[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:34

Hoe gaat het nu met Quick TS? Is er al wat duidelijkheid over zijn been?
Heb je nog kunnen experimenteren met wel/geen hoefschoenen en zijn gangen? Ik zag op fb dat je advies vroeg over een bepaald bit om zijn gangen beter te kunnen controleren, maar ik zou nu nog zeker niet beginnen aan die shank van het voorbeeld. Daarvoor zit je imo nog veel te veel in de basis. Naar zoiets zou ik pas overstappen als je hem goed op je zit kunt rijden en hij goed begrijpt wat er met het bit van hem verwacht word. Wat je wel zou kunnen proberen is een ander mondstuk als de enkelgebroken die je nu gebruikt, bijvoorbeeld ongebroken, of Myler, of billy allan, lijkt op Myler maar zijn ietsje dikker. Dat geeft vaak een duidelijker (niet perse harder) signaal en kan niet in het gehemelte prikken, en ligt wat stiller en dus minder rommelig in zijn mond. Bij de Paardenschuur kun je Mylers 2 weken testen en terugsturen of omruilen als het niet bevalt: https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... bwinkel-2/
Misschien is dat een optie om ea uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:58

Allegra schreef:
Hoe gaat het nu met Quick TS? Is er al wat duidelijkheid over zijn been?
Heb je nog kunnen experimenteren met wel/geen hoefschoenen en zijn gangen? Ik zag op fb dat je advies vroeg over een bepaald bit om zijn gangen beter te kunnen controleren, maar ik zou nu nog zeker niet beginnen aan die shank van het voorbeeld. Daarvoor zit je imo nog veel te veel in de basis. Naar zoiets zou ik pas overstappen als je hem goed op je zit kunt rijden en hij goed begrijpt wat er met het bit van hem verwacht word. Wat je wel zou kunnen proberen is een ander mondstuk als de enkelgebroken die je nu gebruikt, bijvoorbeeld ongebroken, of Myler, of billy allan, lijkt op Myler maar zijn ietsje dikker. Dat geeft vaak een duidelijker (niet perse harder) signaal en kan niet in het gehemelte prikken, en ligt wat stiller en dus minder rommelig in zijn mond. Bij de Paardenschuur kun je Mylers 2 weken testen en terugsturen of omruilen als het niet bevalt: https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... bwinkel-2/
Misschien is dat een optie om ea uit te proberen.


Bon, toch maar ff hier een reactie. Het bit van Quick is enkel gebroken, piept continu bij iedere beweging van mijn handen of zijn mond en lijkt idd in zijn gehemelte te prikken. Ik heb de afgelopen maanden, met advies vd shop waar ik het kocht, geprobeerd om het piepen te verhelpen, zonder resultaat. We worden er beiden stapelgek van, dus kijk ik al een tijdje rond voor een ander bit. Dit bit lijkt op een type dat ik al een paar keer voorbij zag komen, maar is een compleet ander merk, vandaar mijn vraag of dit een geschikt bit is voor een gangenpaard.

Ik rij nu meestal bitloos, maar dit is nog vrij nieuw voor Quick, waardoor er wat ruis is. Een halve ophoudingen, vat hij op als halt houden. Wordt aan gewerkt en we boeken vooruitgang. Voor mij hoeft er dan ook niet perse een nieuw bit te komen, maar mijn verzorgster geeft aan dat ze te onzeker is om bitloos buiten te gaan, dus gaat er toch een ander bit komen. Myler bit was idd al een paar keer als tip la'gs gekomen en heb ik al bekeken.

Om tandproblemen uit te sluiten, heb ik een afspraak gemaakt met een paarden tandarts ipv de dierenarts die normaal de tanden doet. Helaas hebben die het mega druk, heb pas eind november een afspraak kunnen versieren.

Schoenen zijn niet meer aangeweest. Kan ze tot 4 à 5 weken n'a een bekapbeurd gebruiken en dan worden ze te krap. Na de vorige trimbeurd was ik compleet vergeten om ze aan te doen en hebben we een pad met veel keien gehad. Aangezien ik geen vijl heb, kan ik zijn voeten niet bijwerken en als de rand dan onregelmatig is, gaat de schoen niet netjes aan. Maandag worden zijn voeten gedaan en gaan we terug aan de slag met de hoefschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:31

Heel lang getwijfeld of ik nog iets zou posten, maar aangezien ik af en toe toch de vraag krijg hoe het met Quick gaat, vind ik het makkelijker om hier een update te plaatsen.

Quick is een hele tijd een handvol geweest. Door de nieuwe lockdown kon de tandarts vroeger komen en toen bleek dat Quick serieuze haken op zijn kiezen had. Gek genoeg was hij in januari nog bij gevijld door de dierenarts, had dus echt niet zo'n groot probleem verwacht. Volgens de tandarts zijn de tanden van jonge paarden zachter, waardoor het niet abnormaal is om snel haken te maken. Hiermee is dus de oorzaak van zijn protest gevonden, sinds de behandeling is zijn hoofd schudden fel verbeterd. Het probleem is echter nog niet helemaal van de baan. Een week na de behandeling ben ik met een myler bit beginnen rijden. Dit ligt veel rustiger in de mond, maar zodra ik mijn teugels op neem, draait hij zijn hoofd naar links. Zelfs als ik mijn linker hand naar voor breng of die teugel los laat, blijft hij zijn hoofd naar links draaien. Zijn linker hoektand is nog niet doorgekomen, wel heeft hij daar een bultje op zijn tandvlees. De tandarts acht het weinig waarschijnlijk dat dit de oorzaak is, maar ondertussen maakt Quick opnieuw proppen van zijn hooi, er is dus duidelijk nog iets mis in de mond. Aanstaande donderdag komt de tandarts voor een hercontrole, tot dan gaat er zeker geen bit in. Als ik mijn verzorgster kan overtuigen om ook bitloos te gaan, gaat het bit inclusief hoofdstel, de deur uit.

De hoefschoenen zijn ook definitief de laan uitgestuurd. Was ermee op buitenrit gegaan 1 dag na het bekappen en de krengen hadden schuurplekken gegeven op de hoeven. Via de verdeler kreeg ik wel wat tips, maar die had ik zelf al op de website terug gevonden en zonder resultaat uitgeprobeerd, dus had ik er niet echt wat aan. Jammer genoeg liep Quick echt wel op eieren en bolde hij zijn rug op als we echt over kiezel moesten. Na overleg met mijn hoefsmid, heb ik ervoor gekozen om hem vooraan op ijzers te zetten. Ze staan er nu 2 weken onder en hij begint eraan te wennen.

Het is verder ook een leerzame periode voor ons geweest. Quick heeft geleerd dat ik mijn evenwicht verlies en val als hij tijdens het bokken een kwartslag maakt of als ie in galop een paar meter opzij spring en ik heb geleerd dat het geen ramp is om te vallen. Gelukkig voor mij heeft Quick ook niet de bedoeling om mij eraf te zwieren. Het is ondertussen ook duidelijk geworden waarom hij soms bokt. Gek genoeg bokt hij niet op ongemak, maar uit frustratie. Niet sneller mogen, een ander paard niet kunnen volgen, te veel prikkels zoals fietsers of los lopende honden en zijn emmer loopt over. Ik probeer nu om 3 à 4 keer per week te rijden en zie wel wat vooruitgang.

Qua tölt is het erg wisselend. Sommige dagen is het zo druk op de heide, dat ie continu afgeleid is en ik zijn aandacht gewoon niet bij zijn werk kan krijgen. Ik heb hem geleerd dat ie in stap langs wandelaars en fietsers moet, de rem gaat dan ook op als hij overal beweging ziet. De dagen dat het rustiger is en de gas dus wel ope gaat, loopt hij zalig.


Afbeelding

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:38

Ah wat een mooie update! *\o/*
Fijn dat jullie elkaar nog steeds beter beginnen te begrijpen en dat Quick niet de deur uit gestuurd is. Jullie gaan er saam wel komen. Veel uren maken, lekker genieten van elkaar en dan gaat het steeds beter. Hij is nu op een leeftijd dat je echt wel meer van hem mag gaan vragen dan 3x een korte rit en 1 langere. Dus lekker uitbouwen naar vele lange ritten op de heide. Dan komt de kracht bij Quick ook om beter in de tolt te lopen/blijven.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:41

Wat een leuke update! Jullie zien er samen ook echt als een goed team uit.

Gedoe met hoefschoenen, tanden en frustraties. Dat hoort er allemaal een beetje bij. Zeker als je, zoals jullie, toch nog in een opbouwende fase zit qua rijden en elkaar leren kennen. Zo lang Quick nog in de groei is, en dat is ie nog, zul je tegen dit soort dingen aan blijven lopen. Mooi om te lezen dat je alles nauwlettend in de gaten houdt en op tijd bijstuurt waar nodig (met uiteraard de kanttekening dat je hoe dan ook achter de feiten aan loopt, da's altijd met een communicatieparter die een andere taal spreekt).

Ik ben er blij mee dat je hier weer updates post. Kan ik jullie weer lekker volgen. (Quick blijft mijn favoriete pure chocoladekontje.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:34

Fijn dat een update op prijs gesteld wordt. En ik heb nog fijn nieuws.

Door het verlies van mijn wei, staan de paarden kleiner en zie ik mij genoodzaakt om Bacardi opnieuw onder het zadel te zetten. Ik heb mijn handen vol met Quick, dus zocht ik een bijrijder voor mijn oudje. Vlak na mijn update in dit topic, kreeg ik een berichtje van een jonge man die wil bijrijder. Hij heeft 3 jaar ervaring met volbloeden en heeft 8 jaar lang IJslanders gereden. Hoe groot kan toeval zijn! Dinsdag komt hij kijken. Normaal gaat hij Quick niet rijden, maar de bedoeling is wel om samen op buitenrit te gaan. Als alles goed gaat, ga ik dus binnenkort op stap met iemand die me kan bij sturen.

Vandaag wilde ik ook samen met mijn verzorgster op stap met Quick. Ik heb het eerste stuk gereden, waarbij Quick aanvankelijk aan het klieren was, maar na wat kordaat doorzetten was ie zo mak als een lammetje. Bij het wisselen leek hij kalm en rustig. Het eerste stuk dat ik haar liet versnellen, stond hij na enkele meters op de rem. Toen ik naast haar ging lopen, zei ze dat Quick niet meer vooruit te branden was zodra de afstand tussen hem en mij te groot werd. We hebben echt een heel eind gewandeld, waarbij Quick zijn pas in hield zodra ik trager ging. Uiteindelijk kon ze wel een stuk met hem in galop en alles leek goed te gaan. Ik had er dan ook geen probleem mee om haar vooruit te laten rijden op het laatste stuk van de route. Wat nadien een heel slecht idee bleek te zijn. Het was mega druk op dat stuk, waardoor Quick uit zijn dak is gegaan en zij hem enkel terug onder controle heeft gekregen door hem op een boom af te sturen. :? Ik schrok me rot toen ze me dit vertelde. Heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik hem niet onder controle kon houden en hij zich zo respectloos gedroeg naar mij toe. Baal als een rekker en ben mijn hoofd aan het breken hoe ik haar hiermee kan helpen. Heb al wel voorgesteld om voorlopig alleen op het veldje voor de heide te rijden. Ik stuur haar in ieder geval niet meer alleen met hem op pad zo lang hij zo weinig respect heeft voor haar.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:45

Ik las inderdaad dat je een bijrijder voor Bacardi zocht. De jongeman die zich heeft aangediend heeft een mooi postuur? :D

Hm, ik lees in het laatste stuk van je post eigenlijk geen gebrek aan respect voor de verzorgster bij Quick maar gebrek aan leiderschap bij de verzorgster. Quick voelt zich duidelijk veilig bij jou als leider, maar bij haar nog niet dus heeft ie het idee dat hij het zelf moet gaan uitzoeken en doen. Zeker als het aantal prikkels iets groter wordt dan zijn emmertje kan bevatten.

Als wij hier balen doen we dat als een stekker, dat is blijkbaar streekgebonden want jij baalt als een rekker. Die kende ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:15

Maflinger_S schreef:
Ik las inderdaad dat je een bijrijder voor Bacardi zocht. De jongeman die zich heeft aangediend heeft een mooi postuur? :D

Hm, ik lees in het laatste stuk van je post eigenlijk geen gebrek aan respect voor de verzorgster bij Quick maar gebrek aan leiderschap bij de verzorgster. Quick voelt zich duidelijk veilig bij jou als leider, maar bij haar nog niet dus heeft ie het idee dat hij het zelf moet gaan uitzoeken en doen. Zeker als het aantal prikkels iets groter wordt dan zijn emmertje kan bevatten.

Als wij hier balen doen we dat als een stekker, dat is blijkbaar streekgebonden want jij baalt als een rekker. Die kende ik nog niet.



Hmm, daar heb je ook wel een punt, zo had ik het nog niet bekeken. Ik laat ze voorlopig in ieder geval niet meer alleen op pad gaan. Normaal is kan ze wel redelijk goed haar mannetje staan, maar ik denk dat hij vandaag gewoon zelf heel onzeker was en het niet kon kanaliseren. Denk niet dat hij was ontploft als we bij mekaar gebleven waren.

Heb eigenlijk geen idee hoe die jongen er uit ziet. Ik wacht geduldig af tot dinsdag. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:19

Taucha schreef:
Ah wat een mooie update! *\o/*
Fijn dat jullie elkaar nog steeds beter beginnen te begrijpen en dat Quick niet de deur uit gestuurd is. Jullie gaan er saam wel komen. Veel uren maken, lekker genieten van elkaar en dan gaat het steeds beter. Hij is nu op een leeftijd dat je echt wel meer van hem mag gaan vragen dan 3x een korte rit en 1 langere. Dus lekker uitbouwen naar vele lange ritten op de heide. Dan komt de kracht bij Quick ook om beter in de tolt te lopen/blijven.


Toen ik mijn weide moest opgeven, heb ik idd overwogen om Quick te verkopen. Mijn oude ruin en shet zijn onverkoopbaar en 3 paarden op pension zijn, gezien de prijzen hier, onbetaalbaar. Ik dacht dat ik maar 2 opties had, ofwel verkocht ik Quick, ofwel liet ik mijn 2 met gebreken inslapen. Mijn dierenarts en hoefsmid hebben me overtuigd om de jongens gewoon thuis te houden. Zodoende is Quick dan toch niet in de verkoop gegaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:22

De opportunist in mij roept nu heel hard dat je het mij vooral eerst moeten laten weten als je Quick toch wilt gaan verkopen. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:41

Maflinger_S schreef:
De opportunist in mij roept nu heel hard dat je het mij vooral eerst moeten laten weten als je Quick toch wilt gaan verkopen. :9



Haha, had deze reactie ergens wel verwacht. Zal zeker aan je denken als ik ooit die stap zou zetten. Al denk ik niet dat ik hem ooit de laan uit stuur. Ik begrijp hem beter en beter, waardoor ik meer ontspannen ben en meer durf. Gevolg is dat Quick ook meer wil meewerken. We kunnen mekaars gebreken tegenwoordig wat beter verdragen, waardoor we wat hechter geworden zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:51

Ik ben ook meestal wel blij met mijn arabierig typje, die soms vreselijk irritant kan zijn als ze overprikkeld is en in de autistenstand, de "uitstand" gaat. Als ik dan met haar ga werken en iets van haar vraag, gaat ze bijten en/of slaan.
De andere kant van het verhaal is dat ze zich bij mij veilig voelt en als ze te weinig rust heeft gehad in haar stal/paddock wil ze graag als we samen in de bak zijn haar rust pakken, waarbij ik over haar waak.
Als ze "aan" is, dan is ze top om mee te werken.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:31

Hier ligt het probleem compleet bij mij. Had me laten verblinden door alle promo verhaaltjes over de RMH en Quick moest en zou in dat plaatje passen. Quick is in de eerste plaats natuurlijk gewoon een paard en hij heeft een sterk karakter. Dat ik ook nog eens met een burn-out heb rondgelopen, maakte het allemaal veel groter en intenser. Ondertussen ben ik rustiger geworden en kan ik me erbij neer leggen dat Quick is wie hij is.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:16

Ik ben wel blij dat arabierig typje niet mijn eerste arabier is, maar mijn tweede, na mafje. Ik werd ook gewaarschuwd over arabieren maar dat is ook grotendeels onzin. Natuurlijk is een arabier anders dan een maflinger maar dat geldt voor elk paard: dat het anders is dan alle andere paarden. Het is tenslotte een levend wezen met een eigen karakter en persoonlijkheid. Dáár moet je op acteren, niet op algemeenheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:15

Net terug van een buitenrit en ik vermoed dat ik weet wat er zondag fout gelopen is. Op weg naar de heide was hij al wat nerveuser geworden doordat de baan nat is en auto's water doen op spatten. We zijn dan ook gestart met een ontplof moment heel vroeg in de rit. Hij begon met een paar bokkesprongen en ging ongevraagd in galop. Het eerste wat ie deed was een poging ondernemen om zijn neus tussen de benen te steken en nog meer te bokken. Toen dat geen succes was, wilde hij naar rengalop gaan. Ik heb hem vrij vlotjes kunnen tegen houden door zwaar te zitten en zijn hoofd schudden te negeren, waardoor hij na enkele passen zijn verzet staakte. Ik heb hem de rest van de rit gewoon rustig kunnen rijden, geen geklier of stress bij de tractor die we tegen kwamen en ook een voorbij rijdende vrachtwagen deed hem niet veel. Ik vermoed dat hij zondag ook zo'n ontplof moment heeft gehad en dat hij met succes de leiding heeft kunnen overnemen. Zal voorlopig grondwerk worden voor mijn verzorgster, ze zal hem eerst zo ver moeten krijgen dat hij haar als leider ziet voor ik hen terug op wandel laat gaan.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:22

De tandarts is net geweest. Er is niets mis in zijn mond wat de oorzaak kan zijn van het proppen maken. Ben nu doorverwezen naar de osteopaat voor een check up van zijn kaken en tongbeen. We hebben ook even het hoofdstel aangedaan om te kijken of het bit wel goed ligt en zeker niet te groot of te klein is. Het bit ligt op de juiste plaats en heeft de juiste maat. Hij merkte wel op dat er weinig ruimte is tussen het bit en de kiezen. Als Quick zijn hoofd tussen zijn benen wil steken om te bokken, of er vandoor wil gaan en ik mijn teugels kort neem, komt het bit tegen zijn kiezen wat voor Quick vervelend kan zijn. Hang ik het bit lager, zit het veel te laag in zijn mond. Ik hou het dan ook bij bitloos.

Ik ga nu met de osteo overleggen of het nog mogelijk is om mijn verzorgster met bit te laten rijden. Is dit geen optie, dan zal ze moeten wennen aan het bitloos rijden. Heb haar in ieder geval al wel op de hoogte gebracht van het probleem en ik heb haar voorgesteld om voorlopig niet meer alleen met Quick op pad te gaan. Ik weet nog niet of ik zelf het lef ga hebben om met mijn oude paard op buitenrit te gaan, maar gelukkig heb ik nu een bijrijder voor hem en kan ze met hem afspreken. Ik hoop echt dat tussen haar en Quick de verstandhouding terug recht getrokken wordt. Ben stapelgek op mijn verzorgster en hoop dat ze nog heel lang blijft komen. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:21

Wat begon als een hele fijne rit, Quick had er zin in en dan gaat de motor aan (al dan niet met een vreugde boekje), eindigde met een boel frustratie.

Hier in het dorp lopen de beide lussen van de ruiterroute vlak naast een afgemaakte losloopzone voor honden. Quick kijkt er niet meer van op als er eens eentje blaffend naar de omheining komt, temeer omdat de bazen altijd hun hond terug roepen. Afgelopen zondag was er echter iemand die van het principe is dat honden geen oren moeten hebben op een losloopweide en lachend toekeek hoe haar 3 grote honden bleven uitvallen waardoor Quick stress kreeg. Op de verdere route kwam ik enkel honden tegen die rustig waren en waar Quick zonder kijken voorbij ging, dus klasseerde ik het als een eenmalig stressmoment. Buiten de losloopzone moeten de honden hier aan de leiband, ondanks de boetes op loslopen, laten de mensen hier hun honden gewoon los. Tot hiertoe is Quick dan wel wat kijkerig, maar reageert hij verder niet. Ik ga wel altijd in stap als ik loslopers zie, om problemen te voorkomen. Vanmorgen kwamen er echter in de verte, vanuit een zij weggetje plots 2 spelende en loslopende honden aan. Ik had Quick net laten versnellen en voor ik kon reageren, ontplofte hij gewoon. Ik heb hem nog nooit zo fel weten bokken en nog nooit zo in paniek gezien. Ik heb hem gelukkig na 2 felle sprongen terug bij mij gekregen, maar jammer genoeg moest ik verder rechtdoor het veld over om thuis te geraken en deden beide baasjes geen moeite om hun honden bij zich te roepen. Heb het nu even wel gehad met onverantwoorde hondenbazen, dit had echt zo fout kunnen lopen. Helaas heeft het geen zin om naar de gemeente te stappen. Er zijn al massa's klachten geweest over mensen die hun honden laten loslopen en mensen die alles maar toe laten op de losloopzone. Het enige wat men doet, is infoborden plaatsen, waar mensen zich vervolgens niets van aantrekken.

Heb toen hij nog relax was, toch nog 2 plaatjes kunnen schieten van de prachtige, bevroren natuur.


Afbeelding

Afbeelding

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:07

Heh wat vervelend zeg dat Quick zo heet werd van de loslopende honden. Is er misschien een mogelijkheid om dit een te oefenen met de hond(en) van een kennis(sen)? Dat jullie kunnen trainen om samen rustig te blijven wanneer er een hond op jullie af komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:21

Taucha schreef:
Heh wat vervelend zeg dat Quick zo heet werd van de loslopende honden. Is er misschien een mogelijkheid om dit een te oefenen met de hond(en) van een kennis(sen)? Dat jullie kunnen trainen om samen rustig te blijven wanneer er een hond op jullie af komt.


Normaal verdraagt hij honden goed, hij is stapelgek op onze hond. Gewoon honden aan de leiband, of honden achter een omheining is ook geen probleem, zelfs niet als heel even blaffen. Ik kom regelmatig mensen tegen die met een step achter hun hond hangen. Daar kijkt hij wel naar, maar verder is hij wel braaf dan.

Alleen als meerdere honden tegelijk zijn richting uitlopen, of meerdere honden blaffend op hem afkomen, wordt het hem te veel. Deze morgen mochten die honden daar trouwens niet eens loslopen.

Mer1980

Berichten: 18860
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:42

Prachtige foto's hoor <3

Overigens moet ik zeggen dat alle paarden bij mij (5 stuks) sinds 1 1/2 week echt een klap frisser zijn dan normaal, dat komt toch denk ik door het koude weer. Die van mij spelen, springen en bokken wat af met elkaar in de paddock veel meer dan normaal ook met rijden is het altijd brave slome beest opeens knetter mesjokke en er is zaterdag ook iemand afgedonderd. := dus het kan ook het weer zijn.

Loslopenede honden praat mij er niet van. Nu mag het bij ons en ligt mijn weide letterlijk in het losloop gebied en loopt het wandelpad van de uitlaters langs mijn bak en weide := heb dus mijn terrein echt hond proof afgesloten want er lopen er meer die niet opgevoed zijn dan wel. Ik snap je frustratie dus echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:16

Gisteren stond er een afspraak met de osteo gepland voor een check van zijn kaken n'a de tandarts. Uiteraard kijkt zij dan naar heel zijn lichaam. Eerste wat ze opmerkte was dat Quick zijn staart scheef droeg. Huh???? Bij onderzoek bleken er 2 lendewervels vast te zitten en was het een heel recente blokkade. Vermoedelijk is het felle bokken van dinsdag onder het zadel de oorzaak. Het zadel moet trouwens echt bedankt worden voor de bewezen diensten. Ik heb er goed aan gedaan om het groter te zetten, er zat wat irritatie op een spier links, maar het zadel is niet geschikt voor het type rug dat Quick heeft. Bloot op de rug schommelt het als je op de hoorn en de achterkant duwt. Met pad is de beweging heel miniem. Ik mag er nog mee rijden tot ik mijn ander zadel heb, maar vervang het best zo snel mogelijk. Ik heb helaas mijn shims nog maar een dikke week geleden besteld en die blijven waarschijnlijk nog wel een poosje weg. Het zadel wat ik over neem, heeft altijd op een walker gelegen. Mijn osteo kent een paar mensen met walkers en vindt dat Quick qua bouw ongeveer hetzelfde is (Quick heeft walker bloed), dus met een beetje geluk past het zadel gewoon voor hem. Dus ga ik het sneller ophalen in de hoop dat ik dan ook snel de zadels kan wisselen.Hij zat overigens ook vast in zijn kaak en nek ten gevolge van zijn tandbehandeling. Normaal is Quick een klier bij mijn osteo, gisteren had hij duidelijk deugd van zijn behandeling en gedroeg hij zich voorbeeldig.

Ik heb met de osteo ook zijn training besproken. Meer bepaald het vele stappen en korte stukken versnellen. Ben mijn eigen berichten niet gaan nalezen, dus ik val misschien in herhaal, waarvoor mijn excuses. Quick heeft vrij mobiele gewrichten, waardoor hij dus door stomme bewegingen zoals een felle bok, kan blokkeren. Hij zal hier wel uit groeien, maar dat kan nog 2 jaar duren. Tot die tijd moet ik me erbij neerleggen dat ik bedacht moet zijn op blokkades en dus regelmatig de osteo moet raadplegen. In zijn geval is het dan ook belangrijk om zeer veel te stappen en slechts beperkt in andere gangen te rijden om die gewrichten niet te veel te belasten. 4 à 5 keer per week rijden is geen probleem, maar liefst geen al te lange ritten. Zoals ik nu rij, is eigenlijk ideaal voor zijn ontwikkeling. Ik loop op deze manier misschien wel een achterstand op qua gangen werk, maar een gezond paard vind ik toch belangrijker als uren kunnen tölten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:40

Ik had normaal gezien vanmiddag afgesproken met een buurvrouw om op buitenrit te gaan, die vanmorgen echter af zegde. Achteraf gezien kwam dit echt goed uit. Quick is namelijk een echt haantje als er andere paarden mee gaan en gaat dan over zijn grenzen, iets wat geen goed idee is na zijn blokkade. Als we alleen gaan, laat hij wel merken als het niet gaat. Gisteren hadden we alleen gestapt, vandaag hebben we maar 2 minuutjes verspreid over heel de rit. Bij thuiskomst hield hij zijn staart zo


Afbeelding

Als hij zijn staart zo houdt, dan zit zijn bekken een beetje vast.

Na een kwartiertje hing zijn staart terug recht


Afbeelding


Voorlopig geen grote inspanningen en dagelijkse massages dus. Fijn toch, een paard met soepele gewrichten.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:18

Hij staat op die eerste foto ook met geknepen billen.

Gewoon goed op blijven letten en inderdaad regelmatig (laten) masseren en los laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:45

Maflinger_S schreef:
Hij staat op die eerste foto ook met geknepen billen.

Gewoon goed op blijven letten en inderdaad regelmatig (laten) masseren en los laten maken.


Ik heb gelukkig een steengoede osteopaat die Quick ondertussen door en door kent. Vandaar ook het advies om toch te rijden. Als ik nu alleen grondwerk doe, dan kan Quick zijn ei niet kwijt en zal hij ongelooflijk gaan klieren zodra hij terug gereden wordt. Met dus de kans dat hij zich opnieuw vast zet. Als ik nu rustig blijf rijden en daarbij heel goed op let hoe hij zijn lichaam gebruikt, zal hij minder gefrustreerd raken. Al loop ik natuurlijk wel altijd het risico dat we in situaties komen die hij eng vindt, maar dat heb je ook als je aan de hand met hem gaat wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:50

Is het bij jullie ook zo druk in de natuur? Hier is het echt niet meer te doen. Vrijdag ben ik in de regen op buitenrit gegaan in de hoop dat het rustig zou zijn. Mooi niet dus, ik was niet de enige met dat idee. Maar eens op de paden viel het best nog wel mee.

Gisteren was het echter een ramp. Ik wilde voor mijn late shift een klein rondje maken en was niet zeker welke kant ik op zou gaan. De kleine parking aan het natuurgebied stond bomvol, dus besliste ik om een kleine lus op de ruiterroute te rijden die voor het grootste deel geen wandel of fietsroute is. Omdat het zo druk was op de grasvlakte, mensen waren er zelfs lekker aan het tennissen, kon ik niet rechtstreeks op de ruiterroute starten. Quick keek zijn ogen uit. Letterlijk langs alle mogelijke kanten en paden kwamen wandelaars, joggers, mountainbikers en dan nog het leuke tennisclub. :D
Dat stuk van de heide is echt een kluwen van paadjes. Je hebt er vlak naast de ruiterroute, maar ook in de duinen waardoor er ook beweging boven je hoofd is. Mensen hoeven dan ook helemaal geen gebruik te maken van de ruiterroute om van A naar B te gaan, maar maken er toch gretig gebruik van. We moesten dus regelmatig de kant in duiken en Quick liet duidelijk merken dat ie het helemaal niet fijn vond zo. Ik had dan ook een vulkaanuitbarsting verwacht, Quick gaf ook alle signalen dat het eraan zat te komen, maar tot mijn grote verbazing liet hij zijn spanning los. Hoe zeggen ze dat ook al weer? Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Ik snak in ieder geval naar het einde van de corona maatregelen, zodat de rust hier terug keert en we wat meer aandacht kunnen hebben voor andere zaken als de mederecreanten. 8-)

Ondertussen is het een vaste gewoonte om Quick ff te laten grazen in de tuin na het rijden terwijl ik met de voeremmers aan de slag ga.


Afbeelding