[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:33

Ben een uurtje geleden thuis gekomen en het was me een dagje wel. We waren uiteindelijk met 9 ruiters. Quick was het jongste paard van de bende, er was naast hem nog 1 jong paard mee. Al heel snel werd het duidelijk dat ik in een groepje zat dat vooral relax wilde wandelen. Niets mis mee, maar Quick en ik wilden toch iets meer actie. Daarnaast moesten we ook regelmatig stoppen voor plaspauzes van paarden en ruiters. Het andere onervaren paard was soms erg gespannen, waardoor de ruiter ook regelmatig even naast haar paard ging lopen. Alles ging dus op een slakken gangetje en Quick besloot dat hij op kop wilde lopen samen met de enige man en zijn Arabier.

Onderweg moesten we bruggen onderdoor, we kwamen langs windmolens, zijn langs een paintball veld gereden waar ze volop aan het schieten waren en moesten drukke wegen over. Quick deed alles al fluitend en was echt dood braaf. Op een bepaald punt zijn we verkeerd gereden en om tijd in te halen, wilden we in galop terug komen. Jammer genoeg is toen 1 van de dames gevallen en hadden we tot grote frustratie van Quick nog eens een oponthoud. Dat was ook het enige moment van de rit dat hij echt lastig was en dat ik mijn handen vol had met hem.

Op de rustplaats besloot iedereen om van daaruit naar huis te gaan, waardoor enkel het arabiertje en Quick over schoten. Na een uurtje pauze zaten we opnieuw in het zadel. In plaats van de lus af te maken, kozen we ervoor om dezelfde weg terug te nemen, omdat we wisten dat we hier en daar stukken konden afsnijden. Beide paarden vertrokken in een strak tempo en tot mijn grote verbazing heeft Quick dit tempo tot thuis volgehouden. Na slechts 2 uur stonden we thuis op de oprit. Volgens mijn endemondo app hebben we vandaag 5u30 gereden en 31 km afgelegd. Quick heeft dit echt goed verdragen en staat nu lekker te bekomen van dit woelig dagje. En ik heb er een rijmaatje bij, de eigenaar van de Arabier wil nog meer met ons op pad.

Enkele foto's van onderweg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juist terug na een rit van 31 km en amper in het zweet.
Afbeelding

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:35

wat fijn dat quick zo relaxed bleef bij de paintballers en drukke wegen! maar wel jammer dat jullie een ander tempo hadden dan de rest. gelukkig was je niet de enige en heb je er iig 1 combinatie aan overgehouden waarmee je vaker op jullie tempo kunt gaan buitenrijden. wel naar dat er iemand af gevallen is tijdens het galoperen, is dat verder goed gegaan met dat meisje? ik vind het netjes hoor van jullie allebei, 6,5 uur onderweg. ik heb laatst 2 uur gereden maar dat vond ik toch lang zat..

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:08

Tof verslag, goed bezig Sandra.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:24

Kreeg vandaag nog een foto door.

Afbeelding

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:06

Haha die laatste foto! :D

Mooi dat jij en Quick zo lekker samen bezig zijn! :+:

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:22

Jullie zijn toppers, zo te zien wel een beetje maffe, maar toch.

Wat leuk dat je er nu ook weer een rijmaatje bij hebt, ben je toch weer wat mobieler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:59

Lizenlotte schreef:
wat fijn dat quick zo relaxed bleef bij de paintballers en drukke wegen! maar wel jammer dat jullie een ander tempo hadden dan de rest. gelukkig was je niet de enige en heb je er iig 1 combinatie aan overgehouden waarmee je vaker op jullie tempo kunt gaan buitenrijden. wel naar dat er iemand af gevallen is tijdens het galoperen, is dat verder goed gegaan met dat meisje? ik vind het netjes hoor van jullie allebei, 6,5 uur onderweg. ik heb laatst 2 uur gereden maar dat vond ik toch lang zat..


Het meisje dat gevallen is, is gisteren langs spoed gegaan en heeft gelukkig niets gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:54

We hebben hier even spannende dagen achter de rug. Na de rit van zaterdag had ik Quick rust gegeven. Op de 3de dag heeft mijn verzorgster een kwartiertje op de wei gereden en Quick leek gewoon fit. Donderdag zijn we terug met een paar man op buitenrit geweest. Quick was mega aan het klieren, echt puber gedrag, maar er was aanvankelijk niets abnormaals aan zijn beweging te voelen. Ergens iets over de helft gingen bij mij om 1 of andere reden plots de alarmbellen af. Volgens mijn mederuiters liep Quick gewoon zuiver, maar iets in mij zei dat er iets niet klopte. Na de middag kwam mijn hoefsmid en die had de indruk dat er links achter een beetje vocht op zijn been zat en dat zijn gallen wat opgezet waren. Niets om le zorgen te maken, moest ff aan de hand gaan stappen en dan koelen. Nadat de smid klaar was met Quick, heb ik Macho en mijn hond genomen en ben ik samen met mijn verzorgster een klein toertje gaan wandelen. Nadien nog goed wat coolinggel op zijn benen gedaan en met een gerust hart mijn jongens achter gelaten.
Vrijdag na mijn vroege vond ik Quick toch wel een beetje stijf, dus benen opnieuw gekoeld met coolinggel. Zaterdag kon Quick amper nog bewegen, even paniek dus en onmiddellijk mijn duivelsklauw boven gehaald en magnesium onder zijn voer gedaan. Zondag was hij terug wat beter, maar voor alle veiligheid gisteren toch advies gevraagd aan de osteopaat omdat ik mijn dierenarts niet kon berijken. Moest me geen zorgen maken en moest Quick gewoon aan de hand in beweging houden. Zodoende zijn we vanmorgen opnieuw naar de heide getrokken en ik was opgelucht toe ik zag dat Quick er een vlotte pas met stevig tempo in zette. Meneer wilde zelfs niet mee naar huis, maar ik heb late dus een lange wandeling zit er niet in.
De les van donderdag as gaat gewoon door, maar zal een grondwerk les worden. Verder moet ik ook op zoek naar hoe ik ervoor kan zorgen dat Quick leert dat stoppen onderweg ook rusten is. Als ik nu pauze neem, staat Quick te klauwen tot hij terug mag vertrekken en eens we terug weg zijn, gaat zijn hoogste versnelling op en wil hij niet meer vertragen.

Nog wat foto's van de laatste week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:29

Hij kan ook gewoon goed spierpijn hebben gehad, dus niet direct iets om je enorm zorgen over te maken. En zeker na zon lange rit is helemaal rust geven niet altijd even goed, lichte arbeid om de boel een beetje los te houden is juist beter. al is het alleen rechtuit stappen een tijdje. Magnesium geven is trouwens een hele goede zet geweest. Foto's zijn trouwens leuk!

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:55

Kilometers gemaakt zie ik, gaaf!

Ik denk dat Quick licht spierbevangen is geraakt tijdens je buitenrit. Ik heb dat met mijn mafje eens gehad net voordat ik 5 dagen met haar zou gaan trainen. Ik maakte een ritje over de Sahara bij Ommen en dat was net te veel en te zwaar. Mafje kon niet meer zo lekker lopen en moest echt rustig aan bewegen. Gelukkig stond ze op de locatie in een paddock dus met die beweging kwam het goed en met de training hebben we rustiger aan gedaan dan normaal. Had Quick ook wat ingetrokken buik/flanken of was dat normaal?

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:21

Buik en flanken waren normaal, volgens mijn osteopaat is hij gewoon stijf. Het is trouwens op haar advies dat Quick na een langere rit 2 tot 3 dagen rust krijgt. Op rustdagen maakt hij sowieso uit zichzelf wel wat kilometers, heb hooi en water zo ver mogelijk uiteen staan om beweging te stimuleren. Mijn jongens lopen regelmatig over en weer tijdens de dag.
Afgelopen weekend was het trouwens echt geen optie om Quick aan de hand mee op wandel te nemen, daarvoor liep hij veel te slecht.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:47

Goed dat je alles zo nauwlettend in de gaten houdt en precies weet wat er speelt. Bewegen heb je inderdaad in verschillende vormen en rust ook. Zo lang jij weet wat er voor Quick werkt, gaan jullie goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:21

Maflinger_S schreef:
Goed dat je alles zo nauwlettend in de gaten houdt en precies weet wat er speelt. Bewegen heb je inderdaad in verschillende vormen en rust ook. Zo lang jij weet wat er voor Quick werkt, gaan jullie goed.


Ben natuurlijk wel gedrild ondertussen na al de miserie die ik met Bacardi en Macho heb gehad. Ben niet meer de onbezorgde paarden eigenaar die ik vroeger was. Sla niet snel in paniek, maar volg alles wel met arendsogen op en mis niet graag signalen.
Donderdag zullen we wel bekijken hoe ik Quick best verder train en of ik deze maand enkel grondwerk doe en aan de hand wandel, of ook terug korte ritjes kan doen. Lange ritten zitten dit jaar zeker niet meer in de planning en als Quick rusteloos blijft, gaat het er zelfs nooit meer van komen wat mij betreft.

Oh, ben gisteren nog bij mijn diƫtiste geweest en tikte 69,2 kg af op de weegschaal. Wil zeggen dat ik sinds november 20,2 kg afgevallen ben. Hoop nog te kunnen zakken naar 65 kg, maar ben nu al wel zeker dat ik Quick niet voor meer als 20% belast. Mijn hoefsmid schat dat hij een 450 kg weegt.

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:34

Je past prima op Quick wauw wat een respect zeg 20 kilo afvallen, ik moet ook :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:02

Mijn 2 uur les zijn om gevlogen! Heb er echt van genoten. Conclusie was dat Quick en ik leuk zijn met mekaar en best wel een goed team vormen. Kreeg ook een complimentje omdat Quick zo lekker los zit in zijn hals, wat blijkbaar bij veel gangenpaarden wel eens een dingetje kan zijn en erop wijst dat ik hem lekker los rijdt. Het is ook duidelijk dat ik al heel veel werk in hem gestopt heb, maar de kers op de taart ontbreekt nog. Ik moet leren om wat meer op mijn lichaamstaal te letten en proberen om te ontspannen als Quick wat aan het klieren is. We hebben wat oefeningen gekregen om mee te beginnen en hij neemt alles vrij goed op.

Uiteindelijk ben ik er ook even op gegaan en na nog geen minuutje werd het al duidelijk wat er mis is. Dat ik scheef zit is duidelijk, alleen de waarom was een vraagteken. Mijn instructrisse gaf me aanwijzingen hoe ik mezelf recht moest zetten. In de eerste plaats voelt recht zitten aan als scheef zitten voor mij en als ik recht zit, krijg ik last van mijn rechter been. Na een paar minuten krijg ik pijn in mijn rug. Hiermee is ook het raadsel van niet kunnen licht rijden opgelost, ik zet meer kracht op mijn linker been, wat voor Quick onaangenaam is. Ik heb nu wat tips gekregen om aan mijn zit te werken en moet het ook melden aan mijn fascia therapeut. Daarnaast mag ik voorlopig ook niet langer als een kwartiertje rijden. Binnen 3 of 4 weken heb ik terug les en dan kijken we weer verder. Na het rijden liep ik trouwens ook even kreupel, zucht. Ze vond overigens wel dat Quick heel goed reageerde op de "ho". Hij staat ook altijd netjes vierkant als ik halt hou en aan de beweging van zijn hals kon ze zien dat hij lekker los in zijn lijf zit.

Ben echt wel blij dat er nu een oorzaak van mijn scheefheid gevonden is, kunnen we eindelijk aan een oplossing werken.

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:54

oeh dat scheefzitten is erg lastig ook vervelend om te verhelpen, ik had dat ook in mijn beken, fysio helpt goed, maar wat ook een goede is, is een yoga bal. Als je scheef zit donder je om, dus daarop kun je trainen met zitten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:33

Net terug vd fascia therapeut. Mijn bekken stond idd scheef en zat links vast. Daarnaast heb ik volgens haar ook scoliose, al is dat nog nooit via RX bevestigd. En wat ik erger vind, ik zet van nature mijn bekken scheef als ik ga zitten. Moet daar ooit ergens mee begonnen zijn en nu zit het erin gebakken.

Heb dus veel werk voor de boeg wil ik Quick niet in de weg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:41

Had vanavond ff hulp van mijn verzorgster, er moesten hoefschoenen gepast worden. Na 4 keer aan en uit was Quick het zat en had ik een boze puber aan hem. Gelukkig weet hij nog niet dat hij de komende 2 weken die dingen dagelijks aan krijgt om ze in te lopen.

Heb ook even kort overlopen waar ik op moet letten bij het leiden van Quick, zodat we op dezelfde manier trainen. 1 deel ervan is dat Quick moet stoppen als ik stop. Hij mag een opgehoffen voet neer zetten, maar niet naar voor.

Resultaat na 1 week trainen
https://youtu.be/Y3HbYQ7XPxI

Hij gaat ondertussen ook al netjes enkele stappen naast mij achteruit en hij houdt ook netter afstand als je met hem wandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:49

En we hebben hoefschoenen! Ik heb enkel aan de hand gestapt met mijn uk en hem gelongeerd met de schoenen, wat super goed gaat. Mijn verzorgster had gisteren de primeur om hem een kwartiertje op de wei te rijden met de schoenen. Ik had late en kreeg een berichtje dat hij het heel goed het gedaan. Ze vond hem zelfs veel fijner en netter lopen met als zonder schoenen. Kan niet wachten om zelf eens te testen.


Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:56

Wat een mooie vooruitgang maken jullie. Mooie gympies!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:58

Oh super zeg! Ziet er goed uit met zijn schoenen. :D
Wie heb jij laten komen om ze te passen? En moet je de hoeven zelf regelmatig bijhouden of hoe gaat dat juist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:04

Retjethorse schreef:
Oh super zeg! Ziet er goed uit met zijn schoenen. :D
Wie heb jij laten komen om ze te passen? En moet je de hoeven zelf regelmatig bijhouden of hoe gaat dat juist?



Iemand uit het paarden groepje weet hoe je de hoeven moet meten en is dat komen doen. Vervolgens heb ik zijn maten ingegeven op een webshop, de naam ontglipt me even. Kreeg een aantal modelen die konden passen en ik heb over die schoenen extra info gezocht. Uiteindelijk heb ik degene besteld die mij het meest bevelen. Op de website stond pas advies en die mensen hebben me ook via messenger bij gestaan. Aan de hand van foto's en filmpjes hebben ze mee gekeken of de schoenen wel goed zaten.

Vandaag weer lekker grondwerk gedaan en even gereden. En ik denk dat ik al rechter zit! Moet wel nog werken aan de houding van mijn handen en armen en ik leun nog wat naar achter als we versnellen. Maar goed, er is al verbetering.
https://youtu.be/pQHXr19pn4k


2 weken geleden

Afbeelding

Vandaag

Afbeelding

Rijfilmpje en ja er is nog veel werk aan mijn houding.

https://youtu.be/jo7YsMfqtSY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:22

Mijn grondwerklessen staan voorlopig on hold omdat ik op intensieve werk waardoor ik in aanraking kom met mensen die covid positief zijn en mijn lesgeefster tot een risico groep behoord.

Ook het rijden staat op een klein pitje. Mijn paddock is nu groot genoeg om Quick in alle gangen te trainen, maar ik krijg mezelf niet gemotiveerd. De feedback van mijn lesgeefster heeft diep ingehaakt, waardoor ik enorm onzeker geworden ben. Heb al van een aantal mensen een serieuze schop onder mijn kont gehad, maar toch krijg ik de twijfel niet van me afgeschud.

Als ik dan wel eens 10 minuutjes op stap, probeer ik enorm op mijn houding te letten. Niet scheef zitten, niet naar achter leunen, handen netjes houden, hoofd recht, schouders recht en niet in stoel zitten, om dan vast te stellen als er gefilmd wordt, dat er toch nog iets niet in orde is, waardoor ik nog minder gemotiveerd ben om te rijden. Dit alles tot grote frustratie van Quick die echt wel wat meer wil doen als enkel bak en grondwerk. Als ik nu met hem buiten ga, wil hij vooral eens goed rennen. Daar waar ik vroeger gek was op een goede rengalop, sla ik nu tilt als ik Quick voel versnellen. Gelukkig is hij een heel gevoelig paard en houdt hij in zodra ik blokkeer. Fijn voor mij, frustrerend voor hem en ook voor mij. Ik had nooit kunnen denken dat een burn-out zo'n impact heeft op een mens en dat er blijvende gevolgen zijn. Het gekke is dat ik voor de rest quasi normaal functioneer. In mijn gewone leven ben ik niet onzeker, kan alleen nog minder tegen drukte als vroeger. Ik ben dus alleen als ruiter onzeker geworden.

Ik wilde les nemen om hieraan te werken, heb bewust iemand gekozen die ik volg op fb en waarvan de manier van werken mij wel aan staat. De afgelopen weken stuurde ik filmpjes door, waarop ik feedback krijg. Mijn lesgeefster is heel kritisch, telkens ik verbetering zie, merkt zij een ander werkpunt op. Allemaal heel goed bedoeld, ik weet dat ze mij enkel vooruit wil helpen, maar doordat ik geen positieve feedback krijg over wat wel goed gaat, neemt mijn onzekerheid toe en krijg ik nog minder zin om met Quick en mezelf aan de slag te gaan. Ik heb altijd zoveel plezier gehad in het rijden en heb aan Quick een super paardje, ik baal dan ook dat mijn onzekerheid de overhand aan het nemen is.

Ons laatste filmpje en ja ik zit in stoel en ja ik weet dat ik aan zijn tempo moet werken.
https://youtu.be/IzAKSIJEquc

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:34

Tja, kritiek is (voor de meeste mensen) gemakkelijker te geven dan te ontvangen.
Zelf heb ik ook veel meer geleerd van de instructeurs die uitgingen van wat er wel goed ging, en dat dan versterken.
Daar ging ik uiteindelijk veel beter door rijden dan van de instructie die maar bleef hameren op wat er allemaal anders moest..

Je zou bovenstaande post kunnen delen met je instructrice, en vragen of zij het wat anders kan brengen.
Niet alleen een leerling leert van feedback, ook een instructeur.
Sterkte met alles.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:35

Wat jammer dat je onzeker bent/wordt van de feedback die je hebt gekregen. Vooral omdat je er hard aan werkt om jezelf te verbeteren. Tja, als je al meer dan 40 jaar scheef bent, kan je niet verwachten dat dat binnen 4 weken of zo is opgelost.

Wat senna21 hierboven zegt kan ik alleen maar beamen: communiceer met je instructeur hoe haar feedback op je overkomt, misschien kan zij wat veranderen.

Ik vind je op het filmpje trouwens helemaal niet zo verkeerd zitten. Ik zie volgens mij bij Quick wel wat gerommel met zijn pootjes qua gangenwerk. Is er nog een mogelijkheid dat je les neemt bij de dame met de IJslanders?