Fokadvies voor twee merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:48

Momenteel ben ik erg druk met de hengstenkeuze voor twee merries die dit jaar worden gedekt.

De eerste merrie is Zarra Tilde. 1.65m. Koss x satelliet. Ze heeft nu een veulen van Edmundo. Het is een gelderse merrie (zus van Alexandro P). Bij de Gelderse is weinig keuze ivm inteelt en voorkeur gaat uit naar een rijpaard hengst.
Ik ben op zoek naar een hengst die het volgende heeft:

Lengte
Goede ruime stap
Souplesse
Sterk achterbeen
Maat en formaat


Afbeelding


De tweede merrie. Believe in Carla. 1.65m. Florencio x beaujolais. Heeft twee veulens gehad van Chablis en Upperville (gelders). Mooie types, maar niet groot.
Ik ben op zoek naar een hengst die het volgende heeft:

Lengte
Goed voorbeen
Maat en formaat (paard met front)
(Mag Gelders)


Afbeelding

Afbeelding


Ik ben benieuwd of jullie met hengsten komen waar ik nog niet aan had gedacht.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:34

Bij het lijstje wensen voor de Koss-merrie denk ik aan Foundation v. Fidertanz. Hij geeft in ieder geval lengte, souplesse, goede ruime stap en maat en formaat.

Bij de Florencio merrie lijkt Kardieno voor de hand liggend. In de dressuurrichting misschien Kjento.

Maar waarom heb je bovenaan beide lijstjes lengte staan? De merries zijn beide niet te beknopt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:48

Ik bedenk me nu dat Florencio als moedersvader Weltmeyer heeft en dat je met Kardieno dus op Weltmeyer terugfokt. Krijg je wel lengte :+
Maar goed, qua type past Geniaal misschien ook wel.

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 23:03

Voor beide merries zoek ik hengsten met lengte. De Koss merrie heeft nu een veulen van Edmundo en lijkt wat kort. Dus is zeker wel een aandachtspunt. Voor de florencio is het ook een aandachtspunt. Florencio vererft nog al eens korte ruggen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:09

Is de Edmundo al uitgevouwen dan?
Ik snap de vraag om lengte als de merrie echt beknopt is, maar dat zie ik bij beide niet terug. Zou zonde zijn om de sterke verbindingen te verliezen.

Maar goed, hierboven had ik hengsten met lengte genoemd. Escolar zou voor beide ook een optie zijn.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:18

Bij maat en formaat, kracht vanuit het achterbeen + een goede stap en veel souplesse denk ik aan Iconic B. Of hij voldoende lengte heeft/ geeft weet ik niet.

Ook komen Glamourdale, Daily Diamond en Spielberg in mij op bij je wensen.


Is Alexandro P zelf niet interessant voor de Florencio?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:38

Gezien de sterke moederlijn van de Florencio zou ik daar juist een goede dressuurhengst op zetten. Hoewel het opvallend is dat de moeder juist met springhengsten goede dressuurpaarden heeft gegeven (t/m GP). Maar dat kun je meenemen in je selectie. Bijvoorbeeld Revolution of Escolar.
Bordeaux past misschien ook wel, al zou ik dan Le Formidable gebruiken.

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 13:39

Aimee schreef:
Gezien de sterke moederlijn van de Florencio zou ik daar juist een goede dressuurhengst op zetten. Hoewel het opvallend is dat de moeder juist met springhengsten goede dressuurpaarden heeft gegeven (t/m GP). Maar dat kun je meenemen in je selectie. Bijvoorbeeld Revolution of Escolar.
Bordeaux past misschien ook wel, al zou ik dan Le Formidable gebruiken.


Bedankt voor je reactie. Ga er eens naar kijken

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 13:40

Elisa2 schreef:
Bij maat en formaat, kracht vanuit het achterbeen + een goede stap en veel souplesse denk ik aan Iconic B. Of hij voldoende lengte heeft/ geeft weet ik niet.

Ook komen Glamourdale, Daily Diamond en Spielberg in mij op bij je wensen.


Is Alexandro P zelf niet interessant voor de Florencio?


Daar ga ik eens naar kijken dankje. Dacht zelf ook aan alexandro p voor de florencio

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Fokadvies voor twee merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:22

Hoe is het Flemmingh veulen van Zarra Tilde uitgevallen? Is het een idee om nogmaals die kant op te denken?

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 22:20

Evelien__ schreef:
Hoe is het Flemmingh veulen van Zarra Tilde uitgevallen? Is het een idee om nogmaals die kant op te denken?


Hij is heel groot, heel lang arm bespierd geweest, maar wel goede gangen. Heb het idee dat hij nu bij een fanatieke ruiter staat,is nu M2 geloof ik. Op stand was ik er niet zo gek van, maar onder het zadel erg mooi