Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7401
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:26

pumpina schreef:
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..


Beide regels heel stellig een regel. Toch geeft regel 2 de mogelijkheid dat regel 1 niet lukt.
Regel 2 gaat je ook altijd niet lukken en is bovendien niet altijd veilig voor jou op dat moment.

Dus dat je dit iemand leert (vroeger dan) is echt zo’n overbodig iets. Leer iemand dan iets nuttigers.

Ik zou zelf een label doen om hoofdstel met een telefoon nummer. Zelf een kiesfunctie met stal. 112 bellen. En dat de mensen meegeven.

En vroeger zou ik gewoon rooksignalen maken.. ;-)

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:28

Ik bel naar huis om te zeggen dat mijn paard er aan komt zonder mij :+

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:29

Ik ben er twee weken terug buiten afgevallen.
Zeker,Ik hield de teugels vast maar pony trok zo hard dat de teugel brak...
Gelukkig was m’n vriend erbij ( normaal nooit...) en ging pony direct op t gras af.
M’n handen helemaal tot verbrand toe rauw van de teugels...

Ik zou anders als eerste
112/ politie gebeld hebben. Daarna stal.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:33

Faelynn schreef:
pumpina schreef:
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..


Ja dit dus, dit heb ik ook altijd, ben er al wel een paar keer afgevallen en altijd teugels vasthouden, is gelukkig ook mijn eerste reflex.
Wil ook niet weten wat er bij ons gebeurd als ik mijn paard los zou laten, die blijft niet staan daar ben ik van overtuigd, rij ook altijd alleen. En als ze terug naar stal zou rennen zou ze over een groot wildrooster moeten om het bos weer uit te komen.. (om er in te komen nemen wij uiteraard het hek dat er naast zit, maar die kan ze natuurlijk niet zelf openen)


Moet je wel kunnen hè?
Mijn stalgenoot was buiten westen.
Zij heeft er o.a. een hersenbeschadiging en gebroken kaak aan over gehouden.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:55

Ik bel naar stal dat het paard terug komt..
Helaas meerdere keren moeten doen :')

Maar als ik in een vreemd gebied zou zijn, zou ik de politie waarschuwen en hun advies opvolgen :j

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:55

Ooit een keer te paard een gezadeld gewond paard gevonden in de duinen. Het paard als handpaard meegenomen naar dichtsbijzijnde stal.
Paard was aangevallen door een hond en had flinke verwondingen, diepe bijtwonden in zijn lies en benen.
Mijn eigen paard op stal gezet, veearts gebeld en politie. En alvast eerste hulp verleend in afwachting van veearts. Politie had nog geen melding gehad, maar gingen op zoek naar de ruiter in de duinen.

Het was nog de tijd van voor de mobiele telefoon.

De veearts constateerde dat een aantal wonden gehecht moesten worden. De eigenaar had zich nog steeds niet gemeld. In samenspraak met politie en veearts besloten de ergste wonden alvast te hechten om verdere schade te voorkomen.

2 uur later meldde zich een hevig geëmotioneerde ruiter met trailer zich bij ons. Ze ging vreselijk te keer, dat ik het paard niet had mogen laten behandelen, ze had een hekel aan deze veearts en ze zou de rekening niet betalen. Ze pakte haar paard en het tuig en weg was ze.

Ik was zo verbouwereerd. Het paard had mijn halster om en mijn deken op om warm te blijven.

Ik dacht, okay geschrokken. ,Ze zal morgen wel bellen om te zeggen
En hoe het gaat met paard en mijn spullen terugbrengen. Maar helemaal niks.

Na 3 dagen heb ik de politie gebeld en zij hebben mij het adres van de stal gegeven. Ik ben er heen gereden. In de hoek van de stal buiten lag mijn deken en halster als oud vuil. Mevrouw was nog steeds woest op me en ik kon mijn troep pakken en verdwijnen. Via via hoorde ik dat het paard nog een week op de kliniek had gestaan om de wonden te verzorgen.

Gelukkig hoefde ik van mijn veearts niets te betalen, want hij vond het niet mijn probleem. Ik had alleen maar het paard geholpen.. En ik heb bloemen gekregen van de eigenaar van de hond die het zo verschrikkelijk vond wat zijn hond had aangericht.

Ik heb lang nagedacht wat ik zelf had gewild en of ik het fout had gedaan. Ik zou toch echt willen dat eerste hulp wordt verleend aan mijn paard. Daar hoeven ze voor op mij te wachten 2 uur.
Ik snap dat de beste mevrouw boos was en geschrokken, maar de eerste hulp aan je paard is toch belangrijk.

Nu heb ik aan alle tuigen adresplaatjes hangen met telefoonnummers, voor het geval dat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:02

pumpina schreef:
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..

1. Niemand denkt als ie buiten gaat rijden "vandaag ga ik er af donderen. :j Dattis m'n doel voor vandaag. :j "
2. Dat moet je ook maar kunnen en het moet ook verantwoord zijn. Als jij je pols breekt of kneust gedurende de val houd je echt niet vast. Hell, een jaar geleden ben ik twee keer er langs gegaan in de paddock. een keer met de jonge die me zo lanceerde dat al mijn goede voornemens ten spijt, ik een seconde "out" ging en dan houd je gewoon niet vast. De tweede keer viel het paard met me mee en rolde ie half boven op me. Op het moment zelf heb ik het niet beseft maar als ik er nu op terug kijk moet ik toen ook een minuutje out geweest zijn. (twee keer behoorlijk hard neer gekomen.) Dan houd je dus echt niet vast.
En als je vast houdt en de knol sleurt je vervolgens mee over het pad dan is het gewoon niet verantwoord om vast te houden.

Wij zijn eigenlijk altijd met "drie" (twee ruiters en één menner/eentje op de fiets, we rijden soms wel een stukje vooruit maar nooit enorm ver.) met het buiten rijden. Ik denk dat mijn mede ruiter achter hem aan zou gaan (of indien de zaken andersom zijn ik er achter aan) al is het maar om te weten waar ie heen gaat en in de hoop dat als ie kalmeert, hij vermoedelijk liefst meteen naar een ander paard zal komen.
Ik denk dat ik zelf de politie zou bellen (die dan hopelijk ook de nummer van de boswachter heeft want de plaatselijke boswachter ken ik maar soms gaan we ook met de trailer een paar dorpen (bijna een provincie) verder en daar weet ik niet welke boswachter verantwoordelijk is voor welk gebied. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:03

janouk schreef:
Ooit een keer te paard een gezadeld gewond paard gevonden in de duinen. Het paard als handpaard meegenomen naar dichtsbijzijnde stal.
Paard was aangevallen door een hond en had flinke verwondingen, diepe bijtwonden in zijn lies en benen.
Mijn eigen paard op stal gezet, veearts gebeld en politie. En alvast eerste hulp verleend in afwachting van veearts. Politie had nog geen melding gehad, maar gingen op zoek naar de ruiter in de duinen.

Het was nog de tijd van voor de mobiele telefoon.

De veearts constateerde dat een aantal wonden gehecht moesten worden. De eigenaar had zich nog steeds niet gemeld. In samenspraak met politie en veearts besloten de ergste wonden alvast te hechten om verdere schade te voorkomen.

2 uur later meldde zich een hevig geëmotioneerde ruiter met trailer zich bij ons. Ze ging vreselijk te keer, dat ik het paard niet had mogen laten behandelen, ze had een hekel aan deze veearts en ze zou de rekening niet betalen. Ze pakte haar paard en het tuig en weg was ze.

Ik was zo verbouwereerd. Het paard had mijn halster om en mijn deken op om warm te blijven.

Ik dacht, okay geschrokken. ,Ze zal morgen wel bellen om te zeggen
En hoe het gaat met paard en mijn spullen terugbrengen. Maar helemaal niks.

Na 3 dagen heb ik de politie gebeld en zij hebben mij het adres van de stal gegeven. Ik ben er heen gereden. In de hoek van de stal buiten lag mijn deken en halster als oud vuil. Mevrouw was nog steeds woest op me en ik kon mijn troep pakken en verdwijnen. Via via hoorde ik dat het paard nog een week op de kliniek had gestaan om de wonden te verzorgen.

Gelukkig hoefde ik van mijn veearts niets te betalen, want hij vond het niet mijn probleem. Ik had alleen maar het paard geholpen.. En ik heb bloemen gekregen van de eigenaar van de hond die het zo verschrikkelijk vond wat zijn hond had aangericht.

Ik heb lang nagedacht wat ik zelf had gewild en of ik het fout had gedaan. Ik zou toch echt willen dat eerste hulp wordt verleend aan mijn paard. Daar hoeven ze voor op mij te wachten 2 uur.
Ik snap dat de beste mevrouw boos was en geschrokken, maar de eerste hulp aan je paard is toch belangrijk.

Nu heb ik aan alle tuigen adresplaatjes hangen met telefoonnummers, voor het geval dat.



Nou lekker dan.
Hier ook eens te paard een paard opgevangen net voor hij een drukke weg wilde oversteken. Ik had hem net goed te pakken toen de eigenaresse?stalgenoot? aangereden kwam, ze hadden hem al een tijdje proberen te volgen en af te snijden. Mensen waren flink pissig en kon geen bedankje vanaf.
Paard bleef erg onrustig dus ik stelde voor om mee te rijden richting hun stal, maar ik kreeg een snauw dat ik al genoeg had gedaan.
Ik snap echt dat je boos en over de zeik bent, maar als iemand mijn paard zou opvangen zou ik die toch op m'n blote knietjes bedanken.
Gelukkig nooit nodig, mijn paard stopt als ik val, durft niet alleen verder :') en dan heb ik voor de zekerheid inderdaad telefoonnummers aan het tuig hangen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:05

@Janouk: onvoorstelbaar onbeschoft en ondankbaar! Die dame is dus wat mijn oma noemde 'schorriemorrie' noemde.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:07

Staleigenaar bellen. Maar meestal heb ik mijn paard binnen een minuut weer gevangen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:07

Jeetje Janouk, wat een verhaal... Ik denk dat ik je op mijn twee knieën zou bedankt hebben in dit geval. Mogelijk wel nadat ik mijn paard om de hals gevlogen was maar toch.
Zulke mensen snap je toch niet... :\
Zou ik een paard vinden met dergelijke verwondingen zou ik het overigens ook laten behandelen. Mooi dan dat je niet van dierenartsen houdt maar ik ga een paard dat (tijdelijk) mijn verantwoordelijkheid is niet laten lijden.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:10

Nou Janouk, als je mijn paard had opgevangen had ik je een held gevonden! Onvoorstelbaar sommige mensen...

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:16

Wat een afschuwelijk verhaal.
Ik zou echt super blij zijn als iemand mijn paard zo opvangt.

Ik heb zelf eens gehad dat ik gebeld werd door de toen nieuwe vriend van mijn vriendin.
Mijn vriendin was aan het werk en haar vriend kreeg haar niet te pakken.
Hij had de paarden naar buiten gedaan maar een paard deed raar. ( deze jongen had 0,0 verstand van paarden) hij vertelde dat er eentje de hele tijd ging rollen en met zijn poot (zoals hij zei) trapte naar voren. Dus bij mij gingen de alarmbellen aan. Ik dacht dat klinkt als koliek.
Dus ik zei; bel de dierenarts maar direct. ( in die tijd bestond video bellen nog niet)

Hij da gebeld. Bleek inderdaad koliek
Achteraf bleek dat hij de dure en minder goede da gebeld had ( die da had haar veulen eerder blind verklaard terwijl het veulen niet blind was)
Dus nee. Die dierenarts kloppen we normaal niet bij aan.

Maar ondanks dat was zij super dankbaar. Geen verkeerd woord over gehad.
Ook al was het niet de goede da. Ze was blij dat er actie ondernomen was.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:34

Gelukkig nog niet meegemaakt. Wel meegemaakt dat ik met paard aan de hand wandelde, bij weidebazin op de inrit stond te praten en paard ineens schrikt van een kat die uit de struiken komt. Paard had een Monty Roberts halster aan én longeertouw, toch was die zo sterk dat ik heb moeten lossen anders sleurde hij me mee de baan over.

Hij liep gelukkig op de rustige straten. Weidegenoot kwam toevallig voorbij en is met de auto achterna gereden. Op een veld verderop hebben ze hem kunnen vangen. Hij liep dus helaas niet richting de stal maar in paniek gewoon rechtdoor. Liet wel een spoor na van mest dus volgen was geen probleem :')

Ook al meegemaakt toen ik op manege stond dat ik mijn paard longeerde en ineens buiten een paard hoor draven. Was stalbazin met iemand anders gaan wandelen. Dat meisje was van paard gevallen en paard was terug naar stal gekomen. Daar heb ik het paard kunnen pakken net toen stalbazin al de hoek om kwam de oprit op. Ze had al een vermoeden dat het paard terug naar stal gerend was.


Moest ik zelf nu tijdens wandelingen iets meemaken denk ik dat ik sowieso eerst weidebazin bel want ik wandel nooit ver van de weides af daar ik zelf geen trailer heb.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-10-20 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:34

Ik zou meteen 112 bellen. Aangezien mijn stal in een hoek tussen de A12 en de A27 ligt (normale route naar het bos is onder de A27 door, tweede route komen we echt pal naast de A12 langs). Daarna zou ik staleigenaar bellen en daarna mijn man.

prugelpiet

Berichten: 12575
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:40

Ik ga in ieder geval kaartjes maken met mijn telefoonnummer voor aan het zadel en hoofdstel! Dat ik daar niet aan gedacht heb :o?

Als ik alleen met mijn paard op pad ga (en dat ga ik niet vaak, ik zorg meestal wel dat we minimaal met z'n 2en zijn) blijf ik altijd dicht bij huis, in de hoop dat ze toch terug naar huis wandelt. Tot nu toe 1 keer ik het bos er af gegooid waarbij vasthouden niet tot de mogelijkheden behoorde, en toen ging ze natuurlijk compleet de andere kant op. Dus heel veel vertrouwen heb ik er niet in dat ze naar huis gaat, maar wie weet :+

Christiene
Berichten: 7730
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:17

3 keer gehad.

Een keer de buurman gebeld die ving hem op bij ingang bos

2 keer de stal ze rennen vaak terug na huis.
Ene situatie was voor een iets drukke 60 km sat de eigenaar hem op ing de 2e vlak bij stal.

3 verschillende paarden.

Owh wacht nog een dat was voor stal met een rothond die vloog dus wel de verkeerde kant op maar door een auto draaide die weer om.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:19

Goed om te horen dat veel paarden naar stal lopen... Maar wat als je 30 uur rijden met de trailer van huis bent?

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:23

Polly schreef:
Ik heb ooit eens iemand opgeraapt die inderdaad ook had geleerd om niet los te laten, beest was gaan rennen en meisje tegen het hoofd geslagen, geloof me : je kan beter loslaten.
Ik breng 100x liever ergens de melding dat een paard dood is dan dat je ouders moet vertellen dat hun kind dood is. Dat heb ik ook altijd aan mijn bijrijders verteld.

Helemaal mee eens. Hoe cru ook, een paard is 'maar' een dier.

Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:26

Kookaburra schreef:
Polly schreef:
Ik heb ooit eens iemand opgeraapt die inderdaad ook had geleerd om niet los te laten, beest was gaan rennen en meisje tegen het hoofd geslagen, geloof me : je kan beter loslaten.
Ik breng 100x liever ergens de melding dat een paard dood is dan dat je ouders moet vertellen dat hun kind dood is. Dat heb ik ook altijd aan mijn bijrijders verteld.

Helemaal mee eens. Hoe cru ook, een paard is 'maar' een dier.



Een mens is ook “maar” een dier☺️☺️

Idd naamkaartjes aan elk tuig, en in mijn geval 112 bellen, moet 80 weg oversteken om op stal te komen dan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:33

Hangt er van af waar ik ben wie handig is om te bellen. Wij rijden nooit vanuit stal dus bellen naar stal is niet handig. Wij zijn wel altijd met zijn 2- en. Een te paard, en 1 op de fiets meestal. Was van de zomer erg handig bleek maar weer. Paard draait plotseling om, duikt de berm in en parkeert mij praktisch in een boom. Ik kon niks. Mijn man kon het paard pakken en mij uit de boom helpen. Als ik alleen was geweest was het paard weg gelopen en had ik ergens in een boom gehangen :') . Als er echt paniek is is 112 bellen trouwens nog lastig zat heb ik ooit gemerkt. Ik heb ooit een ongeluk voor mijn neus zien gebeuren. Wist zelfs even niet hoe ik mijn telefoon moest ontgrendelen. Het is gelukt hoor. Maar door de schrik was ik even lam geslagen.

Janouk wat ontzettend asociaal en ondankbaar.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:51

Polly schreef:
Ik heb ooit eens iemand opgeraapt die inderdaad ook had geleerd om niet los te laten, beest was gaan rennen en meisje tegen het hoofd geslagen, geloof me : je kan beter loslaten.
Ik breng 100x liever ergens de melding dat een paard dood is dan dat je ouders moet vertellen dat hun kind dood is. Dat heb ik ook altijd aan mijn bijrijders verteld.


Ik vind loslaten ook veiliger precies om wat jij beschrijft...no way dat ik zou willen riskeren dat ik onder een trappelend paard op de grond lig.
Ik heb trouwens de reflex om los te laten als ik van een paard afstuiter, en dat is altijd goed gegaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:59

Voordeel van vasthouden is dat op het moment dat je zelf lager komt dan je paard, je paard de snok in z'n mond krijgt en gestopt kan worden. Ook kun je doordat je paard z'n hoofd omhoog gooit een lift omhoog krijgen waardoor je op je voeten terecht komt ipv tegen de grond klapt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:02

Ik heb ooit bijna de schouder uit de kom gehad doordat ik vast wilde houden. Paard nam uiteindelijk nog de benen. Dus ik vind vasthouden geen aanrader. Ik had enorme pijn, en paard liep dus alsnog los. Gelukkig iemand mee die te paard was. Die kon hem zo weer pakken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:03

elnienjo schreef:
Voordeel van vasthouden is dat op het moment dat je zelf lager komt dan je paard, je paard de snok in z'n mond krijgt en gestopt kan worden. Ook kun je doordat je paard z'n hoofd omhoog gooit een lift omhoog krijgen waardoor je op je voeten terecht komt ipv tegen de grond klapt.

Of hij schrikt nog harder en trekt je een paar meter over de grond waardoor je extra verwondingen op loopt of springt bovenop je omwille van die snok.
Nee, als je niet op je voeten terecht komt zijn er heel weinig scenario's die positief uitdraaien voor de ruiter bij vast houden.