Fokadvies voor merrie van For Romance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umeo
Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 09:26

Hoi,

Het kiezen van de juiste hengst voor dit jaar blijkt een uitdaging, dus ik ben erg benieuwd naar jullie advies voor mijn merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2233606/vagante-van-de-kompen

Hoewel ik geen duidelijke foto heb, beschik ik over een kort, professioneel ( :D :o ) filmpje. De merrie wordt in juni 3 jaar oud (ze was 2,5 in het filmpje), heeft een hoogte van 1.65 meter en zal waarschijnlijk nog enkele centimeters groeien, wat de ideale stokmaat voor ons zou zijn. Ze is uitermate goed in de omgang, wat ik altijd belangrijk vind; daarom zoek ik een hengst die dit weet te behouden.

https://youtu.be/7Fdqu-m1WUg


Ik heb eerder voor For Romance gekozen om te veredelen. Haar moeder is van zichzelf vrij klassiek maar wel sterk, al mist ze misschien wat souplesse.

De merrie is edel, mogelijk zelfs iets te veel. Haar volle broer, die een jaar ouder is, neigt ook naar een wat meer klassiek uiterlijk.

Voor deze merrie zoek ik een hengst die:

** Over een correct fundament beschikt en een kalm, nuchter karakter heeft.
** Iets meer bot toevoegt zonder haar direct te robuust te maken.
** Een correcte achterbeenstand heeft.
** Die niet gekend staat voor het doorgeven van kleinere hoeven. De merrie staat zelf correct op haar hoeven maar ze mochten misschien net een tikkeltje groter zijn.

Een hele boterham. We zijn niet kieskeurig :D :Y) . Het stamboek maakt voor mij niet uit. Ik sta ook open voor een buitenlandse hengst.

Hebben jullie tips?

Elisa2

Berichten: 37257
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:08

Knappe merrie! Hoe zijn haar gangen verder? galop en de stap? en is de souplesse verbeterd tov de moeder?

Umeo
Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 10:50

Haar gangen zijn goed. Ze stapt heel goed (haar moeder ook), draf is met veel afdruk en ook in galop zet ze haar achterbeen mooi onder de massa.
De souplesse is beter dan die van haar moeder.

Ik vind het belangrijk dat het een hengst is die goed kan sluiten/verzamelen. Dat zie ik liever dan een spectaculair zwaai-voorbeen.

Elisa2

Berichten: 37257
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:56

Dat begrijp ik.

Bij jouw wensen denk ik aan Totilas/ Toto bloed (zonen) of Ferro/ Negro bloed..enige nadeel bij beide is dat souplesse vaak niet hun beste punt is. Maar kunnen wel bot geven en vermogen tot sluiten/ verzamelen. Bij de eerste is karakter soms dan wat een aandachtspunt.

Ik moet ook denken aan Opoque, hengst heeft zelf voldoende bot en Negro zit er natuurlijk achter. Lijkt veel beweging door te geven en zeker het vermogen tot sluiten, dat heeft hij wel. De vraag is alleen nog..hoe hij verder gaat fokken. Ook qua karakter etc.

Elisa2

Berichten: 37257
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:42

Ik zag gisteren Fanegro en moest denken aan wat je zoekt, goed achterbeen maar ook souplesse! veel bot en massa. Alleen de stap zou iets ruimer kunnen.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:51

Misschien zou Desperado wel kunnen passen.
Geeft fijne rijpaarden.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Fokadvies voor merrie van For Romance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:25

Furst Heinrich in de vaderlijn.. was ook van mijn Furst de vader. <3 Heb geen advies voor je, sorry. Kwam even piepen. Knappe merrie is het wel!

Umeo
Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 09:22

Wat denken jullie van My Blue Hors Santiano in combi met deze merrie?