[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:18

Allegra schreef:
Kun je niet wat lessen nemen van waar Quick in training heeft gestaan? Lessen op een ander paard kan ook echt heel nuttig zijn. Voor werken aan je eigen houding heb je Quick in principe niet nodig, en lessen op een ander gangenpaard kan je heel erg helpen bij het ontwikkelen van je gevoel voor zuivere gangen.


Daar staan IJslanders en ik vind mezelf te groot daarvoor. Ik weet dat er echt lange mensen op IJslanders rijden, maar toen ik nog op de manege reed als tiener, mocht ik van de baas absoluut niet op zijn IJslanders owv mijn lengte. Dat is iets wat altijd blijven hangen is.

De persoon die ik ken, geeft les op verplaatsing, zelf heeft ze Peruaanse Paso's. Heb ondertussen al bericht van haar gehad en we zijn data aan het bekijken.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:00

Dat klinkt goed. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:03

Datum voor de les ligt vast. 16 juli starten we, omdat het op verplaatsing is, krijg ik ineens 2 uur les. Les bestaat uit theorie en praktijk. Ik moet dus wel 2 uur aan de slag, Quick niet. We gaan proberen uit te zoeken waarom mijn houding de afgelopen 3 maand verslechterd is en hoe ik deze terug kan verbeteren. Er gaat niet gefilmd worden ofzo tijdens mijn lessen, nadien kan ik wel aan mijn verzorgster vragen om me te filmen tijdens het rijden en word ik vanop afstand bij gestuurd.

Heb nu nog even tijd om mijn lichaam recht te laten trekken door mijn fascia therapeut. Daarnaast heb ik ook nog een afspraak met mijn equicoach, neuroloog en mijn gynaecoloog (heb problemen in mijn onderbuik die volgens de huisarts gynaecologisch zijn). Lichaam en geest zullen dus goed onderhanden genomen zijn tegen de eerste les.

Voor wie interesse heeft, ik heb nu de hulp ingeroepen van valley of angels.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:06

Goed bezig dat je ook zo aan jezelf werkt! +:)+ Hopelijk helpt het!

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:12

Cool, de eerste les afgesproken. Duurt gelukkig ook niet superlang voordat die is.

Wat je verslechterde houding betreft: dat zal waarschijnlijk ook wel deels liggen aan de coronaperikelen van de afgelopen tijd. Iedereen die ik ken en spreek heeft in meer of mindere mate stress ervaren die ergens in het lijf iets heeft achtergelaten qua stijfheid.

Zegt die ene Sandra tegen die andere ... :D

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:00

Kan er zeker mee te maken hebben. Vergeleken met andere ziekenhuizen is de werkdruk op onze intensieve nog doenbaar geweest, maar toch. Voor 3 onstabiele, beademde ptn zorgen is en blijft zeer stressvol en fysiek ook zwaar. Daarnaast vermoed ik ook dat mijn gewichtsverlies toch ook wel een rol speelt. Zitten is pijnlijk en ik merk dat ik ook naast een paard anders ben gaan zitten.

Degene die me komt helpen is trouwens ook een Sandra. Volg haar al jaren op fb en ben helemaal fan van haar manier van werken. Heb me een tijdje geleden ook ingetekend op haar boek. Zodra het af is, ga ik het zeker bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:57

Ze zeggen dat de RMH de labrador onder de paarden is. Quick neemt dat wel heel letterlijk. Kom je thuis na een avondje uit, staat meneer te wachten op een nachtzoentje.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:31

Ha ha, die Quick.

Hier zie je je slanke lijf trouwens goed. Echt hè, die benen van jou. Die wil ik ook.

gerlindie

Berichten: 4644
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:11

Maflinger_S schreef:
Ha ha, die Quick.

Hier zie je je slanke lijf trouwens goed. Echt hè, die benen van jou. Die wil ik ook.


Dat viel mij ook op ja :D

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:11

Jemig jij ziet er goed uit TS! Top hoor! en lieve foto <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:25

Bedankt voor de complimentjes iedereen.

Ik had gedacht dat ik niets nieuws zou kunnen melden tot de 16de,maar dat is dus buiten Quick gerekend. Ben nogal lui vanmorgen, dus ik plak hier ff mijn fb post onder.

Keer op keer toont Quick hoe speciaal hij is. Normaal zou ik gisteren gaan rijden, maar tegen de avond zat mijn lijf vast en zag ik het niet zitten om toch nog een toertje te doen, dus zat ik gezellig met mijn ventje te keuvelen op ons terras tot Quick aandacht kwam opeisen.

Al snel bleken knuffels niet voldoende, dus nam ik alles, inclusief buideltasje met snoepjes, klaar om grondwerk te doen. Quick bleef echter gewoon aan de voorraad staan, alhoewel hij net nog eten had gehad. Dus begon ik me af te vragen of hij niet gewoon op stap wou. Dan maar zijn pad genomen, die hij rustig op zijn rug liet leggen. Hmm, toch nog twijfel bij mij, dus hoofdstel genomen, waarop Quick zijn hoofd omlaag deed en aan zijn bit ging snuffelen. Nog steeds ongeloof bij mij, dus krukje genomen en naast Quick geparkeerd. De laatste weken zit Quick in een fase waarbij hij niet blijft stil staan, krukje is dus de ultieme test. Tot mijn verbazing staat Quick muisstil en ik zit er al half op, als ik me bedenk dat alles open staat en ik op een paard aan het kruipen ben zonder zadel en hoofdstel. Ik eraf, de draad toe gedaan en zie dat Quick nog netjes aan het wachten is. Poging 2 en Quick laat me vlot op stappen. Lekker wat geknuffeld, veel beloond en terug afgestapt met het idee dat Quick nu wel, voldoende aandacht had gehad.

Wel nee, Quick bleef weigeren om naar de anderen te gaan en bleef aandacht opeisen. Ben dan maar mijn rijbroek gaan aantrekken en heb dan maar opgezadeld. Quick genoot duidelijk van zijn uitstap, oortjes naar voor, lekker voorwaards. En wat is hij een heerlijk paard. Hij vermijdt overhangende takken als het kan en waar het niet kan, laat hij zijn hoofd en nek diep zakken, zodat ik me helemaal naar voor kan smijten. En braaf dat hij is. Hij had even zijn neus geschuurd aan zijn been en was daarbij in zijn teugel gestapt. Mijn teugels zitten vast aan het bit met clipsen en ik hoef dus niet af te stappen om de boel te ontwarren, als mijn paard blijft staan tenminste. Quick houdt niet van stil staan, maar in dit geval bleef hij netjes wachten tot ik de boel terug op orde had.

Niemand moet mij nog zeggen dat paarden niet bereden willen worden en het enkel toe laten, omdat wij hen leren dat zich verzetten geen zin heeft. Quick heeft nu wel duidelijk laten zien, dat er paarden zijn die dolgraag met hun mens op de rug op stap gaan.


Afbeelding

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:06

Waauw!

Even stil van. Wat heb je toch een prachtpaard <3

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:01

Goed zo, luisteren naar je paard en als ie goede ideeën heeft, dan vooral ook daarin meegaan. Zowel letterlijk als figuurlijk want dan kom je samen nog eens ergens. :D

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:39

Oh wat een super leuke update <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:40

Wel, het is hier echt de week van leuke nieuwigheden!

Ik had op iemand gereageerd die in mijn omgeving buiten ruiters zocht. Vandaag via messenger contact gehad, nadien toegevoegd op haar app groepje en volgende week donderdag al met een paar mensen afgesproken om van bij mij uit te vertrekken op buitenrit.

Er wordt deze zomer ook een 2 daagse gepland en men gaat rekening houden met mijn vrije weekends, iemand was ook al zo lief om aan te bieden om mij af en toe te komen ophalen, zodat ik in de toekomst ook eens mee op verplaatsing kan.

Het leuke is dat een fb kennis, waarmee ik al eens op buitenrit ben geweest en die zelf ook gangenpaarden heeft, zich aangesloten heeft bij de groep. Als hij mee gaat, geeft hij me tijdens het rijden tips en aandachtspunten mee. En zo valt alles meer en meer op zijn plek.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:52

Heel goed, may the force eh horse be with you ...

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:41

Jeeeeej wat een positieve berichten allemaal. Heerlijk!! Geniet ervan, het is jullie gegund!

gerlindie

Berichten: 4644
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:10

Ik hoop op een hele mooie zomer voor jullie!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:06

Dit is wel heel goed nieuws! Geniet ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:54

Buitenrit is verschoven naar 4 juli, was vergeten dat ik moest inspringen de 2de. Gevolg is dat we ondertussen met een hele bende zijn. Zowel bij de paarden als bij de mensen is het een mengelmoes van jong en oud en er zit dus ook 1 ervaren gangen ruiter bij het clubje. Stopplaats voor een drankje en rust voor de paarden is ook voorzien. Voordeel van deze groep, is dat ik even kan aftoetsen of Quick bij de snelle of rustige paarden hoort en mij kan aansluiten bij zij die hetzelfde tempo hebben.
Voor de 2 daagse ga ik passen. Moest van de osteopaat Quick voorlopig nog 2 of 3 dagen rust geven na een lange rit. Ach, er komen nog jaren.

Vanmorgen zijn we nog eens op stap geweest. Na even twijfelen beslist om toch 16 km te rijden en eventueel af te stappen moest Quick het moeilijk krijgen. Ik had geen zin om 2 keer over het kiezelpaden te gaan en ben ondeugend geweest. Ik heb met Quick een piepklein weggetje door het bos genomen. Er staat geen bord dat daar geen paarden langs mogen, maar de boswachter hier heeft er een hekel aan als je niet op de ruiterpaden blijft (tja, moeten ze maar geen kiezel op de ruiterpaden zwieren). Ergens halverwege lag er een boompje over de weg. Er over stappen ging niet, springen doet ie niet (en ik ook niet, lol). Het was of terug draaien, of mijn weg zoeken tussen de takken die de kruin waren. Tuurlijk kies ik dan voor optie 2, Quick kreeg bijna een appelflauwte. Voeten opheffen is veel te intensief. De eerste takken gingen nog, maar toen stonden we plots voor ene die bijna knie hoog was. Zag meneer eerst niet zitten, dus begon ik al uit te kijken of ik nog andere opties had. Gelukkig besliste Quick toen zelf dat hij er wel over kon.

Had met deze temperatuur verwacht dat mijn kanjer mega ging zweten en heb dan ook mijn tempo laag gehouden. Maar meneertje heeft het goed gedaan. De enige zweetplek zat onder zijn zadel, verder was hij poeder droog.

Ik heb de slechte gewoonte om Quick niet vast te zetten tijdens het opzadelen, dus zet hij zich klaar voor de uitgang tijdens het opzadelen.

Afbeelding

Ons verboden bospadje

Afbeelding

In het water gaat hij nog niet, hoop dat dit na de groepsrit wel lukt.

Afbeelding

Als beloning ff grazen na het rijden.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:04

Jullie zijn echt zo lekker bezig! Goed om te zien en te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:33

Vandaag op pad geweest met iemand die een hengst heeft. Heb me kapot gelachen. Quick was dus echt niet in zijn normale doen. De hengst was bij aankomst bij ons thuis heel vocaal, Quick dus ook. De start van de rit was dan ook niet zo elegant, beide paarden waren wat nerveus en hadden heel de baan nodig. Gelukkig waren beide jongens vrij snel gekalmeerd en kon de rit echt beginnen.

Het andere paard is een endurance paard, hij had dus een betere conditie als Quick. Quick was tot hiertoe enkel aan merries gewend als wandelmaatje en gedroeg zich totaal anders. Geen gesnuffel, geen speels bijten en geen drummen. Normaal wil Quick voorop, nu bleef hij achter en liefst zo ver mogelijk. Hij wilde ook niet in het spoor van de hengst lopen en bleef zelfs koppig op de kiezelpaden lopen, omdat hij niet achter het andere paard in de berm wilde. Ik wilde uiteraard ook wel eens kop trekken, waarbij Quick zijn uiterste best deed om zo ver mogelijk voor te blijven. Grappige was wel dat de hengst compleet zijn kluts kwijt was toen Quick voor hem begon te tölten. Hij kon in draf niet volgen, maar dierf ook niet aanspringen in galop. Beide paarden hebben vandaag dus een echt "huh, wat is dit?" momentje gehad.


Afbeelding

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:41

veel plezier met de buitenrit vandaag, ik ben benieuwd naar je relaas nadat jullie terug zijn. je ziet er echt goed uit knap dat je zo bent afgevallen voor quick, dat is pas echte liefde! maar quick is dan ook wel een heel bijzonder dier als ik jouw verhalen lees.. ♥️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:34

Lizenlotte schreef:
veel plezier met de buitenrit vandaag, ik ben benieuwd naar je relaas nadat jullie terug zijn. je ziet er echt goed uit knap dat je zo bent afgevallen voor quick, dat is pas echte liefde! maar quick is dan ook wel een heel bijzonder dier als ik jouw verhalen lees.. ♥️


Dankje en verslag komt er zeker.

Quick is wie hij is dankzij de lessen die ik van Bacardi leerde. Voor dat paard ging ik, net zoals iedereen, ervan uit dat een paard moest doen wat een mens zei, punt aan de lijn. Bacardi heeft me gedwongen om te leren overleggen, compromissen te sluiten en voor wederzijds respect te gaan. Hij deed wat ik vroeg, niet omdat hij geen stem had, maar wel uit respect voor mij en omdat ik hem ook in zijn waarde liet. Ik hield rekening met hem, Bacardi hield rekening met mij en was daardoor heel voorzichtig met zijn mij. Hij hield echt rekening met mijn lichamelijke problemen die ik toen al had.

Ik ben en word vaak verketterd voor de vrijheid die ik mijn paarden geef. Maakt me niet uit, in gedachten steek ik mijn middenvinger op naar die mensen. Het heeft van Quick gemaakt wie hij is. Hoe jong hij ook is, hij past zich aan aan zijn ruiter. Quick is bij mij totaal anders als bij mijn verzorgster. Mijn verzorgster had niet veel rijervaring en was nog wat onzeker in galop. Ondertussen gaan ze samen op buitenrit en ze durven het zelfs aan om in ren galop te gaan. Ik hoor iedere keer dat Quick haar zo'n veilig gevoel geeft. Ik vind het echt machtig om te zien dat mijn jonge man zo goed voor zijn ruiter wil zorgen. Ik ben echt heel fier en trots op dit ventje en ik heb echt nog geen seconde spijt gehad van mijn eigenzinnige opvoeding.

Lizenlotte
Berichten: 406
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:39

ik ben ook voorstander van het respecteren van je paard, heb er zelf ook een hekel aan als er iets MOET van een ander en ik niks in te brengen heb.. mensen vergeten zo vaak dat paarden intilligente dieren zijn met gevoel en geen machines. zo jammer. ik denk dat je het goed doet als ik je verhalen over quick lees, ga dus vooral door op deze wijze.