Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 15:18

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren om mijn merrie Fleur nogmaals te laten dekken.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... rera-fleur

Ik ben opzoek naar een hengst met de volgende kenmerken:
- opwaarts gebouwd/beweegt
- actief ondertredend/sterk achterbeen
- goed kunnen sluiten/verzamelen
- voorbeen met knie actie
- goed aansluitende/sterke lendenpartij
- niet al te zware hals

Vorig jaar heeft Fleur een veulen gehad van Kjento. Ik vind het een mooi veulen geworden, een stuk sterker/steviger gebouwd dan haar moeder en ook lijkt ze haar hals hoger te dragen (Fleur haar voorkeurshouding is altijd met haar hoofd/hals laag, het veulentje draagt uit zichzelf haar hoofd/hals hoger). Enige wat niet verbeterd lijkt is de knie actie in voorbeen.

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:39

Ik heb zelf niet heel veel verstand van bouw etc, maar jouw merrie doet mij redelijk veel denken aan mijn eigen merrie en voor haar heb ik de hengst For Ferrero gekozen. Misschien dat je daar wat aan hebt?

Dit is mijn merrie:
Afbeelding
Haar verbeter punten zijn:
-Gallop, mag meer opwaarts
-Beweging, ze zou iets meer beweging mogen hebben. Ze heeft uit zichzelf mooie constante gangen maar zou meer wauw mogen hebben.

For Ferrero lijkt dat allemaal te verbeteren. Wel is mijn merrie redelijk tank en oogt die van jou iets meer luxe.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:18

Wellicht Las Vegas? lijkt wel te passen bij je wensen.

(edit) zit je natuurlijk wel met lijnenteelt op Jazz daar had ik even niet zo snel bij nagedacht. Ik ga nog even verder denken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-03-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:18

Het klinkt alsof de hengst het gehele bewegingsapparaat moet verbeteren bij het veulen. Beter achterbeen, meer knie, meer opwaarts, goed kunnen sluiten, etc. Dat gaat nooit allemaal lukken. Je merrie moet daarvoor dan ook echt goed zijn. Wat zijn de sterke punten van de merrie die je wilt behouden? Zoek naar een hengst die deze punten ook heeft en daarnaast nog een of twee punten waarvan bekend is dat hij deze vaak doorgeeft.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:39

fokken is geen directe wetenschap, het kan zo zijn dat als je weer met Kjento dekt je wel gaat verbeteren op beweging. En idd, wellicht geeft je merrie met geen enkele hengst een extra bewegend veulen

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 16:45

Dankje @Flubberboot, ik heb hem eerder op mijn lijstje gehad maar ik hoorde dat ie soms toch wel wat neerwaarts gebouwde veulens geeft, mijn merrie is erg neerwaarts gebouwd dus ben wel bang dat dit dan bij het veulen ook zal gaan gebeuren. Ik sta wel open voor eventueel een zoon van hem.

Las Vegas vind ik opzich wel leuk, wel erg groot @Elisa terugfokken op Jazz heb ik met Kjento ook gedaan. Opzich niet zo'n ramp maar ik ga inderdaad liever voor vrij bloed dit keer.

@VValar, dankje! De punten die ik heb opgeschreven zijn de punten die ik vorige keer door input van anderen heb meegekregen in mijn voorgaande topic om aan te denken. Het is inderdaad erg veel. Fleur heeft veel souplesse, een hele goede stap en ze loopt heel ruim. Het belangrijkste om te verbeteren is denk ik haar neerwaartse bouw en een actiever achterbeen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:36

Wil je helemaal vrij bloed?

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 10:40

@Elisa, niet perse! Denk dat dat best lastig wordt of moet echt een buitenlandse hengst zoeken maar voorkeur heeft wel een in Nederland gestationeerde hengst.

Ik zag trouwens een paar jonge hengstjes voorbij komen die ik wel aansprekend vind, Otazu (all at once x negro), Topgun (toto jr x vivaldi) en Omar Sharif (escamillo x ferguson) maar dat is natuurlijk een hele grote gok omdat je niet weet hoe ze fokken maar sta wel open voor zo’n hele jonge hengst.

Van de wat oudere hengsten vind ik Vaderland, Lantanas aansprekend voor haar en de door jou genoemde Las Vegas maar zoals je ziet allemaal totaal verschillende paarden.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:54

For Ferrero kan zeker het front verbeteren. Ik weet niet of hij echt opwaartse beweging geeft?

Trafalgar misschien. Geeft zeker extra beweging

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:16

Dankje AM, van Trafalgar heb ik mooie nakomelingen van gezien, weet jij hoe hij het doet qua karakter? Nooit aan hem gedacht eigenlijk. Fok wel terug op Sandro Hit dan, net als bij Lantanas het geval zou zijn. Dat houd mij ergens toch wel een beetje tegen.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:07

Karakter weet ik niet zo goed, heb er zelf nog niet van dichtbij gezien . Heb laatst bij nrps 2 hele fijne hengsten van gezien die heel braaf door de baan gingen. This is naqueen en trademark, fijne nakomelingen :j

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:21

Ik heb er ook hele brave nakomelingen van gezien, maar hij geeft ze wel echt kort in de rug. Vind ze qua model niet zo mooi..Trademark het beste qua model. Maar daar zit Spielberg ook nog eens achter qua Sandro Hit bloed.

Lantanas zou ik niet zo snel doen omdat ik denk dat deze niet het model kan verbeteren.

Topgun viel mij ook erg positief op, de Escamillo's gaan denk ik niet het achterbeen verbeteren. De All at onces vielen mij op de HK ook positief op qua beweging en scherpte. Vaderland vind ik zelf ook geen rare optie.

Op zich weet je nu wel iets meer hoe je merrie fokt, het is een beetje aan jezelf of je een gokje durft te nemen met een jonge hengst.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:10

Ik zelf heb een Las Vegas veulen uit een Sandreo x Dutchboy merrie.

( paar dagen oud op foto’s )
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:03

Ik vind jouw merrie helemaal niet zo neerwaarts eigenlijk. Mooie merrie. Trafalgar zou idd wel passen maar een hengst als Las Vegas ook. Geven in elk geval beide heel veel beweging.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:18

Merrie is niet neerwaarts gebouwd. Maar staat met achterbeen achter de massa. Als ze natuurlijk staat.

Dus loopt ook achter de massa.

Hengst die meer in de massa staat.

Kan paard beter op achterbeen lopen. Meer verzamelen. Dan komt t schoft omhoog en krijg je meer voorbeen!!

Dus stand achterbeen zou mijn 1e belangrijkste verbeterpunt zijn.

Hengst die dat nafokt uitzoeken! En lichte hoofd halsverbinding geeft.

Zal ff kijken naar haar afstamming.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:21

amen schreef:
Merrie is niet neerwaarts gebouwd. Maar staat met achterbeen achter de massa. Als ze natuurlijk staat.

Dus loopt ook achter de massa.

Hengst die meer in de massa staat.

Kan paard beter op achterbeen lopen. Meer verzamelen. Dan komt t schoft omhoog en krijg je meer voorbeen!!

Dus stand achterbeen zou mijn 1e belangrijkste verbeterpunt zijn.

Hengst die dat nafokt uitzoeken! En lichte hoofd halsverbinding geeft.

Zal ff kijken naar haar afstamming.


Ik denk dat je dat beeld hebt omdat ze met een hol voorbeen onder de massa staat. Ik zie geen achterbeen achter de massa, bovendien zou ze dan juist niet neerwaarts staan. Wat ze al amper doet.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:48

janderegelaa schreef:
amen schreef:
Merrie is niet neerwaarts gebouwd. Maar staat met achterbeen achter de massa. Als ze natuurlijk staat.

Dus loopt ook achter de massa.

Hengst die meer in de massa staat.

Kan paard beter op achterbeen lopen. Meer verzamelen. Dan komt t schoft omhoog en krijg je meer voorbeen!!

Dus stand achterbeen zou mijn 1e belangrijkste verbeterpunt zijn.

Hengst die dat nafokt uitzoeken! En lichte hoofd halsverbinding geeft.

Zal ff kijken naar haar afstamming.


Ik denk dat je dat beeld hebt omdat ze met een hol voorbeen onder de massa staat. Ik zie geen achterbeen achter de massa, bovendien zou ze dan juist niet neerwaarts staan. Wat ze al amper doet.


De natuurlijke stand achterbeen is kogel sprong staartbeen op 1 rechte lijn.


En daar komt dan lengte kruis-hellend/vlak en hoekingen achterbeen ed nog bij.


En als ze natuurlijk staat. En dat staat ze niet op foto.

Staat achterbeen achter de massa..

Voorbeen heb ik niet eens naar gekeken...


Zijn genoeg paarden die de ribbenkast opwaarts hebben maar achterhand hebben die niet correct is. Dan kunnen ze niet verzamelen.

Maar gelukkig hebben we elk andere kijk op paard.

Mijn inziens is achterhand belangrijkst... daar lopen/verzamelen ze mee.

GabberGill

Berichten: 5755
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:05

Oeh die herkende ik gelijk!

Ben benieuwd welke je gaat kiezen!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 10:03

@AM en Elisa dankje weer voor de aanvullingen. Fleur haar lendenen zijn best wel week, een goede rug vind ik wel belangrijk.

@leonietje, chique veulen! Mooi koppie.

@Jan en Amen, dankjewel voor jullie reacties. Interessant dat jullie verschillen qua mening, heeft mij weer stof tot nadenken geven over de bouw van mijn merrie. Ze loopt graag de grond in van het achterbeen af van nature, liever groot en stuwend. Met rijden is dat wel beter geworden maar het kost veel moeite voor haar, ze mist dan echt kracht om dit goed vol te houden.

Voor nu heb ik Topgun, Vaderland, Las Vegas en Trafalgar op mijn lijstje. Trafalgar vind ik wel echt een waanzinnig leuk paard waarvan ik niet verwacht had dat ie zou kunnen passen eventueel. Ik ga naar een paar hengstenshows toe om te proberen de potentiële kandidaten in het echt te zien.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:10

Ik moest denken aan Zoom... Iets totaal anders dan uit jouw rijtje.

Die lijkt het goed te doen op fijnere, bloederige merries. Hij zelf is een poosje iets minder in the picture geweest maar z'n nakomelingen zijn inmiddels wel onder het zadel dus daar is wel genoeg informatie over te vinden
Kracht, front en bewegingstechniek. Iets meer 'paard' maar niet te.

https://youtu.be/8JWJ_1Bz2SY

Een Zoom X Sandro Hit: https://youtu.be/zP3BPOqcMEw

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze 2.0 Sandreo x Riant x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:24

Ik vind filmpjes in hoger gras altijd wel een verkeerd beeld geven.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:33

janderegelaa schreef:
Ik vind filmpjes in hoger gras altijd wel een verkeerd beeld geven.


Oh dat kan inderdaad, daar had ik niet eens zo op gelet. Deze kwam naar voren toen ik gewoon op Zoom zocht en hier geplaatst ivm Sandro Hit bloed. Maar er is genoeg te vinden aan beeldmateriaal van nakomelingen.