraak. Daarnaast ongeacht wat voor paarden je hebt of wat voor ruiter. Je past je aan aan het meest onervaren paard of ruiter. als je dat niet wilt moet je vooral niet samen gaan rijden. Ongeacht of dat vanuit deze ene ruiter of de ander is. Het is geen match. En je krijgt dit soort oliebol.


En dingen gebeuren. Zoals ik zei is dit mij ook eens overkomen. Dat kan maar als je (na de initiële schrik) nog steeds de boel zit goed te praten dan weet je dat 't niet oké is en ben je bij mij verkeerd als je niet eerlijk kunt zijn.je bent met 500 kilo paard per persoon. Hoe leuk we paarden ook vinden. Daar moet je verantwoordelijkheid voor nemen.


Conclusie.
Nee je bent niet raar, je bent zeer zeker niet de enige die dit denkt. Imo moeten de dames zich schamen en na denken over hun eigen verantwoordelijkheid maar vooral voor het aanvaarden van de consequenties van fouten en 't durven toegeven. Jij bent oké, je paard ook. Ga niet meer met ze naar buiten of ga eerst om tafel zodat je dat met vertrouwen en wederzijds respect kan doen.