werkzaamheden in Staphorsterbos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 07:16

maitestar23 schreef:
Hier nog een groepje ruiters die wel willen helpen.


Fijn, met hoe meer we zijn hoe meer we (hopelijk) in te brengen hebben.

Ik stuur vandaag een mail naar de boswachter

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 07:18

Hilary schreef:
Zijn de MTB’ers georganiseerd in een vrijwilligersgroep oid daar? Dat kan namelijk heel goed werken, om met die mensen in gesprek te gaan en samen knelpunten langs te lopen. Samen het veld in en aanwijzen waar jullie last van hebben en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn. Bijv geen jumps (heuveltjes kort achter elkaar om te springen) naast het ruiterpad, geen afdaling naar het ruiterpad toe, maar juist een heuveltje of een flink bochtig stukje wat de snelheid eruit haalt, of een slinger rond een hekje of dikke boomstam.
Op kruisingen zorgen dat er bordjes staan, zowel voor de ruiters als voor de MTB’ers. En kruisingen goed opensnoeien, zodat de zichtlijnen vrij blijven. Dat laatste kun je gezamenlijk doen, MTB’ers met ruiters.

Als jullie hier hulp of tips bij zoeken, heb ik wel wat contacten in mijn regio (Utrechtse Heuvelrug, 200 km ruiterpad en 100 km mtb) die vast willen adviseren.


Ja er is een MBT Club van Staphorst/Rouveen.
Tips zijn altijd welkom.

Het is ook niet zo dat de MBT het bos uit moeten wat mij betreft, maar de paden kruisen elkaar soms zo dat het echt link wordt en het is wachten totdat er wel een keer wat gebeurd!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 07:32

inmiddels een mail gestuurd naar dhr Arkes met de vraag of we als ruiters en MBT'ers eens mee kunnen denken aan een oplossing, ben benieuwd

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:40

Hubbels schreef:
maitestar23 schreef:
Hier nog een groepje ruiters die wel willen helpen.


Fijn, met hoe meer we zijn hoe meer we (hopelijk) in te brengen hebben.

Ik stuur vandaag een mail naar de boswachter


Mijn dochter en ik willen uiteraard ook helpen.

Er is idd een vrijwilligersgroep. Ze zijn ook actief op Facebook en ik heb niet het idee dat ze onwelwillend zijn.
Als we meer bewustwording kunnen creëren op bepaalde plekken (waar de mtb-ers ineens hard de hoek omkomen maar je ze op het ruiterpad niet aan ziet komen) ben je al een heel eind.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:21

Is het een idee om een lijstje of kaartje te maken van kruisingen MTB / ruiterroute die verbeterd moeten worden?
- kruising tussen beugelenveldweg en ganzenplas (ruiterpad wat daar parallel aan de beuegelenveldweg loopt)
- boomfeestdagen pad na kruising met vijverweg

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 10:29

Fijn iedereen die bij wil staan, we hebben er natuurlijk allemaal belang bij.

Als ik reactie heb van de boswachter laat ik het weten.

Liset87
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-10-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:42

Hubbels schreef:
Fijn iedereen die bij wil staan, we hebben er natuurlijk allemaal belang bij.

Als ik reactie heb van de boswachter laat ik het weten.


Top, ik hoop dat je reactie krijgt. Ik heb uiteraard ook graag mee als we wat kunnen doen!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 13:39

Nou ok,ik heb al een zeer positieve mail van de boswachter terug ontvangen! Hij zegt blij te zijn dat wij hier aandacht voor vragen en wil al op korte termijn hierover met ons in gesprek! Echt positief dus.

Ben nu nog aan het werk maar zal de mail vanavond hier even op zetten.

Wordt dus echt vervolgd

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:44

Hubbels schreef:
Nou ok,ik heb al een zeer positieve mail van de boswachter terug ontvangen! Hij zegt blij te zijn dat wij hier aandacht voor vragen en wil al op korte termijn hierover met ons in gesprek! Echt positief dus.

Ben nu nog aan het werk maar zal de mail vanavond hier even op zetten.

Wordt dus echt vervolgd


Wat goed!!! Super. Ben benieuwd.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:53

Hubbels schreef:
maitestar23 schreef:
Hier nog een groepje ruiters die wel willen helpen.


Fijn, met hoe meer we zijn hoe meer we (hopelijk) in te brengen hebben.

Ik stuur vandaag een mail naar de boswachter


Nou bij ons is dat juist verkeerd uitgepakt.
Er was een stuk ruiterpad waar de mountainbiker s veelvuldig gebruik van maakten.
Helaas is dat stuk ruiterpad afgesloten ivm gevaarlijke situaties.
Echt omgekeerde wereld

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:33

@hubbels dat is super!

@rivjenn hoe dan? Zonder overleg is er bepaald dat het ruiterpad dan maar afgesloten werd? Lekker is dat.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:03

Hallo ben ik weer!

Hieronder mijn mailtje naar Nico Arkes toe en daaronder zijn reactie terug



Goedenmorgen meneer Arkes,

Mijn naam is Karin la Faille en woon in Balkbrug, regelmatig rij ik met mijn paard door het bos de Zwarte Dennen.

Met enige regelmaat kruisen ruiter en MBT paden elkaar met alle gevaarlijke situatie’s van dien!
MBT’ers racen op sommige stukken zo vreselijk hard door het bos, dat de paarden daar zo ontzettend van schrikken (ook weer met alle gevolgen van dien)
Ze knallen je met een rotvaart voorbij, een paard, hoe braaf ook, schrikt daar enorm van.

Nu zag ik vorige week dat er een nieuw pad gemaakt is op het stuk waar het ruiterpad de Vijverweg doorkruist bij het stukje bos waar jaarlijkse de Bosplantdag is. Als je deze bomen voorbij bent is er direct een MBT pad dat het ruiterpad doorkruist , en het is niet zomaar een MBT pad , maar eentje waar men(zo lijkt het) met de fiets over heuveltjes kunnen “springen”, dit geeft echt levengevaarlijke situatie voor zowel MBT’ers, ruiter maar ook het paard!

Eigenlijk onverantwoord om daar nog langs te rijden als ruiter, en dat kan toch niet de bedoeling zijn dat wij als ruiter geweerd worden uit het bos!

De MBT paden zijn de laatste jaren ook zo ontzettend uitgebreid dat het eigenlijk zowel te voet als te paard bijna een ergernis aan het worden is.

Zou het misschien een idee zijn om eens de knelpunten onder de loep te nemen?

Ik heb inmiddels een groep ruiters bereid gevonden mee te denken om dit probleem op te kunnen lossen voor er echte ongelukken gebeuren.

Ik hoor graag van u


Hieronder dan zijn reactie


Hallo Karin goed dat jullie aandacht hiervoor vrragen. Ik heb je mail ook doorgestuurd naar de MTB club.

Graag ga ik in gesprek met jullie. Hoewel Corona het niet echt makkelijk maakt om in grote groep bijeen te zijn. Maar we kunnen wel in klein comité bij elkaar komen. Kun je me meenemen in de knelpunten zoals die door jullie ervaren worden. Ik heb eventueel morgen of woensdag ruimte in mijn agenda

Met vriendelijke groet,


Nico Arkes
Boswachter Voorlichting, Public relations en Recreatie (VPR)
Staatsbosbeheer Vechtdal

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:06

Ik heb hem net terug gemaild dat mijn agenda deze week vol is en dat ik er sowieso nog 1 iemand bij wil hebben als we door het bos gaan. Dus mijn vraag wie wil.

En waar ervaren jullie de knelpunten?

En moeten we deze conversatie verder op Bokt doen?

Kreeg van iemand de tip via pb om ook rijverenigingen aan te spreken en bij voorbeeld een Stal Slager om hun ervaringen te vragen is er iemand die deze taak op zich wil nemen?

We moeten het uiteindelijk met z'n allen doen!

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:22

Safiy93 schreef:
Is het een idee om een lijstje of kaartje te maken van kruisingen MTB / ruiterroute die verbeterd moeten worden?
- kruising tussen beugelenveldweg en ganzenplas (ruiterpad wat daar parallel aan de beuegelenveldweg loopt)
- boomfeestdagen pad na kruising met vijverweg


Deze twee punten in ieder geval. En dan met name dat er geen zicht is op het MTB pad. Ik als ruiter die er meerdere keren per week rijd weet dit, maar zeker mensen die deze kruisingen niet kennen zullen dit te laat zien. Dus begroeiing weghalen voor meer zicht en bordjes plaatsen. Ook mijn vriend die MTB’er is geeft dit vanuit zijn oogpunt als fietser aan. Dat er te weinig zicht is. En die kruising bij boomplantdag bomen moeten die heuvels inderdaad anders gemaakt worden en niet direct voor de oversteek. Ook mist er daar in de buurt een bord met ruiterpad die ergens tegen een boom staat ipv in de grond dus misschien de borden ook eens nalopen.
Verder ligt het MTB pad op de hei ook dicht naast het ruiterpad met veel heuvels. Daar zou het ook fijn zijn als ernaar wordt gekeken. In het onderste deel van het bos kom ik niet zo vaak dus daar kan ik niet zoveel over zeggen.
Ik wil evt wel digitaal aansluiten via zoom oid.
Qua communicatie sta ik ook wel open voor een app groepje bijv. Ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen en volg dit graag.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 06:52

Hallo hallo, is iemand die dit samen met mij op wil pakken? Iemand die ook met mij en de boswachter het bos nagaat op knelpunten?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 17:33

Hubbels schreef:
Hallo hallo, is iemand die dit samen met mij op wil pakken? Iemand die ook met mij en de boswachter het bos nagaat op knelpunten?


Niemand? -O-

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:37

Ik had al eerder aangegeven dat ik dat best wil doen. (Rondje rijden om te kijken wat de knelpunten zijn) Ik heb wel beperkte energie dus daar moet ik wel rekening mee houden. Is er al meer bekend over hoe en wat? Je mag me wel een PB doen dan spreken we wat af.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:00

Fijn dat je mee wil denken/"werken" Safiy93,
Ken jij misschien meer pensionstallen rondom het bos?
Hoe meer mensen we mee hebben hoe beter natuurlijk!
Zodra er concreet dingen geregeld moeten worden hoor je van me.

Wat ik tot nu toe gedaan heb?

Ik heb een mail gekregen van Bokker Rivjenn, met daarin veel foto's met oplossingen bij haar in het bos (Utrechtse heuvel) ook een aantal bruikbare tips, dus heel fijn.

Deze tips heb ik doorgestuurd naar Nico Arkes.

Ik heb contact gehad met Stal Slager en ook zij herkennen zich helemaal in het probleem tussen MBTers en ruiters. Zij zijn ook meermaals in gesprek geweest met de plaatselijke MBT club, maar ze hebben het idee niet echt binnen te komen bij de groep, jammer.
Wel onderhoud hij veel paden in het bos , maar van de nieuwe schansroute wist hij niet en gaat vandaag of morgen gelijk kijken, ook hij is van mening dat dit niet kan.

Maar goed hoe groter de groep ruiters die we achter ons kunnen scharen hoe beter!

Dus kennen jullie meer mensen die in het bos rijden, geef onze actie door en dat ze mij mogen mailen

info@rogierkarin.nl

Met meer ruiters maken we pas een punt.

Hoewel de boswachter ons probleem ook wel ziet.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:36

Hubbels schreef:
Fijn dat je mee wil denken/"werken" Safiy93,
Ken jij misschien meer pensionstallen rondom het bos?
Hoe meer mensen we mee hebben hoe beter natuurlijk!
Zodra er concreet dingen geregeld moeten worden hoor je van me.

Wat ik tot nu toe gedaan heb?

Ik heb een mail gekregen van Bokker Rivjenn, met daarin veel foto's met oplossingen bij haar in het bos (Utrechtse heuvel) ook een aantal bruikbare tips, dus heel fijn.

Deze tips heb ik doorgestuurd naar Nico Arkes.

Ik heb contact gehad met Stal Slager en ook zij herkennen zich helemaal in het probleem tussen MBTers en ruiters. Zij zijn ook meermaals in gesprek geweest met de plaatselijke MBT club, maar ze hebben het idee niet echt binnen te komen bij de groep, jammer.
Wel onderhoud hij veel paden in het bos , maar van de nieuwe schansroute wist hij niet en gaat vandaag of morgen gelijk kijken, ook hij is van mening dat dit niet kan.

Maar goed hoe groter de groep ruiters die we achter ons kunnen scharen hoe beter!

Dus kennen jullie meer mensen die in het bos rijden, geef onze actie door en dat ze mij mogen mailen

info@rogierkarin.nl

Met meer ruiters maken we pas een punt.

Hoewel de boswachter ons probleem ook wel ziet.


Goed bezig! Ik wacht rustig af. En zodra ik weer ga rijden zal ik ook wel even foto’s maken van de plekken waar het probleem ligt.
Ik ken helaas geen mensen die vaker in het bos hier rijden. Ik rij meestal alleen..