Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 09:24

Hoi allemaal,

Ik zou graag willen weten of jullie weten of er ook natuurgebieden/ ruiterroutes zijn waar honden niet zijn toegestaan, of waar het aanlijnen actief wordt gehandhaafd?

Ik zal mijn vraag even toelichten.

In onze regio (gooi) zijn er veel gebieden waar honden los mogen lopen en waar het erg druk is op de hei of in het bos. Mijn paard is opgevoed tussen de honden en was er nooit bang voor, maar nadat zij meerdere malen is opgejaagd en aangevallen is zij nu erg op haar hoede. Heel erg vervelend dus.

In bos van loosdrecht hilversum heb ik destijds bij de boswachter al aangeven dat er honden rond lopen die gevaarlijk zijn/niet luisteren. Helaas tevergeefs, een maand later is een amazone gevallen door zo'n situatie en heeft zware verwondingen opgelopen waaronder een bekken fractuur. Dit had dus niet gehoeven als mensen netjes aanlijnen of zorgen dat de hond goed luistert.

In het gooi wordt het steeds drukker, maar ik kan mij voorstellen dat er nog gebieden in Nederland zijn waar het wel rustig is.

Hoe ervaren jullie dit? Zijn er gebieden in bijvoorbeeld Drenthe of in het oosten van het land waar je rustig kan rijden?

Ik hoor graag van jullie!
Bedankt alvast voor jullie input!

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:32

Hier in Brabant kan dat zeker, de strabrechtse heide bijvoorbeeld. Er zijn vast nog veel meer plekken waar dat kan!
Vervelend dat het in jouw omgeving zo lastig is.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:37

Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:41

Montferlandse bossen, op een paar kleine losloopgebieden na is het grootste deel van het (zeer uitgestrekte) gebied aanlijngebod. Natuurlijk kan iemand zich daar niet aan houden, maar mijn ervaring is dat je nauwelijks iemand tegen komt. Bovendien zijn de mensen zo aan de grens met Duitsland wat meer "gehoorzaam" (als ik het zo mag noemen) aan de regels.

Edit: ik denk dat je op de Veluwe (wat dichter bij voor jou) ook een goede kans maakt. Ik heb wel gereden bij Kootwijk, en daar dezelfde ervaring dat je überhaupt weinig mensen tegenkomt.

Overigens heel vervelend dat je negatieve ervaringen hebt. Ik ken als ruiter en hondenwandelaar beide kanten, en het is gewoon jammer dat er mensen zijn die zich niet sociaal opstellen.

Liaan

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:46

Nationaal park de Hoge Veluwe. Hier mogen honden niet los en ben er ook nog nooit een losse hond tegen gekomen. Wel entree betalen om binnen te komen.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:11


Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:28

hedwig1 schreef:
Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

I wish.. hoe vaak ik daar niet loslopende honden achter me aan heb gehad... en ook gewoon honden eigenaren die met droge ogen zeggen dat ze weten dat de hond vast moet, maar dat zij er geen last van hebben dat ie los loopt (en blaffend op paarden af vliegt)

Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:32

Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn! Bedankt!

Wij willen terzijnertijd ook gaan verhuizen, hebben inmiddels een zoontje van een half jaar. Dus alle gebieden in Nederland zijn welkom. Ik wil mij graag oriënteren.

Ik was ook zeer benieuwd of dit probleem zich enkel in de drukke randstad voordoet of ook elders.

Het is ook vervelend als we wandelen met de kleine hoor. Je wordt vaak besprongen en de eigenaren doen er niets aan en lopen zo door. Uiteraard zijn er ook mensen die wel netjes aanlijnen hoor, maar rustig rijden of wandelen zit er gewoon niet in helaas.

josewoos

Berichten: 4813
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:33

Noukie schreef:
hedwig1 schreef:
Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

I wish.. hoe vaak ik daar niet loslopende honden achter me aan heb gehad... en ook gewoon honden eigenaren die met droge ogen zeggen dat ze weten dat de hond vast moet, maar dat zij er geen last van hebben dat ie los loopt (en blaffend op paarden af vliegt)


Of ondertussen zeggen "hij doet verder niks hoor..." :roll:

Zolang ze niet in de achterbenen happen doet mijn paard niks, maar het is natuurlijk wel irritant en niet nodig.

Vooral in Den Treek in gedeelte bij begraafplaats / kleine hei heb je veel los lopende honden.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:35

Vlinder_30 schreef:
Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn! Bedankt!

Wij willen terzijnertijd ook gaan verhuizen, hebben inmiddels een zoontje van een half jaar. Dus alle gebieden in Nederland zijn welkom. Ik wil mij graag oriënteren.

Ik was ook zeer benieuwd of dit probleem zich enkel in de drukke randstad voordoet of ook elders.

Het is ook vervelend als we wandelen met de kleine hoor. Je wordt vaak besprongen en de eigenaren doen er niets aan en lopen zo door. Uiteraard zijn er ook mensen die wel netjes aanlijnen hoor, maar rustig rijden of wandelen zit er gewoon niet in helaas.

Wij wandelen met onze honden al niet eens meer in bos. Aanlijnplicht of niet bijna alles loopt los. Wij zijn nu “afhankelijk” van dijken etc. Om te wandelen en als we naar bos/heide gaan dan op een tijdstip dat 90% van de mensen werkt zegmaar.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:41

hedwig1 schreef:
Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

Hier kom ik toch met regelmaat loslopende honden tegen, helaas.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:43

Nikass schreef:
Montferlandse bossen, op een paar kleine losloopgebieden na is het grootste deel van het (zeer uitgestrekte) gebied aanlijngebod. Natuurlijk kan iemand zich daar niet aan houden, maar mijn ervaring is dat je nauwelijks iemand tegen komt. Bovendien zijn de mensen zo aan de grens met Duitsland wat meer "gehoorzaam" (als ik het zo mag noemen) aan de regels.

Edit: ik denk dat je op de Veluwe (wat dichter bij voor jou) ook een goede kans maakt. Ik heb wel gereden bij Kootwijk, en daar dezelfde ervaring dat je überhaupt weinig mensen tegenkomt.

Overigens heel vervelend dat je negatieve ervaringen hebt. Ik ken als ruiter en hondenwandelaar beide kanten, en het is gewoon jammer dat er mensen zijn die zich niet sociaal opstellen.

Als je doordeweeks rijdt overdag is het inderdaad rustig i 't Montferland. Op zondag kun je het bos beter mijden, vooral als het mooi weer is, zaterdags gaat nog. Gehoorzaam zou ik mensen hier niet willen noemen, loslopende honden kom ik overal tegen, ruiters op niet ruiterpaden ook. Maar misschien valt het niet zo op omdat het gebied nogal groot is. En je moet uit de 'commerciële' stukken blijven..

Vlinder_30
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:45

kiwiwitje schreef:
Vlinder_30 schreef:
Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn! Bedankt!

Wij willen terzijnertijd ook gaan verhuizen, hebben inmiddels een zoontje van een half jaar. Dus alle gebieden in Nederland zijn welkom. Ik wil mij graag oriënteren.

Ik was ook zeer benieuwd of dit probleem zich enkel in de drukke randstad voordoet of ook elders.

Het is ook vervelend als we wandelen met de kleine hoor. Je wordt vaak besprongen en de eigenaren doen er niets aan en lopen zo door. Uiteraard zijn er ook mensen die wel netjes aanlijnen hoor, maar rustig rijden of wandelen zit er gewoon niet in helaas.

Wij wandelen met onze honden al niet eens meer in bos. Aanlijnplicht of niet bijna alles loopt los. Wij zijn nu “afhankelijk” van dijken etc. Om te wandelen en als we naar bos/heide gaan dan op een tijdstip dat 90% van de mensen werkt zegmaar.


Hoi,

Wat vervelend dat jullie daar zelfs als hondeneigenaren tegenaan lopen!
Een collega met honden liep hier (in het gooi) ook tegen aan. Zij probeerden zich netjes ad regels te houden, maar hierdoor werd hun hond dus aangevallen omdat die aangelijnd was en de rest niet.

Ik vind het echt jammer dat zoveel mensen hier problemen mee ervaren. Het is zo zonde dat het plezier van veel mensen wordt weg genomen.
Ik wil met de kleine graag naar buiten maar ik mijd nu al zoveel mooie plekjes, alleen maar door die vervelende eigenaren die zich niet willen aanpassen. Ik snap heel goed dat de honden er niets aan kunnen doen.

Helaas is het buiten rijden nu ook beperkt hier. Jammer want het is erg mooi.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:47

Het probleem is overal.
En niet alleen tegen paarden, ik durf met mijn (zeer goed opgevoede, nationaal niveau gehoorzaamheid...) hond sommige gebieden niet eens meer in, door het zooitje aan ongecontroleerde en onopgevoede honden die er losbanjeren.
En eigenaren die soms gewoon echt niet zien dat het gedrag van hun poekiewoekie niet leuk is, en ook niet leuk bedoeld is.


Met mijn hond los ik het op mijn eigen manier wel op, weet de gebieden waar ik (nog) wel fijn kan lopen.

Qua paard:
Mocht je ooit aan die angst willen trainen en een zeer betrouwbaar hondje dat gewend is aan paarden kunnen gebruiken: ik wel best wat oefeningetjes doen.

Maar daarmee ben je nog niet van de minder betrouwbare honden (en eigenaren) af buiten.


Ik ken 1 stuk waar je met paarden mag komen, en dat volkomen verboden is voor honden.
Dat is het Wekeromse zand.
Liggen mooie paden ook.

Direct om dat gebied heen, buiten de hekken zeg maar, kun je ook nog heerlijk rijden.
Daar kun je wel een keer een hond tegenkomen, maar het zijn er niet veel.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 17-01-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:49

Tja losse honden, praat me er niet over. Helaas een landelijk verschijnsel vrees ik. Zelfs op de hoge veluwe kom je ze tegen. -O- ik wissel met mijn honden bewust af los of lijn. En kom ik losse honden tegen zeg ik er altijd wat van. Die van mij zijn gewoon niet aardig. De reacties wisselen van oh wist ik niet (al dan niet gelogen) tot een opmerking waar hier de bek van open viel. Oudere man metduidelijk veel geld ja iedereen rijdt wel eens door rood dus de hond los kan dan ook. Of nadat iemand zijn hond net gevangen had na een rondje ree jagen ;( tjsa op het losloopstuk zitten de reeen meer dus laat ik hem hier maar los.

Mijn oude merrie heeft het eens effectief opgelost, herder hing in haar achterbeschermer. Goed gemikte trap en de hond lag slap op de grond te kermen. Baas boos op mij 8)7 omgekeerde wereld. Was utrechtse heuvelrug.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:53

Is overal helaas, mijn pony vindt ze ook niet grappig.
Laatste keer kwam ik een stel tegen met loslopende hond. Pony ging te keer, wou omdraaien en wegrennen. Vrouw vroeg of het ging en wat ze moest doen.
Heb netjes gevraagd of ze 'm even vast wou houden.
Ze dacht dat ik mijn pony bedoelde.
Nou eh nee, die hond!
Nou dat kon niet want de hond was ook bang dus ze kon hem niet pakken en aanlijnen kende hij niet.

Voor de duidelijkheid : los lopen mocht daar niet en ze liepen op het ruiterpad.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vraagje over natuurgebieden waar honden niet zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:17

Herkenbaar. Ik rij veel op de Veluwezoom en kom zo vaak loslopende honden tegen. Ik heb mijn paard geleerd met de neus naar de hond toe te draaien en vaak helpt dat wel. En vaak ga ik nog stilstaan ook. Waarop mensen vaak vragen: “Is hij er bang van?”
Waarop ik dan reageer: “Nee hoor, ik sta stil zodat uw hond ook stil staat zodat u hem kunt aanlijnen, want honden mogen hier niet los. En dat is niet voor niets, want niet elk paard is zo braaf als deze en u wilt hopelijk geen ongeluk of letsel op uw geweten hebben.”
De meeste krijgen er een rode kop van en lijnen alsnog aan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:19

Isabel schreef:
Hier in Brabant kan dat zeker, de strabrechtse heide bijvoorbeeld. Er zijn vast nog veel meer plekken waar dat kan!
Vervelend dat het in jouw omgeving zo lastig is.

Toen ik daar 3 jaar geleden met de paarden stond/ tegenaan woonde heb ik dat niet zo ervaren. 90% van de mensen heeft de hond los of ze nou luisteren of niet. Wel zijn er rustigere stukken waar je niet heel veel mensen tegen komt.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:30

Azmay schreef:
Isabel schreef:
Hier in Brabant kan dat zeker, de strabrechtse heide bijvoorbeeld. Er zijn vast nog veel meer plekken waar dat kan!
Vervelend dat het in jouw omgeving zo lastig is.

Toen ik daar 3 jaar geleden met de paarden stond/ tegenaan woonde heb ik dat niet zo ervaren. 90% van de mensen heeft de hond los of ze nou luisteren of niet. Wel zijn er rustigere stukken waar je niet heel veel mensen tegen komt.



Ik loop heel vaak met de honden op de Strabrechtse hei en ik kom maar zelden loslopende honden tegen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:50

loslopende honden zijn overal in Nederland...niet alleen in de bossen van het Gooi.
Doordeweeks als de meesten naar hun werk zijn heb je weinig last en in het weekend (vooral met mooi weer) is het zaak om op een tijdstip te gaan dat de meeste hondeneigenaren niet met hun viervoeter aan het wandelen is als je honden wil ontlopen.

Maar ga je op een tijdstip dat de meesten hun hondenuitlaattijd hebben, dan maakt het weinig uit waar je bent; gegarandeerd dat je loslopende honden tegen komt(zeker in de zomermaandne met mooi weer). Overigens haken de meeste honden af als je je paard omkeert en zorgt dat de hond geconfronteerd wordt met de voorkant van het paard, helemaal als je dan ook nog eens op ze afrijd. Uitzonderingen, zoals echt agressieve honden, daargelaten natuurlijk.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:14

Azmay schreef:
Isabel schreef:
Hier in Brabant kan dat zeker, de strabrechtse heide bijvoorbeeld. Er zijn vast nog veel meer plekken waar dat kan!
Vervelend dat het in jouw omgeving zo lastig is.

Toen ik daar 3 jaar geleden met de paarden stond/ tegenaan woonde heb ik dat niet zo ervaren. 90% van de mensen heeft de hond los of ze nou luisteren of niet. Wel zijn er rustigere stukken waar je niet heel veel mensen tegen komt.

Ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegen gekomen die zijn hond los had daar, maar misschien heb ik dan gewoon veel geluk gehad altijd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:15

Rose94 schreef:
hedwig1 schreef:
Landgoed den Treek - Henschoten! Aanlijnplicht waar zeker op wordt gehandhaafd. Heerlijk rijden daar. je hebt wel een ruiterpenning nodig.

Hier kom ik toch met regelmaat loslopende honden tegen, helaas.



Daar lopen er meer los dan aan de lijn inderdaad. Een paar jaar terug werd er wel op gehandhaafd en dat merkte je ook, maar nu helaas niet meer.

In Kootwijk kun je nog lekker rijden zonder veel mensen/honden tegen te komen.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:44

Esther schreef:
Nikass schreef:
Montferlandse bossen, op een paar kleine losloopgebieden na is het grootste deel van het (zeer uitgestrekte) gebied aanlijngebod. Natuurlijk kan iemand zich daar niet aan houden, maar mijn ervaring is dat je nauwelijks iemand tegen komt. Bovendien zijn de mensen zo aan de grens met Duitsland wat meer "gehoorzaam" (als ik het zo mag noemen) aan de regels.

Edit: ik denk dat je op de Veluwe (wat dichter bij voor jou) ook een goede kans maakt. Ik heb wel gereden bij Kootwijk, en daar dezelfde ervaring dat je überhaupt weinig mensen tegenkomt.

Overigens heel vervelend dat je negatieve ervaringen hebt. Ik ken als ruiter en hondenwandelaar beide kanten, en het is gewoon jammer dat er mensen zijn die zich niet sociaal opstellen.

Als je doordeweeks rijdt overdag is het inderdaad rustig i 't Montferland. Op zondag kun je het bos beter mijden, vooral als het mooi weer is, zaterdags gaat nog. Gehoorzaam zou ik mensen hier niet willen noemen, loslopende honden kom ik overal tegen, ruiters op niet ruiterpaden ook. Maar misschien valt het niet zo op omdat het gebied nogal groot is. En je moet uit de 'commerciële' stukken blijven..


Klopt dat het in het weekend wel wat drukker is. Misschien is het dan toevallig maar ik zie wel een andere mentaliteit dan in de randstad. Er zullen ook wel eens honden loslopen waar het niet mag, maar ik zie mensen hun hond dan bij zich roepen en aanlijnen als de situatie dat vereist.
Overigens is dat wat mij betreft ook waar het omgaat, dat je rekening houdt met anderen en je sociaal opstelt. Dan hoeft niemand last te hebben van een loslopende hond, ook niet in aanlijngebied.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:03

Helaas heb je overal mensen die zich asociaal gedragen, ook onder ruiters, fietsers en "gewone" wandelaars. Het is niet inherent aan het houden van honden.

Wel is het naar mijn mening zo dat er heel veel mensen een hond hebben maar geen enkel idee over wat voor wezen dit is. Dit is soms asociaal, soms ook gewoon naief, en als hondeneigenaren moet je elkaar daar ook een beetje in opvoeden (op een vriendelijke manier)
Als voorbeeld: ik heb een lief schattig hondje die in sommige situaties als oplossingsstrategie heeft om luid blaffend op een andere hond af te stuiven. Ik wil dat niet (ook niet voor haarzelf) en dus lijn ik haar voortijdig aan. Als ik desgevraagd aan andere eigenaren uitleg waarom ik dat zo doe, zeggen negen van de tien: "oh maar dat geeft niet hoor, mijn hond kan daar wel tegen" tja, dat kan zijn, maar ik probeer onwenselijk gedrag te voorkomen.
Tegelijkertijd denk ik ook: we leven in een vol landje en we willen allemaal recreëren. Rekening houden met elkaar betekent imo ook soms mild en verdraagzaam kunnen zijn als mensen fouten maken.
Vroeger stond ik wat meer op mijn "rechten", maar daar schoot ik ook weinig mee op. Tegenwoordig probeer ik ook enig begrip te hebben voor de mountainbiker die op een tijdschema probeert te rijden, de ruiter die een buitenrit wil maken ook al heeft hij geen enkele controle over zijn paard, en de wandelaar met angst voor honden die toch in een losloopgebied gaat wandelen.
Ik heb geleerd dat met vriendelijkheid de meeste situaties op te lossen zijn en niet uit de hand hoeven lopen.

Uitzonderingen zijn er helaas ook. Met mensen die schreeuwen en dreigen, niets doen om hun hond zich te laten gedragen of zich anderszins ronduit asociaal opstellen, hou ik geen rekening. Daar probeer ik zo min mogelijk mijn kostbare energie aan te verspillen.

Ik hoop dat je een fijne plek kunt vinden ts. Er komen hier gelukkig een aantal goede tips voorbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:57

Drents Friese Wold ben ik weinig honden tegen gekomen. Wel aan de rustige kant, bij Hoogersmilde. Wellicht dat het bij Appelscha of Wateren anders is.