Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:47

Afbeelding
Hallo

Ik zoek voor mijn merrie Joy een hengst voor misschien een toekomstig veulen, en zou die dan graag zelf willen opleiden (recreatief). Daarom deze vraag, wat is verstandig om te doen, gewoon bij een tinker hengst of fjord hengst blijven of een totaal ander ras?

Merrie heeft een stokmaat van 1.45m. (moeder fjord onbekend x vader tinker maxolo). Heeft een beetje sok van de tinker en een aalstreep van de fjord.
Heeft in het verleden ook al een veulen gehad.

De hengst moet wel een lief karakter hebben en werkwillend zijn. En ik hou zelf wel van een apart kleurtje. Wel stevig gebouwd, maar niet te stevig. En niet kleiner dan mijn merrie.

Hebben jullie bokkers misschien een goede match voor mijn pony?
Ik hoor het graag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:40

Er zijn tegenwoordig een aantal erg leuke en grotere tinkers die ook kleurtjes doorgeven (palomino, Valk, etc)

Denk dat een tinker zeker niet misstaat op deze merrie.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:46

Ik zou kijken naar een tinker. En dan een hengst met wat meer lengte.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:58

Ik ben een grote Fjordenliefhebber , maar ik denk dat een Tinker ook wel erg leuk is om mee te dekken!

Al heb je nu ook meer Fjorden met een kleurtje zoals grijs , wit of rood. En genoeg hengsten die toch wel een stuk groter zijn dan de gemiddelde Fjord.

Zelf heb ik mijn Fjordenmerrie laten dekken door Lyckangs tempo , een grijze Fjordenhengst. Helaas dekt hij niet meer want hij is verkocht aan Staatsbosbeheer en loopt in een kudde rond waar hij de merries dekt. Mijn Fjordenmerrie heeft al veel nakomelingen gehad , maar de vorige eigenaren zijn er wel over eens dat die van mij de mooiste is geworden. Mijn Fjordenmerrie is 1,45 en tempo is 1,48.

Nakomeling van mijn merrie is ook zeker een stuk groter dan haar moeder en heeft veel behang. Ook is ze ontzettend vriendelijk en hebben ze een fijn karakter , maar wel wat meer pit en ze zijn wel heel erg sterk.

Je kan ook eens contact opnemen met een hengstenhouder met Fjordenhengsten die je wat advies kan geven wat een leuke combinatie kan zijn. Als je op zoek bent naar een hengst met een leuk kleurtje is Stal Haas zeker wel een aanrader.

Natuurlijk zijn er meer hengsten dan deze stal , ook heeft Fokkerij Van Den Berg leuke en mooie hengsten staan.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:02

Heb je een pb gestuurd :j

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:17

Gezien de bouw van je merrie, zou ik eigenlijk al niet met haar dekken. Waarom niet? Ze heeft helemaal geen gunstige bovenlijn, ze heeft een gezonken(holle) rug en is overbouwd. Daarnaast heeft ze een kort voorbeen.
Maar goed, als je toch gaat fokken dan zou ik gaan voor een hengst die dit soort punten in ieder geval niet heeft. Ik wil eigenlijk zeggen dat hij opwaartse veulens geeft, maar er is denk ik meestal te weinig nafok beschikbaar bij dit soort rassen om daar wat fatsoenlijks van te zeggen. Dat gezegd hebbende, zou ik absoluut niet voor een fjord kiezen, want dan ga je nog meer een duikboot fokken denk ik, aangezien fjorden vrijwel nooit opwaarts gefokt worden. Ik zou dan kijken voor een tinkerhengst, maar dan wel met een goede bovenlijn en wat opwaarts gebouwd. En ik denk dat dat best lastig vinden is.
https://www.irishtinkerstable.nl/paarden/its-viper/ Deze heeft mooi lengte, maat en als een van de weinige hengsten die ik zo kan vinden een goede bovenlijn. :P

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:22

De foto vertekent ook behoorlijk omdat die niet uit een gunstige hoek genomen is dus oneens met het bovenstaande.
Daarnaast kort voorbeen > pony lijkt veel te zwaar dus vertekent ook.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:36


Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 21:48

Bedankt voor de reacties!! Zal morgen even kijken of ik een andere foto heb.

Is een fries of een paint ook een optie? Om wat meer een rank type te verkrijgen.

Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 21:55

Klopt helemaal mooney! Dat was ook een heel mooi veulen, mooie kleur.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:02

wat wil je gaan doen met het veulen? en wat wil je verbeteren aan je merrie? als het alleen recreatie is kan je er elke hengst op zetten. maar als er punten zijn die je wil verbeteren kan je daar naar kijken.
Een leuke hoogbenige tinkerhengst die niet overbouwd is zou wel eens een leuk veulen op kunnen leveren. je hebt ook lichtere hengsten. Een paint gaat het duikbooteffect niet oplossen, maar als je dat geen probleem vind is het een optie. Een moderne sportfries ligt qua type ver van je merrie dus dat kan of heel goed uitpakken... of niet. ouderwetse friezen zijn er niet heel veel meer om mee te dekken.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:09

Paint zou ik inderdaad zeker niet doen, dan krijg je idd een duikboot 2.0 :P Fries zou kunnen maar persoonlijk zou ik dichtbij de merrie blijven. Maar ik vind dat er al teveel voor de leuk wordt gefokt dus ik heb daar persoonlijk altijd wat moeite mee. Ik zou kiezen voor een robuuste koudbloed die mooi in het opwaartse model staat. Ik zie inderdaad dat de foto in de OP niet al te voordelig is voor de merrie, maar ik blijf toch bij mijn standpunt. Ik vind trouwens de eerste nakomeling zeker niet verkeerd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:12


Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:12

Earth schreef:
Paint zou ik inderdaad zeker niet doen, dan krijg je idd een duikboot 2.0 :P Fries zou kunnen maar persoonlijk zou ik dichtbij de merrie blijven. Maar ik vind dat er al teveel voor de leuk wordt gefokt dus ik heb daar persoonlijk altijd wat moeite mee. Ik zou kiezen voor een robuuste koudbloed die mooi in het opwaartse model staat. Ik zie inderdaad dat de foto in de OP niet al te voordelig is voor de merrie, maar ik blijf toch bij mijn standpunt. Ik vind trouwens de eerste nakomeling zeker niet verkeerd.


Er zijn ook mensen die er moeite mee hebben dat er tegenwoordig alleen nog maar hete hittepetit dingen gefokt worden. Of dat mensen willen zien dat alleen dat gefokt wordt. Presteren, presteren, presteren. Het zou juist goed zijn als er meer eenvoudige, brave recreatiepaarden gefokt werden. Daar is een schrijnend te kort van.

Heb dat topic bekeken en vind dat je paardje echt zo een slechte rug nog niet heeft. Ze is wel heel stevig. Als je wat sportiever wil gaan kun je eens kijken naar een Welsh Nwr, duitse rijpony, connemara…
Voor een tinker zou ik persoonlijk niet zo snel gaan. Zou dan nog eerder voor een haflinger kiezen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:27

Eretria schreef:
Earth schreef:
Paint zou ik inderdaad zeker niet doen, dan krijg je idd een duikboot 2.0 :P Fries zou kunnen maar persoonlijk zou ik dichtbij de merrie blijven. Maar ik vind dat er al teveel voor de leuk wordt gefokt dus ik heb daar persoonlijk altijd wat moeite mee. Ik zou kiezen voor een robuuste koudbloed die mooi in het opwaartse model staat. Ik zie inderdaad dat de foto in de OP niet al te voordelig is voor de merrie, maar ik blijf toch bij mijn standpunt. Ik vind trouwens de eerste nakomeling zeker niet verkeerd.


Er zijn ook mensen die er moeite mee hebben dat er tegenwoordig alleen nog maar hete hittepetit dingen gefokt worden. Of dat mensen willen zien dat alleen dat gefokt wordt. Presteren, presteren, presteren. Het zou juist goed zijn als er meer eenvoudige, brave recreatiepaarden gefokt werden. Daar is een schrijnend te kort van.

Heb dat topic bekeken en vind dat je paardje echt zo een slechte rug nog niet heeft. Ze is wel heel stevig. Als je wat sportiever wil gaan kun je eens kijken naar een Welsh Nwr, duitse rijpony, connemara…
Voor een tinker zou ik persoonlijk niet zo snel gaan. Zou dan nog eerder voor een haflinger kiezen.


Ik zeg hiermee ook niet dat je enkel luxe toppaarden moet fokken, maar je moet wel kijken naar de bouw. Dat heeft niets te maken met mooi of functioneel, maar ook met blessuregevoeligheid en gezondheid.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:33

Je hoeft toch geen hittepetit te fokken die opwaarts is gebouwd? Kan ook gewoon een sul zijn :Y)

Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 19:00

Nee, het moet geen duikboot worden en Joy is al stevig en heeft een korte rug.
En het hoeft echt niet een toppaard te worden, als het maar een goede match is voor Joy en een fijn karakter.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:02

Misschien een Welsh Cob?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:06

MarlindeRooz schreef:
Misschien een Welsh Cob?


Dat zou ik persoonlijk niet doen, die staan juist niet bekend om een goede bovenlijn. Die hebben vaak een weke rug, helaas.

Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 19:13

En hebben tinkers als ras wel een goede bovenlijn?
Want ben een beetje bang dat als ik haar ga kruizen met een tinkerhengst, dat ze noch forser wordt en niet goed gebouwd.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:17

Ook in dat ras is dat neit perse het beste punt van de meeste tinkers, maar ze zijn er wel. Ik heb It's viper al genoemd.

l_aura1

Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:26

Mijn Welsh Cob hengst staat dit jaar ter dekking. Voor meer info, pb of kijk op marktplaats.


Afbeelding


Afbeelding

Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 19:28

Earth, Heb je zelf ervaring met het fokken van dit ras en de tinker it's viper?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:33

Beagle2014 schreef:
Earth, Heb je zelf ervaring met het fokken van dit ras en de tinker it's viper?


nee zeker niet, maar ik loop lang genoeg mee om er in ieder geval iets van te vinden :P En wat mij betreft is dat ook basiskennis, altijd proberen de merrie te verbeteren, zonder dat je doelt op een toppaard. Ik heb ovirigens in het verleden wel gefokt hoor.
En wat betreft de tinkers, ik ging na aanleiding van dit topic eens kijken wat voor hengsten er zoal in Nederland staan. En toen viel me op de site van het stamboek vooral op dat er weinig hengsten waren met een goede bovenlijn.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:39

Earth schreef:
Beagle2014 schreef:
Earth, Heb je zelf ervaring met het fokken van dit ras en de tinker it's viper?


nee zeker niet, maar ik loop lang genoeg mee om er in ieder geval iets van te vinden :P En wat mij betreft is dat ook basiskennis, altijd proberen de merrie te verbeteren, zonder dat je doelt op een toppaard. Ik heb ovirigens in het verleden wel gefokt hoor.
En wat betreft de tinkers, ik ging na aanleiding van dit topic eens kijken wat voor hengsten er zoal in Nederland staan. En toen viel me op de site van het stamboek vooral op dat er weinig hengsten waren met een goede bovenlijn.


Welk stamboek heb je de site van bekeken?