Op de weg rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:21

Hier ben ik dus benieuwd naar wat vinden jullie van draven op de weg? Ik zelf rijd dus op gras naast de weg.. maar wat vinden jullie dus van draven op de weg?

Groetjes

ElenaJuna

Berichten: 434
Geregistreerd: 13-12-10
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:23

Ik rij altijd even op de weg en dan weer op het gras.
Maar ook meestal op het gras naar de weg.
Het is volgens mij niet schadelijk om op de weg te draven.

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:42

hangt er helemaal vanaf wat voor weg, wat er nog meer aan verkeer is en wat voor paard.. (toestand hoeven)
ik heb wel eens stukjes gedraafd over een rustige weg ja, als er bijna geen verkeer is dus en overzichtelijk zodat je het op tijd aan ziet komen. de bermen zijn daar smal en hobbelig, paard loopt uit zichzelf liever op het asfalt.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:30

Ik draaf meestal gewoon over de weg. Gewoon goed opletten of er verkeer aankomt, voor of achter, en tijdig terug gaan naar de stap als er iemand wil passeren, of als jij iemand wil passeren.

Als je paard normale hoeven heeft kan het prima, zolang je geen volwaardige endurance-afstand draaft over het harde tenminste.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:47

Een belangrijk deel is dat het paard het ook gewend moet zijn. Langzaam opbouwen als dit niet zo is. Voor de pezen is dit goed voor de doorbloeding voor de gewrichten is jet iets minder. Maar dat houd je met elke situatie wel. Zachte bodem is juist weer goed voor de gewrichten en minder voor de pezen. Asfalt is prima op te rijden dus en als je ijzers hebt is het wel wat gladder, je paard moet daar aan wennen en dus voorzichtig aandoen met bochten en niet te abrupt afremmen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:43

Ik draaf gewoon op de weg. Paard heeft 4 ijzers. Ik draaf niet echt lang, kleine stukjes van een minuut of 4, maar gedraafd wordt er dus wel op de weg :-)

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:33

Je kan ook even proberen om de zoek machine te gebruiken. :)
Er zijn hier al heel wat topics over. o.a.:
[BEH] rijden op het asfalt zonder hoefijzers?
[AR] Galoperen op verharde weg ?
[BEH] draven op verharde weg
[BRT] Op de weg rijden
[SMP] is het erg om op de weg te rijden?
[BEH] draven op verharde weg
[VSW] draven op de weg verstandig??
[BEH] Draven op verharde weg, is dit slecht?
[RT-D] Draven op de verharde weg
[BEH] Draven over de weg

Je kan best draven op een weg, maar niet te vaak.
Ligt er ook aan of je paard hoefijzers heeft of niet. Zonder hoefijzers slijten de hoeven te snel af.
Ook is het niet al te goed voor de pezen als je te vaak/lang draaft, en ligt een blessure snel op de loer.
Je kan het beste afwisselen om op de weg, en in de berm te rijden.
Ook kan je met je paard oefenen om op verschillende ondergronden te lopen, daar krijgt het paard sterke en gezonde hoeven van (indien zonder ijzers).

carmen99

Berichten: 1071
Geregistreerd: 14-01-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:20

de pony van mijn tante is altijd heel druk op de weg omdat hij weet dat we naar het bos gaan. dan is het niet zon handig om te gaan draven. :)

Gerlindaa_

Berichten: 15
Geregistreerd: 20-10-10

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:59

ik draaf wel op de weg, maar ook op het gras.
ik wissel het af en toe een beetje af.
en het ligt er aan of er veel verkeer is of niet.

Suzie1988

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Noord brabant

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:57

Wij draven vaak op de weg. Om in de zomer naar het bos te gaan moeten we best een eindje over de weg. In draf ben je er nu eenmaal sneller en zijn ze lekker los. We hebben dit wel rustig aan opgebouwd en als we het niet vertrouwen dan gaan we in stap.

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:18

Ik neem ook af en toe een stukje asfalt mee in draf. Maar over het algemeen rijd ik toch op bospaden omdat ik nu eenmaal liever in het bos rijd dan op de weg.

RoswithaW

Berichten: 11
Geregistreerd: 17-01-11

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:04

Paarden lopen volgens mij zelf liever op de weg. Althans dat is mijn ervaring met Pepper. Met haar heb ik hele lange trektochten (naar andere landen) gemaakt waarbij ik ernaast liep. Ze moest van mij waar mogelijk in de berm lopen, maar ze dacht daar zelf meestal anders over en probeerde steeds weer op de weg te komen, al was het maar met één been. Maar aangezien de ijzers toch sneller op de weg sleten dan in de berm, en je tijdens een trektocht niet zomaar een hoefsmid vindt....
Als ze vermoeider raakte kon ze nog wel eens uitglijden met de ijzers (we hebben het nu over klimpartijen o.a. in Italië), en ook was er een verschil in vermoeidheid v.w.b. veel op asfalt lopen of veel op zachtere of ongeplaveide weg.
Kortom, ik probeerde asfalt zo veel mogelijk te vermijden, maar het schoot wel sneller op.
En neem je de berm, dan is het belangrijk om te zorgen dat je paard met alle vier de hoeven in de berm blijft.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:20

Mijn pony heeft soms de neiging als ik rechts van een rijtje bomen rijdt, om dan schuin te gaan lopen. Ik probeer dan meestal achter de bomen door de rijden, naast de sloot.
Anders draaf ik met mijn pony soms op de weg. Als de berm erg drassig is bijvoorbeeld. Met mijn paard draafde ik wat vaker op de weg, in verband met struikelen in de berm, wat ie soms deed. Hij had ook erg sterke en goede hoeven.
Ze hebben allebei geen hoefijzers trouwens.

Clauwwie1803

Berichten: 116
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: 't Zandt

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:41

Hee,

ik vind draven op de weg niet erg, ik zal het alleen niet de hele tijd doen.
En als je ijzers hebt, goed oppassen als het glad is enzo.
Maar ik rij zelf ook bijna altijd in de berm, op de een of andere manier vind ik dat toch ook wel fijn. (A)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:43

Ik draaf gewoon op de weg.
geen grote stukken, maar kleine stukjes.
Mijn pony kent het goed en als je goed uitkijkt kan het wel.

carolientjhu
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:45

Ik draaf gewoon op de weg, mijn paard vind het zelf fijner op afsvalt dan in de berm. Gewoon optijd afremmen dan is der niks aan de hand;) ;)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:17

Ik draaf ook regelmatig op de weg, evenals stenen paden.
Geen enkel probleem, mijn paard heeft hele sterke hoeven gekregen door op alle ondergronden te draven.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 07:18

PBA_ schreef:
Een belangrijk deel is dat het paard het ook gewend moet zijn. Langzaam opbouwen als dit niet zo is. Voor de pezen is dit goed voor de doorbloeding voor de gewrichten is jet iets minder. Maar dat houd je met elke situatie wel. Zachte bodem is juist weer goed voor de gewrichten en minder voor de pezen. Asfalt is prima op te rijden dus en als je ijzers hebt is het wel wat gladder, je paard moet daar aan wennen en dus voorzichtig aandoen met bochten en niet te abrupt afremmen.


Heel duidelijk uitgelegd! :j
Bij gebrek aan gras draaf ik gewoon op de weg. Nooit geen problemen mee gehad.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:04

TinekeHorses schreef:
Zonder hoefijzers slijten de hoeven te snel af.
Ook is het niet al te goed voor de pezen als je te vaak/lang draaft, en ligt een blessure snel op de loer.


Dat is onzin die aangepast is bij verkeerd paardhouden.

Een paard wat onbeslagen op geschikte ondergrond in sociale groep buiten leeft kan gewoon probleemloos dagelijks 15-20 kilometer in stevig tempo over de weg inclusief kilometers galopperen.
Asfalt is een héél vriendelijke ondergrond voor een paard. Het is glad, egaal, horizontaal, niet abrasief en enigzins dempend. Bedenk dat een paard geëvolueerd is op ruig terrein met keien :)*

Ik hou mijn paarden zo, rij zo en heb alles gemeten met een hsm met interface. Alweer bijna 10 jaar, met núl blessures en dezelfde paarden.

Hou je paard correct. Alle problemen zijn problemen door suboptimaal hoúden. Geen paardproblemen maar ruiterproblemen _-:(
Wiens paard niet in stevig tempo onbeslagen over asfalt kan, doet iets GOED verkeerd -O-

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:28

@Huertecilla: Dat ligt ook helemaal aan per paard.
Ik ken een pony's zat waarbij gewoon snel de hoefen afslijten en het advies van de hoefsmid dus ook is om niet op afsfalt te rijden. :)
Ook zijn 'onze paarden' niet hetzelfde als de 'wilde paarden'. De paarden hier hebben andere hoeven en zijn aan ander klimaat gewent, dat betekend dus ook niet dat je ze zomaar kilometers op het asfalt kan galloperen, dat moet je dus langzaam opbouwen..
Ik zou mijn paard dus ook eerder Natuurlijk laten bekappen, daardoor worden de hoeven steviger en harder van zodat ze beter op het asfalt kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 31-01-11 14:39, in het totaal 4 keer bewerkt

Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:33

@Huertecilla: Dus als mijn paardje per ongeluk in galop uit de berm komt en weg op springt (midden in de polder, geen verkeer) dan hoef ik niet in paniek te raken dat ie blessures oploopt? (Goed om te weten!!!)

Elsjuuh

Berichten: 215
Geregistreerd: 29-01-10

Re: Op de weg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:25

ik draaf altijd gewoon op de weg
het licht er maar net aan, hoe zijn de hoeven/hoeverkeers mak is je paard/hoe druk is de weg

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:32

TinekeHorses schreef:
@Huertecilla: Dat ligt ook helemaal aan per paard.


Ik schrijf dat het een afgeleide is van de manier waarop het paard gehouden wordt.

Als het meesttijds solitair vegeteert in het eigen toilet dan heeft het een wiebelonderstel op pishoeven dat niet over een grintpad kan van de pijn en wat bezijkt aan een molshoop.
Als het een leven lang onbeslagen met kameraden ravot in Xenophon´s weide, dan is níets een probleem.

Door suboptimaal houden krakkemikkige paarden zijn geen argument voor ´paarden niet in galop over verhard´ maar voor een aanklacht tegen dieren verkeerd houden :)*

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:42

TinekeHorses schreef:
Ik zou mijn paard dus ook eerder Natuurlijk laten bekappen, daardoor worden de hoeven steviger en harder van zodat ze beter op het asfalt kunnen lopen.


Nee. Dat is onzin.

Een paard op stal in het iegen toilet leeft heeft dáárdoor slappe hoeven.
Je kan er dan niet onder ruitergewicht mee ruiden.
Dus is er beslag nodig om de overbelasting door de verkeerde manier van leven te compenseren.
Dat beslag maakt het allemaal nog erger, maar er zit toch al geen bloedsomloop in een hoef onder een paard wat op stal staat.
Natuurlijk Bekappen is één manier van Niet Beslaan en maakt hoeven niet beter, niet harder, niet steviger.
Beter hoúden maakt hoeven beter, harder, steviger, gezonder :)*

Alle hoefonderhoud is compenseren voor suboptimale omstandigheden.
Hoefijzers zijn extreem compenseren voor extreem rotte leefomstandigheden.

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:36

Huertecilla schreef:
Natuurlijk Bekappen is één manier van Niet Beslaan en maakt hoeven niet beter, niet harder, niet steviger.
Beter hoúden maakt hoeven beter, harder, steviger, gezonder :)*

Zo denk jij er over ja. Iedereen heeft er nu eenmaal een andere mening over
dus als jij denkt dat je zo goed je paarden behandelt, houden zo. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 01-02-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt