Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YurikoB
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Groningen

Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 13:02

Hallo lezers,

Voor mijn donkerbruine merrie ben ik opzoek naar een dressuur hengst voor dit seizoen. Wij hebben al wat in gedachten maar omdat ik graag jullie onafhankelijke advies wil hou ik dit nog even voor mij.

Mijn merrie is een tolando merrie van 1.67m. Ik zal later vandaag even een nieuwe standfoto maken zoals het hoort en toevoegen. Bij deze alvast een foto wat een beeld geeft.

Wat wij zoeken voor haar is een hengst die aan de maat is en die opwaarts gebouwd is en dit ook meegeeft (bewezen of naar verwachting).
Naast dat hij opwaarts is, zoeken wij een hengst met front en een goed voorbeen. En tot slot een niet al te lange rug.

Tot slot ben ik benieuwd naar bewezen hengsten maar vooral ook jongere hengsten, waarvan jullie denken dat het bij haar past.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:06

Heb je een linkje naar horsetelex?

Hoe zit het met de souplesse van de merrie? en hoe zijn haar gangen verder?

YurikoB
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 15:00

Ik kan haar even niet vinden horsetelex. Ik zal later nog even uitgebreider zoeken.

Het is een merrie met souplesse in de bovenlijn, beenwerk ietsje minder. Haar bewegingen zijn vlak. In het beenwerk, vooral de draf en de galop mag er veel verbetert worden in kracht, en met meer lengte en knie actie in het voorbeen. Stap is prima.
Door haar bouw kan ze wat moeilijk sluiten.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:03

Ja dat is te zien aan haar rug inderdaad, ik denk aan Jameson of Kjento voor het verbeteren van de bovenlijn en voor kracht en meer beweging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:23

Elisa2 schreef:
Ja dat is te zien aan haar rug inderdaad, ik denk aan Jameson of Kjento voor het verbeteren van de bovenlijn en voor kracht en meer beweging.

Kun je dat ook toelichten? Beide hengsten hebben immers nog geen veulens gehad.

Daarnaast denk ik dat je in het geval van Kjento (Krack C/Negro/Jazz) geen heel fijn paard krijgt.

Met Jameson 2 keer Krack C, dat kan een terugslag hebben op de rug. Want Flemmingh.

YurikoB
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 13:19

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat is te zien aan haar rug inderdaad, ik denk aan Jameson of Kjento voor het verbeteren van de bovenlijn en voor kracht en meer beweging.

Kun je dat ook toelichten? Beide hengsten hebben immers nog geen veulens gehad.

Daarnaast denk ik dat je in het geval van Kjento (Krack C/Negro/Jazz) geen heel fijn paard krijgt.

Met Jameson 2 keer Krack C, dat kan een terugslag hebben op de rug. Want Flemmingh.


Daar ben ik ook benieuwd naar waarom?
Welke hengsten zou u zelf aan denken?

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:15

Gezien de lijnenteelt op Ferro bij Jameson ben ik niet zo bang voor de rug, ook omdat Contango er ook nog in zit. En de hengst zelf ook een prima bovenlijn heeft. Maar je hebt gelijk Jan, beide hengsten hebben nog geen veulens en er is nog niks bekend van de nafok.

Maar goed, TS vraagt ook om jonge hengsten..qua kwaliteit vind ik dit twee van de betere qua gangen en model en ik verwacht dat beide hengsten wel hun Negro stempel door geven, maar het blijft afwachten natuurlijk.

YurikoB
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 12:50

Jameson zaten wij ook aan te denken. Al is het dekgeld wat hoog voor (voor ons) nog een gok.

Wat vinden jullie van de hengsten glocks taminiau en blue horse Kingston?
En de hengst all at once?

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:33

Heeft ze trouwens al eerder veulens gehad, en zoja hoe waren die?

Kingston en Taminiau vind ik beide fijne hengsten met een goede bovenlijn.

All at once vind ik wel een fijne hengst, maar ik weet niet genoeg van zijn nafok.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:51

Elisa2 schreef:
Heeft ze trouwens al eerder veulens gehad, en zoja hoe waren die?

Kingston en Taminiau vind ik beide fijne hengsten met een goede bovenlijn.

All at once vind ik wel een fijne hengst, maar ik weet niet genoeg van zijn nafok.


Bij Taminiau heb ik het idee dat je wel echt een merrie met een goed achterbeen nodig hebt. Ik heb hem paar keer gezien maar vond achter wat traag. Misschien vererft hij dat niet, maar dat was mijn indruk..
Kingston was ik al fan van vanaf Den Bosch, maar die heb ik al even niet meer gezien.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:54

Vond ik in eerste instantie ook toen hij jonger was, maar recentelijk ohz zie je dat geheel niet meer terug vind ik en gebruikt bij zijn achterbeen goed en loopt ook goed met de schoft omhoog. Merrie moet wel een correct fundament hebben.

Embrace

Berichten: 3
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengstenkeuze tolando (krack c) x landeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:20

Sannum: Dat kan kloppen. Kingston staat tegenwoordig in Denemarken bij Bluehorse, maar is nog wel beschikbaar voor de Nederlandse fokkerij.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:36

Kan Incognito iets toevoegen op deze merrie?

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:27

Furst Jazz?
De veulens die ik tot nu toe heb gezien ogen krachtig in beweging met een mooi front.