[H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

[H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 18:51

Ik heb na veel wikken en wegen besloten komend voorjaar mijn merrie te laten dekken.
Uiteraard zit ook ik met het probleem welke hengst nu het beste zou passen.
De merrie is zeer goedaardig van karakter op stal, maar met rijden is ze snel prikkelbaar, kattig en faalangstig waardoor er vaak veel te veel spanning is. Het is verder wel een beetje een doetje en ik wil graag een wat ondeugender/dominanter/intelligenter kind.

Goede punten:
Goed voorbeen gebruik met veel knie (behouden! dus waarschijnlijk slagje gelders erin)
-Mooie lange sterke rug en goede halslengte.
-Snel achterbeen.
-Werkwillig en vrolijk
-Breedte/diepte van het lijf is prima.
-Veelzijdig paard met zowel nette spingtechniek als prima beweging

Verbeter punten:
-Meer front (vertikaal) en zwaardere bespiering de merrie is veel te horizontaal en arm bespierd.
-Bredere kaak voor makkelijker aanleuning.
-Sterk achterbeen. Merrie valt erg naar voren en kan slecht dragen van nature.
-Betere balans.
-Droger beenwerk, de merrie is extreem voos.

Het papier vind je op:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Ik moet hier even bij vermelden dat de merrie haar vader's genen vrijwel totaal lijkt te negeren, want het is een over zeer duidelijke uniform zowel in karakter

Hier even een leuke vergelijking van opa en kleindochter waarbij je natuurlijk wel even moet bedenken dat mijn paard hier in draf is en afsoluut niet zo mooi kan oprichten en Uniform een piaffe laat zien:
AfbeeldingAfbeelding

Voor stand/keuring foto's
viewtopic.php?f=10&t=623826&hilit

Hier zijn nog wat extra bewegingsfoto's
Hier zie je duidelijk de achterblijvende achterhand en het veel te iele halsje.
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Verruimen van de draf
Afbeelding

Qua type dacht ik aan Jumper (Zuidhorn x Purioso x Sineada). Ik vind Ferro's (vooral osmium) heel mooi, maar dat gaat niet in combi want dan krijgt het veulie een te kort voorbeen denk ik.

Wie gaat mij de gouden tip geven. OK dan!
Laatst bijgewerkt door gomir op 09-09-06 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 11:05

Is er niemand die kan helpen. Ik dacht eventueel aan iets met Animo er in of zo. Misschien dat Future iets zou zijn?
Ik wil in iedergeval geen Jazz, die spreekt mij absoluut niet aan.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:17

Ik zou eens kijken naar Citango. Die gaf tijdens de afstammelingenkeuring een aantal aansprekende veulens, waaronder een paar uit een Variant, ik dacht ook uniform en eros.
Hij staat bij mij heel hoog op mijn lijstje. Zie de volgende link voor een fimpje van de veulens (hint: je kunt de file ook downloaden met de button rechts naast het fimpje en dat geeft een betere resolutie)
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5841752504

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 11:26

De filmpjes doen het bij mij niet n ik weet niet wat ik mis daar voor. Citango is leuk, zeker. Ik vind Contango geweldig. Hij wordt echter wel aangeraden bij merries met een lang voorbeen en veel bloed. Bovendien heeft hij weinig uitstraling en deze punten zijn bij mijn merrie niet echt aanwezig.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:40

pb petraaken eens, zij fokt ook met Sultano bloed, misschien heeft ze goede tips voor je.

voor front en lengte in het voorbeen moet je bij San Remo zijn, maar die heeft een goede bovenlijn en sterke achterhand nodig....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:27

Ik zou bij de hengst goed kijken naar voldoende halslengte met voldoende bespiering erop en die ook mooi aangezet is.

Handiger om alles in 1 topic te houden:

Afbeelding
Afbeelding

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:29

Sizzle schreef:
De filmpjes doen het bij mij niet n ik weet niet wat ik mis daar voor. Citango is leuk, zeker. Ik vind Contango geweldig. Hij wordt echter wel aangeraden bij merries met een lang voorbeen en veel bloed. Bovendien heeft hij weinig uitstraling en deze punten zijn bij mijn merrie niet echt aanwezig.

Misschien moet je Macromedia flash player installeren om de video te zien, http://www.adobe.com/shockwave/download ... kwaveFlash

De getoonde veulens waren qua type goed uniform met veel houding en front, bijna alle veulens hadden een mooie kap op de hals. Een kort voorbeen heb ik niet gezien. De hoofden waren niet allemaal even sprekend dat klopt wel. In de beweging veel takt, balans en afdruk. En er was eigenlijk maar 1 veulen uit een trakehner merrie (veel bloed), die was iets fijner, maar de rest zeker niet grof (dat was bij Santano bv wel zo)

Dit is een foto van de Citango x Variant x Uniform x plesman, die komt qua bloed in de buurt van jouw merrie en Uniform was toch ook uit een xx vader?
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:27

Dit is inderdaad wel een mooi veulen ART_UMA. Misschien dat ik daar eens wat verder na ga kijken.
Sammie het is idd overzichtelijker zo. Ik dacht dat het zinloos was om ze dubbel te plaatsen, maar zo kijkt het natuurlijk wel makkelijker. Lengte maar vooral bespiering in de hals is absoluut een belangrijk punt. De merrie kan slecht oprichten (ook door haar smalle kaak) en als ze het wel netjes doet toont het nog steeds niet voldoende omdat de bespiering zo arm is.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:13

Sizzle heb je mijn 3-jarige gezien op de keuring uit mijn Sultano? We waren net voor jullie in de ring in Vrouwenpolder. Dat is een Rubiquil uit mijn Sultano x Ravel x Uniform x variant. Rubiquil zal die hals flink verbeteren, hij geeft een goed achterbeen gebruik door. We zijn haar trouwens nu aan het inrijden en haar amazone is vol lof over haar. Ze is leergierig, koel in het hoofd tot nu toe.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:04

Ja ik heb jullie paard ook op de centrale keuring gezien, het is een mooie merrie en het is jammer dat ze geen ster kreeg. Ik weet dat rubiquil makkelijke paarden geeft en wel kan verbeteren, maar ik ben denk ik een beetje raar, want wat ik met Jazz heb heb ik ook met rubiquil, ik vind ze wel mooi, maar zie zelden een nakomeling die ik zou kiezen voor mijzelf. Iets in het type spreekt me niet aan, ik ga liever voor een fractie meer ouderwets denk ik. Ik vond jullie paard trouwens niet een typische rubiquil. Ik vind dat serieus een hele mooie merrie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:07

Als er 1 paard is wat gauw 'ouderwets' fokt is het Rubiquil wel Nagelbijten / Gniffelen

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:20

Sizzle schreef:
Ja ik heb jullie paard ook op de centrale keuring gezien, het is een mooie merrie en het is jammer dat ze geen ster kreeg. Ik weet dat rubiquil makkelijke paarden geeft en wel kan verbeteren, maar ik ben denk ik een beetje raar, want wat ik met Jazz heb heb ik ook met rubiquil, ik vind ze wel mooi, maar zie zelden een nakomeling die ik zou kiezen voor mijzelf. Iets in het type spreekt me niet aan, ik ga liever voor een fractie meer ouderwets denk ik. Ik vond jullie paard trouwens niet een typische rubiquil. Ik vind dat serieus een hele mooie merrie.

Moet je dan eens haar 3/4 boertjes Radetzky en Rachmaninoff zien. die zijn qua model nog stukken beter dan deze. Deze heeft net iets teveel de achterhand en ruglijn van mams meegekregen. De rest is allemaal Rubiquil.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:29

Sammie schreef:
Als er 1 paard is wat gauw 'ouderwets' fokt is het Rubiquil wel Nagelbijten / Gniffelen


Ik ben zeer duidelijk een andere mening toegedaan.
Punt is dat je bij Rubiquil wel bloed in je merrie moet hebben anders blijf je in het ouderwetse hangen.
Maar dat ligt niet aan de hengst, dat ligt aan de fokker die niet nadenkt over de combinaties. Al kan je fokkers met een El Corona merrie niet kwalijk nemen dat ze een tweede Ollright hopen te vangen.... Kwa bouw een onooglijk onmodern ding, maar tja, wel presteren he?! Knipoog
Gezien de deelname in Aachen kwa dressuur kan je je zelfs af gaan vragen of dat 'moderne gedoe' wel werkelijk zo goed presteert, als ze er af worden gereden door van die "ouderwetsen". Bloos

Genoeg over Rubiquil.
Terug naar de merrie - Jumper is nou niet bepaald 'onweerstaanbaar"(lees: ik vind hem spuuglelijk en zijn nafok heeft lelijke hoofden). Denk dat Citango, aangedragen door ArtUma een zeer leuke optie is.
Denk dat je met het mooie Duitse dressuurbloed van Reflextion (jan 2006 goedgekeurd NRPS) ook best uit de voeten zou kunnen...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:52

Even een kleine nuance wat betreft de nafok van jumper, ieder zijn eigen mening, ik heb in tolbert meerdere jumpers gezien, waarvan 1 uit een d pony moeder die daar ook kampioen werd en 1 rijpaard die vervolgens in ermelo ook kampioene werd. Beide fijne goed gemodeleerde paarden met een aansprekend hoofd alleen de pony had een onuitstaanbaar karakter helaas toch een punt die je mee zou moeten nemen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 16:49

Ik heb inderdaad mijn mening over jumper ook opzij geschoven omdat ik ook veel smalle halsjes op zag komen. Reflexion ken ik niet, kan ik daar al iets van vinden over indexen enzo? Ik vind Citango ook steeds meer aantrekkelijk worden inderdaad.
Over rubiquil ben ik duidelijk niet goed op de hoogte. Ik zie alleen altijd die dieren waar zo'n enorme hals boog opzit met een dun lijfje en een overdreven voorbeen en een iets achterblijvend achterbeen, maar dat is dus duidelijk maar een kleine groep die dat heeft.
Misschien is dit heel dom (vergeef mijn onwetendheid) maar zou iets met Jet Set D in de lijn of hijzelf iets kunnen zijn? Ik weet wel dat hun hoofd en uitsraling mij altijd erg aanspreekt.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:52

Ik vond in het profiel van Elisa2 een filmpje van Ruben Royal, de vader van reflexion. viewtopic.php?sid=&p=15455296

Dat is wel een gave hengst. Over Reflexion kan ik niets vnden behalve 1 foto. Hij heeft wel een mooi koppie en is goed langgelijnd. Bovendien heeft hij vrij lange koten, en bij mijn merrie zijn ze erg kort.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:30

Democraat is dan ook nog wel een goede optie voor jouw merrie.
Democraat heeft via zijn vader Pion geldersbloed in zich.
Democraat heeft zelf aan beide diciplines gelopen zowel dressuur als springen een echte allrouder.
Democraat geeft zijn goede beweging en maat door.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 15:00

Ik hoor vaak dat Pion en democraat echte etterbakken geven, kan dat kloppen of en ik verkeerd geinformeerd.
Ik zoek overwegend ook op goed hard beenwerk trouwens, vandaar dat ik veel in de alrounders zoek, het beenwerk van een echte dressuurhengst vertrouw ik voor geen meter.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:39

Sizzle schreef:
Ik hoor vaak dat Pion en democraat echte etterbakken geven, kan dat kloppen of en ik verkeerd geinformeerd.
Ik zoek overwegend ook op goed hard beenwerk trouwens, vandaar dat ik veel in de alrounders zoek, het beenwerk van een echte dressuurhengst vertrouw ik voor geen meter.

Democraat is van Pion en Pion is een Abgar xx. etterbakken is een groot woord maar eh Abgar nakomelingen hebben ook zo hun eigenaardigheden en zijn ook niet altijd van de simpelste onder het zadel maar in de omgang super beesten (allé toch mijn Abgar kleindochter in de tijd, onder het zadel soms een vat buskruit).

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:23

heb je al eens naar deze gekeken?

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:58

petraaken schreef:
Sizzle schreef:
Ik hoor vaak dat Pion en democraat echte etterbakken geven, kan dat kloppen of en ik verkeerd geinformeerd.
Ik zoek overwegend ook op goed hard beenwerk trouwens, vandaar dat ik veel in de alrounders zoek, het beenwerk van een echte dressuurhengst vertrouw ik voor geen meter.

Democraat is van Pion en Pion is een Abgar xx. etterbakken is een groot woord maar eh Abgar nakomelingen hebben ook zo hun eigenaardigheden en zijn ook niet altijd van de simpelste onder het zadel maar in de omgang super beesten (allé toch mijn Abgar kleindochter in de tijd, onder het zadel soms een vat buskruit).


Ah ik rijd een Zeddam {Kibrahim X Le mexico} X Abgarxx,en ik leef nog steeds ;-},even zonder gein,dat is inderdaad niet 1 van de makkelijkste paarden.Maar als je ermee kunt heb je er een wereldpaard aan :-}

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:02

Rhea: wat of wie is te zien op de foto?? Of is dat een hengst die iedereen kent behalve ik?
Elisa2: Betekend dat dat het paard dat rhea geeft geplaatst Zeddam is? Wat is anders de link met de vorige posts precies?
Sorry als ik gewoon wat traag van begrip ben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:05

Dat is Alabastro. Lachen

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:07

Alabastro.. Nooit van gehoord, zoeken we op.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][NRPS]onweerstaanbare vader gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:26