Fok advies voor elite Stakkato Gold merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Fok advies voor elite Stakkato Gold merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 17:21

hoi,

Ik overweeg een veulen te fokken uit mijn 6 jarige merrie. Heb haar als 4 jarige aangeschaft en haar vorig jaar Ibop gereden waar ze met mooie punten (77,5) ster werd verklaard. Op de centrale keuring werd zij vorig jaar elite verklaard.

De merrie loopt nu in de sport, is L1 en B springen geklasseerd. De merrie is een aansprekende, rijtypische merrie, met veel merrie opdruk en is voldoende lang gelijnd. Ze kreeg de volgende cijfers:

Stap 6,50
Draf 6,00
Houding en balans 6,50
Galop (2x) 7,00
Reflexen (2x) 8,00
Techniek (2x) 8,00
Vermogen 7,50
Instelling 8,50
Rijdbaarheid en bewerkbaarheid 8,00
Aanleg als springpaard 7,50
Totaal 77,50

Ze is vlug, voldoende voorzichtig en heeft echt instelling. Dit blijkt nu ook in de parcoursen die we rijden.
Instelling is voor mij heel belangrijk. Ze zou wat langer gelijnd mogen zijn in mijn optiek en de galop zou beter kunnen. Ze is nu soms wat pony achtig, trekkerig, maar ik moet zeggen dat ze door haar gretigheid geen problemen heeft met de afstanden en wel dicht kan lopen.

Ze heeft niet eerder veulens gehad. Ik heb geen voorkeur voor een bewezen of jonge hengst. Ze is interessant gefokt.
Zie hier haar pedigree:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... moretta-ii

foto van onder het zadel:
Afbeelding

vrijspringen:
Afbeelding

een standfoto
Afbeelding

en hier een filmpje


Tips zijn welkom *\o/*

MizzMontana

Berichten: 5679
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:30

Wat een leuke merrie heb je!

Mijn eerste gedachte bij deze merrie is Colorit Z, vanwege zijn instelling, rijdbaarheid, galop en toch ook wel vermogen. Ik weet niet hoe het voelt voor jou maar op de video die je plaatst lijkt het of ze ook een hengst kan gebruiken die wat vermogen toe voegt.

Voor galop zou ik verder denken aan Grandorado of Eldorado. Krijg je ook gelijk meer maat mee.

Wat vind je van Conthargos? Ik denk dat hij de galop kan verbeteren en ook mooie paarden geeft, geen ponymodel zoals je je merrie zelf omschrijft. Voorwaarden bij PS zijn alleen wel minder aantrekkelijk imo.

Van de jongere hengsten zijn Ibolensky of Panenka de Kalvarie ook interessant om te bekijken.

En bewezen eventueel nog Cicero Z, Tangelo vd Zuuthoeve, of I’m special de Muze.

Heb je zelf al wat ideeën voor hengsten?

misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Re: Fok advies voor elite Stakkato Gold merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 21:33

Dank voor het mee denken!

Colorit kende ik nog niet, maar heb even wat gezocht en dat lijkt wel een mooie combi. Vermogen mag ook zeker wat aangevuld worden, daar heb je helemaal gelijk in.
Grandorado en Eldorado weet ik niet zo qua karakter.

Tangelo vind ik ook nog een mooie optie!
Thanks, we denken even rustig door :)

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:00

Hele leuke merrie! Kan je veel kanten mee op!

Tangelo strooit wel heel erg met maat, geeft geregeld kleintjes. Dat is wel iets om rekening mee te houden mocht je maat willen behouden.

Colorit vind ik een goede suggestie. Bewezen hengst met goed karakter waarvan de nakomelingen maat, vermogen en instelling hebben.

Als je naar wat jongere hengsten wil kijken en Comme Il Faut bloed spreekt je aan, zou je ook eens kunnen kijken naar de jonge hengst Pegase van ‘t Ruytershof. Maat, model, vermogen en instelling. Van de nakomelingen is in de sport nog niets te zeggen, maar vallen wel positief op op o.a. veulenkeuringen.

Nixon van het Meulenhof denk ik ook aan bij goede galop, instelling en vermogen.