Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:14

Hier dan het vervolg van het Ierland verslag. Eerst de post van mijn reisgenote nog eens voor het begin van de reis:

Dag #1.
Na een lange reis met auto/vliegtuig/bus/trein/bus/te voet/busje kwamen we dan aan in Grange
Omdat Ieren het heel normaal vinden om langs een 100 km/h weg te lopen, , werden we opgehaald door de
eigenaar van ons eerste bed&breakfast! (Waarbij ik achterin het werkbusje zat, met mijn hand in een gereedschapskist en mijn
kont bovenop een houten kist ).
's avonds besloten we te intregreren in de Ierse gebruiken en zijn we langs dezelfde autoweg naar een restaurant gelopen. (Wat we dus hebben overleeft, al was het een paar keer kantje boord mede dankzij de te verwaarlozen vluchtstroken).

Dag #2 De testrit!
Om 10:00 's morgens stonden we al klaar, in paardrijkleren gestoken, om aan onze testrit te beginnen! De Horse Holiday Farm was
maar een minuutje lopen van onze B&B dus we waren zelfs een klein beetje te vroeg
Nadat we onszelf hadden gemeld bij de poort werden we niet veel later ontvangen (de poort werd van slot gehaald). Na een tijdje te hebben gewacht kwam het moment waarop we in spanning hadden staan wachten; we werden ingedeeld op twee verschillende paarden (twee op één paard gaat zo lastig).
Anoeska kreeg Carrabawn toegedeeld, later in de vakantie omgedoopt tot Whitie, en ik kreeg in eerste instantie Freddy.
Als brave toeristen zijnde hobbelden we braaf, en met een big smile, achter één van de stalphulpen aan. Deze had ondertussen alle paddocks, en de stallen, bekeken om tot de conclusie te komen dat onze paarden hier toch niet aanwezig waren. Geen nood; we werden meegesleept naar een verdere wei. We liepen, samen met een aantal andere toeristen, de straat over waar inderdaad nog meer weilanden waren. Ik heb gezellig met twee Amerikanen staan babbelen terwijl de stalhulp ondertussen bekeek of onze paarden hier aanwezig waren; helaas!
Terug op het terrein werd besloten dat ze dan in de "jonge wei" moesten staan. De stalhulp werd hier met een auto heen gebracht en wij zouden op het erf wachten totdat de truck terug was. Afin; de truck arriveerde niet veel later dus werden we ingeladen en gingen we ook richting de "jonge wei". Dit bleek nog een half (!) uur rijden te zijn. Heerlijk nog zoveel ruimte in één land!
Carrabawn werd al snel ontdekt, Freddy was echter onvindbaar. Dus werd ik geintroduceerd met mijn vervangende paard deze week; Marlton! (Later omgedoopt tot "the banana King").

Weer veilig terug en wel kon worden begonnen met poetsen, opzadelen en opstijgen.
Deze testrit kregen we nog een gids mee, die mee reed op een jonge, bonte pony; Oskar. (Welke ze overgens ook nog een tel
aan hadden gezien voor Freddy. Zodat ze deze in eerste instantie aan mij wilden meegeven). Alle, vrolijke!, chaos werd achter ons gelaten, wij gingen onderweg!
De rit was ongeveer twee en half uur, met als super afsluiting een eerste rit over het strand (velen zouden volgen). De paarden waren vrolijk, actief maar luisterden wel naar een ruiter. Geen half dode beestjes zonder eigen mening dus!

's avonds was er de mogelijkheid om met een busjes van de HHF naar een nabij gelegen dorpje (vijftien huizen, een pub, een kip en een restaurant) te worden gereden en na 2 1/2 uur weer te worden opgehaald. Geen autowegen voor ons dus!

Dag 3 # Veel plezier dames!

Ook op dag drie stonden we stralend en wel klaar, stipt om 10:00 'smorgens. Er bleken vandaag nog twee andere meisjes de Donagal trail westh te gaan doen; Sarah (met Ryan) en Tanja (met Butler). Met zijn vieren werden we op de truck geladen en een uurtje in de juiste richting gereden. De wolken werden richting bestemming steeds donkerder;'we waren nu echt in Ierland!.
Aangekomen bij bestemming (situatie schets: een hekje, een grindpad en lots of trees and bushes) werden we met zijn allen de truck weer uitgeladen en met een vrolijke zwaai en een: "veel plezier dames!" werden we achtergelaten in de Ierse wildernis

Uiteraard stapten we alle vier als professionele cowboys in één "swing" op onze trouwe viervoeters. (Foto's hiervan zijn geheel per ongeluk en buiten onze schuld vernietigd). We konden onderweg!
Het pad van de eerste dag bleek niet zo heel moeilijk, we konden ons concentreren op het oefenen met de kaart en het zoeken van gele pijlen. (Onze bron van hoop voor de komende week). Na een uurtje of drie te hebben gereden, wat gewend te zijn geworden aan onze paarden, trokken onze viervoeters ineens het erf van een klein wit huisje, met ditto garage, op. Vier verbaasde ruiters op hun rug staarden een beetje onzeker rond; zou dit de eerste B&B zijn? Dat laatste bleek inderdaad waar, na onze eerste verwarring kwam er een vriendelijk vrouw naar buiten. Ze vertelde ons waar we de paarden konden afzadelen, voeren en waar haar weiland was.
Nadat de paarden tevreden op het weiland stonden was het tijd voor de, verzopen!, ruiters. Ik bemerkte net dat ik het vergeten was te vermelden; maar de laatste helft van onze rit hadden we regen afgewisseld met Irisch "Showers". Dit leed was al heel snel vergeten toen we erachter kwamen dat er binnen een openhaard stond en dat er ook al verse appeltaart in de oven stond. We werden gesommeerd om droge kleding aan te trekken en daarna naar de living room te komen. Voor verse scones met thee!

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden; maar dit was onze eerste aanraking met het Ierse eten. Wat dus heerlijk is! Zelfs voor mij en Sarah, als vegetariers zijnde, was er voldoende (Okey veel te veel) te krijgen!.

Verdere hadden we deze avond al wat eerste ongemakken zoals; een niet zo warm wordende douche, geen bereik voor de telefoon en buikpijn van het vele en veels te lekkere eten.

Dag 4 # Just follow the yellow arrow

Gemakkelijker gezegd dan gedaan
We begonnen een goede start op dag vier, op wat kleinigheden na; zoals ik en anoeska die ons afvragen waarom de Ierse schapen toch in vierkantjes lagen? van dichterbij bleken dit plasticzakken met hooi te zijn ....
In het eerste "bugland" ging het echter mis. We hadden al een hele tijd een asfalt weg gevolgd en daarna werd het uiteraard tijd voor het "echte werk". We gingen de heuvels (en dus de moerassen) in! Na ongeveer een uur over bemodderde paadjes, weg glijdende stenen en regenachtig grasland te hebben gereden (om nog maar niet te spreken over het aantal geoppende en gesloten hekjes) gingen er toch hier en daar vraagtekens reizen over het ontbreken van de gele pijlen ...
Uiteraard wist ik al van begin af aan dat we goed zaken en heb ik op een rustige manier de rest het gebied door gesleept
Okey we hebben een lange discussie met vier gehad, over welke kant we opgingen. En omdat we geen gele pijlen in de goede richting hadden gezien, maar ook geen gele pijlen in een andere richting besloten we maar gewoon rechtdoor te gaan. Met succes!
Na een uurtje of vijf rijden was onze tweede B&B in zicht (Met net zulke vriendelijke mensen, onze eerste ontmoeting met een Ierse hond en een avondje foto's maken in het weiland).

Dag 2 van de trail geleerd: volg altijd de gele pijlen en laat je gevoel zich daar vooral niet mee bemoeien

Overgens stonden we er echt van te kijken wat de paarden allemaal aandurfden. Ze lopen zo de houten vlonders over (wat erg gelukkig is omdat daar vaak diepe kuilen onder liggen of er moeras naast ligt) en een kudde schapen voor je benen is helemaal niet eng. Wat een verademing!

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:53

Zo, dan heb ik eindelijk meer foto's online gezet.
Link: http://www.mijnalbum.nl/Album=EG3EUXX6

Meer foto's volgen (van onze reisgenoten).

Verder dagverslag:

Dag #5 Het pad
Tijd voor een prachtige tocht door de boglands. Hier zijn we echt door de wildernis getrokken, door over de bergen richting de kust te gaan. Op den duur werd het zo 'waar is het pad heen?', dat de paarden niet eens meer wilden. Daar kwam mijn anti-held Carrabawn aan die wel gewoon door alle modder zijn weg vond in het moeras. Zodra de rest van de paarden zijn wil terug gevonden had, liet ie zich weer lekker naar achter zakken om daar met Marlton mee te sjokken. Marlton at op zijn beurt gewoon door ;) .
Toen we eenmaal de boglands uit waren, volgde een lange tocht over de weg terwijl de kust steeds beter in zicht kwam. Op den duur pakten we rechts een paadje tussen de wegen door. De paarden leken blij te zijn en toen we de bocht om waren zagen we waarom... het was een lang recht pad wat perfect was voor een rengalop! Dus hebben we dat maar gedaan. Denk niet dat de paarden het graag in stap hadden gedaan. Daarna hebben we nog een drankje kunnen nuttigen in een taverne, waar we onze paarden wel even aan de bomen mochten binden en ze water kregen. De derde B&B is later bereikt, met een prachtig uitzicht op de oceaan. In de avond konden we fantastisch uit eten bij een Golfclub, waar de mensen het ineens naar paard vonden stinken... (tja, zoveel kleding past er ook weer niet in die stinkende zadeltassen).
's Avonds zijn we na een prachtige zonsondergang in slaap gevallen in ons 2-persoonsbed.

Dag #6 Strand!
Na een koude nacht zonder dekens (volgende keer jat ik ze terug!), stonden we op tijd op om een strandrit te maken. We zouden 2 nachten bij dezelfde B&B slapen, dus hadden we vandaag tijd om te doen waar we zin in hadden. Aangezien we de rest van de week elke dag hadden paard gereden, vonden we dat ook wel een goed idee voor nu. Het strand bleek echter wat moeilijker te vinden dan verwacht (al bleken er naderhand dus gewoon gele pijlen naartoe te staan... alle moeite om de weg te zoeken voor niets).
Om het strand te bereiken, zijn we even gezellig langs de golfbaan gegaan (niet er overheen, niet er overheen O:) ) wat de andere paarden natuurlijk ook niet wilden. Wederom was daar anti-held Carrabawn die braaf de leiding nam, maar helemaal niet voorop wilde rijden. Eenmaal op het strand was het LOS! Supergaaf, zo'n compleet verlaten strand.
De rest van de middag hebben onze paarden rust gekregen en zouden wij gaan picknicken. Natuurlijk begon het te regenen zodra we in de haven waren dus zijn we maar op bed gaan liggen tv kijken. Wat is een middag niets doen dan ineens heerlijk! Ben nog steeds ziek van de hoeveelheid chocola en chips geloof ik. 's avonds wederom naar de GolfClub en een zonsondergang kunnen bekijken.

Dag #7
Om goed afscheid te kunnen nemen van het strand, zijn we 's morgens nog even snel heen en weer gegaan in volle vaart. Daarna zijn we begonnen aan de tocht terug over de boglands naar B&B van dag #4. Ook al was de weg bekend, we moesten natuurlijk wat avontuur hebben. Zo is Sarah met haar paard Ryan weggezakt in de modder omdat ze van het (niet zichtbare) pad afweek, omdat Ryan niet over de houten vlonder wilde. Later ging ze daar wel overheen maar brak een plank van dat ding. Het was niet helemaal haar dag dus. Ook Marlton moest precies in dat ga stappen. Gelukkig zijn we zonder kleerscheuren weer terug aangekomen bij de B&B, met wederom dank aan Carrabawn op de moeilijke stukken.

Dag #8 Eindelijk verdwaald!
De laatste dag van de trektocht zou de langste zijn. We zijn dus op tijd vertrokken, in de hoop een vlotte tocht te kunnen maken en dus niet lang na etenstijd aan te komen. Het zou een mooie tocht worden langs riviertjes en open vlakten (waar we herten hebben gezien).
Halverwege de tocht zou een omleiding zijn, die van de kaart af ging. Op de farm hadden ze gezegd dat het goed te doen was. Maar zoals het Ierland behoort, was er na het eerste bordje 'omleiding' natuurlijk niets meer te vinden. Aangezien we ook nog van de kaart af waren, kon je met recht zeggen dat we verdwaald waren. Na een tijdje hulp gevraagd aan een automobiliste die stopte op een weg waar ook 4 koeien ons vragend stonden aan te kijken. Met wat gezoek bleek dat we veel verder waren dan verwacht, maar dat was niet erg.
We hebben een mooie shortcut gevonden naar de laatste overnachtingsplaats waardoor we redelijk op tijd waren. Helaas net te laat voor het (bij nader inzien toch niet echt geschikte) strand, het was vloed. Daar zijn we 's avonds nog even overheen geklommen om de zon weer eens onder te zien gaan.

Dag #9 Zullen we teruggaan?
Op deze dag was het tijd voor onze lange terugreis. Natuurlijk kon ook die niet zoals gepland verlopen. Eerst afscheid genomen van de paarden, toen zijn we 'Ryan-Air-Style' met een busje naar Donegal gebracht, zodat we daar de bus naar Sligo konden nemen. Eerst zou dit vanuit de Horse Holiday Farm geregeld worden, maar de truck was te laat. Dank aan de fantastische mensen die ons toen geholpen hebben! Na een veel te lange reis en een vertraagd vliegtuig (ondertussen vloog er 1 naar Donegal... moeilijk ;) ) stonden we plompverloren op het vliegtuig in Brussel, waar we werden opgehaald.
De vakantie is zo ontzettend snel gegaan dat alles op dat moment eigenlijk maar een droom leek. Een fantastische droom die uitgekomen is!

We did it! Proud survivors of the Donegal Trail West!! :D

Enne... sorry voor het lange verhaal :P
Laatst bijgewerkt door Oeska op 27-07-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:04

:D Wat een leuk verslag om te lezen. en zo te lezen was de stemming goed en de paarden ook leuk om te rijden en hebben jullie veel zonsondergangen gezien }> Wat is er nou zo speciaal aan iers eten dan??

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:16

Hey wat grappig!

Hier ook een donegal-trail-west survivor!!
Ben er twee jaar terug geweest. Hier en daar is volgens mij een B&B vernieuwd maar de grote lijnen zijn hetzelfde gebleven :)
Was inderdaad een super vakantie! Het landschap toch ook anders dan verwacht.
En inderdaad, bij dat moeras met die houten vlonders dachten wij ook dat we helemaal verkeerd zaten! Ik denk dat je zoiets in Nederland niet op de ruiterpaden tegen zult komen :P
De stranden zijn ook echt prachtig om op te rijden ja!
Ik had eerst copper-king met de introductie op het strand. Ik vond hem echt SUPERgaaf en hij ging het hardste van allemaal, alleen voor een ontspannen trektocht van zoveel dagen zag ik het niet helemaal zitten aangezien hij vrij zenuwachtig was. Toen ik dus vroeg om een iets rustigere (kreeg brandon, een tinker) zei de man: "Well, you asked for medium. This is medium! You dutch people are used to nothing!" Haha.
En ja het eten... het smaakte eigenlijk wel goed en veel te veel steeds. Maar iedere ochtend bacon and eggs ging me toch wel tegenstaan ;) Heb op een gegeven moment maar gewoon om enkel cornflakes and toast gevraagd :D

Heel leuk om te lezen in ieder geval en fijn dat je het ook zo naar je zin hebt gehad!

Nickeltje

Berichten: 28263
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:01

VVDD >

Anoniem

Re: Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 01:46

gaaf :D

lijkt me erg leuk :)

xNursiex

Berichten: 1387
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:57

blondies schreef:
Hey wat grappig!

Hier ook een donegal-trail-west survivor!!
Ben er twee jaar terug geweest. Hier en daar is volgens mij een B&B vernieuwd maar de grote lijnen zijn hetzelfde gebleven :)
Was inderdaad een super vakantie! Het landschap toch ook anders dan verwacht.
En inderdaad, bij dat moeras met die houten vlonders dachten wij ook dat we helemaal verkeerd zaten! Ik denk dat je zoiets in Nederland niet op de ruiterpaden tegen zult komen :P
De stranden zijn ook echt prachtig om op te rijden ja!
Ik had eerst copper-king met de introductie op het strand. Ik vond hem echt SUPERgaaf en hij ging het hardste van allemaal, alleen voor een ontspannen trektocht van zoveel dagen zag ik het niet helemaal zitten aangezien hij vrij zenuwachtig was. Toen ik dus vroeg om een iets rustigere (kreeg brandon, een tinker) zei de man: "Well, you asked for medium. This is medium! You dutch people are used to nothing!" Haha.
En ja het eten... het smaakte eigenlijk wel goed en veel te veel steeds. Maar iedere ochtend bacon and eggs ging me toch wel tegenstaan ;) Heb op een gegeven moment maar gewoon om enkel cornflakes and toast gevraagd :D

Heel leuk om te lezen in ieder geval en fijn dat je het ook zo naar je zin hebt gehad!


Haha ja de eerste dagen terug thuis vroeg ik me echt af wat ik toch in Nederland deed ;(
En de ruiterpaden zijn hier wel weer heel erg saai. (En de paarden snel bang haha).

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:57

Wát een gave foto's!! Ziet eruit als een supervakantie! Dit staat bij mij volgend jaar op de planning :D

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:14

Supergaaf! :)
Bij welke organisatie heb je dit geregeld? En zou het kunnen om alleen met zo´n tocht mee te gaan of kent iedereen elkaar al?

xNursiex

Berichten: 1387
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:19

Waves schreef:
Supergaaf! :)
Bij welke organisatie heb je dit geregeld? En zou het kunnen om alleen met zo´n tocht mee te gaan of kent iedereen elkaar al?


www.horse-holiday-farm.com

Ze hebben ook een forum zodat je af kan spreken met andere die graag willen gaan, maar geen ruiter hebben.
In principe zijn wij vieren bij elkaar aangesloten zonder dat we elkaar kenden. Maar je moet net het geluk hebben dat er
a; iemand start. b; de groep erop zit te wachten.

Het zestal dat de dag na ons starte waren vier Nl'ers en twee Zwiterse meisjes, de laatste twee werden dus compleet buiten gesloten door de anderen (die elkaar al kenden); triest maar waar.

Je gaat dus niet echt "mee op tocht", je betaald voor het paard en de overnachtingen, het tuig, de uitgezette route ect.
Maar verder moet je je eigen boontjes doppen. Er gaat geen gids mee en je moet zelf kijken wat je doet en hoe je het doet.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:23

ah zo, bedankt voor de info. Ik ga eens op dat forum kijken.

xNursiex

Berichten: 1387
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:25

Waves schreef:
ah zo, bedankt voor de info. Ik ga eens op dat forum kijken.



Mininum om te starten is trouwens twee personen :)
Geloof niet dat er echt een max. is. Maar dat zestal, daarvan moesten er de eerste nacht dus op de bank in het bed van de
B&B eigenaaresse := Grote groep is dus ook geen aanrader haha.

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:47

Leuk om te lezen, wij zijn in 2005 een weekje op de Horse Holiday Farm verbleven! Ontzettend mooie omgeving met de Ben Bulben (?!) en ze hadden echt een heel gaaf cross country parcours :D En natuurlijk de crosspartijen over het strand, de vele schapen in het landschap en het afwisselende landschap.

Over de paarden en alles daar niets dan goed :j

Wij hebben toen ook in dat zelfde restaurantje (waar je een lang stuk langs de weg moet lopen :)) gegeten! Was leuk hoor! Nog een dagje gaan sightseeingen in Sligo om beetje cultuur te proeven. Top!

xNursiex

Berichten: 1387
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:22

ja_nee schreef:
Leuk om te lezen, wij zijn in 2005 een weekje op de Horse Holiday Farm verbleven! Ontzettend mooie omgeving met de Ben Bulben (?!) en ze hadden echt een heel gaaf cross country parcours :D En natuurlijk de crosspartijen over het strand, de vele schapen in het landschap en het afwisselende landschap.

Over de paarden en alles daar niets dan goed :j

Wij hebben toen ook in dat zelfde restaurantje (waar je een lang stuk langs de weg moet lopen :)) gegeten! Was leuk hoor! Nog een dagje gaan sightseeingen in Sligo om beetje cultuur te proeven. Top!



Ja onze paarden stonden in het weiland van dat cross country parcours geloof ik :)
Met al die stenen sprongetjes?

De twee Amerikanen waarmee ik heb staan praten bleven ook in de omgeving van de farm :)

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:29

Dat cross country parcours was even een stuk te paard rijden voor je er was :j Want daar waren ook echt grote boomstammen e.d. die er lagen.

Dat weiland met al die stenen, was dat niet zo ontiegelijk groot? :D Wij gingen daar ook ieder ochtend ons paard halen/zoeken, wat een kilometers legde je daarvoor af zeg :))

xNursiex

Berichten: 1387
Geregistreerd: 14-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:39

Haha ja. Ze stonden allemaal in de kraal toen wij arriveerden. Want ze moesten er meerdere hebben.
(Wij gingen met de truck :Y) ).
Erg goed voor de conditie om dat iedere morgen te lopen!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Trektocht Ierland (Donegal Trail West)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:21

Er is besloten dat dit topic op BRT toch beter op z'n plek is.
[BI] -> [BRT]

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:54

Ik heb ook de standplaatsvakantie gedaan. Superpaarden en een supermooie locatie! Ook leuk was dat je vrij snel in de groep werd opgenomen doordat er zoveel mensen van verschillende nationaliteiten daar verbleven!