Buitenrijden en wolven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:27

ehh ja een wolf pakt gerust een groot paard in zijn eentje, ook runderen en ezels zijn regelmatig slachtoffer.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:28

Wolven jagen liefst in een roedel, maar wel degelijk alleen. Hier in Zweden zijn er diverse ‘lonely wolves’ die schade aanrichten. Rendieren, elandkalveren/elanden, honden etc. Maar als de dood voor mensen. Tijdje terug liep er één langs ons huis (2 meter van slaapkamerraam). Mijn partner ging naar buiten en de wolf vluchtte direct weg. Gelukkkg hebben we de foto’s/video’s nog.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:43

Ik woon ook in Zweden, precies midden in het gebied met de meeste wolven, jeeh.

Maar wolven zijn over het algemeen niet bang of schuw, ze lopen ook niet weg als ze mensen zien en zijn zelfs niet te verstoren in de aanval/jacht. Wolven alleen kunnen iets meer op hun hoeden zijn, maar lopen hier meestal ook niet direct weg, hooguit een paar meter (buiten jouw gezichtsveld) om vervolgens te gaan observeren. Dat ze hier honden grijpen aan de riem, zegt genoeg hoe "schuw" ze zijn.

Echter zullen ze niet snel een paard aan vallen als je buiten rijd, een wolf "plant" zijn jacht graag en dat kan hij dan niet. Voor een hond moet je wel opletten, ook voor de wolven die alleen zijn, die vallen ze wel gewoon aan.

Paarden in de wei moet je meer zorgen om maken. En trap niet in de tips om een wei wolf proof te omheining, 1,20m houdt een wolf namelijk echt niet buiten. Zelfs 1,60m met stroom en sloot er voor gaan ze gewoon over heen. Heel eenvoudig zelfs (en een trouwens eland ook).

Maar gewoon buiten rijden hoef je je niet zomaar zorgen om te maken, hooguit als je hele strenge winter hebt en je een grote roedel tegen komt. Maar daar hoef je in NL voorlopig nog niet bang voor te zijn.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:22

Kuggur schreef:
BeeSunshine schreef:
Een lange zweep mee om te kunnen meppen als het nodig is en niet vergeten een foto te maken als je wordt achtervolgd als bewijs.

Hahaha, serieus? Je gelooft dat je iets kunt uitrichten met een zweep als een wolf besloten heeft je dermate dicht te naderen dat hij binnen je reikwijdte is gekomen? Vergeet het maar. Het enige wat je met een zweep kan toebrengen is pijn en een klein beetje oppervlakkige schade. Daar is een apexpredator die besloten heeft dat je prooi bent ( in geval van een wolf een relatief onwaarschijnlijk scenario), écht niet van onder de indruk.

Maar mocht je de behoefte hebben je te bewapenen, en je hebt geen vuurwapenvergunnung dan zou ik je een speer aanraden zoals die gebruikt werden in de jacht op wilde zwijnen ( hoewel ik vermoed dat het ook niet legaal is met zoiets rond te rijden, misschien versoepelen ze de regels tegen de tijd dat er wat afgekloven resten van paarden en ruiters langs de Nederlandse ruiterpaden zijn aangetroffen).

Wat een simpeler oplossing is, en minder risicovol dan de strijd aangaan; altijd uitrijden met een vriendin die een dikker en vooral langzamer paard heeft dan jijzelf...

_/-\o_ geweldig

Een paard zullen ze echt niet zo snel aanvallen, zeker niet alleen. Ze gaan dan eerder voor een kleinere prooi.

Ooit eens met mijn zoon achter een nieuw gebouwd wolven stuk gelopen (deze zaten dus in een afgesloten stuk) en mijn zoon was toen rond de 4 jaar.
De groep volgende ons je zag de formatie ontstaan van jacht, ieder liep op hun gecoördineerde plekje. Zo vreselijk gaaf om te zien. Oke aan de andere kant maar goed dat hek hek ertussen zat, want hadden wel mijn kleine mannetje in het vizier :+ Maar hun instinct, drang naar jagen was wel mooi om te zien

Verder kan ik me eigenlijk niet heel druk maken over de loslopende wolven. Dit loopt allemaal wel los (hihi leuke woordspeling).
Als er een schaap ergens is doodgebeten wordt er al snel geroepen dat het door de wolf gedaan is. Maar ook heel wat keren bleek het na onderzoek door vossen en/of honden gedaan te zijn.
Ik denk dat ik me pas druk erover gaat maken als het echt een grote roedel is

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:32

leuke is dat je er pas achterkomt dat het er meer dan een zijn (roedel) als je het slachtoffer bent van ze. Een roedel reu/teef en 5 jongen is het al gauw, kijk maar veluwe, de jongen daarvan zijn al aan het jagen.

En over een hekje van 1.60 springen, zag laatst filmpje van een bull die voor bullriding klaargemaakt werd, vanuit stilstand uit de kleine ruimte over een hek hoger dan de mannen die ernaast stonden. Dus een beetje wolf in conditie doet dat op zijn fluitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:37

Quir, wolven zijn erg territoriaal. Zou dat een reden zijn dat honden sneller worden gepakt? Zelfs als ze aan de riem lopen?

Wolven kunnen op twee manieren jagen. In een roedel, of alleen. Hoe groter de groep, hoe groter de prooi kan zijn. In Canada was er geloof ik een wolf die het liefst alleen jaagde, en ook het grotere wild pakte. Ze dreef ze naar de rivier, omdat ze wist dat ze daar zwakker waren. En zij was er juist op getraind om in de stroming te zwemmen. Dat was echt een uitgekiemde jachttechniek die je zelden ziet!

Ik zou me persoonlijk geen zorgen maken als ik buitenrij. De kans is zo ontzettend klein!

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:45

Ik las de conclusie van een onderzoek, weet niet meer uit welke bron. Maar daarin stond dat een hond eerder wordt aangevallen door een lone wolf en wel eentje met erge honger dan door een roedel vanwege territoriumdrift.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:10

Één ding is zeker, kleine kinderen meenemen heeft weinig zin. Die zijn op (letterlijk en figuurlijk) voor je de bestemming hebt bereikt -O-

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:17

Hangt er van af hoe veel koters je in je troika hebt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:29

julius_juut schreef:
Hangt er van af hoe veel koters je in je troika hebt. :+


:')

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:29

Bubblewrap schreef:
Quir, wolven zijn erg territoriaal. Zou dat een reden zijn dat honden sneller worden gepakt? Zelfs als ze aan de riem lopen?

Wolven kunnen op twee manieren jagen. In een roedel, of alleen. Hoe groter de groep, hoe groter de prooi kan zijn. In Canada was er geloof ik een wolf die het liefst alleen jaagde, en ook het grotere wild pakte. Ze dreef ze naar de rivier, omdat ze wist dat ze daar zwakker waren. En zij was er juist op getraind om in de stroming te zwemmen. Dat was echt een uitgekiemde jachttechniek die je zelden ziet!

Ik zou me persoonlijk geen zorgen maken als ik buitenrij. De kans is zo ontzettend klein!


Absoluut :j territoria zijn echter erg groot. Maar ook makkelijke prooien telt mee (waarom hard werken achter een eland aan als er ook een hondje in de buurt is?)

Alleen de "eenzame wolf" trekt rond en valt makkelijker aan ongeacht territorium (die hebben ze namelijk (nog) niet), zeker makkelijke prooien (honden, schapen, etc) pakken ze dan sneller.

Maar wolven jagen inderdaad zeer intelligent, deels prachtig om te zien hoe ze op een eland jagen, maar ook beangstigend, omdat de elanden groter zijn dan de meeste paarden die ik heb (hier staan ze nu dus alleen buiten met toezicht en zodra het donker wordt gaan ze naar binnen). Meeste wolven jagen in een groep, maar ook zeker alleen.

Overigens reageren de paarden extreem op wolven, ik merk direct of er wolven in de buurt zijn. Terwijl ze (grote) honden gewend zijn en daar totaal niet op reageren. Op wolven wel flink.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:32

FrNo schreef:
Sorry ts dat ik je topic even gebruik, maar hoe zit het met een mini shet (ca 85-90 cm) die in de wei loopt? Loopt deze gevaar?


Ligt eraan wat er verder bijloopt.

Vorig jaar is er een wolf langs onze wei gelopen. Toen ik het hoorde vond ik het helemaal niet leuk.

Mijn jaarling shet stond toen tussen 3 tinkers en een mix. Dus hij stond compleet veilig als baby zijnde.

In de wei tegenover ons stond een bejaarde shet en 2 schapen.
Als de wolf al iets geprobeerd had was hij daar ingesprongen.

Maar de wolf heeft toen gewoon een ommetje gemaakt en is weer verder gegaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:54

Ik heb de indruk ( en nu ben ik wat serieuzer dan mijn vorige post hier) dat vele mensen mateloos onderschatten wat een wolf aankan wat betreft prooigrootte. Zelfs alleen. Ik heb eerder hier op bokt in een dergelijke discussie een filmpje gelinkt waar te zien is hoe een wolvin alléén, en na een indrukwekkende strijd een juveniele bizon (vele malen groter en zwaarder dan zijzelf) doodt.
Zo'n dier maakt echt korte metten met een shetlandertje als het haar uitkomt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:59

Kuggur schreef:
Zo'n dier maakt echt korte metten met een shetlandertje als het haar uitkomt.

Een waarheid als een koe. Maar er is een vergelijking met het dievengilde: het gaat er niet om dat jouw huis inbraakproof is, het gaat erom dat het moeilijker is jouw huis binnen te komen dan huizen in de buurt. Of dat jouw fiets een beter slot heeft dan de fietsen er omheen.

Zolang de shet bescherming heeft van grotere paarden én er makkelijkere prooi in de buurt is staat ie relatief veilig.

Kinke

Berichten: 20532
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:06

julius_juut schreef:
Hangt er van af hoe veel koters je in je troika hebt. :+


Wat vind je van Natasha, maar die leert zo goed op school

_O- _O- _O-

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:17

Ik dacht al dat mijn opmerking over kinderen te subtiel zou zijn, maar ik heb de kennis der klassiekers duidelijk onderschat _/-\o_

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:21

Ik heb hem recent gelinkt in het andere wolftopic, hij blijft fantastisch ; "Ja Omsk is een mooie stad maar nét iets te ver weg".
_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:18

Deze klassieker is een blijvertje hoor :P

'En zonder op te vallen overleg ik met mijn vrouw, 'wie moet er aan geloven' vraag ik, 'toe vertel eens gauw!''

'Daar vliegt hij uit de troika met een vreselijke kreet' _O-

Kinke

Berichten: 20532
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:23

Rex_Rolfo schreef:
Ik dacht al dat mijn opmerking over kinderen te subtiel zou zijn, maar ik heb de kennis der klassiekers duidelijk onderschat _/-\o_


Zelfde leeftijd :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:30

Ik heb de zin overal zit paardenhaar best vaak in mijn hoofd :') ik moet bij wolven ook altijd aan dat nummer denken. Leerden wij vroeger gewoon op school :=

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:44

Frensie schreef:
Mijn stalgenootje waarschuwde mij van de week grappend 'kijk uit voor de wolven' toen ik het bos in ging... Had hij niet moeten doen, kwamen 2 enorme Ierse wolfshonden op ons afgerend.

_O-

Ik heb dit ooit eens gehad toen ik ging hardlopen, had lekker muziekje op en kijk ineens achterom.. stond er zo'n hond achter me.
Baas in geen velden of wegen te bekennen :') toen kneep ik hem wel ff tot ik me realiseerde dat het een hond was.

Maar eerlijk , ik zou me niet zo druk maken over dat je een wolf tegen komt.
Die zijn zo schuw en zullen jou eerder mijden dan opzoeken.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:39

Kinke schreef:
julius_juut schreef:
Hangt er van af hoe veel koters je in je troika hebt. :+


Wat vind je van Natasha, maar die leert zo goed op school

_O- _O- _O-


_O- :=

toen ik onlangs in het wolvenpark was met mijn vriendin zei zij, dat ze de wolven zo "mignon" vond (mignon is schattig) en ik schoot in de lach want ik vind ze wel prachtig maar zeker niet schattig en toen moest ik ook aan Drs P denken en zijn lied. Maar dat kon ik helaas niet aan haar uitleggen natuurlijk als zijnde Française. Is echt cultuurgoed van Nederland en zo geestig _O-

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:49

Onali schreef:
FrNo schreef:
Sorry ts dat ik je topic even gebruik, maar hoe zit het met een mini shet (ca 85-90 cm) die in de wei loopt? Loopt deze gevaar?


Ligt eraan wat er verder bijloopt.

Vorig jaar is er een wolf langs onze wei gelopen. Toen ik het hoorde vond ik het helemaal niet leuk.

Mijn jaarling shet stond toen tussen 3 tinkers en een mix. Dus hij stond compleet veilig als baby zijnde.

In de wei tegenover ons stond een bejaarde shet en 2 schapen.
Als de wolf al iets geprobeerd had was hij daar ingesprongen.

Maar de wolf heeft toen gewoon een ommetje gemaakt en is weer verder gegaan.



Ze staan met zijn tweeën, 1 paard van ca 1.57 m en de shet van ca 85/90 cm.
Dus niet echt goed beschermd.

En ze staan hemelsbreed ca 3 km van één van de plekken (straat) waar schapen gebeten zijn.

Nadeel is ook nog dat ze niet bij mij thuis staan, ik doe de verzorging helemaal zelf en ik in 2ploegen werk. Dus wil ik ze echt even buiten hebben, dan moeten ze de ene week om 04.15 naar buiten en de andere week pas om 23.30 naar binnen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:25

Ik was eerst ook bang dat mijn mini gevaar zou lopen met een wolf in de buurt. Maar paarden hebben een zeer goed verdedigen.

Gelukkig loopt mijn mini in kudde grote paarden buiten. Wat ze doen als groep is uitdrijven.

Ze draaien hun hoofd naar de hond/wolf en gaan met hoofd laag en voorbenen maaiende erachter aan. Zelfs de kleine mini doet dit uit instinct. Ik zie bij mij voornamelijk de merries die tactiek doen. Beiden hebben ooit veulens gehad. En beschermen op die manier. Zeer effectief! Onze hond durft de wei niet meer in.

Daarnaast een goede klap stroom op het schrikdraad zorgt dat hond/wolf niet snel door de wei wil. Reeën zijn slimmer en weten wanneer de klap komt op draad. En duiken er tussendoor. Daarnaast vinden mijn paarden de reeën rare dieren die door hun wei springen. Maar mijn ruin gast altijd hinniken naar de ree en volgen tot eind hek.

Ik maak me dus geen zorgen over hond/wolf in de buurt dat ze mijn paarden pakken. Ook niet op rit alleen ook daar al gehad met lastige hond. Paard draait zijn hoofd naar hond zet laag en valt aan. Bij mijn paarden tenminste. Voelen instinctief aan of de hond/wolf goed of kwaad in zin heeft. Ik laat ze dat ook zelf bepalen en doen of ze nodig vinden te reageren erop.

Teveel moeite vaak voor de wolf om ook in troep zoiets groots aan te gaan. Die pakken dan al snel kleiner. Wel een reden voor mij om onze katten binnen te houden en onze hond onder begeleiding te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 21-12-19 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:32

FrNo schreef:
Sorry ts dat ik je topic even gebruik, maar hoe zit het met een mini shet (ca 85-90 cm) die in de wei loopt? Loopt deze gevaar?


Ja die lopen helaas wel gevaar.
Wolf kiest wel doorgaans de makkelijkste prooi en dat zijn vooral schapen in Nederland, alhoewel er ook al meerdere shets en veulens zijn aangevallen met dodelijke afloop, maar dan willen degenen die het DNA afnemen ineens niet komen of ze verklaren het DNA als onbruikbaar maar er zijn ook eigenaren die niet op de hoogte waren van dat je dan DNA moet laten afnemen om het vast te stellen. In Spanje en Duitsland enzo pakken de wolven al pony's en zelfs volwassen paarden.
Wat ook gevaarlijk is, is dat paarden in paniek kunnen raken en door de afrastering heen breken en de weg op rennen, is in Nederland al gebeurd, paarden gingen in paniek door de afrastering heen toen een wolf schapen in de wei ernaast aanviel, één paard ernstig gewond, was bij een goede kennis van een vriend van mij.