Hoe maakten jullie van je paard een recreatiepaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Hoe maakten jullie van je paard een recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:58

Oke, bijzondere vraag wellicht. Maar ik ben echt benieuwd hoe jullie je paarden hebben geleerd om goed mee te kunnen op buitenrit (al dan niet alleen).

Ben je gelijk begonnen met alleen op buitenrit te gaan? Of heb je het opgebouwd? Hoe ging die opbouw dan?

De reden van mijn vraag: Ik heb een bijna 6 jarige E-pony merrie. Typetje dat snel schrikt en dan in staking gaat waarbij ze altijd bedenkt of rap omkeren wellicht de beste optie is. Verder dan de oprit kom ik niet. Ze gaat staken, schrikt van iedere klapscheet en wil continue omkeren.

Mijn plan van aanpak: veel met haar wandelen, ernaast fietsen. Als dit goed gaat achter een ander (rustig!) paard aan kleine rondes en dit uitbouwen naar een buitenrit in het bos. Ernaast wandelen gaat trouwens al echt prima. Ze vertrouwt me volledig als ik ernaast loop. Maar als ik erop zit vindt ze het veel spannender. En ik ben al begonnen met flink wat grondwerkoefeningen voor het wederzijdse vertrouwen.

Maar ik vraag mij dus af hoe jullie ervaringen zijn geweest met een vergelijkbare, of heel andere aanpak. Ik kan namelijk niet wachten tot ik een paard heb die ik mee kan nemen op buitenrit!

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Hoe maakten jullie van je paard een recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:01

Met fietsen zou ik uitkijken, kan heel erg fout gaan als ze schrikt of de benen wil nemen.
Ik zou inderdaad met een ander paard samen gaan, maar dan wel een paard wat echt een leider is en zelfverzekerd.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:04

Hier eerst vaak met 2 paarden of in groep gaan wandelen en vaak alleen aan de hand aan een touw.
Als dat goed gaat, dan 1 persoon er op en 1 persoon te voet of met fiets ernaast.
Als dat goed gaat, dan de persoon met de fiets steeds grotere stukjes alleen laten afleggen. Bvb eerst fiets 500m voorsprong en paard moet bijbenen met ruiter, daarna het omgekeerde.
En zo stilaan naar volledig alleen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-01-20 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:04

Ik ben het gewoon gaan doen. In het begin nam ik mijn vader mee (Ik was toentertijd 14). En mijn pony vertrouwde mijn vader heel erg en die man blijft altijd rustig. En na het rijden in de bak van de buren ging ik dan een rondje buiten uitstappen. Dan was de ergste frisheid er al uit en het rondje kende ze van wandelen. Dat hebben we later uitgebouwd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:05

Naast de fiets wil je enkel als ze wat er ook gebeurt uit jouw persoonlijke ruimte blijven EN het eind van je touw respecteren (dus wijken voor druk) en niet blijven rennen.

Ik zou er eerder voor kiezen om aan de lange lijnen naar buiten te gaan. Dan moet ze ook al als eerste voorop, maar het is veel makkelijker om haar weer naast je te laten lopen als het te veel wordt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:08

Hoe ik er een recreatiepaaard van maakte...

Simpel, geen wedstrijden meer starten vanwege tijdgebrek.

Daarna op een stal gezet waar we zo het bos in konden. And off we go.....

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:12

Alles opdelen in kleine stapjes. Als we dressuurmatig in de bak gaan rijden, dan beseffen we dit. Maar als we op buitenrit gaan dan willen we eigenlijk al meteen een net rondje kunnen rijden en dat is eigenlijk al meteen het eindproduct.

Dus kleine tussendoelen stellen.
Je raakt nu nog niet eens de oprit af, dus dat is al meteen mooi een eerste doel. Dat je de oprit op en af kan lopen aan de hand met een paard dat met het hoofd onder schofthoogte relaxed aan een los touwtje achter je aan loopt.
Begint ze de tweede helft van de oprit al te stuiteren, dan zou je het eerste doel zelfs nog kleiner kunnen maken. Dat je tot de helft van de oprit kan lopen met een paard dat ontspannen met een los touwtje achter je aan loopt.
En zo stel je iedere keer een kleiner doel voorop. Hoe je dit precies opbouwt (zeker onder de man) hangt een beetje af van de situatie zelf. Probeer zelf aan te voelen wanneer je een grotere stap kan nemen of wanneer je het toch nog best in kleinere stapjes opdeelt. In het ideale geval ga je er iedere dag mee aan de slag. Een paard doet namelijk het beste wat het het vaakst doet.
Je kan af en toe zeker de steun van een ander paard erbij zoeken (zeker wanneer je een ietwat moeilijker doel voor je hebt), maar ik zou dit zeker niet standaard of heel vaak doen. Leer je paard vanaf het begin al zo goed mogelijk onafhankelijk en zelfstandig te zijn. Probeer hier dus een evenwicht in te vinden wanneer wel en wanneer niet met een ander paard.

Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:16

Met mijn paard als jong ding was de eerste overwinning alleen de oprit af komen, toen voorbij de boomgaard verderop en vervolgens alleen op pad. Nu rijd ik al jaren kilometers vooral alleen, ga vaak met d'r op pad.
Idd gewoon doen, veel geduld hebben maar ook doorpakken. Basis is vertrouwen en respect, wederzijds. Denk vooruit, beland niet in enge situaties (of wat je paard teveel stress oplevert en dus een vlucht reactie uitlokt en het vertrouwen in jou als leider schaadt) voordat je die aan kan en maak veel lol samen.

Aanhaken bij een ervaren paard is een goede tip, jouw paard neemt dat gedrag over. Daarnaast veel wandelen en rustig aan alles ontdekken stukje bij beetje, neem ook de tijd om te ontspannen onderweg en haar te laten kijken en alles op te slaan in dat koppie. Als je d'r gedrag rustiger wilt krijgen, zal je haar een andere reactie moeten aanleren.

Mijn paard fungeert intussen als opleider van jonge paarden. Leuk om te doen, ik help mensen graag zoals anderen mij hebben geholpen in het verleden.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:18

Ik kocht een 2 jarige. Waar ik eindeloos veel, gewoon aan het halster, mee gewandeld en gegraasd langs de weg heb. Toen dubbele lijnen opgepakt en toen dat in de bak goed ging aan de dubbele lijnen mee naar buiten. Tegen de tijd dat ik haar inreed was ze zo verkeersmak dat ik een van de eerste ritten die ik ooit met haar gereden heb, halverwege de wandeling opgestapt ben, een km gereden heb in stap en een paar passen draf en halt een paar keer, toen weer afgestapt en het rondje naar huis aan de hand heb afgewandeld. Net alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Dit werkt natuurlijk ook voor een volwassen paard. Eerst buiten wandelen, dan buiten voorop lopen (lange lijnen) en dan halverwege het rondje opstappen en je hebt een buitenrit.
Als ze een ander paard makkelijk volgt kan je ook dat proberen, maar ik heb liever dat ze op mij vertrouwen dan op het andere paard...

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 21:19

Gini schreef:
Leer je paard vanaf het begin al zo goed mogelijk onafhankelijk en zelfstandig te zijn. Probeer hier dus een evenwicht in te vinden wanneer wel en wanneer niet met een ander paard.


Ik vind dit een interessante om over na te denken inderdaad... Want ik ging er in mijn stappenplan al vanuit dat ik altijd een ander nodig heb. Maar natuurlijk fijn als je vanaf begin af aan al leert het paard op eigen benen te laten lopen.


BarbaLala schreef:
Met fietsen zou ik uitkijken, kan heel erg fout gaan als ze schrikt of de benen wil nemen.


Mee eens hoor. Ze respecteert mijn ruimte erg goed vooralsnog. Maar ik hou hier zeker rekening mee

Bedankt voor de reacties zover

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 21:21

Sas_Mon schreef:
Dit werkt natuurlijk ook voor een volwassen paard. Eerst buiten wandelen, dan buiten voorop lopen (lange lijnen) en dan halverwege het rondje opstappen en je hebt een buitenrit.


Lange lijnen.... Nog nooit mee gewerkt eerlijk gezegd. Ik zie hier wel de voordelen van in maar moet me nog eens verdiepen in het beginnen aan de lange lijnen. Toevallig tips?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:29

Gewoon opstappen en wegrijden.
Moet wel zeggen dat ik het paard voor aankoop getest heb op buitenrijgeschiktheid. De proefrit bestond uit 2 rondjes in de bak en toen naar buiten, eerst achter een ander paard maar daarna gelijk ook op kop gestuurd.
Ze was 3 en kwam vers uit de koersen maar had een goede voorwaartse drang en wilde altijd wel verder lopen, ook als het eng was. Reden genoeg om haar te kopen.

Sindsdien altijd gewoon opgestapt en weggereden, soms met een ander paard, vaak alleen.
Ze is verschrikkelijk kijkerig, kan voor het meest onbenullige schrikken maar ze gaat àltijd voorwaarts.

Met een paard dat minder voorwaartse drang heeft moet je idd rustig opbouwen. Als ze nu de oprit niet af wil wordt dat les 1. Eerst aan de hand, daarna onder het zadel. Als dat lukt: de straat uit. Daarna blokje om etc etc.
Zou het bij jouw merrie niet alleen proberen maar met een ander paard of desnoods een persoon op de fiets. Eerst erachter maar vooral steeds op kop sturen, gaat het spanningslevel omhoog, weer er achter en zo steeds weer uitbouwen.

Sommige paarden blijven kijkerig (is de mijne na 7 jaar ook nog steeds) maar zolang ze voorwaarts willen krijg je dat wel opgelost.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:32

Ik lees even mee. Mijn paard is al een aantal keer op buitenrit geweest met een bijrijder die ik had. Helaas ben ik zelf mega onzeker waardoor ik steeds niet durf. Plan van aanpak:

-Wachten tot het wat beter weer is en paard niet zo fris is.
- ernaast lopen en rondje park/rondje bos doen.
- ernaast lopen, als dat goed gaat opstappen en een stukje zelf erop (100/200 meter? Met iemand er naast
Dit uitbouwen en dan achter een braaf paard aan plakken en hopen dat ik het plezier in buitenrijden terug krijg.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 21:41

Thioro schreef:
Gewoon opstappen en wegrijden.
Moet wel zeggen dat ik het paard voor aankoop getest heb op buitenrijgeschiktheid. De proefrit bestond uit 2 rondjes in de bak en toen naar buiten, eerst achter een ander paard maar daarna gelijk ook op kop gestuurd.
Ze was 3 en kwam vers uit de koersen maar had een goede voorwaartse drang en wilde altijd wel verder lopen, ook als het eng was. Reden genoeg om haar te kopen.

Sindsdien altijd gewoon opgestapt en weggereden, soms met een ander paard, vaak alleen.
Ze is verschrikkelijk kijkerig, kan voor het meest onbenullige schrikken maar ze gaat àltijd voorwaarts.

Met een paard dat minder voorwaartse drang heeft moet je idd rustig opbouwen. Als ze nu de oprit niet af wil wordt dat les 1. Eerst aan de hand, daarna onder het zadel. Als dat lukt: de straat uit. Daarna blokje om etc etc.
Zou het bij jouw merrie niet alleen proberen maar met een ander paard of desnoods een persoon op de fiets. Eerst erachter maar vooral steeds op kop sturen, gaat het spanningslevel omhoog, weer er achter en zo steeds weer uitbouwen.

Sommige paarden blijven kijkerig (is de mijne na 7 jaar ook nog steeds) maar zolang ze voorwaarts willen krijg je dat wel opgelost.


Wat dat betreft heb ik het niet handig aangepakt. 10 Jaar niet meer in de paardenwereld en vanuit oude kennis opzoek gegaan naar een paard. In de bak en in de omgang is het een ongelooflijk gemoedelijk karakter. Heb niet voldoende doorgeprikt om erachter te kunnen komen dat ze schrikkerig was. En helaas niet van het type wat het voorwaarts oplost maar juist door staken. Ik geloof ook niet dat ze ooit bomproof gaat worden, zit niet in haar aard. Maar ik hoop dat ik haar manier van reageren wel kan ombuigen.


Veraaaaah schreef:
Ik lees even mee. Mijn paard is al een aantal keer op buitenrit geweest met een bijrijder die ik had. Helaas ben ik zelf mega onzeker waardoor ik steeds niet durf. Plan van aanpak:

-Wachten tot het wat beter weer is en paard niet zo fris is.
- ernaast lopen en rondje park/rondje bos doen.
- ernaast lopen, als dat goed gaat opstappen en een stukje zelf erop (100/200 meter? Met iemand er naast
Dit uitbouwen en dan achter een braaf paard aan plakken en hopen dat ik het plezier in buitenrijden terug krijg.


Lastig he als het vertrouwen weg is. Ik herken het wel een beetje. Niet doordat ik iets heb meegemaakt, maar omdat ik te weinig vertrouwen heb ik mijn eigen kennis en kunde (en ik een oude zak ben geworden die gewoon minder dapper is dan de twintiger in mij :') )

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:43

Ben er volop mee bezig met mijn jonkie!

Ik ben vorig jaar ook begonnen met korte stukjes gewoon aan de hand wandelen, wat was dat een drama in het begin!! Na een tijdje werd ze rustiger en vertrouwde ze mij meer.

De eerste keer erop, was met iemand te voet erbij die haar nog vast had aan de longe + ander paard van stal mee, gewoon een rustig stapwandelingetje. Dit ging heel erg relax, omdat ze zowel steun had aan de begeleider te voet, als aan het andere paard.

De tweede keer erop, was weer met dezelfde begeleider te voet mee aan de longe, dit keer zonder ander paard bij. Onderweg was ze zo flink, dat we haar de tweede helft hebben losgeklikt en verder los gestapt en kleine stukjes gedraafd hebben.

De derde keer was afgelopen weekend, voor het eerst helemaal los, maar met de paarden van stal mee. Meteen mee draf en galop gedaan. Uiteraard vond ze soms dingen spannend, maar door de rust van de andere paarden, was het ook grotendeels vrij relax.

Ik hoop nu nog verschillende keren met de stalgenoten te kunnen meegaan, om het voor haar iets normaal te maken om buiten te komen en dan misschien eens korte stukjes alleen te gaan proberen.

Het is echt volgens mij een kwestie van langzaam opbouwen, veel vertrouwen geven en geen te grote stappen willen zetten, toch zeker niet alleen. Wees zeker ook niet bang om in het begin begeleiding mee te nemen, te voet of te paard. Het is echt niet erg als ze in het begin nog wat steun willen zoeken buiten de ruiter, zodra ze meer vertrouwen krijgen, zal dat normaal wel beter gaan.

En tot slot, elk paard is anders, sommigen leren het snel, andere trager en nog andere blijven altijd wat kijkerig of schrikkerig. Vertrouwens is wat mij betreft het belangrijkst, zowel in jou als ruiter, als in zichzelf.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:50

Kims schreef:
Wat dat betreft heb ik het niet handig aangepakt. 10 Jaar niet meer in de paardenwereld en vanuit oude kennis opzoek gegaan naar een paard. In de bak en in de omgang is het een ongelooflijk gemoedelijk karakter. Heb niet voldoende doorgeprikt om erachter te kunnen komen dat ze schrikkerig was. En helaas niet van het type wat het voorwaarts oplost maar juist door staken. Ik geloof ook niet dat ze ooit bomproof gaat worden, zit niet in haar aard. Maar ik hoop dat ik haar manier van reageren wel kan ombuigen.

Liever eentje die een eng ding een half uur staat te bestuderen dan eentje die blind gaat rennen. Alleen zal je als ruiter moeten merken wat de eerste signalen zijn van ik durf nog! niet verder.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe maakten jullie van je paard een recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:42

Niet met het paard onder het zadel het erf af, maar met de trailer naar het bos. Voorkomt een hoop steegsheid en gestaak.
In een latere fase onder het zadel naar huis (iemand anders rijdt dan de auto/trailer leeg naar huis), en pas als alles in het bos en langs de weg bevestigd is, ook onder het zadel van huis weg.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:24

Ibbel schreef:
Niet met het paard onder het zadel het erf af, maar met de trailer naar het bos. Voorkomt een hoop steegsheid en gestaak.
In een latere fase onder het zadel naar huis (iemand anders rijdt dan de auto/trailer leeg naar huis), en pas als alles in het bos en langs de weg bevestigd is, ook onder het zadel van huis weg.


Deze tip vind ik een hele goede. Moet je wel een trailer hebben natuurlijk. :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:24

Ik ben met mijn jonkie gaan wandelen, alleen met hem afgewisseld met samen met mijn senior.
En daarna ging hij mee als handpaard naast de senior.
En daarna met iemand anders op de senior en ik op 't jonkie.
En toen met een ander paard ipv de senior.

En in mijn eentje heb ik het opgebouwd van in de bak rijden en rondje rond de boerderij uitstappen en dat rondje steeds groter maken en de tijd in de bak er aan voorafgaand steeds korter, tot ik gewoon meteen opstapte en naar 't bos ging in m'n uppie.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:44

Wat ik gedaan heb met mijn held op sokken,
veel buiten wandelen
Samen met een mak paard op buitenrit, andere paard voorop en hij er achteraan dan was ie al een stuk relaxer.
Toen dat goed ging op de stukken waar dat mogelijk is naast elkaar gaan rijden.
In het begin liep hij met zn neus ter hoogte van het been van degene op het andere paard maar na een tijdje konden we echt naast elkaar rijden.
Daarna langzaam uitgebreid door het andere paard iets in te houden zodat die met zn neus ter hoogte van mijn been liep en mijn pony dus voorop liep dat vond hij in het begin echt heel spannend maar uiteindelijk ging dat ook goed en op een gegeven moment kon ik goed voorop rijden met hem.
Alleen weg onder het zadel bleef wel doodeng, 3 meter het pad af was al eng.

Ik ben elke keer na het rijden in de bak express een stukje naar buiten gegaan. In het begin kwam ik hooguit tot de oprit van de buren :+
Maar stapje voor stapje kon ik het uitbreiden en kwamen we steeds iets verder.
Er heeft ook een paar keer iemand naast gelopen terwijl ik erop zat.
Op een gegeven moment konden we dus steeds buiten uitstappen na het rijden en na het longeren stapte ik hem buiten uit terwijl ik er naast liep.
In de tussentijd bleven we buiten rijden met het brave paard erbij en wisselde we af wie er voorop liep en reden we stukken naast elkaar.

Toen dit allemaal goed ging ben ik op zondag ochtend vroeg, zodat het rustig op de weg was en er geen groot verkeer zou rijden voor het eerst een echt rondje alleen met hem gaan doen wat gelukkig goed ging!
Dit zijn we vaker gaan doen en het heeft toen heel wat geduld gekost maar nu kan ik inmiddels toch echt wel zeggen dat ie echt bomproof is!

Zelfs mn nichtje van 8 kan er nu mee buiten rijden *\o/*

Fietsen zou ik trouwens echt niet doen zolang je paard nog niet mak is dat kan goed mis gaan

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:47

Ik heb een verkoper weleens soort van de stuipen op het lijf gejaagd door te zeggen dat ik het paard naar huis zou rijden (zou 3 a 4 dagen kosten).
Zo'n trektocht doet een hoop voor het paard en je onderlinge relatie. Jij bent namelijk het enige dat ze kennen dat niet steeds veranderd.

Dus; zoek een gek, ga een week op trektocht en zeer waarschijnlijk is je probleem opgelost.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Hoe maakten jullie van je paard een recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:07

Toen mijn merrie een maand onder het zadel was ben ik met 2 andere ervaren paarden op buitenrit gegaan. Veel stappen en af en toe draven. Daarna steeds met andere paarden naar buiten gegaan, daar plakte ze aan vast en pas toen dat vertrouwd voelde ben ik met haar alleen buiten gaan wandelen. Maarrrr ze was alleen op pad altijd kijkerig en enorm alert. Dat is 3 jaar zo gebleven en toen heb ik de keuze gemaakt haar te verkopen. Ik merkte aan veel dingen dat zij geen leidend paard was en ik deed haar er ook echt geen plezier mee. Nu heb ik sinds een paar weken een ruin, daar wandel ik mee buiten met andere paarden ivm nog geen zadel en bij hem moet ik bijna meerennen want hij vindt het prachtig om voorop te lopen. Kun je met ieder paard alleen naar buiten?? Nee ik denk het niet. Veel paarden zijn wel te trainen maar kijk ook hoeveel invloed jouw spanning op je paard heeft.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:13

Het staat of valt met vertrouwen. Als ze wel braaf mee gaat wandelen, dan opgezadeld meenemen, gaan wandelen, en het laatste stukje opstappen en in rustig tempo terug. En dat uitbouwen. Steeds wat eerder op de terugweg opstappen, totdat het stuk rijden steeds langer wordt en het wandelen korter. Routes gaan variëren, af en toe iemand meenemen, te paard of op de fiets. Het weggaan van stal wordt zo'n gewoonte dat er een moment is dat je ongeveer op de oprit kunt opstappen. En beloon haar als ze het goed doet. Vindt ze wat eng, rustig laten onderzoeken, desnoods eraf, erlangs, suuuuperbraaf, erop en verder. Ik werk(te) met clickertechniek onderweg; paardlief mocht alles wat eng was onderzoeken, touch, click en brokje erin. Hij is nu bijna nergens meer bang voor. Vind je zelf een situatie eng; ga die dan uit de weg, schiet een weiland in, of een zijweg of inrit, voordat je je spanning op het paard overbrengt.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:25

Ik ben met alle ponys die ik onder het zadel bracht of buiten mak maakte gewoon opgestapt en alleen naar buiten gegaan.
Bij de ene ging dat sneller goed dan de andere
Alles gaat op basis van vertrouwen en rust en bij de ene werkte het uiteindelijk beter om een keer een ander voorop te sturen en de ander kon het prima alleen af.
Soms begon ik ook aan de hand even maar ik zit er liever op dan ernaast.
Ik doe het nu niet meer echt maar richtte ze liever af op straat dan in de bak na wat voorwerk.
Ben zelf geen sport ruiter dus een pony of paard werd bij mij altijd een recreatie paard :+

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:31

Als wandelen goed gaat kan je dat uitbouwen naar lange teugelen terwijl je naast de schouder/schoft loopt. Je paard moet even door krijgen dat ook als jij niet voorop loopt je er bent om haar te helpen indien nodig. Met een ander paard erbij weg gaan doe ik zelden. Soms wel met tweede persoon: een op de grond (steeds meer afstand) en een ruiter.