werkzaamheden in Staphorsterbos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 20:27

_Pansy_ schreef:
Weet iemand hier misschien of het aan te raden is om op vrijdagmiddag naar de Zwarte Dennen te gaan om te rijden? Wij willen komende vrijdag misschien voor het eerst, maar als het heel druk is met voetgangers/mtb-ers of anderen, kunnen we beter een ander gebied kiezen!


Met mbt'ers is het altijd druk daar,helaas.

Hondenloslooproute wordt gesloten terwijl mensen nog meer last hebben van mbt'ers, en die routes worden juist uitgebreid.

Ik verdenk er wel eens van dat iemand bij SBB belang heeft bij meer van die fietsroutes

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:21

Hubbels schreef:
Welke dag denk je aan? Als ik makkelijk kan parkeren /uitladen en opzadelen dan maakt mij niet waar
Dus mijn vraag, wie wil *\o/*


Ik rij meestal op maandag, donderdag en zaterdag of zondag. Maandag heeft de voorkeur!
Je kunt rustig uitladen en opzadelen op de stal waar ik sta (privé bij iemand thuis). We kunnen vanaf daar direct het bos in (alleen de schotsweg even oversteken)

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:25

_Pansy_ schreef:
Weet iemand hier misschien of het aan te raden is om op vrijdagmiddag naar de Zwarte Dennen te gaan om te rijden? Wij willen komende vrijdag misschien voor het eerst, maar als het heel druk is met voetgangers/mtb-ers of anderen, kunnen we beter een ander gebied kiezen!


Het ligt heel erg aan het weer of er veel wandelaars zijn. MTB’ers zijn er meestal wel, de route loopt langs het ruiterpad. Ik moet zeggen dat ik daar maar zelden last van heb. Als je met wat minder mooi weer gaat zal het een stuk rustiger zijn!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 08:32

Safiy93 schreef:
Hubbels schreef:
Welke dag denk je aan? Als ik makkelijk kan parkeren /uitladen en opzadelen dan maakt mij niet waar
Dus mijn vraag, wie wil *\o/*


Ik rij meestal op maandag, donderdag en zaterdag of zondag. Maandag heeft de voorkeur!
Je kunt rustig uitladen en opzadelen op de stal waar ik sta (privé bij iemand thuis). We kunnen vanaf daar direct het bos in (alleen de schotsweg even oversteken)



Helaas valt de maandag voor mij af. Maar weekend kan zeker.

Ga ik op de vrijdagochtend wel in m'n uppie hahaha

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:02

Hubbels schreef:
Helaas valt de maandag voor mij af. Maar weekend kan zeker.

Ga ik op de vrijdagochtend wel in m'n uppie hahaha


Prima! Doe maar PB als je een keer in het weekend wilt gaan

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:11

Hubbels en Safiy93, bedankt voor jullie reactie! Ik ga nog even overleggen :-)

josien_m_
Berichten: 2419
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:19

Ik zou zeggen een max snelheid in het bos instellen voor fietsers, 15 of 20 km/uur?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 22:01

josien_m_ schreef:
Ik zou zeggen een max snelheid in het bos instellen voor fietsers, 15 of 20 km/uur?


Goed idee! Alles lijkt te moeten wijken voor de mbt'ers. De 2 loslooproutes zijn/worden gesloten , terwijl voor de grootste ergernis meer ruimte wordt gemaakt. Zo jammer

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:16

Ik heb vandaag welgeteld 1 mountainbiker gezien vanmiddag! Haha.
Ze zijn trouwens bovenin het bos flink aan het werk...

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 03:10

Safiy93 schreef:
Ik heb vandaag welgeteld 1 mountainbiker gezien vanmiddag! Haha.
Ze zijn trouwens bovenin het bos flink aan het werk...



Haha soms heb je mazzel, zeker zo door de week.

Volgens mij begint het broedseizoen snel en dan werken ze , dacht ik, tijdelijk niet in het bos

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 16:44

Gistermiddag nog even een rondje Staphorsterbos gedaan en tot mijn grote schrik zag ik dat de MBT route nog verder is uitgebreid }:)
Misschien is het al even, want dat pad neem ik niet heel vaak , maar het is het stuk als je de Vijverweg oversteekt en dan in het stukje komt waar jaarlijks de boomplantdag is, staan allemaal van die bordjes met data en jaartallen op. Als je dat stukje voorbij bent, loopt er gelijk een MBT route dwars over het ruiterpad met aan de linkerkant ook nog eens een soort van heuveltjes waar ze overheen kunnen racen of misschien wel een soort van springen ofzo. Mij uberbrave tinker schrok zich helemaal wezeloos.

Ben ik nu echt de enige die zich er helemaal scheel aan ergert? Je moet bijna constant op je hoede is of er niet links of rechts van je een fietser voorbij ragt en sjeesd.

De hondenloslooproute's zijn inmiddels ook al opgeheven!! Die aan de J.B. Kanlaan gaat begin oktober dicht!

Waardeloos dat het hele bos MBT route lijkt te worden }:) }:) }:)

Kunnen we geen actie ondernemen?

Weet dat er een soort van hondenspeelplaats komt, maar dat is zo'n klein stukje en de mensen die zich daar mee bezig houden lijken helemaal op de hand van de boswachter te zijn. Ze hebben zich er al helemaal in verzoend dat de route dicht zijn of die 1 die er nog is gaat sluiten!

Begrijp me niet verkeerd , begrijp ieder zijn hobby, maar het lijkt dat de MBT hier in het bos echt een voorkeurspositie heeft.

Ik woon zelf aan het bos, de Haardennen in Balkbrug. daar is wel geteld 1 ruiterpad.Toen ik daar vanmiddag even overheen ging kwam ik 15!! MBT'ers tegen. Toen ik er 1 aansprak zei hij: Tja Zwarte dennen kun je met goed fatsoen niet meer fietsen , dus komen wij hier een paar rondje racen!!! Lekker dan !!!

Baal er zo van! Wie nog meer?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:58

In stukje bos tussen Westerhuizingerweg en sterkensweg nestelt weer een zeldzame vogel.
Hoop/denk dat er binnenkort wel weer paden tijdelijk afgesloten zullen.
Ruiterpaden zijn overigens afgelopen jaren nog nooit afgesloten geweest vanwege dit broedgeval. (Nest locatie is ieder jaar overigens ergens anders)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 18:22

Tja vanwege broeden vind ik nog begrijpelijk, vind het gerace en gerag door het bos door die moutainbikers erger.

Liset87
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-10-13
Woonplaats: Overijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:47

Staphorst kom ik tegenwoordig ook steeds minder door al die moutenbikers. Echt zo jammer!
Haardennen ben ik er gelukkig nog niet veel tegen gekomen, rij daar ook vaak.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 20:58

Is er iemand die weet waar je die fiets routes kan vinden? Ga ik in het vervolg kijken of ik er omheen kan rijden

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:36

Hubbels schreef:
Gistermiddag nog even een rondje Staphorsterbos gedaan en tot mijn grote schrik zag ik dat de MBT route nog verder is uitgebreid }:)
Misschien is het al even, want dat pad neem ik niet heel vaak , maar het is het stuk als je de Vijverweg oversteekt en dan in het stukje komt waar jaarlijks de boomplantdag is, staan allemaal van die bordjes met data en jaartallen op. Als je dat stukje voorbij bent, loopt er gelijk een MBT route dwars over het ruiterpad met aan de linkerkant ook nog eens een soort van heuveltjes waar ze overheen kunnen racen of misschien wel een soort van springen ofzo. Mij uberbrave tinker schrok zich helemaal wezeloos.

Ben ik nu echt de enige die zich er helemaal scheel aan ergert? Je moet bijna constant op je hoede is of er niet links of rechts van je een fietser voorbij ragt en sjeesd.

De hondenloslooproute's zijn inmiddels ook al opgeheven!! Die aan de J.B. Kanlaan gaat begin oktober dicht!

Waardeloos dat het hele bos MBT route lijkt te worden }:) }:) }:)

Kunnen we geen actie ondernemen?

Weet dat er een soort van hondenspeelplaats komt, maar dat is zo'n klein stukje en de mensen die zich daar mee bezig houden lijken helemaal op de hand van de boswachter te zijn. Ze hebben zich er al helemaal in verzoend dat de route dicht zijn of die 1 die er nog is gaat sluiten!

Begrijp me niet verkeerd , begrijp ieder zijn hobby, maar het lijkt dat de MBT hier in het bos echt een voorkeurspositie heeft.

Ik woon zelf aan het bos, de Haardennen in Balkbrug. daar is wel geteld 1 ruiterpad.Toen ik daar vanmiddag even overheen ging kwam ik 15!! MBT'ers tegen. Toen ik er 1 aansprak zei hij: Tja Zwarte dennen kun je met goed fatsoen niet meer fietsen , dus komen wij hier een paar rondje racen!!! Lekker dan !!!

Baal er zo van! Wie nog meer?


Wij ook hoor! Nog niet zo lang geleden met dochter en pony naar de zwarte dennen geweest en ook een aantal keren ons rotgeschrokken van MTBers (of nou ja, vooral de pony schrok zich lam). Ze gaan ook niet zachtjes :-(
Wij gaan voorlopig maar niet meer. Wat echt jammer is, want we vinden het zo'n fijne plek.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 02:33

Maar het is toch van de zotte dat ruiters niet meer gaan omdat een andere groep gebruikers van het bos veel overlast veroorzaakt?

Ga toch eens uitzoeken bij wie ik dit kan melden! Zijn er mensen die mij bij staan?

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:17

Hubbels schreef:
Maar het is toch van de zotte dat ruiters niet meer gaan omdat een andere groep gebruikers van het bos veel overlast veroorzaakt?

Ga toch eens uitzoeken bij wie ik dit kan melden! Zijn er mensen die mij bij staan?


Super vervelend dat jullie er zoveel last van hebben. Ik heb er zelf echt weinig last van.
Ik denk dat je in ieder geval goed moet bedenken wat de oplossing kan zijn als je dit aankaart. Wat bijvoorbeeld zou kunnen helpen is op het ruiterpad een bordje waarop staat van welke kant ze komen (mtb is 1 richting). En op het mountainbike pad een bord met pas op ruiterpad.
Ik moet je wel gelijk geven in die oversteek bij die bomenplantdag (Vijverberg) die jij beschreef. Die oversteek ik echt behoorlijk onhandig! Met al die heuvels schrikt je paard zich een ongeluk en lijkt het mij ook niet dat mtb’ers goed kunnen afremmen daar.
Nou vind ik ook dat de ruiterpaden niet overal goed aangegeven staan (sommige bordjes zijn eruit getrokken of half vergaan). Dus ik wil me best aanbieden om samen het rondje te rijden en alle dingen die niet goed zijn te noteren. Voorafgaand in overleg met de instantie die daar dan wat aan gaat doen.

We mogen wel blij zijn dat er aparte ruiterpaden en MTB paden zijn. Ik ken ook plekken waar die samen van 1 pad gebruik maken...

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 09:54

Mijn idee is ook om ons als ruiter te verzamelen en in gesprek te gaan, zo jammer en je hoort echt iedereen er over.
Maar ja hoe aan te pakken??

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:56

Hubbels schreef:
Mijn idee is ook om ons als ruiter te verzamelen en in gesprek te gaan, zo jammer en je hoort echt iedereen er over.
Maar ja hoe aan te pakken??


Van tevoren punten opschrijven en vooral oplossingen. Daar bereik je het meeste mee.
Ik denk dat je het beste in gesprek kunt met de voorzitter vaN de MTB vereniging evt in combinatie met de boswachter?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:42

Safiy93 schreef:
Hubbels schreef:
Mijn idee is ook om ons als ruiter te verzamelen en in gesprek te gaan, zo jammer en je hoort echt iedereen er over.
Maar ja hoe aan te pakken??


Van tevoren punten opschrijven en vooral oplossingen. Daar bereik je het meeste mee.
Ik denk dat je het beste in gesprek kunt met de voorzitter vaN de MTB vereniging evt in combinatie met de boswachter?


De voorzitter heb ik al eens contact mee gehad, zijn erkennen het probleem. Zelfs voor de moutainbikers is het niet leuk meer vertelde hij. Veel moutainbikers van buitenaf waar zij geen invloed op hebben.

Zal de boswachter eens aanschrijven, maar dat is niet zo'n toegankelijke man

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:59

@Hubbels nee ik heb ook al meegekregen dat de boswachter niet al te toegankelijk is. Ik vind het een lastig probleem omdat ik op FB (dacht ik) ook al las dat er veel mountainbikers van buitenaf komen wat ze geen communicatie mee hebben. Toen de pony van mijn dochter laatst zo schrok (en er vandoor ging, maar mijn dochter had hem weer snel mooi terug gelukkig) en ik vroeg doe mountainbikers aub rekening te houden met ruiters kreeg ik een grote mond :-( Ik wil geen ongelukken dus dan kies ik toch een andere plek. Maar ik vind het ontzettend jammer :-(

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 22:17

inderdaad heb ik ook al eens een grote B terug gehad, moet je maar niet met je reet op een paard gaan zitten als je niet kunt rijden!!
Werkelijk en dan vraag je gewoon netjes of ze willen laten weten als ze je van achter in een race tempo benaderen.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo en zijn er ook bij die ook vinden dat het de spuigaten uit loopt.

Ik ga er vandeweek toch eens een mail aan wagen bij de boswachter

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:23

Zijn de MTB’ers georganiseerd in een vrijwilligersgroep oid daar? Dat kan namelijk heel goed werken, om met die mensen in gesprek te gaan en samen knelpunten langs te lopen. Samen het veld in en aanwijzen waar jullie last van hebben en wat mogelijke oplossingen kunnen zijn. Bijv geen jumps (heuveltjes kort achter elkaar om te springen) naast het ruiterpad, geen afdaling naar het ruiterpad toe, maar juist een heuveltje of een flink bochtig stukje wat de snelheid eruit haalt, of een slinger rond een hekje of dikke boomstam.
Op kruisingen zorgen dat er bordjes staan, zowel voor de ruiters als voor de MTB’ers. En kruisingen goed opensnoeien, zodat de zichtlijnen vrij blijven. Dat laatste kun je gezamenlijk doen, MTB’ers met ruiters.

Als jullie hier hulp of tips bij zoeken, heb ik wel wat contacten in mijn regio (Utrechtse Heuvelrug, 200 km ruiterpad en 100 km mtb) die vast willen adviseren.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: werkzaamheden in Staphorsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:36

Hier nog een groepje ruiters die wel willen helpen.