Buitenrijden en wolven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:44

pien_2010 schreef:
Quir schreef:
https://www.expressen.se/nyheter/stockh ... ridturen-/

In 2017.

Kans is zo klein. Hier hebben we veel meer wolven en dit is het enige wat ik kon vinden. Paarden in de wei is wat anders en wolf richt zich niet alleen op de kleintjes.


Wat schrijft het artikel Quir?


Dat een wolf (alleen) voor paard en ruiter op het pad stond, wolf het bos in schiet en vervolgens achter paard aan komt. Ruiter schreeuwt, wolf terug het bos in en zij met paard omgedraaid terug naar huis. Wolf jaagt uiteindelijk achter paard aan, blijft volgen in volle galop tot ze in het dorp vlakbij stal komt, waarna de wolf stopt.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:31

Wouw wat een nare ervaring.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:32

Pff dan zou ik toch ook wel even wat angstzweet krijgen joh..

Grote honden zijn geen probleem, die heb ik zelf ook. Maar denk dat ze de geur van een wolf echt wel onderscheiden van die van een hond..

Volgens mij blijft de wolf vooralsnog rond Boekel hangen. En das toch aardig in de buurt van stal. Gelukkig staan de paarden s'nachts binnen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:46

Deze ontmoeting was begin dit jaar in Duitsland bij Hannover. Achteraf bleek dit op de dag voordat een IJslander in de wei gepakt werd. (Zelfde roedel: De Rodenwalder Roedel)
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/hannover_weser-leinegebiet/Neustadt-Wolf-reisst-200-Kilo-Fohlen-auf-Weide,wolfsriss142.html


Afbeelding
13-02-2019 Samenvatting van Neustatter Zeitung die schreef:
OOG IN OOG MET DE ROEDEL OP KLAARLICHTE DAG...

Twee dames met hun paarden kregen de schrik van hun leven, op wat een heerlijke wandeling door het bos had moeten zijn. Want toen een van de paarden onrustig werd, zagen ze op nog geen 10 meter afstand tussen de bomen wel 3 wolven. En op hetzelfde moment zagen ze nog 3 andere wolven, die iets verder in het bos naar hen stonden te kijken.

Terwijl de vrouwen overlegde wat ze zouden doen (paarden zonder hen laten wegrennen?) naderde een vrachtwagen. Deze stopte gelukkig op hun teken, waarop de wolven weer het bos in verdwenen.

De vrouwen hadden de schrik inmiddels flink te pakken. Zodanig, dat ze de chauffeuse vroegen om hen a.u.b. te begeleiden naar het dorp. Wat deze gedaan heeft.
Het incident speelde zich af in het gebied van de "Rodewalder roedel", waarover nu een discussie woedt over het afschieten van een van de leden. Dit ook vanwege de vele aanvallen op runderen... en paarden.

Ook de vrouwen zijn van mening, dat er ingegrepen moet worden. En ze zijn teleurgesteld, hoe laks er met de problematiek omgegaan wordt. Zelf willen ze voortaan niet meer in het bos rijden. Tot er een oplossing gevonden is, zullen ze hun buitenritjes alleen nog maar in het dorp zelf maken…

Link naar het krantenbericht; zie pagina 2 bovenaan
http://epaper.neustaedter-zeitung.de/nz ... nU_p6JKyqE

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:19

Liseef die foto's van die paarden die komen uit Frankrijk en Spanje, 't loopt wel uit de hand daar.

Ik denk dat ik op buitenrit ook niet bang zou zijn, ze vallen echt nog niet zomaar een paard met ruiter aan. Wel heb ik nogal een sensitief paard, die kan soms al schrikken van een geluidje van een muis oid in de bosjes := Voor een grote vrachtwagen of trekker is ze dan totaal niet bang en ook niet voor honden, maar weet niet hoe ze zou reageren op een wolf.

Maar ja, wat er in Duitsland, Frankrijk, Spanje ed. gebeurt moet je hier echt niet willen. Mensen zijn daar oprecht bang voor de veiligheid van hun paarden. Ik vind wel dat die mensen die die wolven promoten veel te veel bagatelliseren en het verhaal veel te mooi maken.
Laatst bijgewerkt door BeeSunshine op 22-12-19 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:23



Zo schuw zijn ze. Niet dus.
Geen aanvallen of heftige beelden op de video. Heb nog wel wat video's waar wolven een beer aanvallen, elanden, elanden met jong en ook waarop een wolf een levende ree op eet. Maar zal ze niet zomaar delen. :=

Hier helaas wolven in de zomer wei, gelukkig staan daar de paarden nu dus niet. Maar wel erg dichtbij en ze reageren er op, heb ze ook niet echt met een gerust hart buiten staan. Staan dus ook alleen met licht buiten en met toezicht. :=

Edit: nog zo'n suuuuuper bange schuwe wolf:

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:31

Quir is dat bij jullie of is dit een filmpje die je vond? Heftig zo dichtbij !

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:48

Video's van YouTube, maar wel veel dichtbij. We hebben helaas veel wolven in de buurt (één van de gebieden met de meeste wolven in Zweden) dit jaar komen ze ook nog erg dichtbij. Terwijl we helemaal nog geen strenge winter hebben of iets.

Paar jaar geleden hebben ze hier in het dorp ernaast een shetlander aangevallen en een fjord gedood, vorig jaar 3 nordsvenkhästar (dat zijn bepaald geen kleine paardjes) aangevallen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:11

"Teleurgesteld omdat er niet ingegrepen wordt"

Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten? Of misschien moeten wij de wolven hun bossen teruggeven zodat ze mensen hun dieren met rust kunnen laten...

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:36

DezeNaam schreef:
Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten?

Dat is eigenlijk best een realistische optie.


Met 411 mensen per km² en slechts een paar wat grotere stadsparken genaamd Veluwe e.d. is nu eenmaal weinig plaats voor een toproofdier als de wolf.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:37

DezeNaam schreef:
"Teleurgesteld omdat er niet ingegrepen wordt"

Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten? Of misschien moeten wij de wolven hun bossen teruggeven zodat ze mensen hun dieren met rust kunnen laten...


Moet er
1) wel voldoende bos zijn. Niet het geval in Nederland of België
2) die wolven ook braaf in hun bossen blijven en niet uit gemakzucht een mals schaap te grazen nemen ipv die wendbare hinde.

Terug naar de natuur zoals ze in de middeleeuwen was kan niet meer in grote delen van west-europa en zeker de lage landen en moet je ook niet persé willen.

Ik ben niet voor of tegen de terugkomst van de wolf (of de beer) maar vind wel dat men er niet te rooskleurig over moet denken. Het zijn roofdieren, geen schoothondjes en als 'men' die persé hier terug wil moet 'men' ook accepteren dat onbezorgd in de bossen wandelen minder vanzelfsprekend is en het 'alle paarden moeten 24/7 buiten' tijdperk zal dan ook snel afgelopen zijn.

Nu denk ik dat het in Nederland allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Zolang er niet te veel incidenten zijn zal er wat gemord worden maar weinig maatregelen genomen. De dag dat fikkie tijdens het uitlaten verscheurt wordt zal de wolf met hand en tand verdreven worden.
Net als in de middeleeuwen.

In Frankrijk zijn sommige gemeentes al verplicht om de wolvenjacht weer toe te staan omdat ze te veel schade aanrichten en je dan nog beter een georganiseerde jacht toestaat dan dat het uitloopt op een genadeloze klopjacht.

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:06

DezeNaam schreef:
"Teleurgesteld omdat er niet ingegrepen wordt"

Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten? Of misschien moeten wij de wolven hun bossen teruggeven zodat ze mensen hun dieren met rust kunnen laten...


Hahaha in Nederland hebben we geen bossen maar bosjes.... Een roedel wolven heeft ten minste 300 km2 nodig, zoveel aan een gelsloten bos is er niet in ons kikkerlandje en drukst bevolkte landje ter wereld, dream on :z

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:25

speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????


Alsof paarden doetjes zijn.
(= "Komt er een roofdier aan, paard doet niets".)

Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd.
Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven. (Dat hadden ze niet in de OVP geleerd en daarvoor waren het boerenpaarden.)
Paarden zijn pas 6000 jaar bij de mens en dit instinct is gewoon aanwezig.

Punt is natuurlijk wel dat het om goed functionerende familiekuddes ging.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:57

Janneke2 schreef:
speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????


Alsof paarden doetjes zijn.
(= "Komt er een roofdier aan, paard doet niets".)

Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd.
Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven. (Dat hadden ze niet in de OVP geleerd en daarvoor waren het boerenpaarden.)
Paarden zijn pas 6000 jaar bij de mens en dit instinct is gewoon aanwezig.

Punt is natuurlijk wel dat het om goed functionerende familiekuddes ging.


zal ik de foto's plaatsen van volwassen paarden, ezels, runderen, rendieren die stukken uit bil, buik zijn gebeten door een wolf zonder daar iets tegen te doen.... niet een hapje, maar grote plekken/halve bovenbenen en billen.... dat wil je echt niet. Op zo'n moment blijken de dieren op te geven en ze doen idd niets.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:05

Janneke2 schreef:
speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????


Alsof paarden doetjes zijn.
(= "Komt er een roofdier aan, paard doet niets".)

Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd.
Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven. (Dat hadden ze niet in de OVP geleerd en daarvoor waren het boerenpaarden.)
Paarden zijn pas 6000 jaar bij de mens en dit instinct is gewoon aanwezig.

Punt is natuurlijk wel dat het om goed functionerende familiekuddes ging.

Welnee. Je paarden zijn gedomesticeerde kasplantjes vergeleken met wilde dieren, familiekudde of niet.
"Maar" 6000 jaar? Weet je hoeveel generaties zonder evolutionaire druk om dergelijke predatoren te overleven dat is?
Jij komt vaak langs in dergelijke topics met zulke geromantiseerde nonsens valt me op.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:13

Eens met Kuggur, al geloof ik wel dat er individuele verschillen zijn. Alsof er een collectief geheugen is waar sommige dieren meer van mee hebben gekregen dan andere soortgenoten. Ik zie dat zowel bij honden als bij paarden.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:52

Janneke2 schreef:
speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????


Alsof paarden doetjes zijn.
(= "Komt er een roofdier aan, paard doet niets".)

Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd.
Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven. (Dat hadden ze niet in de OVP geleerd en daarvoor waren het boerenpaarden.)
Paarden zijn pas 6000 jaar bij de mens en dit instinct is gewoon aanwezig.

Punt is natuurlijk wel dat het om goed functionerende familiekuddes ging.

Punt is ook dat hier al een tijdje niet meer geselecteerd werd op braaf meewerken en alles laten gebeuren, wat wel de voorkeur heeft voor een werkpaard. Bij terugfokken zien we die zachtaardigheid nog wel eens verdwijnen, reden dat de terug gefokte Aurochs (Taurus) niet in gebieden kan waar mensen doorheen lopen, ze zijn behoorlijk agressief.

speurneusc schreef:
zal ik de foto's plaatsen van volwassen paarden, ezels, runderen, rendieren die stukken uit bil, buik zijn gebeten door een wolf zonder daar iets tegen te doen.... niet een hapje, maar grote plekken/halve bovenbenen en billen.... dat wil je echt niet. Op zo'n moment blijken de dieren op te geven en ze doen idd niets.

Als een roofdier daar zo dicht op/aan paard "geplakt" zit, dan is er ook weinig in te brengen, tanden kunnen er niet bij en benen kunnen op zo'n korte afstand geen kracht zetten + beweging wordt gehinderd door gewicht roofdier daar.
Wij leren ook daarom dat je of op 3m afstand of op 3cm afstand van de achterbenen blijft, klap mist dan of heeft nog geen kracht ontwikkeld.

Kimley

Berichten: 9156
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:24

mysa schreef:
Eens met Kuggur, al geloof ik wel dat er individuele verschillen zijn. Alsof er een collectief geheugen is waar sommige dieren meer van mee hebben gekregen dan andere soortgenoten. Ik zie dat zowel bij honden als bij paarden.


En jij wil die gok gewoon nemen?
Nee hoor mijn paard is zo slim die doet wel wat
"Hap uit de bil"
Oh toch niet |o
Het lijkt mij gewoon slimmer je paarden te beschermen zover dat kan en respect te hebben voor zulke dieren en de zorgen dat ze naar NL komen lijken me dan ook terecht :)

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:24

Ik heb maatregelen getroffen hoor.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:38

speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????

Citaat:
Alsof paarden doetjes zijn.
(= "Komt er een roofdier aan, paard doet niets".)

Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd.
Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven. (Dat hadden ze niet in de OVP geleerd en daarvoor waren het boerenpaarden.)
Paarden zijn pas 6000 jaar bij de mens en dit instinct is gewoon aanwezig.

Punt is natuurlijk wel dat het om goed functionerende familiekuddes ging.
Citaat:
Punt is ook dat hier al een tijdje niet meer geselecteerd werd op braaf meewerken en alles laten gebeuren, wat wel de voorkeur heeft voor een werkpaard. Bij terugfokken zien we die zachtaardigheid nog wel eens verdwijnen, reden dat de terug gefokte Aurochs (Taurus) niet in gebieden kan waar mensen doorheen lopen, ze zijn behoorlijk agressief.

Ik weet niet waar bokkers met een konik hun dier vandaan hebben, maar ik denk dat het niet meespeelt.

Voor zover er natuurlijke selectie plaatsvindt in de OVP, was verweer tegen roofdieren geen criterium.
Daarvoor waren het brave boerenpaarden.

Vandaar dat ze goed geobserveerd werden in Letland - en ze wisten het gewoon nog.


Het is wel "" lekker griezelen"" in dit topic!
(Voor sommigen een fijn tijdverdrijf. )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-12-19 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:39

DezeNaam schreef:
"Teleurgesteld omdat er niet ingegrepen wordt"

Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten? Of misschien moeten wij de wolven hun bossen teruggeven zodat ze mensen hun dieren met rust kunnen laten...


Ik las ergens 'de wolf voelt zich superieur boven de mens'. Ik denk dat dat toch echt andersom is.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:08

Wolven voelen zich niet superieur, die volgen gewoon hun instinct. Net als mensen die hun levende have willen beschermen hun gevoel volgen.

@Janneke: wat mij betreft helemaal geen aangenaam tijdverdrijf. Eerder anticiperen op een mogelijk reeël toekomstbeeld. En nu heb ik het niet over de kans dat je paard verscheurd wordt tijdens een buitenrit maar wel, gezien de ervaringen in het buitenland, de kans dat je paard of pony in zijn wei of paddock wordt aangevallen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:34

Janneke2 schreef:
Tien jaar geleden werden koniks uit de OVP naar Estland gebracht en goed geobserveerd. Ze wisten precies wat ze moesten doen bij wolven.

Wat deden ze dan? (hard wegrennen?) En/of uit welk gedrag bleek dat ze "precies wisten wat ze moesten doen"?.
Aan welk onderzoek refereer je dan?

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:38

Hier (bij Poolse grens) huist ook een roedel wolven. Het heeft ons sowieso een lam gekost. De wolven raken echt gewend aan mensen, ze komen steeds dichterbij. We hebben nu twee ezels overdag bij de paarden in het land (die vluchten niet, maar vallen aan) en de paarden die 24/7 buiten lopen kunnen tot vlakbij huis komen.
Onze honden kunnen sinds een half jaar ook zelf 's nachts naar buiten/binnen, ook al vanwege de wolven, we horen ze nu aanslaan.

Deze vakantie gaan man en zonen extra stroomomheining plaatsen. We hebben namelijk ook schapen en Falabella's. Hoewel de wolven hier genoeg herten, reeën en ruimte hebben struinen ze toch in het land.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:00

Tancreda4 schreef:
DezeNaam schreef:
"Teleurgesteld omdat er niet ingegrepen wordt"

Wat moeten ze doen dan, alle wolven ff afknallen omdat wij bang zijn en ze mogelijk onze geliefde paarden opeten? Of misschien moeten wij de wolven hun bossen teruggeven zodat ze mensen hun dieren met rust kunnen laten...


Ik las ergens 'de wolf voelt zich superieur boven de mens'. Ik denk dat dat toch echt andersom is.

Als zo als op de zweedse? filmpjes te zien is mensen weglopen voor de wolf, dan zal die dat wel degelijk vertalen naar vlucht en dus prooigedrag en meer durven. Het wegjagen aan het einde was ook niet echt gemeend en dat zag je duidelijk aan hoe lauw die wolf wegsprong. Mens is geen gevaar leren ze zo en dan is door je weides of zelfs stallen banjeren een stuk aantrekkelijker. Zo is/wordt de mens in hun optiek slechts een ander dier in hun territorium ipv een gevaarlijk roofdier met territoriale grenzen die je respecteerd. Gevolg is inderdaad problemen, want dat maakt het beschermen van vee ook een stuk moeilijker.