[H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

[H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:27

Ik zit er over te denken om bij mijn merrie een veulentje te fokken, maar heb helemaal geen verstand van hengstenkeuze, dus vraag hierbij jullie hulp!

Mijn merrie:

Ixion x X Principaal
11 jaar
1.62
KWPN


Mijn merrie heeft een erg goede draf en galop, maar een slechte stap. Ze wordt snel een beetje heet.

Ik ben op zoek naar een hengst met zowel dressuur als springkwaliteiten, omdat mijn merrie ook aanleg heeft op beide gebieden. Ook moet het niet al te hete veulens fokken, want dat zal in combinatie met mijn merrie een heel moeilijk te rijden paard fokken.
De hengst moet redelijk grote nakomelingen geven.



Afbeelding

Afbeelding


Ik heb helaas nu geen standfoto's of foto's zonder iemand erop, als het nodig is zal ik deze foto's nog maken.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:21

mmm, zijn de foto's niet goed?

Of moet ik gewoon wat meer geduld hebben?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:41

Heb je mischien een goede standfoto?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:03

martinev schreef:
mmm, zijn de foto's niet goed?
Of moet ik gewoon wat meer geduld hebben?

Foto's zijn niet duidelijk genoeg. Een standfoto plaatsen is een stuk handiger.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 18:18

Jullie hebben gelijk, heb vanmiddag gelijk wat foto's gemaakt, hoop dat jullie er nu wel wat mee kunnen!

Afbeelding

Afbeelding

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:36

Helemaal niemand een idee??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:04

Heb je zelf misschien een hengst in gedachte?

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:31

Ik heb zelf niet echt iets in gedachte, heb weleens in wat boekjes zitten bladeren en vind de meeste hengsten er wel geweldig uitzien, maar om een goede keuze te kunnen maken vind ik dat je toch wat meer verstand van fokken moet hebben, vandaar de vraag aan jullie!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:16

Bij een hengstenkeuze voor deze merrie zou ik goed letten op een goede hals houding. Hij is wel mooi lang, maar neigt iets diep en ik zou zeker niet langer gaan. Is hij op stand altijd zo horizontaal? De schouder zou wat schuiner mogen zijn. Het voorbeen lijkt wat bokbenig. De rug is week (weg blijven bij Flemmingh en Krack bloed). Kies voor een hengst die strakkere doorgeeft. Het achterbeen lijkt sabelbenig. De hoofd-hals verbinding zou wat lichter mogen zijn. Het achterbeen zou wat krachtig mogen zijn, al lijkt hij wel mooi onder te treden. Dit zou ik bevestigen.

De croupe is verder moeilijk te beoordelen, aangezien de merrie niet evenwijdig met de camera staat waardoor het e.e.a. kan vertekenen.

Opzich heb je niet echt een moeilijke merrie, maar wel eentje waar je op een aantal punten moet letten en dat zorgt er eigenlijk bij mij voor dat ik momenteel niet een hengst weet waarvan hij aan (bijna) alle punten zal voldoen. Je zult wellicht consessies moeten doen op het e.e.a. en zelf uit moeten maken welke punten je belangrijker vind. Zet ze eens op een rijtje en vraag jezelf af wat wil ik eigenlijk écht niet zien bij het veulen.

Je kunt de inspecteurs van het kwpn eens vragen? Vraag eens een nakomelingenoverzicht aan van de (groot)moeders en evt. zusters ect. Ook daar kan men (hier) veel informatie uithalen wat betreft bloedaansluiting.

Of probeer fokt.nl eens. Lachen

Of noem nav van dit topic gewoon eens een paar hengsten die je aanspreken of waar jij van denkt dat ze wel passen, men kan hier altijd zeggen of die hengst wel of niet zou passen.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:54

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Op zich is haar halshouding niet altijd zo horizontaal, volgens mij zag ze iets heel interessants voorbijkomen. Ze heeft van zichzelf wel een redelijk actief achterbeen, al proberen we dat nu nog wat beter te maken.
Ik zal zelf ook nog eens wat rond gaan zoeken naar wat interessante hengsten en denk dat ik het inderdaad ook eens op fokt.nl ga proberen!

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:31

Heb dus inderdaad ook een oproepje op fokt geplaatst. Hier hebben ze me de hengst "Pronto" aangeraden. De hengst ziet er mooi uit, maar dat vind ik al snel!
Kennen jullie deze hengst? En lijkt het jullie ook een goed combinatie?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] Welke hengst bij mijn merrie? Ixion X Principa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:52

Ik denk dat Pronto voor een leuk gebruikerspaard kan zorgen voor zowel een sprongetje als een proefje. Je zou dan bij het kwpn reg. b. aan kunnen vragen of voor easp papieren gaan.