Hengst voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 14:16

Sinds kort ben ik de trotse eigenaresse van een super lieve Haflinger merrie.
Nu kwamen we met het idee om een veulentje bij haar te fokken voor mijzelf.
Ik ben alleen helemaal nieuw hierin dus ik hoop wat hulp via bokt te krijgen.

De merrie heeft geen papieren en haar afstamming is onbekend. Het veulen zal voor mijzelf zijn, dus voor mij is dit niet belangrijk. Hier hoef ik verder ook geen commentaar over.

Wat vind ik wel belangrijk in een hengst?
- Een goed en werkwillig karakter, niet teveel ril.
- Minimaal een Grote D pony, maar ik sta ook open voor paarden.
- Een kleurtje zou zeker leuk zijn, maar niet het belangrijkste uiteraard.

Voor zover ik kan bedenken qua verbeterpunten van de merrie:
- Merrie is erg zwaar gebouwd, iets slanker in bouw zou mogen.
- Met haar 1.43 zou ik toch liever iets groter zien, maar geen moeten.
- Haar gangen zijn erg vlak en ze is niet super sterk in de achterhand, hier zou ook iets verbetering in mogen zitten.


Verder vind ik het moeilijk om haar exterieur te beoordelen. Ik wil gewoon een goede functionerende pony/paard fokken, verder geen gekke dingen.

Ook vind ik de prijsklasse erg belangrijk, ik ben uiteraard niet op zoek naar een totilas oid, dus het liefst in de lagere klasse.

Foto van haar bij de vorige eigenaar:


Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:19

Wil je met een haflinger dekken of dat niet?
Anders zou ik eens bij een paar hengstenhouders informeren.
Die willen vaak wel mee denken.
En meeste haflingers zitten rond de €300,- qua dekgeld.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:22

Kijk eens bij stal beauvoorde (groot gamma aan haflingers) of bij Bruno Ronsijn (hengst: Sternblick de l'our, de benelux kampioen)

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:24

Ik heb een haflinger x arabier gehad.
Vind ik een erg leuke combinatie.

Misschien is dat interessant voor je?
Arabieren zijn stukje eleganter en denk dat je dan ook een reële kans kunt hebben op iets wat groter.

Verder niet heel veel verstand van fokken. Maar ik denk zeker wel een interessante combi voor je?

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 14:36

@Renske_W en FleurStyn: Mijn voorkeur gaat niet echt uit naar een Haflinger, maar mocht ik echt een hele aansprekende vinden die goed past zou ik het wel overwegen.

@Brainfail: Ik heb hiervoor ook Arabieren gehad dus dat zou zeker een optie zijn, al vind ik alle Arabische volbloeden die ik tot nu toe heb gezien behoorlijk duur in dekgeld.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:55

Een fries? Zie daar vaak leuke kruisingen van voorbij komen. Coole niet te ranke paarden die wel bewegen.
Of een van de Dubois hengsten misschien, weet er te weinig van maar je zou kunnen kijken

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:02

Ik zou niet direct kiezen op basis van de goedkoopste,maar wel op basis van de beste hengst voor je merrie.Want aangezien een paard wel 40 kan worden als je geluk hebt,is het belangrijk een goede keuze te maken wat betreft de vader van je toekomstige veulen.Ik persoonlijk zou niet te ver van het ras afdwalen. Wel een Haflinger dus, eventueel een luxere.In elk geval geen groot paard zoals kwpn!Volgens mij krijg je dan een veel te groot veulen voor de merrie.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 15:08

anjali schreef:
Ik zou niet direct kiezen op basis van de goedkoopste,maar wel op basis van de beste hengst voor je merrie.Want aangezien een paard wel 40 kan worden als je geluk hebt,is het belangrijk een goede keuze te maken wat betreft de vader van je toekomstige veulen.Ik persoonlijk zou niet te ver van het ras afdwalen. Wel een Haflinger dus, eventueel een luxere.In elk geval geen groot paard zoals kwpn!Volgens mij krijg je dan een veel te groot veulen voor de merrie.


Uiteraard kies ik niet voor de goedkoopste. Maar bijvoorbeeld een Totilas of andere dure kwpn'r heeft voor mijn gevoel ook geen meerwaarde. Ik denk dat er ook genoeg keuze is in iets betaalbare hengsten die ook goed bij de merrie kunnen passen.

Mag ik vragen waarom je er niet voor een ander ras zou kiezen? Want ik moet heel eerlijk zeggen dat veel Haflingers mij totaal niet aanspreken qua uiterlijk en karakter. Marit is hier een uitzondering op heel toevallig.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 15:10

Gillbo schreef:
Een fries? Zie daar vaak leuke kruisingen van voorbij komen. Coole niet te ranke paarden die wel bewegen.
Of een van de Dubois hengsten misschien, weet er te weinig van maar je zou kunnen kijken


Een fries zou een mogelijkheid zijn. Maar omdat ik niet zo weg ben van de gezondheid van veel friezen en de vele erfelijke problemen gaat mijn voorkeur hier niet naar uit. De gangen van een Fries zijn ook niet echt wat ik comfortabel voor een buitenrit. Een kruising Fries, Barock pinto oid is misschien wel een optie.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:18

Ik heb vorig jaar een ontzettend leuk hengstveulen gefokt van Don Cremello. Ontzettend fijn karakter en qua gangen en bouw heeft hij zeker verbetering gebracht ten opzichte van mijn merrie.


Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:43

Calimero_ schreef:
anjali schreef:
Ik zou niet direct kiezen op basis van de goedkoopste,maar wel op basis van de beste hengst voor je merrie.Want aangezien een paard wel 40 kan worden als je geluk hebt,is het belangrijk een goede keuze te maken wat betreft de vader van je toekomstige veulen.Ik persoonlijk zou niet te ver van het ras afdwalen. Wel een Haflinger dus, eventueel een luxere.In elk geval geen groot paard zoals kwpn!Volgens mij krijg je dan een veel te groot veulen voor de merrie.


Uiteraard kies ik niet voor de goedkoopste. Maar bijvoorbeeld een Totilas of andere dure kwpn'r heeft voor mijn gevoel ook geen meerwaarde. Ik denk dat er ook genoeg keuze is in iets betaalbare hengsten die ook goed bij de merrie kunnen passen.

Mag ik vragen waarom je er niet voor een ander ras zou kiezen? Want ik moet heel eerlijk zeggen dat veel Haflingers mij totaal niet aanspreken qua uiterlijk en karakter. Marit is hier een uitzondering op heel toevallig.

Omdat een kruising een grote gok wordt.De bedoeling is de beste eigenschappen van 2 rassen te combineren,maar het kan evengoed zo uitpakken dat het de slechtste eigenschappen van de twee gecombineerd wordt.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:50

@Anjali: Fokken is altijd gokken denk ik dan maar. Natuurlijk moet je goed kijken naar beide rassen en wat hun goede en slechte punten zijn. Maar ook hetzelfde ras zal minpunten hebben die mee kunnen worden gegeven natuurlijk.

@CoronaLime: Heel mooi veulen! Ik twijfel alleen aan de stokmaat van Don Cremello, of hij me niet net iets te klein is. Maar wel echt een mooie combi!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:56

Ik zou absoluut wegblijven van friezen. 9/10 van de frieskruisingen zitten gewoon slecht in elkaar, zeker qua rug. Kijk eens naar sportponies, eventueel bij het nrps voor wat arabisch bloed. Ik zou eens kijken bij de du Bois hengsten.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:58

Quebelle schreef:
Ik zou absoluut wegblijven van friezen. 9/10 van de frieskruisingen zitten gewoon slecht in elkaar, zeker qua rug. Kijk eens naar sportponies, eventueel bij het nrps voor wat arabisch bloed. Ik zou eens kijken bij de du Bois hengsten.


De du Bois hengsten zijn echt heel gaaf, maar met 1.45 groot twijfel ik toch. Maris is zelf erg stevig en een slankere versie van haar zou voor mij misschien al net iets te klein zijn. Dus als het om een slankere hengst gaat zoek ik toch net iets groter. Stevigere hengsten, bijvoorbeeld tinkers zou ik wel aandurven met deze maat.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:59

Je geeft aan dat je merrie stevig is en je graag wat slanker wil, dan moet je er geen tinker opzetten :=

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:20

De Kymmelshof heeft erg leuke hengsten! Veelal sportief en een goed exterieur. Ik heb zelf ook een haflinger van een van hun hengsten :) Ze zitten geloof ik redelijk bij jou in de buurt. Zijn leuke mensen dus wellicht kun je eens langs gaan om te kijken oid :D

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:29

Quebelle schreef:
Je geeft aan dat je merrie stevig is en je graag wat slanker wil, dan moet je er geen tinker opzetten :=


Het was een voorbeeld. Daarbij denk ik dat er zelfs wel slankere Tinkers zijn dan dat zij is, haha.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:32

Eline_S_S schreef:
De Kymmelshof heeft erg leuke hengsten! Veelal sportief en een goed exterieur. Ik heb zelf ook een haflinger van een van hun hengsten :) Ze zitten geloof ik redelijk bij jou in de buurt. Zijn leuke mensen dus wellicht kun je eens langs gaan om te kijken oid :D


Opzich hele mooie dieren! Het lastige vind ik met een Haflinger dat mijn merrie zelf dus afstamming onbekend heeft en als ik dus kies voor een Haflinger dat er ook een kans is dat deze een groot inteelt gehalte heeft omdat ik geen idee heb wat haar ouders zijn.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:57

Mischien reekamps eclips? Staat ingemeten als 1,48 maar is al een e pony hij is redelijk stevig maar met mooie gangen, kan ook goed springen en is vooral heel erg lief. Ik ben geen expert dus ik weet niet of hij bij jouw pony past, ik vind het gewoon een leuke hengst en ik heb er een nakomeling van , een gouden pony is het!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:03

Ik zou met een goede (en luxere) haflingerhengst fokken, dan krijg je de meeste kans op een pony naar je wensen en als je het dier ooit moet verkopen dan heeft het ook betere kansen.

https://www.haflinger.nl/hengsten_novembern.php

Hier staan een heel aantal hengsten, ook met "vrij" bloed dus hoef je niet zo snel bang te zijn voor inteelt.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 13:18

Elisa2 schreef:
Ik zou met een goede (en luxere) haflingerhengst fokken, dan krijg je de meeste kans op een pony naar je wensen en als je het dier ooit moet verkopen dan heeft het ook betere kansen.

https://www.haflinger.nl/hengsten_novembern.php

Hier staan een heel aantal hengsten, ook met "vrij" bloed dus hoef je niet zo snel bang te zijn voor inteelt.


Maar moet ik dan een paard fokken waar ik zelf niks mee heb omdat ik hem ooit moet verkopen? Is dat niet een beetje omgekeerde wereld?

Uiteraard ga ik kijken of er iets tussen zit wat me misschien aanspreekt. Maar anders vind ik het zonde om te fokken met een paard waar ik nu al weinig mee heb.

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:18

Kijk even naar de hengst AQ't Guy : https://www.facebook.com/A-Qt-Guy-260783090673307/
Als ik me niet vergis heeft hij verleden jaar een mooi pinto palomino veulen gegeven bij een haflinger.
Qua maat en karakter zit je goed. Hij kan kleur en luxe brengen, zonder het bloederige van een arabier, maar wel met verfijning.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:21

Calimero_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou met een goede (en luxere) haflingerhengst fokken, dan krijg je de meeste kans op een pony naar je wensen en als je het dier ooit moet verkopen dan heeft het ook betere kansen.

https://www.haflinger.nl/hengsten_novembern.php

Hier staan een heel aantal hengsten, ook met "vrij" bloed dus hoef je niet zo snel bang te zijn voor inteelt.


Maar moet ik dan een paard fokken waar ik zelf niks mee heb omdat ik hem ooit moet verkopen? Is dat niet een beetje omgekeerde wereld?

Uiteraard ga ik kijken of er iets tussen zit wat me misschien aanspreekt. Maar anders vind ik het zonde om te fokken met een paard waar ik nu al weinig mee heb.


Ik vind dit een rare opmerking.
Je hebt een haflinger gekocht maar verder heb je niets met het ras?
Waarom dan er uberhaupt mee fokken? Je zult die kenmerken altijd terug zien in het veulen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 13:43

Cayenne: Er zijn altijd uitzonderingen vind ik. Marit heeft geen stamboom en ik vind haar in veel dingen niet echt een Haflinger. Daarom heb ik wel voor haar gekozen. Als ik zie naar de Haflinger hengsten die hier tot nu toe in het topic worden aangeraden vind ik die ook totaal niet maar iets van Marit hebben. Dus dat is de reden dat ik minder naar Haflinger hengsten kijk.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:02

Wat spreekt je niet aan aan de haflinger hengsten? Misschien makkelijk om te weten om zo goede ideeën te geven.