A brevet: wat, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:04

17 oktober ga ik proberen mijn a-brevet te halen.
NIET met mijn eigen paardje, is een draver en weigert galop soms; en heeft nog nooit gesprongen.
De theorie ken ik helemaal.. Maar hoe verloopt de praktijk? Waar moet ik op letten? Vooral tijdens het springen dan, heb nog niet echt veel gesprongen..

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:12

YRT => PP

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:26

Dat is voor het ruiterbewijs toch? Ik zou gewoon zorgen dat je rustig rijdt. Niet jakkeren, mooie lijnen rijden en mocht het fout gaan vooral rustig blijven. Ze letten meer op of je het veilig oplost. Over de praktijk weet ik zo niks, wij hoefde vroeger pas bij B te springen en bij c een capriliproef.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:53

capopjekop schreef:
Dat is voor het ruiterbewijs toch? Ik zou gewoon zorgen dat je rustig rijdt. Niet jakkeren, mooie lijnen rijden en mocht het fout gaan vooral rustig blijven. Ze letten meer op of je het veilig oplost. Over de praktijk weet ik zo niks, wij hoefde vroeger pas bij B te springen en bij c een capriliproef.


Yep klopt, het ruiterbewijs. De "dressuurproefjes" zijn helemaal niet moeilijk. Moeten er wel 3 sprongetjes aan plakken, waarvan de eerste in draf :) Ik ga lessen nemen hoor :D

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:50

Kom je uit België?

Het A-brevet praktijk gaat daar als volgt.

Dressuur: 4 ruiters komen met paard aan de hand in de piste en houden naast elkaar halt op de middellijn. Controle over het paard, leiden van het paard, correct klaarmaken om te rijden en het opstijgen worden beoordeeld.
Daarna in stap individuele en gezamenlijke oefeningen tonen. Houding en zit, ritme, correct hulpen,... worden beoordeeld.
Aandraven en lichtrijden in groep en zo tweemaal van hand veranderen. Houding en zit, rijden op het juiste been, controle,... worden beoordeeld.
Daarna gaan doorzitten en zo de baan rondrijden. Controle, onafhankelijke zit, op de hoefslag blijven,... worden beoordeeld.
Ruiters galopperen 1 voor 1 aan en maken individueel een grote volte (dit op beiden handen). Juist aanspringen, correcte hulpen, zit en houding, tempo,...worden beoordeeld.
Na de galop wenden de ruiters af op de middellijn en stijgen af. Correct afstijgen en het stilstaan van het paard worden beoordeeld.
Verder let mijn ook op algemene dingen zoals gedragingen als ruiter, verzorging van het paard, onderhoud en zorg materiaal, kledij, omgang, zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, algemene prestatie.

Springen: ook weer per 4. Ieder ruiter springt natuurlijk apart.
Minstens 1 zijde in verlichte zit zitten
Er staan twee hindernissen in de piste (zonder drafbalk, met grondbalk): een steilsprong en een oxer. Je moet drie sprongen nemen: de steil vanuit draf, de steil vanuit galop en de oxer vanuit galop.
De hoogtes van de hindernissen staan in je brevettenboek en zijn afhankelijk van de grootte van je paard/pony.

Waar je op moet letten bij het springen? En dat zeg ik uit persoonlijke ervaring. NIET OPGEVEN en je geduld niet verliezen. Als je paard weigert of meer dan eens. Gewoon rustig blijven en opnieuw aanrijden. Niet afstappen en zeggen laat maar, want wat je niet laat zien kan de examinator niet beoordelen. En niet gaan beginnen trekken en schoppen op je paard.
Verder kijkt de examinator natuurlijk naar het correct aanrijden, de verlichte zit en het controleren van het paard na de sprong. Zorg ook dat je altijd in de juiste galop zit, want het is jammer om daar puntenaftrek voor te krijgen. Voel je dat je in de verkeerde galop zit maak dan een extra volte, dat is beter als toch maar in de verkeerde galop aanrijden.

En de beste tip. Rij zoals je altijd zou rijden!

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:58

Gini schreef:
Kom je uit België?

Het A-brevet praktijk gaat daar als volgt.

Dressuur: 4 ruiters komen met paard aan de hand in de piste en houden naast elkaar halt op de middellijn. Controle over het paard, leiden van het paard, correct klaarmaken om te rijden en het opstijgen worden beoordeeld.
Daarna in stap individuele en gezamenlijke oefeningen tonen. Houding en zit, ritme, correct hulpen,... worden beoordeeld.
Aandraven en lichtrijden in groep en zo tweemaal van hand veranderen. Houding en zit, rijden op het juiste been, controle,... worden beoordeeld.
Daarna gaan doorzitten en zo de baan rondrijden. Controle, onafhankelijke zit, op de hoefslag blijven,... worden beoordeeld.
Ruiters galopperen 1 voor 1 aan en maken individueel een grote volte (dit op beiden handen). Juist aanspringen, correcte hulpen, zit en houding, tempo,...worden beoordeeld.
Na de galop wenden de ruiters af op de middellijn en stijgen af. Correct afstijgen en het stilstaan van het paard worden beoordeeld.
Verder let mijn ook op algemene dingen zoals gedragingen als ruiter, verzorging van het paard, onderhoud en zorg materiaal, kledij, omgang, zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, algemene prestatie.

Springen: ook weer per 4. Ieder ruiter springt natuurlijk apart.
Minstens 1 zijde in verlichte zit zitten
Er staan twee hindernissen in de piste (zonder drafbalk, met grondbalk): een steilsprong en een oxer. Je moet drie sprongen nemen: de steil vanuit draf, de steil vanuit galop en de oxer vanuit galop.
De hoogtes van de hindernissen staan in je brevettenboek en zijn afhankelijk van de grootte van je paard/pony.

Waar je op moet letten bij het springen? En dat zeg ik uit persoonlijke ervaring. NIET OPGEVEN en je geduld niet verliezen. Als je paard weigert of meer dan eens. Gewoon rustig blijven en opnieuw aanrijden. Niet afstappen en zeggen laat maar, want wat je niet laat zien kan de examinator niet beoordelen. En niet gaan beginnen trekken en schoppen op je paard.
Verder kijkt de examinator natuurlijk naar het correct aanrijden, de verlichte zit en het controleren van het paard na de sprong. Zorg ook dat je altijd in de juiste galop zit, want het is jammer om daar puntenaftrek voor te krijgen. Voel je dat je in de verkeerde galop zit maak dan een extra volte, dat is beter als toch maar in de verkeerde galop aanrijden.

En de beste tip. Rij zoals je altijd zou rijden!


Bedankt :D
Ik hoop dat ik het ga halen, moet met een ander paard dan de mijne rijden.. Hij weigert galop soms en kan niet springen :)
Maar B ben ik wel van plan met Ax te halen, dat mag nog gerust een hele poos duren zodat we goed kunnen oefenen :D

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:54

Gewoon goed oefenen. Bij mij lukte de linkergalop niet goed en ik ben toch van de eerste keer geslaagd. Daarom nooit opgeven midden in de proef, het is niet omdat 1 onderdeel niet (goed) lukt dat je meteen kansloos bent. ;)

Appelsapje

Berichten: 552
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: België

Re: A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:38

In belgie halen we brevetten maar het heet anders.
1ste heet : Etrier bronze
2de : Etrier d'argent
3de : Etrier d'or
4de : Premier degré
5de : Deuxieme degré

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 03:28

Dat is de waalse/brusselse vorm. Via de LEWB (Wallonië en Brussel). Via de VLP (vlaanderen dus) is het gewoon A en B brevet ;)
Daarna kan je door gaan voor iniator, trainer B en trainer A maar dan ben je al aan moeilijkere proeven bezig.

Waarom zou je je A brevet proberen te halen met een paard dat niet springt en niet wil galopperen? :? Het is al 2x niks hier in België... Drijf je er op die manier nog meer de spot mee :=
Heb A en B tegelijk gedaan op een manegepaard dat ik nog nooit van dichtbij gezien had :') Ging prima.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:50

pharagirlke schreef:
Waarom zou je je A brevet proberen te halen met een paard dat niet springt en niet wil galopperen? :? Het is al 2x niks hier in België... Drijf je er op die manier nog meer de spot mee :=


Je wilt niet weten hoeveel er niet slagen voor hun A-brevet. Dan sta ik altijd met open mond langs de kant te kijken. Ik vind het altijd een belevenis, brevettenweek op onze stal. _O-

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:53

ik heb men A-tje gehaald op ponykamp, in 1999 :o
en ben nooit meer geweest voor het B-tje

alhoewel eens ik terug wat vertrouwen heb ga ik het wel proberen op men fjordje Githa

dat A-tje was wel makkelijk, zeker de theorie, hou je je een beetje met paarden bezig is het niet moeilijk, en het rijden, gewoon zoals anders in een groepsles, niet echt moeilijk. En dacht dat de hoogte maximaal 60 of 70cm was, en met een kanjer van een paard huppeld die er gewoon over. Githa huppeld al gewoon over 50cm, die doet haar best daar niet voor hoor, dat is al te simpel :o

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:20

Die theorie vind ik zowel bij A als bij B echt papiemakkelijk. Gewoon parate paardenkennis. (ik vind zelfs als je die dingen niet weet dat je niet in de buurt van een paard mag komen := )

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:06

pharagirlke schreef:
Dat is de waalse/brusselse vorm. Via de LEWB (Wallonië en Brussel). Via de VLP (vlaanderen dus) is het gewoon A en B brevet ;)
Daarna kan je door gaan voor iniator, trainer B en trainer A maar dan ben je al aan moeilijkere proeven bezig.

Waarom zou je je A brevet proberen te halen met een paard dat niet springt en niet wil galopperen? :? Het is al 2x niks hier in België... Drijf je er op die manier nog meer de spot mee :=
Heb A en B tegelijk gedaan op een manegepaard dat ik nog nooit van dichtbij gezien had :') Ging prima.


Ik ga ook op een manegepaard hoor :)
Ben van plan OOIT mijn B te halen met Ax, maar dat mag nog wel een paar jaar desnoods wachten :D

Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:12

Ik heb het deze vakantie gedaan en vond de examinator heel erg soepel (en vriendelijk!). Theorie was doodsimpel...

Bij m'n B-brevet ben ik wel twee keer de weg verloren tijdens m'n parcours (hoezo zenuwen :')) en ik was nog geslaagd...
Ook met een manegepaard trouwens :)

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:13

Senzafine schreef:
Ik heb het deze vakantie gedaan en vond de examinator heel erg soepel (en vriendelijk!). Theorie was doodsimpel...

Bij m'n B-brevet ben ik wel twee keer de weg verloren tijdens m'n parcours (hoezo zenuwen :')) en ik was nog geslaagd...
Ook met een manegepaard trouwens :)


Maar.. Ik kan niet springen :P Nog maar 3x gedaan, waarvan 2x per ongeluk :P
Maar heb gehoord dat je gewoon 'uit de rug en mond' moet blijven? Dat dat al genoeg is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:14

Dat houd dus in dat je in verlichtte zit in evenwicht blijft. ;) dus "al genoeg"... Tja.. Ze verwachten geen vliegende wissels van je tijdens het parcours enz, maar je moet wel netjes over de hindernis heen kunnen.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:15

pharagirlke schreef:
Dat houd dus in dat je in verlichtte zit in evenwicht blijft. ;) dus "al genoeg"... Tja..


Nja weet dat dat natuurlijk niet ideaal is.. Ben wel van plan springlessen te volgen hoor voor het brevet :) Kan alleen maar mijn best doen, hebben het allemaal moeten leren :)

Oonax
Berichten: 1597
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:35

Een paar springlesjes moeten volstaan. Voor de rest moet je vooral durven springen! Belangrijk is dat je in een rechte lijn naar je hindernis rijdt, en je paard hierbij goed actief houdt! Benen en handen er bijhouden! Tijdens het springen moet je natuurlijk je paard niet storen, handen naar voor, goed mee zijn, en niet in het zadel ploffen bij het neerkomen. Daarna in een rechte lijn doorrijden.

Het belangrijkste is actief aanrijden!

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:46

PP > BRT

Amelialea
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:33

Als er geholpen word bij het opstappen kan je dan nog slagen voor de A brevet.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: A brevet: wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:36

Helpen in de zin van het paard vasthouden is toegelaten, maar dan ben je niet geslaagd op dat onderdeel. Hulp in de zin van een mens die je op het paard tilt, is niet toegelaten. Opstappen met een krukje mag en heeft geen gevolg voor het al dan niet slagen.