[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:55

Het gaat om jou en je paard, dat het voor jullie werkt. Een ander kan daar best leuk bij assisteren of iets van vinden, maar het gaat om jullie. Als jij deze week goed hebt geoefend en het gaat al beter, dan is commentaar, positief of negatief helemaal niet zo relevant.

Ik heb ook wel eens (of meer dan eens) een discussie gehad met mijn instructrice(s). Je kijkt samen naar hoe het gaat en de instructrice heeft bepaalde kennis die je wil afnemen, daar betaal je tenslotte voor, maar het is niet zaligmakend. Als eigenaar ben jij vooral verantwoordelijk voor je paard en moet je altijd blijven kijken naar wat er bij jullie past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:46

Les 2: complimenten over onze vooruitgang gekregen, vooral verder doen zo. Ik wist niet zeker of ik een goede respons kreeg van Quick tijdens het wijken voor druk op de voorhand. Quick draait nl niet weg van me, maar stapt vooruit weg. Instructrice gaf aan dat iedere beweging weg van druk, goed is.

We hebben ook een plan bedacht om hem bezig te houden, zodat hij niet aan mij of zijn touw prult. Ik moet proberen om hem af te leiden met een oude handdoek.

Vandaag wilde ik ook werken aan de problemen die ik heb aan de longe. Quuck was duidelijk heel blij dat we dit nog eens deden en liep vlotjes. Probleem is dat Quick een mengeling doet tussen draf en zijn extra gangetje, hierdoor kan ik niet met hem leren draven aan de longe. Volgende keer gaan we een begin maken om hem aan de longe vooruit te laten gaan. Heb vandaag gelongeerd met mijn armen gekruisd toen Quick op mijn slechte kant liep. Ik had zo minder pijn in mijn schouder en Quick liep netjes. Ik mag op deze manier blijven trainen. Wel viel het op dat hij sloft, over balkjes leren lopen staat dus ook nog in de planning.

Ik haalde ook aan dat hij zuur reageert op de singel en dat hij niet blijft staan tijdens het aansingelen. Hier hebben we op het eind tijdens het kletsen op geoefend. Longeersingel ging op en af tot hij rustig bleef staan na de 6de poging. Weet nog niet goed hoe ik dat alleen ga oefenen.

Het is vandaag heel duidelijk geworden dat Quick heel graag voor me wil werken. Na de les stond Quick wat te klieren bij Bacardi, die dat gedrag afstrafte, waarop Quick gewoon verder ging met zijn gedrag. Besluit is dan ook dat negatief gedrag afleren door straf, niet zal lukken. Ik zal hem alles moeten aanleren door positief gedrag te belonen.

Volgende les gaat ook het zadel erop en waarschijnlijk stap ik dan ook voor het eerst dit jaar terug op hem. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:44

Mooie update!

(We want more, we want more. :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:09

Toen ik vanavond met Quick wilde oefenen, stonden Quick en Macho op de postzegel aan huis. Niet ideaal om op te werken, dus bedacht ik dat ik op het aansingelen ging werken. Zodra ik de longeersingel vast maakte, stapte Quick naar de uitgang van de postzegel. Meneer wilde duidelijk op wandel. Snel van schoenen gewisseld en vriendlief gevraagd om als Macho stopper dienst te doen.

Ik was best wel zenuwachtig. Quick kan best wel pittig uit de hoek komen als we lang niet op de heide geweest zijn. Steigeren, bokken of weg willen spurten, kunnen wel eens voorvallen. Gelukkig was hij braaf vandaag. Heb hem 1 keer moeten corrigeren, omdat ik aan zijn houding zag dat hij iets uit zijn mouw wilde schudden en hij geraakte slechts 1 keer bij het inhouden zodanig gefrustreerd dat hij wilde happen. Netjes volgen was er helaas niet altijd bij. Meneer vindt mijn staptempo te traag en laat dit duidelijk merken. Heb vaak op de rem moeten staan.

Quick had er duidelijk lol in en ging er niet mee akkoord dat ik de wandeling kort wilde houden. Waar we normaal de heide afgaan om naar huis te gaan, gaf hij duidelijk aan dat hij nog verder wilde. Ook toen ik een stukje verder een weg naar huis in sloeg, ging hij even in protest. Ziet ernaar uit dat we uren gaan rondzwerven zodra hij ingereden is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/2MOk-QjRTh0

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:03

Fijne updates!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:23

Leuk toch, een enthousiast paard. Lekker struinen samen klinkt helemaal niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:24

Blijven lukt ook al wat beter.

Afbeelding

De andere oefeningen gingen goed, tot mijn verzorgster toe kwam. Zij kwam Quick tijdens het oefenen aaien en die had door dat ze snoep op zak had. En hop, alle aandacht was weg zn netjes volgen zat er niet meer in. Verzorgstertje wil ook een les mee volgen. Weet niet goed wat doen. Het zou goed zijn dat ik leer om ook met afleiding te werken, maar aan de andere kant geeft het wel extra stress.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:02

Ik denk dat verzorgstertje meer les nodig heeft dan jij en Quick. Dat hij afgeleid is als zij vlak voor zijn neus staat met snoep in een jaszak kan je hem niet kwalijk nemen. Wat bedoelt verzorgstertje met "een les mee volgen"? Wil ze kijken hoe jij les hebt en geeft dat jou stress omdat jij je dan bekeken voelt? Is het een optie dat jullie tegelijk of na elkaar les hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:35

Maflinger_S schreef:
Ik denk dat verzorgstertje meer les nodig heeft dan jij en Quick. Dat hij afgeleid is als zij vlak voor zijn neus staat met snoep in een jaszak kan je hem niet kwalijk nemen. Wat bedoelt verzorgstertje met "een les mee volgen"? Wil ze kijken hoe jij les hebt en geeft dat jou stress omdat jij je dan bekeken voelt? Is het een optie dat jullie tegelijk of na elkaar les hebben?


Ze wil kijken terwijl ik les heb. Ik heb geen stress omdat ze zou toekijken, wel omdat Quick duidelijk afgeleid is en minder gehoorzaam is als zij mee op de wei is. Heb ondertussen al contact gehad met mijn lesgeefster. Zij zegt ook dat Quick daarstraks gewoon eterde as reactie op en vindt het een goed idee om mijn verzorgster bij de volgende les aanwezig te laten zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:50

Ben het met je lesgeefster eens. Dan is Quick maar een beetje afgeleid als je verzorgster ook bij de les is. Is weer een mooi aanknopingspunt/aandachtspunt om aan te werken. Tenzij Quick zo enorm is afgeleid dat het storend is voor jouw les. Dan zou ik daar geen geld aan willen uitgeven en verzorgstertje vragen om te vertrekken of een eindje verderop zelf iets te gaan doen.
Als het wel werkt is het een mooie manier voor verzorgstertje om ook iets te leren. Kunnen jullie er straks misschien wel samen op uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:02

Maflinger_S schreef:
Ben het met je lesgeefster eens. Dan is Quick maar een beetje afgeleid als je verzorgster ook bij de les is. Is weer een mooi aanknopingspunt/aandachtspunt om aan te werken. Tenzij Quick zo enorm is afgeleid dat het storend is voor jouw les. Dan zou ik daar geen geld aan willen uitgeven en verzorgstertje vragen om te vertrekken of een eindje verderop zelf iets te gaan doen.
Als het wel werkt is het een mooie manier voor verzorgstertje om ook iets te leren. Kunnen jullie er straks misschien wel samen op uit.


Oh nee, dat samen erop uit gaan zie ik echt niet zitten! We gaan soms wandelen met Quick en Macho en dat is echt geen pretje. Ik wil ook niet dat ze met Quick werkt, of met hem rijdt.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:11

Ik begrijp al een poosje uit je topic dat verzorgstertje er is voor Macho toch? Quick is nog een paar maten te groot voor haar. Maar met zijn vieren een wandeling over de hei is dus geen optie? Als zij ook iets heeft bijgeleerd?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:52

Fijn dat jullie al zoveel vooruitgang gemaakt hebben! :D Dat blijven staan met het touw op de grond is een idee om Aliaa ook te leren!
Ach als de kleine Uk het zo leuk vindt om te gaan wandelen op de heide, kan je daar toch moeilijk kwaad om zijn toch? :D Dat belooft voor later! *\o/*

Misschien is het juist goed om je verzorgster aanwezig te laten zijn tijdens je les, zodat je lesgever ook ziet wat Quick dan doet en hoe jij daar vervolgens mee kan omgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:32

Retjethorse schreef:
Fijn dat jullie al zoveel vooruitgang gemaakt hebben! :D Dat blijven staan met het touw op de grond is een idee om Aliaa ook te leren!
Ach als de kleine Uk het zo leuk vindt om te gaan wandelen op de heide, kan je daar toch moeilijk kwaad om zijn toch? :D Dat belooft voor later! *\o/*

Misschien is het juist goed om je verzorgster aanwezig te laten zijn tijdens je les, zodat je lesgever ook ziet wat Quick dan doet en hoe jij daar vervolgens mee kan omgaan?



Ik heb op de wei niet echt iets om een paard aan vast te maken, vandaar dat ik mijn ventje ground tie wil leren. Ben er nog lang niet hoor, maar het gaat iedere keer wel iets beter.

Tuurlijk is het nuttig dat mijn verzorgster aanwezig is tijdens de les, heb alleen geen zin in geklier van Quick die haar een wandelende snoepautomaat vindt en boos op me wordt als hij geen snoepje mag halen. Zij denkt dat Quick niets geven voldoende is en snapt niet dat hij eens zo lastig wordt omdat de anderen iets krijgen en hij niet.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:08

Dan wordt het tijd dat je duidelijke afspraken maakt met de verzorgster over het al dan niet geven van 'snoepjes'.
Een aai of beloning op stem is meestal genoeg.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:42

Ground tie heb ik eerder over gezien en gehoord. Ik ben zelf nog niet zo ver met arabierig typje maar die kan best aardig blijven staan. Ga ik toch ook eens meenemen in de opleiding.

Heeft je verzorgstertje nog wel meerwaarde? Als ze meer last dan lust is, is het wellicht goed om een beslissing te nemen die lastig is maar wel rust geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:47

Als ik aan Quick zijn hoofd sta, denk ik steeds: wat blijf je toch een kleine uk. Sta ik aan zijn achterhand, dan verbaasd het me hoe groot hij is. En telkens ik hem naast Bacardi zie staan, vraag ik me af of Bacardi niet fout gemeten is. Bacardi was volgens de verkoper 1.65 toen ik hem kocht, Quick zou volgens de fokker 1.55 worden. Maar als ze naast mekaar staan, zie je niet veel verschil meer.


Afbeelding

Ik ga Quick 2 dagen rust geven, gewoon even kroelen en meer niet. Hij liet vandaag duidelijk voelen dat hij alle dagen oefen eventjes zat is en was serieus aan het klieren.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:23

Als ze allebei 1.60 zijn/worden ga je goed toch?

Mijn mafje kocht ik destijds toen ze 4 was. Ik vond haar toen al vrij volgroeid ogen (eerste keer paardeneigenaar, wist ik veel). In de 3-4 jaar daarna is ze nog wat centimeters de hoogte in gegaan maar vooral ook uitgezwaard. Ik denk dat dat met Quick ook gaat gebeuren, dat ie nog lang groeit.

Heel goed dat je Quick 2 dagen rust geeft. Alle dagen een werkje doen kost best wat energie. Een dagje processen is dan wel eens lekker. Ik merk het bij arabierig typje ook. Die zijn we aan het omscholen naar westernpaard, dus werken we veel aan stelling en buiging. Ze is al veel minder stijf en recht dus we gaan goed, maar het kost haar veel moeite. Als we 3 dagen achter elkaar rijden (waarbij ze eerst wordt gelongeerd om op te warmen) geeft ze de derde dag al van te voren aan dat het moeilijk is. Dat doen we dus niet meer. Ik rij om de dag of maximaal 2 dagen achter elkaar (dat is trouwens elke keer in totaal zo'n 40-50 minuten werk, halfom longeren in alle gangen en rijden vooral in stap). De andere dagen doen we niets of een beetje showmanship of een wandeling langs de weg met wat grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:55

Ik wilde 2 dagen niets doen met Quick, maar dat viel niet in goede aarde. Gisteren stond hij na het voeren ongeduldig te schrapen, maar had ik geen tijd om iets uit mijn mouw te schudden. Vandaag had ik ook niet echt veel tijd, maar meneer vroeg om aandacht. Dus ben ik er voor het eerst met bit opgegaan en 5 minuutjes het sturen geoefend. Denk wel dat mijn bbp even opzij gaat, ik voel me een beetje te onzeker om hem nu zo al te rijden. Kwam nog bij dat ik pas besefte dat mijn cap nog binnen lag, toen ik er al op zat. Quick moet nog wennen aan het bit, maar was wel braaf.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:17

Hahaha, je maakt onbedoeld grote stappen. Gaaf dat je dit gewoon gedaan hebt.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:23

ik moet nodig ook eens wat meer durven.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:25

Die kleine pony op de foto komt niet meer bij van het lachen. Wat een lol.
:D :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:47

Vanmorgen had ik wat katten te geselen voor mijn late en had ik enkel tijd om te voeren. Dacht dat dit best wel kon, ben morgen vrij en heb dan zeeën van tijd om met de paarden bezig te zijn. Dit was duidelijk niet naar de zin van mijn trio. Quick stond gefixeerd naar mijn keukenraam te staren en toen ik gepakt en gezakt naar buiten kwam, ging de oren vrolijk naar voor. Bacardi begon te roepen zodra ik buiten kwam en Macho kwam naar de omheining. Mijn heertjes waren duidelijk teleurgesteld toen ze door kregen dat ik niet naar hen kwam.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:10

Oh zo gaaf die foto's! :D Quick is niet blij met zijn 2 dagen vakantie? >;) Welk paard is nu niet blij met vakantie... :P Heerlijk dat opstappen en wegrijden. :):) En Macho op die laatste foto haha, de clown. *\o/*

Wat een heerlijk trio heb je toch. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:52

Sinds donderdag was het zo aan het kriebelen om met Quick buiten te gaan en vanmorgen dacht ik: doe ik het, of doe ik het niet? Hij is tenslotte zijn bit nog niet gewoon en zoveel heb ik er ook nog niet op gezeten. En toen dacht ik, laat ik het gewoon doen.

En daar was de stress. Normaal word ik kalmer van koffie, nu kreeg ik hartkloppingen, dus met een klein hartje ging ik opzadelen. Ik was bijna mijn oprit af, toen ik besefte dat ik mijn cap niet op had, dus omgedraaid en mijn cap gaan halen. Eens op straat, ging het absoluut niet vlot. Meneer bleef staan, ging af en toe een paar pasjes vooruit en de auto van de buurvrouw was plots een monster. Quick die nooit achteruit wil gaan, vloog bij de minste aanraking van mijn hielen als een pro achteruit, zucht. %)

Uiteindelijk ben ik afgestapt en te voet naar de heide gegaan. Daar aangekomen, terug in het zadel geklommen en ineens vond Quick zijn vooruit terug. Hij werd zelfs jolig en lanceerde een bokje. Na streng aanspreken kwam er geen 2de, maar plots schudde hij met zijn hoofd en kwam er een gilletje. Geloof mij, als Quick gilt, hou je dan maar vast. Heb nog nooit zo snel: waag het niet geroepen als vandaag. Tot mijn grote opluchting, zette Quick zijn plannetje niet door en kalmeerde hij. Tot mijn grote verbazing, ging sturen het grootste deel van de tijd prima, gewoon teugel tegen de hals leggen, of hand openen was voldoende. Enfin, toch op de momenten dat Quick wilde luisteren. Als Quick een andere richting uitwilde als ik, ging hij met zijn hoofd schudden.

Mijn plan was ook om enkel te stappen, maar dit was niet naar de zin van Quick. Regelmatig dreef die zijn tempo op en ging over in een mengeling van draf en tölt. Inhouden leidde tot meer hoofdschudden. Dus probeerde ik hem te laten voelen dat ik de teugels lang liet als hij in het tempo liep dat ik wilde en dat ik hem kort hield, als hij tegen me in ging. Omdat hij zo graag sneller wilde, heb ik hem ook af en toe laten merken dat hij sneller mocht. Tot mijn grote verbazing, kwam er plots een paar meters zuivere tölt boven, zalig! En toen er ergens een haan begon te kraaien, besloot Quick dat het tijd was om een showke te verkopen. Hoofd ging omhoog, kont ging eronder en weg was hij in een snelle tölt. Ik kon niet geloven wat ik voelde, Quick zat zo zacht en het gevoel was zo hemels. Maar ja, ik had geen toestemming te geven om sneller te gaan als stap, dus met spijt in mijn hart, heb ik hem ingehouden en terug in stap gezet.

In ieder geval, dit smaakt naar meer.
https://youtu.be/dxjdI5-OfNc


Afbeelding

Afbeelding