[H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

[H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:38

hoi hoi
ik wil mijn paard misschien volgend jaar laten dekken.
maar ik weet echt niet met welke hengst.
zij is een nrps merrie. maar dr mag ook gewoon een kwpn
hengst op. ik zat zelf te denken aan ips painted black of crack C. maar ik weet neit wat jullie mij adviseren aangezien ik er geen vedrstand van heb Bloos
ik wil dr iniedergeval een dressuur hengst op Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bedankt voor het kijken.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [H] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:43

leuke merrie! Wat is de afstamming? En heb je mischien een standfoto waarop je alle 4 de benen ziet?

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:46

haar vader is mY bjorn W

Afbeelding
dit is haar vader.

Afbeelding
heb je hier wat aan?

indriss

Berichten: 510
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: In Limburg

Re: [H] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:48

Hoi,

Crack c zou ikzelf nooit doen bij deze merrie, meestal geeft crack van die kasten. ik zou de merrie wat veredelen. meer bloed erop. Wat dacht je van sunny boy, geeft bloedmooie paardjes...
of havidoff. een oudere hengst maar toch heel bijzonder vind ikzelf.

San_Fox

Berichten: 621
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Fluitenberg.

Re: [H] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:00

Wat is er mis met kasten? Als zij ernaar opzoek is. Ik denk juist dat Krack C de merrie in de nek/kont wat meer zal verbeteren.

Heb je zelf ook punten die je aan je merrie zou willen verbeteren?

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:30

indriss schreef:
Hoi,

Crack c zou ikzelf nooit doen bij deze merrie, meestal geeft crack van die kasten. ik zou de merrie wat veredelen. meer bloed erop. Wat dacht je van sunny boy, geeft bloedmooie paardjes...
of havidoff. een oudere hengst maar toch heel bijzonder vind ikzelf.


Waarom zou je op deze merrie gaan veredelen. Deze merrie is van zichzelf al chique. En Krack C geeft echt geen kasten. Die geeft ook vaak genoeg pony's en dat komt voornamelijk bij Flemmingh vandaan.
Jij draagt Havidoff aan om te veredelen Rolleyes explain?!

Als ik jou merrie zo zie zou ik gaan voor Houston oid. De merrie heeft al een net exterieur van zichzelf. Ik denk dat Houston daar goed bij aansluit. Ik weet niet hoe haar bewegingen zijn en wat je daarop wilt verbeteren, en wat haar karakter is.

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:21

ik zou zelf haar galop wat willen verbeteren.
ze heb een supper lief en nuchter karakter dus er kan wel een beetje heftiger paardje op.

indriss

Berichten: 510
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: In Limburg

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:18

Nou, ik zou de merrie wel veredelen. ik vind de merrie niet erg grof ofzo maar zeker niet chique genoeg. Havidoff geeft wel massa maar is toch wel elegant en zijn nakomelingen zijn ook meestal heel chique.
Crack c is weer zo"n hype.... voordat Anky hem reed werd hij afgekraakt en op driejarige leefdtijd eindigde achteraan bij de verrichtingsonderzoek.
is toch logisch dat zo"n topruiter als Anky elk paard aan het dansen krijgt. ikzelf ben er niet kapot van, maar daarom is het ook maar gewoon een mening.
blijkbaar kun je je mening niet geven hier op Bokt, want je wordt altijd gelijk aangevallen. Terwijl er wel om je mening wordt gevraagd....

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:52

Ik zou absoluut niet veredelen op deze merrie,dan houd je geen paard meer over. Ik denk dat een aandachtspunt de benen zijn. Het pijpbeen lijkt iets ingesnoerd onder de voorknie.En het sprongewricht lijkt wat lang gehoekt te zijn. Houston lijkt me op zich een mooie match maar fokt zelf ook wat sabelbenigheid door.Wat dacht je van een goede allround springhengst? Die verbeteren vaak op gallopade.

Anoniem

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:47

Leuke merrie! Nek hoeft niets aan verbeterd te worden en veredelen hoeft in mijn ogen ook niet.

Als je de galop wilt verbeteren: verdiep je eens in de NRPS en KWPN gekeurde springhengst Harley. Kan ook goed bewegen dus daar komt ook echt wel een fijn dressuurpaard uit. Jammer dat die voshengst van het NRPS overleden is, die kon ook best lopen.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:52

indriss schreef:
Nou, ik zou de merrie wel veredelen. ik vind de merrie niet erg grof ofzo maar zeker niet chique genoeg. Havidoff geeft wel massa maar is toch wel elegant en zijn nakomelingen zijn ook meestal heel chique.
Crack c is weer zo"n hype.... voordat Anky hem reed werd hij afgekraakt en op driejarige leefdtijd eindigde achteraan bij de verrichtingsonderzoek.
is toch logisch dat zo"n topruiter als Anky elk paard aan het dansen krijgt. ikzelf ben er niet kapot van, maar daarom is het ook maar gewoon een mening.
blijkbaar kun je je mening niet geven hier op Bokt, want je wordt altijd gelijk aangevallen. Terwijl er wel om je mening wordt gevraagd....



Je wordt niet aangevallen hoor Clown . De meeste andere mensen hier hebben ook een eigen mening, en hebben zelf ook al het eea gezien.
En ik vraag om jou uitleg over Havidoff, niets aanvallend bedoeld. Maar vraag me nu nog steeds af waarom je en met Havidoff komt en met Krack C ( dat zijn wel twee uiterste van dekhengsten).

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:07

hoi.
heb iemand een foto van Havidoff want ik ging zoeken via google, ze hadden dr wel foto's van maar de eerste kon ik niet zien en de andere zijn allemaal nakomenlingen.
die nakomenlingen zien dr trouwens wel mooi uit!


ik ben blij dat iedereen meedenkt!
alvastr bedankt daarvoor.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:45

Als je het veulen bij het nrps wilt houden, zou ik een hengst uit hun bestand kiezen. Dit zou ik zelf wel doen. Los van stamboek zou ik voor iets met ferro gan, bijvoorbeeld paddox.

Aag

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:43

Ja inderdaad voor een nakomeling van Ferro kiezen. Ferro nakomelingen geven een paard iets meer body. Jouw paard is een mooi paard, maar ik denk toch niet geschikt voor Krack C. En het is goed dat je voor dressuur kiest, want zo te zien op de foto's is ze daar beter voor geschikt.

Ook als je voor het eerst een veulentje uit die merrie fokt, zou ik naar mijn mening niet voor zo'n hele dure hengst kiezen. Je weet namelijk dan nog niets van wat je merrie voor soort veulen fokt. Painted Black en Krack C zijn allebei heel erg prijzig.

Anoniem

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:12

Juist als je voor het eerst een veulentje bij een merrie fokt is het verstandig dat je een bewezen hengst neemt. Daar is al van bekend hoe hij vererft en heb je ook een idee wat van je merrie komt.

Is de TS al wat verder met de hengstenkeuze?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:21

Er zijn ook aardig wat leuke hengsten bij het NRPS, Rubiquil en Rafurstinels hebben zich denk ik al bewezen, en een paar jonge hengsten, Rubels, Don Matcho, Dreamcatcher, Ferrolan die het ook aardig doen. Overigens zijn er een paar ook voor het KWPN goedgekeurd.

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:15

het is voor mij het eerste veulen wat ik er dan uit gaat fokken. maar ze heb al 2 veulens gehad.
ze is altijd fokmerrie geweest.
dus daarvoor hoef ik het denk ik niet te laten.
ik denk toch dat ik het bij dr nrps hengsten ga houden!

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:10

Zou ik ook doen. Het moge duidelijk zijn dat ik fan van Rubels ben, hier een link naar een topic met mensen met Rubels-nakomelingen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=509427&hilit=

Foto's van de mijne zie link in onderschrift. Rubiquil vind ik ook super nakomelingen geven. Met Rubels moet je oppassen als je maat wilt fokken, want hij de grootte hangt erg van de merrie af.

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:23

ik vind rubles echt heel leuk om te zien!
maar ik vroeg me af zijn die nakomeningen erg loperig?
want sanne is dat zelf al heel erg.
ze is heel erg voorwaards. en als ik iets mag verbeteren, wil ik dat het veulen iets minder loperig is.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:27

Nee, valt bij die van mij erg mee, gezien het feit dat moeders een hittepettiterige half-arabier is. Hij is nu drie, we zijn hem aan het beleren en hij pakt het allemaal heel goed op, geen moeilijk gedoe, en in tegenstelling tot zijn moeder is het een echt mensen-paard, hij vind ons erg leuk en vind het heel leuk om met ons te werken en doet het graag. Hij is tot 2,5 hengst gebleven en in de opfok geweest, maar we hebben nooit moeilijkheden gehad, hij is hoogstens wat brutaal en dringt graag voor, maar loperig, nee. Rubels is overigens ook goedgekeurd voor het kwpn.

Aag

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:09

Trouwens, als je toch aan Painted Black dacht: Genesis is de volle broer van hem en dacht ook bij het NRPS goed gekeurd. Staat bij van Uytert

Mrjeel

Berichten: 45
Geregistreerd: 01-09-06

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:53

Rubenstein word hier achter me geroepen, maar ik weet niet of ik het daar zelf mee eens ben...
wat dacht je van Don Primaire? of Skydancer

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:21

[***] schreef:
Juist als je voor het eerst een veulentje bij een merrie fokt is het verstandig dat je een bewezen hengst neemt. Daar is al van bekend hoe hij vererft en heb je ook een idee wat van je merrie komt.

Ik zie niet zo in waarom je beter een bewezen hengst kunt nemen als je je eerste veulentje fokt uit die merrie. Het is toch afwachten en over het algemeen kun je stellen dat 70% van de moeder afkomt. Je kunt best een hengst nemen waar je gewoon veel in ziet en die er leuk op combineerd (op past) ook qua bloedlijn en ik dacht voor deze merrie dat een ferro zoon wel mooi kan zijn en die hoefd niet zo bewezen te zijn na mijn idee...voordeel daarvan is dat je leuk dektarief hebt en dat als de hengst zijn verwachting waarmaakt je dus goed zaken hebt gedaan Haha! (fokken is ook een beetje durfen gokken Tong uitsteken ) daarmee sluit ik me dus bij @aag aan

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:26

Ik zou bij de keuze toch goed letten hoe de hengst zijn fundament doorgeeft in de vererving. Ik vind de merrie in de voorbenen net niet goed, ze is wat bokbenig. Daar zou ik in de keuze zeker rekening mee houden. Voor het betere benenwerk en galopwerk zou ik kiezen voor een springhengst met goede bewegingen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat als je binnen het NRPS wil blijven, ik geen idee heb welke dan.

Carla_

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Schiedam

Re: [H][WB] welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 11:45

het hoeft niet per see een nrps hengst te zijn!
een kwpn vind ik ok goed.